ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Volkswagenu Tiguan Allspace
18. listopadu 2019

Prodloužená verze SUV Volkswagen Tiguan je zajímavá zejména ze dvou důvodů. Za prvé může převézt až sedm lidí a za druhé jde o sourozence, ale zároveň i konkurenta v Česku oblíbené Škody Kodiaq.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

V listopadu roku 2019 se Tiguan Allspace nabízí se čtyřmi motorizacemi. Dvě jsou naftové a dvě benzínové. Základní pohonnou jednotku tvoří zážehový agregát 1.5 TSI s výkonem 110 kW. Je úsporný a dostatečně svižný.

Nejlevnější dieselové provedení 2.0 TDI/110 KW naopak trochu té dynamiky postrádá, avšak zkonzumuje nejméně paliva z celé nabídky motorů. 

Vrcholné verze pak představují agregáty 2.0 TSI/162 kW DSG 4MOTION a 2.0 BITDI/176 kW DSG 4MOTION, které disponují nadprůměrným výkonem a čiperností. Na druhou stranu spotřebují velké množství pohonných hmot. 

Veškeré motorizace spolupracují se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Základní motory se pak pojí i se šestistupňovou manuální převodovkou.

reklama

1.5 TSI ACT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI ACT DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW DSG 4Motion

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/147 kW DSG 4Motion

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 BiTDI/176 kW DSG 4Motion

Nejsilnější naftový motor se pojí výhradně s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Zaujme nejen silou a dynamikou, ale stejně tak kultivovaností a plynulostí. Neměl jsem pocit, že bych měl pod zadkem nějakou střelu, ale většinou jsem se pak divil, jak rychle vlastně jedu. Může za to i docela nenápadný a tichý zvuk pohonné jednotky. Ta se dá využívat prakticky v celém spektru otáček, takže není divu, že se s ní automatické převodovce dobře spolupracuje. V průběhu testu jsem neměl ani jednou pocit nedostatku síly a dynamiky, ale zároveň jsem nevnímal auto jako překoňované. Zklamaný jsem nebyl ani ze spotřeby.

Výrobcem udávané laboratorní spotřeby 6,4 l na 100 km jsem sice nedosahoval, ale za necelých sedm litrů jsem s ním na delších trasách jezdit dokázal, což vzhledem k dvacetipalcovým kolům na širokých pneumatikách a nezajetosti motoru považuji za skvělý výsledek. Při ustálené rychlosti 90 km/h se spotřeba pohybovala jen kolem šesti litrů. Na dálnici z Prahy do Hradce Králové ukazoval palubní počítač spotřebu 8,5 l, ale přiznám se, že úplně podle předpisů jsem s Tiguanem Allspace 2.0 BiTDI na této trase jet nedokázal. Po městech na kratších trasách se málokdy spotřeba dostala pod deset litrů nafty na sto kilometrů. Dlouhodobá spotřeba testovaného automobilu činila 8,4 l.  

Řazení

U Tiguanu Allspace jsem zkoušel výhradně sedmistupňovou automatickou převodovku DSG spolupracující s nejsilnějším naftovým motorem 2.0 BiTDI. 

A byla to až na obtíže s nepříliš okamžitou změnou směru jízdy při těsných parkovacích manévrech spolupráce velmi dobrá a pro řidiče příjemná. Díky obrovské síle motoru má automat možnost výrazně měnit své chování podle zvolených jízdních módů a v žádném z nich, tedy ani v ekonomickém, nebo na druhé straně škály ve sportovním, se nejede špatně. Řazení jednotlivých stupňů většinou vůbec nepoznáte.

V krátkém Tiguanu jsem testoval i další verze. Automat DSG fungoval o poznání lépe ve spojení s benzinovým dvoulitrem než s tím naftovým. Připadal mi tam hladší a jeho reakce rychlejší. Při porovnání s konkurencí jde o průměr. Nejvíce problémů DSG mívá při touze řidiče po změně o více jak jeden rychlostní stupeň směrem nahoru i dolů, nebo při změně směru jízdy. Myslím tím z jízdy vpřed na couvání, nebo naopak. K dispozici jsem měl i manuální mód a to jak na páce tak pomocí pádel za volantem. Právě ve spojení s naftovým motorem jsem ho docela často používal.

Tady se ale sluší dodat, že právě s nejsilnějším motorem 2.0 BiTDI spolupracuje automat z naftových pohonných jednotek nejlépe.

Manuál byl spojený s motorem 2.0 TDI/110 kW. Nezaznamenal jsem žádné zatuhnutí typické pro řazení naftových verzí u starších volkswagenů. Dráhy jsou krátké, ale nepříliš vymezené, takže uživatel má zpočátku dojem, že řazení není tak precizní, jak dříve bývalo. Chce to jemnost a cit, pak budete spokojeni stejně jako já.

Řízení

Testoval jsem příplatkové progresivní řízení, díky němuž řidič nemusí tolik točit volantem. Ač to u tohoto typu řízení nebývá vždy zvykem, připadalo mi tady plynulé a celkově velmi příjemné. Jeho naladění se docela lišilo podle zvoleného jízdního módu (Comfort x Sport). Také záleži na tom, jestli máte zapnutý asistent udržování jízdního pruhu, či ne. Ten totiž do řízení vehementně zasahuje.

U krátkého Tiguana jsem testoval i základní řízení. Bylo příjemné, komfortní, plynulé, i zde s možností změnit jeho charakteristiku podle zvoleného jízdního režimu. V režimu Comfort bylo při pomalých rychlostech až neuvěřitelně lehké, což ocení hlavně řidičky s útlýma ručkama.

Podvozek

Volkswagen Tiguan Allspace vyjíždí stejně jako krátká varianta minimálně na sedmnáctipalcových kolech a pneumatikách o rozměru 215/65 R17.

Testovaná verze však disponovala největším rozměrem 235/45 R20. Není to úplný extrém, ještě lze mít sportovnější velikost pneumatik 255/40 R20. Přesto jsem měl po zkušenostech s dvacetipalcovými koly u krátkého Tiguana docela obavy, jak si podvozek povede z hlediska komfortu. A zvládl to skvěle. Nutno ale dodat, že měl zdatného pomocníka v podobě příplatkových adaptivních tlumičů, které se přizpůsobovaly řidičem zvolenému jízdnímu režimu.

V tom komfortním byl VW Tiguan Allspace 2.0 BiTDI pohodlným autem na drtivé většině nerovností. Ani v tom sportovním bych ho ale neoznačil za nepohodlné SUV, což byl rozdíl proti krátké verzi, která si s dvacetipalcovými koly rozuměla o dost hůře.

Kromě naladění tlumičů a dalších součástí vozu do komfortního nebo sportovního režimu lze také nastavit pohon všech kol a elektroniku na různé typy povrchu - například na sníh nebo šotolinu. Přiznám se ale, že mimo asfalt jsem Tiguan Allspace téměř nezkoušel. A ani mě to na rozdíl od kratší verze s menšími převisy moc nelákalo, přestože testovaný vůz disponoval pohonem všech kol.

Mnohem raději jsem si užíval kontrolovanou výbušnost nejsilnějšího naftového motoru v kombinace s pohonem 4Motion v zatáčkách, kde se auto zvlášť ve sportovním režimu omezujícím náklopny karoserie chovalo na středně velké SUV bravurně. Tady je asi největší rozdíl proti Škodě Kodiaq. Zatímco z hlediska komfortu může být medvěd z Kvasin možná ještě o chlup lepší než Tiguan Allspace, co se týká sportovního projevu, má volkswagen výrazně navrch.

Zatáčky projížděné pod plynem jsem si užíval i na hodně rozbitých okreskách a nikdy se mi nestalo, že by nějaká díra vykopla testované auto ze zvolené stopy.

Nutno ale dodat, že šlo opravdu o specifikum zkoušené verze. Jsem si jistý, že by dojem ze základního provedení s benzinovou patnáctistovkou, pohonem přední nápravy na sedmnáctipalcových kolech a bez adaptivních tlumičů byl dost odlišný. Pravděpodobně kolébavější a méně sportovní, tedy více typický pro středně velká SUV.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus