ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Volkswagen Arteon Shooting Brake
23. února 2021

Tohle je asi nejodvážnější auto od automobilky Volkswagen, které v současnosti můžete koupit. Arteon Shooting Brake dokazuje, že u kombi ne vždy musí jít o praktičnost, i když máte praktickou karoserii.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Paleta motorů zahrnuje zážehové jednotky 1.5 TSI (110 kW) nebo 2.0 TSI (140 kW, 206 kW nebo 235 kW v případě vrcholného "erka") a turbodiesely 2.0 TDI (110 kW a 147 kW).

Nový Arteon je v obou karosářských verzích poprvé k dispozici také s plug-in hybridním pohonem 1.4 TSI PHEV o systémovém výkonu 160 kW. Oba motory o výkonu 110 kW jsou nabízeny s 6stupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol.

Pro všechny jednotky s výjimkou 1.5 TSI se dodává 7stupňová dvouspojková převodovka DSG. Varianty s výkonem 206 kW a 235 kW disponují výhradně pohonem všech kol. Na přání může být se systémem 4Motion spárován rovněž motor 2.0 TDI o výkonu 147 kW.

reklama

1.4 TSI PHEV DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TSI/140 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TSI/206 kW DSG 4Motion

Nejsilnější benzinový motor v kombinaci s pohonem všech kol a automatickou převodovkou nás potěšil kultivovaností, přebytkem dynamiky a relativně přijatelnou spotřebou. V běžných otáčkách o benzinovém čtyřválci dopovaném turbem téměř neslyšíte, v těch nejvyšších se projevuje docela sympatickým zvukem. Tu a tam se ozve svištivý zvuk turba, který vás ale spíš potěší, než by strašil.

Pohonná jednotka s výkonem 280 koní krásně táhne a dynamiku rozhodně nepostrádá. Ani spotřeba není na tak silný motor špatná.  Laboratorní spotřeba 7,1 litrů sice vypadá mezi ostatními benzinovými sedany a liftbacky střední třídy docela hrozivě, ale potěší, že nejde o vylhané číslo. Pokud budete mít lehkou nohu, dokážete se k ní přiblížit. Jinak ale v průměru počítejte s hezkými 10 litry benzinu na 100 km.

Při 90 km/h motor točil jen lehce nad 1700 otáček a při 130 km/h 2400 otáček. Jediné, co nám dělalo vrásky na čele, byla velká prodleva mezi sešlápnutím plynu a reakcí motoru. Ta jde ale na vrub automatické převodovce. Naopak dynamika je příkladná. Stovka za 5,5 sekundy dělá z Arteonu Shooting Brake v této motorizaci opravdového krále silnic.

2.0 TSI/235 kW DSG 4Motion

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/147 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/147 kW DSG 4Motion

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Námi zkoušený benzinový dvoulitr spolupracuje výhradně se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Tu známe už z jiných modelů. Řadí bleskově, bez přerušení tahu a pokud chcete, umožní manuální řazení páčkami na volantu. Stěžovali jsme si pouze při parkovacích manévrech v těsných prostorách, kdy nebylo úplně jednoduché kvůli cukání převodovky parkovat mezi dvěma auty s přesností na centimetry.

Řízení

Řízení je nastavené spíše odtažitěji. Změna jízdních režimů z komfortního na standardní nebo sportovní mění účinek posilovače, nebo si jej lze změnit i individuálně. Na komunikativnosti to ale mnoho nepřidává. Nejde ale o zásadní problém, řízení je totiž jinak vyvážené a auto reaguje hbitě. Nevtáhne vás tedy úplně do hry, ale za volantem se bavit budete.

Podvozek

Je jedno, jakou karosářskou verzi si zvolíte. Auto i přes dlouhou záď jezdí shodně jako liftback. Arteon totiř stojí na platformě MQB, to už je samo o sobě předpokladem, že se dočkáte dobrých jízdních vlastnosti. Nižší, rozkročenější auto s delším rozvorem se velmi dobře ovládá, ochotně mění směr a spolu s pohonem všech kol předvádí i dobře čitelnou jízdu v zatáčkách. Náklony jsou zde minimální. Pokud si pořídíte základní model bez pohonu 4Motion, bude vám alespoň pomáhat elektronická uzávěra předního diferenciálu XDS.

Nemohli jsme si vynachválit pohon všech kol. Na deštěm skrápěném asfaltu se projevila parádní přilnavost kol a schopnost vystřelit kupředu z místa třeba při odjezdu od benzinky, kdy bylo potřeba se rychle zařadit do malé skulinky v souvislém proudu vozidel.

Adaptivní tlumiče podvozku DCC jsou standardem pro benzinový motor i nejsilnější turbodiesel, což je dobrá zpráva. Navíc lze tuhost tlumičů nastavovat plynule. Místo tří módů komfort-standard-sport je tak stupnice tuhosti rozdělena na mnohem více políček a tak si může řidič dopřát přesně takový komfort, po jakém touží.

Hádáme ale, že v realitě si zvolí svůj individuální a pak už na nastavení příliš sahat nebude. Ono ani není třeba, i v tuhém režimu je Arteon docela komfortní. Jen působí v zatáčkách nebo při spěchu na dálnici ještě jistěji a také více víte o silnici, po které se pohybujete. V nejpohodlnějším nastavení je naopak auto docela měkké, ale ne tolik jako třeba v případě Škody Superb Combi a jejích tlumičů, které někdy až nepříjemně houpou. Připomínkou toho, že přece jen ještě nesedíte v autě luxusní značky, je trochu zvýšený hluk od kol, na který jsme narazili během jízdy.

Naopak je potěšující, že o bezrámových dveřích během jízdy vůbec nevíte. Žádný rušivý svist jsem nezaznamenal a tak auto jede stejně, jako by mělo standardní dveře.

Arteonu Shooting Brake nejvíc půjdou cesty na dlouhou vzdálenost, na které může poskytnout dostatek pohodlí. Budete se v něm cítit komfortněji, než v klasickém Passatu Variant. Na druhou stranu i přes sportovní vzezření od něj nečekejte přílišné adrenalinové dovádění.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus