ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Volkswagen Arteon Shooting Brake
23. února 2021

Tohle je asi nejodvážnější auto od automobilky Volkswagen, které v současnosti můžete koupit. Arteon Shooting Brake dokazuje, že u kombi ne vždy musí jít o praktičnost, i když máte praktickou karoserii.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Po prvním usednutí za volant nového Arteonu jsme měli pocit, že sedíme spíše v prémiovém Audi, než v levnějším Volkswagenu Passat. Interiér se oproti modelu před faceliftem výrazně změnil. Už tu nenajdeme staromódní analogové hodiny ani klasické plastové čudlíky. Vše je moderní a zdigitalizované. Dokonce i tlačítka na volantu se ovládají dotykově, což tedy není úplně ideální. Velký pokrok se udál i v použitých materiálech. Všude, kde se dá, je kůže nebo velmi příjemný, dobře vypadající měkčený plast.

Kromě materiálů se měnily i některé ovládací prvky. Arteon tak dostal například nový volant, známý již z omlazeného passatu. V základu je multifunkční a potažený kůži. Ve sportovních provedeních R-Line a R disponuje tlustším věncem a výraznějším tvarováním v místě úchopu.
Zvyk vyžadovala dotyková tlačítka s lesklým povrchem. Někdy nereagovala úplně přesně tak, jak bychom si přáli. Vlevo se řeší adaptivní tempomat.
Vpravo je to displej před řidičem a veškeré údaje v palubním počítači.
Zcela nový je také dotykový ovládací panel klimatizace. Výdechy ventilace pak dostaly celkově přepracovaný design, což je patrné především ve střední části palubní desky. Již od vstupní verze se Arteon Shooting Brake chlubí 3zónovou automatickou klimatizací.
Zapomeňte na analogové budíky, na palubě naleznete už jen digitální 10,25palcový displej, který je navíc součástí základní výbavy. Dle jízdního režimu mění zobrazení a barvu podsvícení. Listování v menu je intuitivní a logické, nepřekvapí ani řidiče začátečníka. Potěší ho i množstvím informací.
Arteon Shooting Brake poskytuje nejnovější provedení 9,2palcové dotykové obrazovky infotainmentu MIB3 Discover Pro, jak vidíte na fotografii. Jedná se však o příplatkové zboží, standardem je vždy 8palcový displej.
Systém se dobře ovládá, má jemnou grafiku a spoustu funkcí. Připojení telefonu je doslova bleskové. Bez přehánění jde o jeden z nejlepších multimediálních systémů, který u neprémiových automobilek můžete dostat. Má jen jeden problém a tím je chytání otisků prstů.
Sedačky ve výbavě R-line byly náramně pohodlné a v zatáčkách příkladně držely tělo. Za příplatek dokonce disponovaly jednoduchou masáží.

Vynikající je adaptivní tempomat, který pracuje s podrobnými daty z navigace. K tomu se přidává systém pro jízdu v pruzích, který je využitelný i na silnicích, kde nejsou čitelné čáry. Tedy i mimo dálnice. Tempomat je zase spojen se čtečkou dopravních značek a podle limitů mění rychlost. Díky mapě dokáže i předvídat. Jízda je tedy skoro automatická. (Jedná se o takzvaný Travel Assist, který je dostupný od druhého výbavového stupně Elegance).

Navolíte 100 km/h a vydáte se na okresku. Blíží se ostřejší zatáčka a na displeji se objeví informace „Zatáčka: 70 km/h“ a krátce před zatáčkou auto začne brzdit, abyste jí mohli projet pohodlně. Za zatáčkou opět zrychlí na původních 100 km/h. Před příjezdem do obce se zase objeví zpráva „Blíží se rychlostní limit 50 km/h“ a auto začne pomalu brzdit tak, aby na hranici vesnice jelo přesně padesátkou.

Pokud se vám to nelíbí a nechcete být brzdou provozu, můžete vůz popohnat a přidat do tempomatu vlastní rychlost. Jedno zmáčknutí vás dostane na 60 km/h. S dalším limitem se ale auto zase přizpůsobí. Nelze tedy nastavit příkaz ve smyslu „jeď vždy 10 km/h na povolenou rychlost“, ale vždy když se auto adaptuje na nový limit, musíte ho manuálně zvýšit. Tím se Volkswagenu daří přenášet stále veškerou odpovědnost na řidiče.

Systém překvapivě funguje i ve městě. Pokud se blížíte ke křižovatce typu T, objeví se hláška „Blíží se křižovatka“ a auto začne zpomalovat na velmi nízkou rychlost. Pokud nic nejede, pokračujte automaticky dál, pokud jede, je potřeba, aby řidič zabrzdil. Když vás vede navigace a blíží se odbočka třeba z hlavní, auto na ni opět dokáže upozornit a začít zpomalovat.

Zní to možná trochu strašidelně, ale za hodinu cestování jsme si na tento systém zvykli. Má své mouchy, někdy zatáčku poznat nemusí, ale ukazuje, že cestování už s poloautomatickým autem může být velmi pohodlné.

Mimochodem s navigací mohou spolupracovat i natáčecí světlomety, které o zatáčce vědí dřív, než pohnete volantem a vhodně tak do ní zasvítí. 

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Hlavní otázkou pro tuto kapitolu je, zda je Arteon Shooting Brake opravdu praktickým vozem. Inu, jak se to vezme.
Základní objem kufru nabízí 590 litrů,což je proti 650 litrům u levnějšího Passatu Variant samozřejmě méně. Na druhou stranu se sem vejde o 27 litrů více než do Arteonu. Z tohoto hlediska se zdá být téměř jedno, jestli si vyberete liftback nebo Shooting Brake.
Přístup do kufru je stejný jako u jiných Volkswagenů. Buď přes dálkové ovládání, tlačítkem z místa řidiče nebo pomocí vyklopení loga VW.
Prakticky je řešená roletka kufru, která se odsune po jemném úderu dlaní.
Posun má několik poloh, což je dobře. Kufr je totiž poměrně dlouhý.
Délka podlahy je stejná jako u Passatu Variant. Průchodnost kufru na šířku je ale o pár centimetrů menší, stejně tak na výšku. To je logické vzhledem ke svažující se střeše vozu.
Pod podlahou je rezerva a místo na drobnosti, třeba na síť.
Tu lze mimochodem přichytit k háčkům, které jsou v rozích kufru.
Další plastové háčky poslouží na zavěšení tašek s lehčím nákupem.
Páté dveře jsou samozřejmě elektricky ovladatelné.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Paleta motorů zahrnuje zážehové jednotky 1.5 TSI (110 kW) nebo 2.0 TSI (140 kW, 206 kW nebo 235 kW v případě vrcholného "erka") a turbodiesely 2.0 TDI (110 kW a 147 kW). Nový Arteon je v obou karo…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus