ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Volkswagenu Arteon
19. srpna 2017

Vůz se zajímavým jménem je tu pro ty, kterým běžný Volkswagen Passat nestačí. Oba modely spolu sdílí řadu techniky, ale Arteon je postaven výš. Je stylovější, komfortnější a přináší pořádný balík výbavy. Včetně vypracovaného systému poloautomatického řízení i mimo dálnice.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Palubní deska je prakticky shodná s tou, kterou najdeme v Passatu, přece jen jsou tu ale nějaké odlišnosti. Pozitivem může být, že pokud jste už někdy seděli ve volkswagenu, zorientujete se okamžitě.

Jedním ze znaků luxusu u Arteonu je to, že plochy doteků kolen řidiče s plasty jsou příjemně měkčené, což jsme zažili u málokterého auta. Většinou totiž výrobce používá ty nejkvalitnější plasty jen na viditelných místech typu přístrojové desky.

Velmi pěkný je kožený multifunkční volant, s plochou spodní částí věnce, díky níž působí sportovněji. Dostanete ho v základu. Pokud si pořídíte motorizaci s automatem, budou na něm standardně i páčky pro manuální řazení.

Na ovládání se nic nemění. Vlevo se pracuje s adaptivním tempomatem a trochu zmatečně jsou tu i tlačítka pro ovládání hlasitosti, která jsem si občas spletl s těmi pro nastavení rychlosti tempomatu. Adaptivní tempomat je mimochodem také v základu.

Vpravo jsou pak připraveny ovladače pro listování v menu palubního počítače a hlasové příkazy.

Displej nahrazující klasické budíky, za který se také nepřiplácí, má jemnou grafiku, která se lehce liší od té použité v Passatu nebo v jiných Volkswagenech. Nabídka funkcí by měla být také o něco širší.

Nejzajímavější novinkou v kabině je ale nový zábavní systému. V základní verzi dostanete 8“ displej s dotykovou plochou, na obrázku vidíte příplatkovou navigaci Discover Pro s 9,2“ displejem.

Nová lesklá plocha je velmi efektní a na rozdíl od Passatu plně digitální bez klasických tlačítek na straně, ale zato oproti matným displejům trpí jedním nepříjemným neduhem – ráda sbírá otisky prstů.

Alespoň, že se nový systém skvěle hýbe, má jemnou grafiku a spoustu funkcí. Připojení telefony je doslova bleskové. Bez přehánění jde o jeden z nejlepších multimediálních systémů, který u neprémiových automobilek můžete dostat.

Špičkový poslech hudby umožní příplatkový audiosystém Dynaudio s jedenácti reproduktory.

Obligátní hodiny patří k Passatu a budou patřit i k Arteonu. Osobně je nemusím, nepřijdou mi příliš prestižní, naopak působí trochu lacině.

Panel klimatizace je také standardní, tudíž ho budete snadno ovládat téměř okamžitě. V základní výbavě je třízónová, ale bez možnosti ovládání vzadu.

Nejzajímavějším prvkem výbavy Volkswagenu Arteon je ale bezesporu jeho balík bezpečnostních systémů. Auto je už vybavené funkcí Emergency Assist 2.0, díky které dokáže zajet ke krajnici a bezpečně zastavit, pokud má řidič zdravotní potíže a nemůže dál pokračovat v jízdě. Třeba i když upadne do kómatu.

Parádičkou je ovšem adaptivní tempomat, který pracuje s podrobnými daty z navigace. K tomu se přidává systém pro jízdu v pruzích, který je využitelný i na silnicích, kde čitelné čáry. Tedy i mimo dálnice. Tempomat je zase spojen se čtečkou dopravních značek a podle limitů mění rychlost. Díky mapě dokáže i předvídat.

Jízda je tedy skoro automatická. Navolíte 100 km/h a vydáte se na německou okresku. Blíží se ostřejší zatáčka a na displeji se objeví informace „Zatáčka: 70 km/h“ a krátce před zatáčkou auto začne brzdit, abyste jí mohli projet pohodlně. Za zatáčkou opět zrychlí na původních 100 km/h.

Před příjezdem do obce se zase objeví zpráva „Blíží se rychlostní limit 50 km/h“ a auto začne pomalu brzdit tak, aby na hranici vesnice jelo přesně padesátkou.

Pokud se vám to nelíbí a nechcete být brzdou provozu, můžete vůz popohnat a přidat do tempomatu vlastní rychlost. Jedno zmáčknutí vás dostane na 60 km/h. S dalším limitem se ale auto zase přizpůsobí. Nelze tedy nastavit příkaz ve smyslu „jeď vždy 10 km/h na povolenou rychlost“, ale vždy když se auto adaptuje na nový limit, musíte ho manuálně zvýšit. Tím se Volkswagenu daří přenášet stále veškerou odpovědnost na řidiče.

Systém překvapivě funguje i ve městě. Pokud se blížíte ke křižovatce typu T, objeví se hláška „Blíží se křižovatka“ a auto začne zpomalovat na velmi nízkou rychlost. Pokud nic nejde, pokračujte automaticky dál, pokud jede, je potřeba, aby řidič zabrzdil. Když vás vede navigace a blíží se odbočka třeba z hlavní, auto na ni opět dokáže upozornit a začít zpomalovat.

Zní to možná trochu strašidelně, ale za hodinu cestování jsem si na tento systém zvykl. Má své mouchy, někdy zatáčku poznat nemusí, ale ukazuje, že cestování už s poloautomatickým autem může být velmi pohodlné.

Mimochodem s navigací mohou spolupracovat i natáčecí světlomety, které o zatáčce vědí dřív, než pohnete volantem a vhodně tak do ní zasvítí.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Volkswagen Arteon jsme v rámci oficiálního uvedení na český trh v červnu 2017 změřili v interiéru a výsledky porovnali jak s nepřímým předchůdcem, čtyřdveřovým kupátkem Volkswagen CC, tak s jinými sedany, liftbacky a kupátky ve střední třídě.

Největší nárůst proti modelu CC jsme pochopitelně zaregistrovali v hodnotě "průchodnost kufru na výšku", která vzrostla o 66 cm. Je to tím, že Arteon disponuje pátými dveřmi, kdežto CC měl pouze víko do kufru.

Velký progres jsme zaregistrovali i u šířky v loktech na předních sedadlech, kde je Arteon o čtyři centimetry lepší než CC a patří v rámci střední třídy k nadprůměru. Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli, že sezení za volantem je skutečně vzdušné.

Čtyři centimetry k dobru proti CC jsme naměřili i u místa na nohy na levé straně, tedy u spolujezdce a za ním. V tomto parametru patří Arteon k vůbec nejlepším autům na trhu a na Škodu Superb pověstnou přebytkem místa v tomto ohledu mu scházejí pouhé tři centimetry. 

Přední sedadla mají zajímavé potahy a za příplatek si je můžete vybavit třístupňovým vyhříváním i odvětráváním. Proto jsou perforovaná.

U některých vozů kategorie sedan-kupé jsou na zadní lavici připravena jen dvě místa. Tady jsou ale tradičně tři s prostředním nouzovým sezením na velmi krátké vzdálenosti.

Na zadních sedadlech se sedí níž než v Passatu, to proto, aby se částečně kompenzovala svažující se linie střechy, která přirozeně ubírá prostor nad hlavami cestujících. Vzpřímeně se posadí postavy maximálně do výšky 174 cm, ale vzhledem k obrovskému místu na kolena se lze hodně v sedadlech sesunout..

Ještě se sluší připomenout, že do kabiny se přistupuje přes bezrámové dveře, které dotváří celý styl vozu. Příjemné jsou třeba na těsných parkovacích místech. Stáhnete okénko a pak se do kabiny nasoukáte pohodlněji, než když vám překáží rám.

Kufr působí jako bezedná díra, čemuž odpovídá i jeho slušný objem. Vejde se sem 563 litrů zavazadel. Proti Passatu CC přibylo více než sto litrů.Ke špičce mezi sedany a liftbacky střední třídy patří ve všech měřitelných parametrech. Pokud ale máte nějaké menší předměty, nebudete ho mít rádi. Hodil by se síťový program nebo nějaké schránky na drobnosti.

Na druhou stranu se po sklopení zadních sedadel do interiéru v pohodě vejdou dvě horská kola po odmontování předních kol. To do Passatu sedan nebo bývalého CC by se nevešlo ani jedno.

Páté dveře se v rámci příplatkového balíčku Easy Open otevírají elektricky, samozřejmě i pomocí tlačítka umístěného na jejich spodní části.

Elektricky lze také vyklápět tažné zařízení, za které se také platí navíc.

Jinak kufr nekryje roleta, ale plastový dekl, který působí trochu lacině.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Výběr motorů je jednoduchý. Aktuálně (srpen 2017) jsou v ceníku tři. Základem je novější naftový čtyřválec o výkonu 110 kW, který má jako jediný pohon předních kol. Top naftovou jednotkou je pak dvo…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus