ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test VW Golf Variant
13. prosince 2017

Jeden z nejlépe jezdících kombíků nižší střední třídy - to je nový Volkswagen Golf Variant. V řadě parametrů také patří mezi nejprostornější. Nabízí nejen pohon přední nápravy, ale i všech kol označovaný 4Motion.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Pod kapotou inovovaného Golfu Variant se v roce 2017 objevila nová generace benzinových čtyřválců 1.5 TSI EVO. V nabídce jsou dva o výkonu 110 kW a 96 kW ( silnější verze je vybavena systémem deaktivace válců ACT). Kombinovaná spotřeba (v obou případech pět litrů na 100 km) je pouze o desetinu lepší než u motoru 1.4 TSI/92 kW, který zatím zůstal v nabídce. V rámci konkurence jde o nízkou spotřebu, auto se přitom zároveň chlubí velmi slušnou dynamikou.

Zmizely však úplně čtyřválce 1.2 TSI/63 a 81 kW. Základem je nyní na českém trhu nově litrový tříválec 1.0 TSI/81 kW. Parametry nejslabšího motoru nejsou vůbec špatné. Zrychlení 0-100 km/h zvládne za 10,4 s, nejvyšší rychlost je 197 km/h a kombinovaná spotřeba 4,9 litru na 100 km. Opět tedy příznivá spotřeba a tentokrát průměrná dynamika.

Naopak nejsilnější benzinovou jednotkou je benzinová osmnáctistovka spojená s automatem a pohonem všech kol. Zaujme dynamikou, ale dost žíznivá.

Nabídka turbodieselů se oproti předchůdci v zásadě nezměnila. Základem je vylepšený čtyřválec 1.6 TDI/85 kW, pro náročnější zákazníky je určen větší a silnější motor 2.0 TDI ve výkonových verzích 110 kW a 135 kW. Existuje i spousta verzí s automatickou převodovkou, nebo pohonem všech kol. Variantu 2.0 TDI/135 kW lze mít pouze ve specifikaci DSG 4Motion, tedy s automatem a pohonem všech kol.

Po aféře Dieselgate už jsou u VW opatrní s laboratorními spotřebami, takže podle těchto čísel patří naftové Golfy Variant při porovnání s konkurencí spíše ke žravějším vozům. Nejsilnější verze se ale chlubí i velmi nadprůměrnou dynamikou.

V nabídce je i motor TGI, který umožňuje spalování zemního plynu CNG.

reklama

1.0 TSI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/96 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/110 kW

Tento motor byl testován v jiném autě. Naleznete jej v článku Test modernizovaného Volkswagenu Golf.

1.5 TSI/110 kW DSG

Hodnotit samostatně motor a odhlédnout od jeho spolupráce s automatickou převodovkou, neměl bych větších námitek. Jeho dynamika mi připadala více než dostatečná ve většině situací stejně jako pružnost při jízdě na nízké otáčky. Pohonná jednotka se chová tiše a kultivovaně.

Velice nízkých hodnot spotřeby se mi dařilo dosahovat při jízdě ustálenou rychlostí na sedmý rychlostní stupeň. Při 90 km/h motor točí jen 1750 otáček a i na zimních gumách při teplotách kolem nuly si řekl o pouhých 4,8 l benzinu na každých 100 km. Na dálnici spotřeba výrazněji roste. Při 130 km/h se vyhoupla těsně nad sedm litrů. To motor točí necelých 2500 otáček.

Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,1 l, což je v realitě českého provozu téměř nedosažitelné. Zejména při vyšším podílu městského provozu a v zimě stoupala konzumace i nad osm litrů. V létě se pohybovala nejčastěji kolem sedmičky, a když jsem se vyhýbal městům, tak klesala i k šestce.

1.5 TGI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Po modernizaci v roce 2017 jsem zatím zkoušel pouze sedmistupňový automat v kombinaci s novým motorem 1.5 TSI/110 kW. 

A z jejich spolupráce jsem nebyl úplně nadšený. Zejména při rozjezdech z místa a parkovacích manévrech měl vyloženě štvala. Z místa motor většinou jankovitě vystřelil, při změně směru jízdy z couvání na dopředný naopak ještě chvíli jelo auto dozadu. Bylo velmi těžké popojíždět s citem bez cukání.

Naopak při akceleraci během jízdy, nebo třeba při svižné jízdě v zatáčkovitém terénu, fungovala převodovka dobře a dala se plynovým pedálem lehce ovládat. Samozřejmostí je i možnost manuálního řazení.

Fungování převodovky hodně záleželo na zvoleném jízdním módu. Zajímavé je, že se možnost nastavení auta u Golfu Variant pojí pouze s příplatkovými adaptivními tlumiči v nejvyšší výbavě Highline.

Šestistupňové manuální řazení jsem zkoušel pouze před modernizací u motorů 1.2 a 1.4 TSI a 2.0 TDI.

Podobně jako u hatchbacku jsem byl z jejího chodu trochu zklamaný. V porovnání s konkurenty jde stále o nadprůměr, ale proti předchozím generacím Golfu mi její dráhy připadaly méně zřetelné, hůře definované a chod občas trochu zadrhával.

Řízení

Z mého pohledu bez chyby a na absolutní špičce mezi kombíky nižší střední třídy.

Posilovač s příjemně přirozeným a plynulým odporem mi připadal skvěle naladěný na všechny typy jízd, které šly s testovanými Golfy Variant absolvovat. Od parkování přes svižné proplétání se zatáčkami. Nezaregistroval jsem žádnou necitlivost kolem středové polohy.

Zkoušel jsem i příplatkové adaptivní řízení a v režimu Sport mi odpor posilovače připadal zbytečně tuhý. Klidně bych zůstal i při svižné jízdě u základního nastavení.

Podvozek

Po modernizaci v roce 2017 jsem zkoušel pouze verzi s víceprvkovou zadní nápravou a velkými osmnáctipalcovými koly obutými do pneumatik rozměru 225/40 R18.

Předesílám, že verze s litrovými motory a motory 1.6 TDI víceprvkovou zadní nápravou nedisponují, mají pouze jednodušší torzní příčku.

Podvozek testované varianty neměl chybu, zřejmě i díky možnosti adaptivního nastavení tlumičů (DCC). Přestože jsem se bál, že nízkoprofilové pneumatiky způsobí při přejezdu nerovností rány, opak byl zejména v komfortním režimu pravdou. Kombík nabízel na kanálech, zpomalovacích prazích a dalších překážkách parádní komfort i plavnost a zároveň neuvěřitelně dospělé chování při vysokých rychlostech a lehkost i jistotu při průjezdech zatáček.

Protažená záď auto téměř nepřipravila o lehkost, se kterou se vrhá do zatáček hatchback. Skvělé držení stopy v oblouku zajišťuje i standardně montovaný systém XDS, neboli elektronická uzávěrka diferenciálu. Jeho funkce spočívá v tom, že při jízdě pod plynem v oblouku jemně přibrzdí vnitřní kolo, což pomáhá zatáčet. Auto by se mělo chovat stejně, jako když chcete oběhnout sloup a chytíte se za něj rukou.

Stabilizační systém se sice nedá deaktivovat a i kvůli vypnutí protiprokluzu jsme museli do palubního menu (tlačítko s ikonou smyku už na přístrojové desce nového Golfu Variant nenajdete), ale není důvod na to nadávat. Elektronika totiž zasahuje tak jemně a citlivě, že nelikviduje ani sportovně laděnou jízdu.

Před modernizací jsem auto testoval na sedmnáctipalcových kolech s pneumatikami 225/45 R17 a dojmy byly velmi podobné. Varianta bez adaptivních tlumičů ale přece jen není tak kofmrotní.

Základní provedení se pohybuje na výrazně balónovějším rozměru pneumatik 195/65 R15, takže očekávám horší chování v zatáčkách a výraznější pohupování.

Téměř hodinu jsem jezdil po Praze i s jednoduchou zadní nápravou u verze 1.2 TSI/77 kW a šestnáctipalcovými koly s pneumatikami 205/55 R16. Měla problém s hlasitějším boucháním na propadlých kanálech, všechny ostatní nerovnosti ale zvládala až překvapivě dobře. Opravdu skvěle si tlumiče poradily třeba s dlažebními kostkami.

Následoval týdenní test s verzí 2.0 TDI 4Motion, tedy s pohonem všech kol a tudíž i multilinkem (víceprvkovou zadní nápravou). Tady nebyl komfort úplně optimální, možná kvůli vyšší hmotnosti, ale větší rány jsem slyšel jen při projetí opravdu hlubokých propadlých kanálů. Opět bylo nasazeno obutí 225/45 R17. Drobnější nerovnosti auto žehlilo parádně.

Každopádně rozdíl v pohodlí a při průjezdu zatáčkami mezi komfortním a sportovním režimem nebyl u testovaného Golfu Variant při běžné jízdě nijak dramatický. Mnohem více se projevuje u řízení nebo odezvy motoru.

Auto famózně drželo stopu i na mokru. Ani relativně těžká verze s naftovým motorem 2.0 TDI netrpěla většími problémy s nedotáčivostí, tedy neochotou zatočit.

Překvapivě schopně si ale u testu auta před modernizací v zatáčkách vedla i jednoduchá zadní náprava ve spojení s motorem 1.2 TSI. Za hodinu jízdy po Praze se mi nepodařilo najít zatáčku, kde bych zjistil typické odskočení podvozku na hrbolech. A to jsem jich pár projížděl opravdu pod plynem. Jízdní vlastnosti kombíku mi s jednoduchou nápravou překvapivě připadaly lepší než u hatchbacku. Stabilizační systém se moc nenadřel.

Na závěr si nechávám zážitky z verze s pohonem všech kol.

Její výhody oceníte zejména tehdy, když se dostanete na kluzčí povrch, nebo se pokusíte zatáčku projet opravdu razantně. Pak zjistíte, jak skvělou přilnavost 4Motion má. Na suchu se mi jen málokdy povedlo aktivovat stabilizaci - a to i v chladném počasí.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus