ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test VW Golf Variant
13. prosince 2017

Jeden z nejlépe jezdících kombíků nižší střední třídy - to je nový Volkswagen Golf Variant. V řadě parametrů také patří mezi nejprostornější. Nabízí nejen pohon přední nápravy, ale i všech kol označovaný 4Motion.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Přístrojovou desku konstruktéři kombíku plně převzali z hatchbacku, takže se dost změnila jak při předchozí generaci tak v rámci modernizace v roce 2017. Přesto se tady cítím ... jako v Golfu. To znamená, že nic nemusím hledat. Téměř vše, na co si vzpomenu, se nějakým řízením osudu (ve skutečnosti ale díky skvěle propracované ergonomii) nachází přesně po ruce.

Proti minulé generaci se zlepšil výhled do předoboku. Přední sloupek se totiž nově dělí. Okénko v jeho deltě sice není velké, ale v zatáčkách díky němu můžete vidět dříve zcela neviditelné protijedoucí auto.

Zajímavou novinku představuje otvírání dveří, které se napevno aretuje jen v první poloze, a pak kdekoli to řidič nebo spolujezdec potřebují. To snižuje riziko poškození hran dveří třeba o zeď nebo o jiné auto při parkování v těsných prostorách.

Pozitivní posun jsem zaznamenal i z hlediska kvality sezení. Sedák se proti předchozí generaci ještě o 2 cm prodloužil, takže lépe podepře stehna i delším řidičům. K ideálu mě u testovaných verzí Highline chyběl lepší (vyšší) sklon sedáku, který se dá seřizovat za příplatek.

Nejvyšší stupeň výbavy Highline nabízí sportovní sedadla (na snímku jsou z auta před modernizací v roce 2017). Kombinace středových výplní ze semiše (alcantary) a látkových bočnic mne připadala komfortní, sedadla zároveň výborně drží tělo v zatáčkách

Před modernizací v roce 2017 jsem zkoušel i komfortní přední sedačky z druhé výbavy Comfortline. Nabídnou parádní pohodlí, ale tělo úplně optimálně v obloucích nezachytí.

Základní stupeň Trendline nabízí ještě úplně jiná sedadla, která jsem ale zatím netestoval.

Opravdu oceňuji, že nová auta koncernu VW konečně přešla při vytahování opěrek hlavy na předních sedadlech na princip zmáčknutí tlačítka jako francouzské vozy. Nepříjemných a věčně zatuhlých čelistí jsem měl plné zuby.

U auta po modernizaci jsem testoval sedadla ergoActive, která mají čtrnáct možností nastavení včetně manuálního prodloužení sedáku. Nechybí ani základní masážní funkce. Jejich celé fotky najdete na začátku příští kapitoly v hlavní sadě. U většiny výbav je lze mít pouze za příplatek, standardem ale byly koncem roku 2017 u akčního provedení Maraton Edition.

Jde o jedna z nejlepších sedadel, která jsem kdy testoval u jakéhokoli auta nižší střední třídy.

Měkké plasty jsou bohužel výsadou pouze vrchní části přístrojové desky Golfu Variant. Místo kontaktu širokého středového sloupku s nohou (většinou kolenem) je dost tvrdé, což byla jediná věc, která mi z hlediska kvality sezení v Golfu vadila. Široké možnosti nastavení sedadla i volantu ale problém eliminují.

Ideální místo za volantem jsem si rychle našel jak já tak vyšší a celkově rozměrnější kolegové. Neměli jsme problém se vedle sebe vejít, protože šířkou v loktech na předních sedadlech drtí Golf Variant konkurenci.

Tříramenný volant se mi líbí a výborně se drží díky příjemnému tvarování i potažení kůží (po modernizaci v roce 2017 standard od základní výbavy Trendline).

Rozporuplné pocity jsem měl zpočátku z tlačítek, jimiž se dají ovládat z volantu některé funkce (bez příplatku od druhé výbavy Comfortline). Sice jsou hezčí a jejich okraje neřežou do prstů, na rozdíl od těch u minulé generace Golfu, ale zvlášť ta prostřední mi přišla fakt mrňavá. Řešení tlačítek v Octavii mi vyhovuje víc.

Levá strana volantu patří palubnímu počítači (standard), tempomatu a omezovači rychlosti (obojí od výbavy Comfortline). Tempomat funguje od roku 2017 už v základním provedení v takzvané adaptivní verzi, která zároveň udržuje odstup od vozidla před vámi. Vzdálenost se dá navíc nastavit na několika úrovních.

Pravá strana volantu patří obsluze audiosoustavy a telefonu přes bluetooth handsfree.

  Po modernizaci v roce 2017 jsem testoval pouze příplatkové plně digitální přístroje Active Info Displej, což je jedna z nejvýznamnějších novinek faceliftu a jeden z high tech prvků.

Motivy na přístrojích se dají pomocí tlačítek na volantu měnit, takže si řidič může personalizovat údaje, které ho zajímají. Navíc může zvolit, zda chce velikostí upřednostnit ciferníky na krajích, nebo motiv uprostřed displeje s úhlopříčkou 12,3 palců. Tahle vychytávka se mi moc líbila.

Zde se můžete podívat na klasické přístroje, které u verze před modernizací patřily k výbavě Highline. Jak vypadají od modelového roku 2017 nevím, ale tipnul bych si, že na nich k velkým změnám nedošlo. Vždy patřily k přehledným a výborně čitelným.

Od roku 2017 má každý Golf Variant ve standardní výbavě barevný dotekový displej na ovládání audiosoustavy. Ten základní má úhlopříčku 6,5 palců. Od výbavy Highline má rozměr osm palců.

My jsme testovali nejvyšší příplatkovou verzi multimediálního systému, která se nazývá Navigace Discover Pro, disponuje úhlopříčkou 9,2 palců a díky svému infinity designu vypadá opravdu moderně. Potěší i rychlá odezva na doteky prstů a široká nabídka funkcí. Pracuje se s ním podobně jako s tablety nebo chytrými telefony. Když se k navigaci rukou přiblížíte, automaticky naskočí lišta s ovládacími prvky.

Největší nevýhodou multifunkčního displeje je, že se snadno upatlá.

Spodní část středového sloupku, který se sympaticky naklání k řidiči, obsahuje standardně u všech Golfů Variant dvouzónovou automatickou klimatizaci. To znamená, že si řidič a spolujezdec mohou nastavit odlišnou teplotu a vůz sám umí měnit teplotu foukání tak, aby požadované klima automaticky udržoval.

Klasickou ruční brzdu už vedle sebe řidič nenajde. Všechny nové golfy včetně kombíků disponují tlačítkem elektronické parkovací brzdy s funkcí asistenta rozjezdu do kopce. Vypadá to moderně a spoří místo, ale coby řidič ze staré školy, který občas ručku používal k rychlému otočení na kluzkém povrchu, z toho radost nemám. S tlačítkem žádné půlhodiny neuděláte...

Golf Variant disponuje řadou bezpečnostních asistentů, které po faceliftu v roce 2017 už nejsou pouze za příplatky, ale i jako standardní součást některých výbav. Za užitečný považuji zejména Front Assist (standard v každíém Golfu Variant), který hlídá dění před autem a v případě nepozornosti řidiče varuje před srážkou, nebo dokonce automaticky brzdí. Unavenému řidiči při dálkových dálničních cestách zase pomůže kombinace adaptivního tempomatu udržujícího nejen řidičem nastavenou rychlost, ale také vzdálenost od auta před sebou (od Comfortline), a systému automatického udržování jízdního pruhu (za příplatek). Když sundáte ruce z volantu a nohy z pedálů, získáte na několik sekund autopilota. A řidič bojující s mikrospánkem má jistotu, že pokud asistent nepřestane vidět pruhy, do ničeho nenarazí ani nesjede ze silnice.

Loketní opěrka mezi předními sedadly se ve výbavě objevuje od stupně Comfortline.

Obrovská jáma ve výplních dveřích pojme i hodně velké plastové láhve, což samozřejmě chválím.

V okolí řidiče jsem objevil i spoustu dalších odkládacích prostor různých tvarů a velikostí.

Full LED světlomety, které jsem zkoušel, obsahovaly i automatické přepínání dálkových světel, takže je máte pořád puštěná a nemusíte se o ně starat. To fungovalo bezvadně v tom smyslu, že jsem nikdy neoslnil auto před sebou (část paprsku je vykrývána), ale hůře v tom smyslu, že světlomety dost často zůstaly zhasnuté i poté, co už bych potřeboval vidět do dálky.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Aktuální generace Golfu Variant proti předchůdci mírně povyrostla. Na délku se protáhla o 2 cm na 4,56 m a po modernizaci v roce 2017 o další centimetr, takže patří k větším kompaktním kombi. Golf Variant mezigeneračně nabobtnal i do šířky, ale snížil se.

Vzhledem k výše uvedeným faktům mě nepotěšilo měření v interiéru. Šířka v loktech na zadních sedadlech se totiž proti předchozí generaci zhoršila. Zatímco vpředu Golf Variant mezi kompaktními kombíky kraluje a může klidně převážet i dva každodenní návštěvníky posilovny, vzadu sklouzl do podprůměru.

Ještě víc tak vyplouvá na povrch, že je nový Golf Variant vlastně jen čtyřmístné auto, což poznáte hned, jak se budete chtít posadit na prostřední plac vzadu. Se svými 174 cm jsem měl opěrku hlavy i po plném vytažení v zátylku. Bezpečně tu může cestovat jen dítě.

V ostatních parametrech už je situace mnohem lepší. Z hlediska výšky nad hlavou i podélné prostornosti patří Golf Variant k nejlepším, takže si dozadu může sednout i člověk s výškou 190 cm za podobně vysokého cestujícího vpředu.

Na obrázku je kolega Jiří s výškou 180 cm, který si sedl "za sebe" a to má ve zvyku vytahovat si volant co nejdál od přístrojové desky.

Jen se musí smířit s trochu nepřirozenou polohou kolen, která míří vzhůru, takže stehna nemá šanci podepřít ani velkoryse dlouhý sedák. Přesto jsem si na krajních místech druhé řady v testovaných Variantech výbavy Highline hověl.

Variabilita interiéru Golfu Variant se bohužel stejně jako u Octavie Combi mezigeneračně zhoršila. U nových kombíků se už totiž nedají vyklápět ani vyjímat sedáky ve druhé řadě, takže se opěradla sklápějí na ně a vzniká skloněná plocha místo dřívější rovné.

Díky standardně montované mezipodlaze navazuje na dno kufru bez schodu. To byla jedna z mála věcí, za které jsem tento prvek výbavy chválil. Psal jsem, že přinese víc škody než užitku. ´Po modernizaci jsem ale testoval Golf Variant tři měsíce a negativní názor na mezipodlahu dost změnil.

Největším problémem je, že dělá zavazadlový prostor výrazně mělčím, než by mohl být. Výrobce sice udává u Golfu Variant královský objem zavazadlového prostoru 605 l, jenže podle našich měření se třetina tohoto objemu nachází pod podlahou, takže se nedá využít při transportu objemnějších nákladů.

Falešné dno se sice dá z auta vykuchat včetně některých jeho držáků, přesto v kufru zůstává dost dalších napevno umístěných, které jeho využitelnost zhoršují. Nechápal jsem, proč v době, kdy se šetří na autě každý gram hmotnosti, musí být takový těžký a z mého pohledu zbytečný krám ve standardní výbavě.

Jenže mezipodlaha samozřejmě nabízí i některé užitečné funkce, které jsem v průběhu dlouhodobého testu několikrát využil. A zjistil, že se používají mnohem častěji, než maximální možný objem kufru, který se hodí třeba na dovolené, nebo při stěhování.

Dokáže například kufr rozdělit na více částí, takže po něm menší předměty necestují. Vyrovnává také schod mezi dnem a nákladovou hranou, takže se lépe nakládají a vykládají těžké věci. 

Kvůli mezipodlaze patří hloubka kufru nového Golfu Variant mezi konkurenty k nejhorším. A vzhledem k tomu, že maximální délka a minimální šířka nedosahují ani průměru, je udávaný gigantický objem zavazadelníku spíše virtuální realitou, protože pod podlahou převezete pouze menší a plošší předměty.

Kufru Golfu Variant ale nelze upřít i řadu dalších praktických řešení. Kromě povinných háčků na nákupní tašky to byla u testovaných verzí například možnost sklápět zadní sedadla pomocí klik z boků zavazadelníku.

Krycí roleta se stejně jako u Octavie svinuje po zatlačení na ni a nejdříve se zastaví na polovině cesty do rola.

Potěší i nízko položená nákladová hrana usnadňující transport těžkých věcí.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Pod kapotou inovovaného Golfu Variant se v roce 2017 objevila nová generace benzinových čtyřválců 1.5 TSI EVO. V nabídce jsou dva o výkonu 110 kW a 96 kW ( silnější verze je vybavena systémem deakti…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus