ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Volkswagenu Tiguan Allspace
11. září 2018

Prodloužená verze SUV Volkswagen Tiguan je zajímavá zejména ze dvou důvodů. Za prvé může převézt až sedm lidí a za druhé jde o sourozence, ale zároveň i konkurenta v Česku oblíbené Škody Kodiaq.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Až do konce srpna 2018 byla nabídka motorů pod kapotou Tiguanu Allspace široká - velmi podobná té u kratší verze.

Chyběla jen nejslabší varianta benzinového motoru 1.5 TSI s 96 kW, začínalo se rovnou výkonovou verzí 110 kW. K tomu je třeba dodat, že prodej Tiguanu Allspace začinal s motorem 1.4 TSI/110 kW, ale poměrně brzy jej vystřídala právě stejně výkonná nová patnáctistovka.

Kvůli změně emisních předpisů a homologací spotřeby paliva podle nové normy WLTP však byl ceník i konfigurátor Tiguanu Allspace v září 2018 stažen, takže ve chvíli, kdy píši tento test, vlastně nevím, s jakými motory se auto nabízí. Ve skladových zásobách jsou však Tiguany Allspace  s motory 1.4 TSI, 2.0 TSI (ten byl dostupný ve dvou výkonových verzích 132 a 162 kW výhradně s pohonem všech kol a automatem) a 2.0 TDI ve všech třech výkonových verzích 110, 140 i 176 kW. Dvě silnější verze se pojí výhradně s pohonem všech kol a automatem.

Základní benzinový motor byl zrychlením průměrný, díky vypínání válců však vůbec nejúspornější v celém segmentu. Verze s automatem je na tom jen o něco málo hůř. Počítám, že patnáctistovka na tom nebude o moc jinak. Slabší dvoulitr TSI byl dynamicky také průměrný a spotřebou už zdaleka nevynikal. Nejsilnější zážehový motor o výkonu 162 kW byl svým zrychlením mírně nadprůměrný, avšak spotřebou 8,1 l/100 km se řadil do podprůměru SUV střední třídy.

Dvoulitrový turbodiesel s výkonem 110 kW byl svým zrychlením těsně pod hranicí deseti sekund průměrný až mírně podprůměrný. Kombinovaná spotřeba u verzí s pohonem všech kol byla lehce nad průměrem konkurentů, s pohonem obou náprav klesala do horšího průměru. Zajímavé je, že stejných 5,9 l/100 km jako 2.0 TDI/110 kW DSG 4Motion spotřebovala také silnější verze s výkonem 140 kW. Ta však zrychlovala mnohem lépe. Vrcholné provedení s dvojitým přeplňováním byla dynamicky mezi nejlepšími, spotřeba 6,5 l/100 však byla téměř nejhorší v celé kategorii.

V době psaní testu v září 2018 nebyla známá technická data po nové homologaci motorů.

reklama

1.5 TSI ACT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI ACT DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW DSG 4Motion

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/140 kW DSG 4Motion

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

U Tiguanu Allspace jsem zkoušel výhradně sedmistupňovou automatickou převodovku DSG spolupracující s nejsilnějším naftovým motorem 2.0 BiTDI. 

A byla to až na obtíže s nepříliš okamžitou změnou směru jízdy při těsných parkovacích manévrech spolupráce velmi dobrá a pro řidiče příjemná. Díky obrovské síle motoru má automat možnost výrazně měnit své chování podle zvolených jízdních módů a v žádném z nich, tedy ani v ekonomickém, nebo na druhé straně škály ve sportovním, se nejde špatně. Řazení jednotlivých stupňů většinou vůbec nepoznáte.

V krátkém Tiguanu jsem testoval i další verze. Automat DSG fungoval o poznání lépe ve spojení s benzinovým dvoulitrem než s tím naftovým. Připadal mi tam hladší a jeho reakce rychlejší. Při porovnání s konkurencí jde o průměr. Nejvíce problémů DSG mívá při touze řidiče po změně o více jak jeden rychlostní stupeň směrem nahoru i dolů, nebo při změně směru jízdy. Myslím tím z jízdy vpřed na couvání, nebo naopak. K dispozici jsem měl i manuální mód a to jak na páce tak pomocí pádel za volantem. Právě ve spojení s naftovým motorem jsem ho docela často používal.

Tady se ale sluší dodat, že právě s nejsilnějším motorem 2.0 BiTDI spolupracuje automat z naftových pohonných jednotek nejlépe.

Manuál byl spojený s motorem 2.0 TDI/110 kW. Nezaznamenal jsem žádné zatuhnutí typické pro řazení naftových verzí u starších volkswagenů. Dráhy jsou krátké, ale nepříliš vymezené, takže uživatel má zpočátku dojem, že řazení není tak precizní, jak dříve bývalo. Chce to jemnost a cit, pak budete spokojeni stejně jako já.

Řízení

Testoval jsem příplatkové progresivní řízení, díky němuž řidič nemusí tolik točit volantem. Ač to u tohoto typu řízení nebývá vždy zvykem, připadalo mi tady plynulé a celkově velmi příjemné. Jeho naladění se docela lišilo podle zvoleného jízdního módu (Comfort x Sport). Také záleži na tom, jestli máte zapnutý asistent udržování jízdního pruhu, či ne. Ten totiž do řízení vehementně zasahuje.

U krátkého Tiguana jsem testoval i základní řízení. Bylo příjemné, komfortní, plynulé, i zde s možností změnit jeho charakteristiku podle zvoleného jízdního režimu. V režimu Comfort bylo při pomalých rychlostech až neuvěřitelně lehké, což ocení hlavně řidičky s útlýma ručkama.

Podvozek

Nový Volkswagen Tiguan Allspace vyjíždí stejně jako krátká varianta minimálně na sedmnáctipalcových kolech a pneumatikách o rozměru 215/65 R17.

Testovaná verze však disponovala největším rozměrem 235/45 R20. Není to úplný extrém, ještě lze mít sportovnější velikost pneumatik 255/40 R20. Přesto jsem měl po zkušenostech s dvacetipalcovými koly u krátkého Tiguana docela obavy, jak si podvozek povede z hlediska komfortu. A zvládl to skvěle. Nutno ale dodat, že měl zdatného pomocníka v podobě příplatkových adaptivních tlumičů, které se přizpůsobovaly řidičem zvolenému jízdnímu režimu.

V tom komfortním byl VW Tiguan Allspace 2.0 BiTDI pohodlným autem na drtivé většině nerovností. Ani v tom sportovním bych ho ale neoznačil za nepohodlné SUV, což byl rozdíl proti krátké verzi, která si s dvacetipalcovými koly rozuměla o dost hůře.

Kromě naladění tlumičů a dalších součástí vozu do komfortního nebo sportovního režimu lze také nastavit pohon všech kol a elektroniku na různé typy povrchu - například na sníh nebo šotolinu. Přiznám se ale, že mimo asfalt jsem Tiguan Allspace téměř nezkoušel. A ani mě to na rozdíl od kratší verze s menšími převisy moc nelákalo, přestože testovaný vůz disponoval pohonem všech kol.

Mnohem raději jsem si užíval kontrolovanou výbušnost nejsilnějšího naftového motoru v kombinace s pohonem 4Motion v zatáčkách, kde se auto zvlášť ve sportovním režimu omezujícím náklopny karoserie chovalo na středně velké SUV bravurně. Tady je asi největší rozdíl proti Škodě Kodiaq. Zatímco z hlediska komfortu může být medvěd z Kvasin možná ještě o chlup lepší než Tiguan Allspace, co se týká sportovního projevu, má volkswagen výrazně navrch.

Zatáčky projížděné pod plynem jsem si užíval i na hodně rozbitých okreskách a nikdy se mi nestalo, že by nějaká díra vykopla testované auto ze zvolené stopy.

Nutno ale dodat, že šlo opravdu o specifikum zkoušené verze. Jsem si jistý, že by dojem ze základního provedení s benzinovou patnáctistovkou, pohonem přední nápravy na sedmnáctipalcových kolech a bez adaptivních tlumičů byl dost odlišný. Pravděpodobně kolébavější a méně sportovní, tedy více typický pro středně velká SUV.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus