ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Volkswagen Passat Variant
21. května 2020

Volkswagen Passat už léta drží v Česku pozici nejoblíbenějšího zahraničního manažerského auta a osmá generace na tuto tradici i díky kombíku Variant podle navazuje. Na rozdíl od sedanu ideálně kombinuje služební využití přes týden a rodinné o víkendu. Navíc před časem prošla facelitem.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Passat Variant se nabízí s obdobnou paletou motorizací jako verze sedan. Základem je benzinový jedna-pětka, kterou lze spárovat i s automatickou převodovkou DSG. Motor 1.5 TSI ACT umí vypínat polovinu válců a má 110 kW výkonu, 2.0 TSI celkem 140 kW. Pak je tu klasika 2.0 TDI (také 110 kW)a výkonné BiTrubo se 176 kW. Auto je možné mít i s pohonem všech kol 4Motion. Plug-in hybridní verze GTE má šestistupňový automat.

reklama

1.5 TSI ACT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI ACT DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TSI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TSI DSG 4Motion

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW DSG

Obdobu tohoto motoru jsme testovali v modelu před faceliftem. Tenkrát se toho ujal kolega Ondra Běhal, který napsal:

I když jsem modernizovaný motor 2.0 TDI s maximálním výkonem 110 kW doteď ve všech autech koncernu Volkswagen chválil, tak při srovnání s novým BiTurbem testovaným v sedanu jeho vlastnosti blednou a na povrch vyplouvají nedostatky. Zátah mi najednou nepřipadal nic moc stejně jako spolupráce se šestistupňovou automatickou převodovkou, navíc mi dvoulitr bez turba připadal o dost hlučnější. Když se ale podívám na tuhle verzi průměrem střední třídy, tak ho ve většině parametrů a vlastností lehce přesahuje. Šestka je v převodovce stejně dlouhá jako sedmička u BiTurba, to znamená, že motor točí 1500 otáček při rychlosti 90 km/h a 2200 otáček při 130 km/h.

Autem jsem absolvoval jízdu z Prahy do Zell am See a zpět. Zatímco tam jsem jel přes Mnichov, co to dá, a dost často se ručička rychloměru usídlila u čísla 220, výsledkem čehož byla spotřeba přes osm litrů, zpátky přes Rakousko jsem to zvládl s tempem odpovídajícím předpisům jen lehce nad pět litrů.

Kombík vybavený tímto motorem jsem zkoušel i po Česku. Při testu ustálenou rychlostí 90 km/h jsem dosáhl spotřeby 4,1 l, kterou výrobce udává jako kombinovanou. Tím pádem je jasné, že šlo v kombinaci s městem a dálnicí o metu nedosažitelnou, nicméně se musejí brát v potaz širší zimní pneumatiky, syrovost auta a klimatické podmínky mající daleko k ideálu.

Kolega Martin proslulý svou lehkou nohou dokázal jezdit ve dvoučlenném obsazení po Česku za 4,7 l. Na dálnici jsem při tempu 130 km/h naměřil konzumaci 6,2 l.

2.0 TDI/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/140 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/140 kW DSG 4Motion

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 BiTDI DSG 4Motion

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 TSI Plug-In-Hybrid

Wolfsburští technici nově sáhli po kombinaci přeplňovaného benzinového čtyřválce 1.4 TSI (před faceliftem používali jedna-dovjku) a elektromotoru, jenž má velmi slušnou sílu. Kombinovaný výkon systému je nyní 160 kW a maximální točivý moment má hodnotu rovných 400 Nm. Systém pohání jen přední kola.

Na rozdíl od běžných hybridů, které si s sebou na palubě vezou menší množství baterií, a tím pádem na elektřinu ujedou jen několik málo kilometrů, může Passat díky kapacitě lithium-iontových článků 13 kWh (dříve 9,9 kWh) nabídnout přes 50 kilometrů čisté elektrické jízdy. To je nadprůměr i v kategorii hybridů do zásuvky. V tomto režimu přitom dokáže fungovat až do rychlosti 135 km/h.

Dobíjení z běžné zásuvky zabere méně než pět hodin, rychlá nabíječka zvládne doplnit kapacitu za dvě hodiny i méně. V kombinovaném provozu vychází Passatu GTE tabulková spotřeba 1,7 litru benzinu na 100 kilometrů.

Teorie zní dobře, v praxi to ovšem tak jednoduché není. Spotřeba Passatu GTE výrazně kolísá. Záleží na tom, kde se s ním pohybujete a jak moc jste ochotni neustále zasahovat do jízdy, protože vůz má několik jízdních režimů.

V elektrickém režimu jede čistě na elektřinu, pokud má dostatek kapacity. V hybridním se chová jako běžný hybrid, tedy motor vypíná v nízkých rychlostech, v zácpě nebo i při rychlé jízdě, když dá řidič nohu z plynu. Auto pak „plachtí“ bez spalovacího motoru.

Během dálniční jízdy hlásil palubní počítač spotřebu přes 9 litrů benzinu na 100 kilometrů. V kombinaci s elektrickým režimem při jízdě po městě a okolí jsme dosáhli na 7,2 litru benzinu na 100 kilometrů. To je trochu zklamání, protože takový naftový dvoulitr by v Passatu zvládal jet za méně.

Na druhou stranu při jiné cestě po okolí jsme zase jeli jen za 2,8 litru – to proto, že jsme začínali po nabití v garáži a pak využívali třeba klesání silnice nebo každé brzdění k semaforu k rekuperaci a soustřeďovali se na jízdní strategii.

Řazení

Passata jsme zatím zkoušeli se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG, se kterou je spojen plug-in hybridní systém, což je dobrá zpráva. Obvykle se tento druh pohonu pojí s hybridním CVT, což není právě ideální řešení pro dynamiku a hlučnost. V tomto směru si na řazení v nelze stěžovat a nezaznamenali jsme ani žádné cukání a podobně.

Řízení

Úplně lehounké, když se jede pomalu. Postupně tuhne se zvyšující se rychlostí, aniž by neztrácelo hladkou plynulost. Posilovač řízení nám u nového passatu připadá naladěný téměř k dokonalosti. Samozřejmě se bavíme o klasickém módu. Když aktivujete systém pro aktivní udržování jízdního pruhu, tak řízení neustále pracuje a někdy jsme se s ním trochu prali.

Brzdy

U hybridního modelu GTE si na ně musíte trochu zvyknout, protože při mírném sešlápnutí dochází jen k rekuperaci a je tedy potřeba reagovat silněji. Je ale o trénink.

Podvozek

Testovaný Passat Variant měl trochu smůlu, že se nám zatím dostal do ruky ve verzi pouze s pohonem přední nápravy a bez příplatkové regulace tlumičů DCC, kterou byl vybaven dříve testovaný sedan disponující zároveň pohonem všech kol. Proto nám jízdní vlastnosti Variantu nepřipadaly tak nadpozemské jako u sedanu. Přičítali bychom to ale právě rozdílnosti výbav obou verzí, pravděpodobně nepůjde o nic obecného.

Největší rozdíl jsem zaznamenali už před facelitem u komfortu, který tehdy s příplatkovými osmnáctipalcovými koly a pneumatikami 235/45 R18 bez DCC nebyl tak dokonalý. Přejezdy některých nerovností, speciálně propadlých kanálů, byly výrazně hlasitější než u sedanu s DCC.

Ani absence pohonu všech kol ale nezbavila kombík parádní lehkosti v zatáčkách, což jsme si vyzkoušeli i v serpentinách okolo alpského střediska Zell am See. Elektronika spolu s odlehčením karoserie dokáží skvěle potlačit přirozenou nedotáčivost auta s pohonem přední nápravy a jeho ochota vrhat se do prudkých kombíků připomíná spíš kompaktní hatchback než manažerské kombi.

Jistota podvozku při jízdě po dálnici se projevuje velmi zkresleným vnímáním rychlosti. Absolvovali jsem s jedním z testovaných kombíků cestu přes Německo do Rakouska a několik hodin mačkali i z verze 2.0 TDI/110 kW maximální rychlost, kdy ručička tachometru zůstávala přilepená na 220 km/h. Pokud se nám do cesty nepřipletla jiná auta, neměli jsme důvod ubírat. Tak nám Passat připadal i v této rychlosti klidný, jistý a bezpečný.

Zajímavou verzí je model GTE, který jsme zkoušeli až po faceliftu. Na ní je příjemné tiché ježdění, které funguje v elektrickém režimu. Jinak je i tak benzinový motor poměrně utlumený a tak jde o ideální variantu, pokud chcete jezdit s co nejtišším prostředím na palubě.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus