ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Volkswagenu Golf
6. dubna 2021

Volkswagen Golf přijel na trh už v osmé generaci. Tenhle klasický hatchback patří k nejúspěšnějším vozům v Evropě. I proto si jeho designéři mohou dovolit jen mírnější změny. Aktuální generace jich dostala ale celou řadu.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Volkswagen Golf se v dubnu 2021 prodává už s poměrně bohatou paletou benzinových, naftových i hybridních motorizací. Základem je jednotka 1.0 TSI o výkonu 81 kW, k té je vždy manuál. Čtyřválec 1.5 TSI EVO se prodává ve výkonech 96 a 110 kW a také jako mild-hybrid 1.5 TSI EVO mHEV (rovněž 96 a 110 kW). Diesel zastupuje jednotka 2.0 TDI o výkonu 110 kW.

Na českém trhu jsou už také specifické verze GTI, GTI Clubsport, GTI Clubsport 45 a Golf R. Nechybí ani sportovně střižený diesel Golf GTD a podobně stylizovaný plug-in hybrid Golf GTE.

reklama

1.4 TSI/150 kW PHEV

Tento motor nebyl dosud testován.

1.4 TSI/180 kW PHEV

Model je označen jako GTE. Jde o sportovně laděný plug-in hybrid, což zní trochu jako protimluv, ale z části dává smysl. Elektromotor totiž vozu poskytuje při akceleraci zajímavý boost, takže auto působí pružněji a dosahuje lepších parametrů. Konkrétně tato verze zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,7 sekundy, což už jsou parametry hodné slabšího sportovního vozu.

Golf GTE pohání kombinace přeplňovaného benzinového čtyřválce a elektromotoru. Celkový výkon soustavy je parádních 180 kW, nebo-li 245 koní. K tomu tu je ještě sada li-ion akumulátorů, které by podle tabulky měly zajistit dojezd až 60 kilometrů na jedno nabití. Proto se také toto auto může pyšnit ekologickou registrační značkou EL, která mu umožní třeba parkování v Praze zdarma nebo jízdu po dálnici bez poplatků.

I když by šlo za nevýhodu považovat spojení s jen šestistupňovou převodovkou, během jízdy to vůbec nevadí. Ta totiž i při dálničním limitu nechává motor v relativně nízkých otáčkách okolo 2000 za minutu.

Stejně jako u všech plug-in hybridů silně záleží na tom, jak často dobíjíte a jak se k vozu celkově chováte. Pokud budete jezdit bez nabíjení, připravte se na spotřebu kolo 7,5 až 8 litrů benzinu na 100 km. Správným managementem ale spotřeba dále klesá. V hybridním režimu, kdy budete ještě pomocí nastavování módů baterie dobíjet třeba při jízdě po dálnici nebo při sportovním svezení v zatáčkách, se můžete dostat třeba i pod pět nebo čtyři litry a to už jsou velmi zajímavé hodnoty.

Čistý dojezdy na elektřinu v režimu EV ale v reálu na 60 kilometrů není. Spíš počítejte s o třetinu nižší hodnotou, což je ale běžné u tohoto druhu vozů i elektromobil. Dobrou zprávou je, že až na dvě zaškobrtnutí při brzdění, dochází k přepínání mezi elektrickým a benzinovým pohonem bez nejmenšího zaváhání. Golf GTE je příjemná cesta k tomu, jak se naučit jezdit ekologičtěji.

1.5 eTSI/96 kW mHEV

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 eTSI/110 kW mHEV

Benzinový čtyřválec 1.5 TSI má výkon 110 kW a maximum točivého momentu 250 Nm. Disponuje vypínáním poloviny válců a pod označením eTSI (mHEV) je se stejnými parametry doplněný o 48V mild-hybridní soustavu. Pohonná jednotka je vždy spojena s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG.

Hlavní částí mild-hybridní soustavy je řemenem poháněný startér-generátor, který umí rekuperovat kinetickou energii a ukládat ji jako elektřinu do akumulátoru, což poté pomůže při rozjezdu nebo naopak dojezdu a zapojení systému start-stop o něco dříve. To vše má za cíl jediné - co nejvíc snížit spotřebu.

Tabulka slibuje průměr 4,6 litru benzinu na 100 kilometrů, což je ale spíš pohádková hodnota. I tak jsme ale byli s výsledkem poměrně spokojení. Týdenní test jsme končili s výsledkem 6,8 litru benzinu na 100 km, což je solidní výsledek. Na jednu nádrž lze ujet okolo 600 kilometrů, které testované auto absolvovalo ve městě, na okreskách i na zhruba 300 kilometrech dálnice. Nejnižší dosažená spotřeba byla 7,4 litru benzinu na 100 km, ale to pouze za slabého koronavirového provozu na okreskách.

Pokud budete vypínat systém start-stop, pak investice do této varianty tolik smyslu nedává. Zmíněný startér-generátor pomáhá právě při rozjezdu nebo dojezdu k semaforům. Celou motorizaci je pak nutné pochválit za nízký hluk. Automat navíc při běžných rychlostech i jízdním režimu nechává jednotku položenou v nízkých číslech.

1.0 TSI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/96 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TSI/180 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TSI/180 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TSI/221 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TSI/235 kW DSG 4Motion

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TGI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TGI

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/85 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW DSG

Tenhle motor je takový malý zázrak. Obvykle bývá tabulková spotřeba spíš z říše fantazie, v tomto případě je to ale každodenní realita. Automobilka udává 3,4 litru nafty na 100 km (dle výbavy pak přidává až k 3,7 litrům). My jsme se ale dokázali na okreskách mimo město s motorem 2.0 TDI Evo pohybovat i za krásných 3,5 litru na 100 km. Na dálnici si auto při 130 km/h řeklo o 4,5 litru a při 160 pak o 5,2 na 100 km. Na výlet z Prahy do Bučovic a zpět stačilo 4,1 litru. Na plnou nádrž vůz ukazoval neuvěřitelný dojez 1150 kilometrů. Zkrátka a dobře, tohle je jeden z nejúspornějších motorů, který jsme kdy v testu měli.

A co víc, tato pohonná jednotka je navíc neskutečně tichá. Že je nafta pod kapotou poznáte jen při prvním nastartování a při poslechu zvenčí. Dovnitř lomoz čtyř válců rozhodně neproniká a kde komu se zdálo, že jezdíme jednoduše na benzin. Přitom provozní náklady na ujetý kilometr byly podobně nízko jako u aut na LPG (cena benzinu byla v první polovině roku 2020 opravdu velmi nízká) a o CNG ani nemluvě.

Technologicky vyspělý agregát přitom poskytuje rozumnou akceleraci, která běžnému řidiči bohatě dostačuje. Stovku zvládá za 8,8 sekundy, maximální rychlost je 223 km/h. Pohodlně tak drží tempo s provozem. Za nízkou spotřebou i hlučností navíc stojí dobrá spolupráce s automatem DSG. Ten na sedmý stupeň nechává motor točit okolo 1300 otáček za minutu při 90 km/h a o 700 více při dálničním maximu.

Volkswagen si možná zadělal na problém. Jízda s Golfem 2.0 TDI Evo je tak příjemná a úsporná, že nemá nejmenšího smyslu investovat do hybridu nebo třeba elektromobilu. Tohle se povedlo na výbornou!
 

2.0 TDI/147 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Golf jsme nejprve zkoušeli jen s automatickou sedmistupňovou převodovkou se dvěma spojkami 7DSG. A to v kombinaci s mild-hybridním systémem i novým turbodieselem 2.0 TDI Evo. Řazení není co vytknout, funguje standardně. K převodovce se dodávají i páčky pod volantem k manuálnímu řazení. Protože jde o pulzní systém, mohli si designéři dovolit navrhnout malou páčku, kterou se ovládají základní funkce automatu. Vypadá efektně.

Šestipstupňový automat v Golfu GTE je také bez výhrad. Šestka nechává motor i na dálnici v relativně klidných otáčkách. Zajímavé ale je, že řadí i při elektrickém režimu, což je poněkud zvláštní pocit.

Řízení

K řízení asi stačí napsat, že nepatří mezi vrcholně komunikativní. Naštěstí ale není ani tak virtuální jako třeba u Škody Octavia, se kterou Golf sdílí platformu. Prostě je tak akorát a volba jízdního režimu na tom mnoho nezmění.

Brzdy

U plug-in hybridního modelu Golf GTE se nám během týdne dvakrát stalo, že při brzdění systém škubnutím přepl z rekuperace na brzdy. Jinak ale bylo vše bez problémů.

Podvozek

Jak jsme u platformy MQB zvyklí, dostala dva druhy zadní nápravy. Stejně jako Octavia tedy nabídne buď jednoduchá vlečená ramena s torzní příčkou, nebo sofistikovanější zavěšení typu multi-link. K tomu se ale dostanete už u slabších motorizací než u mladoboleslavského vozu. K mání je od 110 kW výkonu včetně.

S tímto podvozkem jsme také Golf na jaře roku 2020 testovali. Auto díky němu dobře filtruje i větší nerovnosti, kterých rozhodně na českých silnicích není poskrovnu a zadní kola si nedovolí odskakovat jen tak. Jízda je navíc stabilní i ve vysokých rychlostech a vůz se v zatáčkách jen minimálně naklání. Golf ale sportovností nevyniká, na okreskách i tak dokáže v omezené míře pobavit.

Auto, se kterým jsme jezdili na jaře 2020, bylo vybaveno příplatkovými tlumiči DCC, které mají nastavitelnou tuhost. Ta se mění nejen volbou jízdních režimů, tedy komfortního, normálního nebo sportovního, ale lze ji řešit i samostatně posuvníkem – poloh je mnoho. Rozdíl mezi nejkomfortnějším a nejsportovnějším módem je pořádně cítit. V tom prvním se auto mile pohupuje, v tom druhém přituhne až řidič dostane chuť „za to vzít“ a zkrotit svou oblíbenou okresku.

Golf má navíc vpředu elektronický systém XDS, který se snaží simulovat diferenciál alespoň tím, že přibrzďuje v zatáčce vnitřní kolo. Hatchback tak nakonec v kombinaci sportovního režimu, manuálního řazení a nějaké té zatočené silnice vykouzlí radost z jízdy. Nesmíte ale předtím zapomenout vypnout některého ze sady elektronických asistentů, jinak se s vámi bude prát o volant.

Celkově vzato Golf jezdí stále jako Golf a ničím tedy nepřekvapí. A to je možná to, co od něj jeho zákazníci chtějí.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus