ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test vozu Hyundai i30 Fastback
28. června 2019

Třetí karosářská verze modelu Hyundai i30 vyráběná v Nošovicích vzbudila při svém příjezdu na trh v listopadu 2017 velké očekávání. Tvarem karoserie se totiž velmi podobá Škodě Octavia., a tak se logicky nabízí, že půjde o přímou konkurenci tuzemskému bestselleru.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Hyundai i30 Fastback u nás koupíte výhradně v kombinaci s benzinovými přeplňovanými jednotkami. Volit můžete mezi litrovým tříválcem (88 kW/120 k) a čtrnáctistovkou řady Kappa, naladěnou na 103 kW (140 k).

V porovnání s benzinovými motory u ostatních liftbacků a sedanů nižší střední třídy nevyčnívají spotřebou a silnější pohonná jednotka ani dynamikou. Tříválec dělá z Hyundaie i30 Fastback spíše lenocha.

reklama

1.0 T-GDI

Na začátek musím vyzdvihnout svižnost tak malého motoru. Ta se ale dostavuje pouze při vytáčení do vyšších otáček, což se bohužel odráží na spotřebě paliva. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5.2 l/100km, což je podle mých praktikých zkušeností nereálná hodnota. Spotřeba při našem testování činila 6.4 l/100km.

Příjemně mne překvapilo, že je tříválcový motor vcelku tichý a komfortní. Z místa řidiče jen stěží uslyšíte jeho běh při udržování stálé rychlosti. Nehezký zvuk se projevuje až v otáčkách nad 4000/min. To pak motůrek zní spíše jako splašený domácí mixér.

Motor má sice vyšší výkon než ten srovnatelný u Škody Octavia, ale horší dynamiku i spotřebu. Také jeho chod a zvuk za konkurentem z koncernu VW trochu zaostává. 

1.4 T-GDI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 T-GDI DCT

Benzinová čtyřválcová čtrnáctistovka s turbem měla velmi odlišný projev než litrový tříválec. Ten mě zklamal hrubostí a nekultivovaností chodu, větší motor naopak nadchl měkkostí, kultivovaností a tichostí. Při vyšších otáčkách měl příjemný sportovní zvuk.

Překvapila mě dynamika motoru. Vůz svižně táhl už od 1800 otáček. Průměrná je pak udávaná laboratorní spotřeba 5,7 l/100 km. U testovaného vozu byla dlouhodobá spotřeba 8,2 l/100 km a také já jsem s ním nejčastěji jezdil za osm litrů. Při jízdě ustálenou rychlostí ale byly hodnoty mnohem příznivější kolem 6,2 l/100 km. Při tempu 90 km/h, kdy motor točil na sedmý rychlostní stupeň 1750 otáček, se spotřeba pohybovala kolem pěti litrů. Na dálnici při 130 km/h se zvýšila přibližně o dva litry. Motor v tu chvíli točil 2600 otáček. Spotřeba tedy zejména u verze s automatickou převodovkou hodně záležela na tom, jak šofér tlačil na plynový pedál a jak často využíval sedmý rychlostní stupeň.

1.6 CRDi

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CRDi DCT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Oba motory jsou standardně dodávány s manuální převodovkou, k většímu čtyřválci lze za příplatek získat sedmistupňový dvouspojkový automat.

U motoru 1.0 T-GDI jsme testovali šestistupňovou manuální převodovku, se kterou jsem nebyl příliš spokojený, což mě po relativně dobrých zkušenostech se stejným agregátem u hatchbacku překvapilo. Řazení mezi jednotlivými kvalty bylo u testovaného fastbacku dost hlučné a občas se stávalo, že i nepřesné.

U verze N-Line jsme měli k dispozici 7stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku DCT. Řazení mezi jednotlivými kvalty bylo kultivované a bez jediného problému. Díky nastavení jízdního režimu (normal,eco,sport) si lze zvolit, zda bude vůz řadit v nižších nebo naopak ve vyšších otáčkách. V režimu sport převodovka řadí klidně až v 6 000 otáčkách. Při eco už cca v 1800. Sportovní jízdě pak velmi napomáhají "pádla" namontovaná pod volantem.

Řízení

Vyhovovalo mi, protože na mě svou strmostí dělalo sportovní dojem. Zvláště ženám ale může připadat trochu tužší. Potěšila jeho plynulost, nejvíce jsem si ho pochvaloval při ostřejší jízdě v zatáčkách.

Podvozek

Rozhodně nejsilnější stránka modelu Hyundai i30 Fastback.

Podvozek umožňuje díky víceprvkové zadní nápravě a přitvrzení o 15 procent proti jiným verzím i30 téměř sportovní jízdní vlastnosti v zatáčkách. Zkoušel jsem auto na zvlněných okreskách, kde spousta konkurentů uskakuje a nedrží stopu. Hyundai i30 Fastback se elasticky držel silnice, a navíc poskytoval posádce příjemnou míru komfortu.

Jízdní vlastnosti i30 Fastback lze ještě více než u hatchbacku označit za "německé". Jde o kombinaci tuhosti, agility, tlumivosti a pohodlí.

Testované auto bylo obuto na standardních kolech s pneumatikami o rozměrech - 205/55 R16. V nabídce jsou i větší sedmnáctky (součást výbavy Style).

Hyundai i30 Fastback N-Line jsem otestoval na okreskách kousek od Prahy v ostrých zatáčkách. Chtěl jsem prověřit, zda N v názvu není jen tak. Po projetí prvních zatáček jsem zaznamenal skvělou ovladatelnost a povedené řízení, avšak při rychlém průjezdu byl vůz lehce nedotáčivý. Větší problém nastal při prudkém brzdění před zatáčkou. Měl jsem pocit jakoby se auto zatáčky bálo. Bránilo se a házelo sebou do stran. Po chvíli začaly brzdy přehřátím vadnout a musel jsem zastavit.

Usoudil jsem tedy, že N-Line je zlatá střední cesta mezi klasickým Fastbackem a N Fastbackem. Vypadá atraktivně a cenovka je o 155 tisíc nižší než u Nka. Jízdně ale za vrcholnou verzí zaostává.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus