ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizovaného Suzuki Vitara
14. listopadu 2018

Spousta malých aut, která se tváří, jako by patřila do terénu, ani nemůže mít pohon všech kol. Suzuki Vitara se podobně jako jeho předchůdce, model SX4, zaměřuje hlavně na zájemce o 4x4, přestože v základní verzi vyjíždí s pohonem přední nápravy.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Suzuki Vitara je sice malé SUV, ale sedí se v něm jako ve velkém offroadu. Takže pořádně vysoko.

I když měřím jen 174 cm, viděl jsem parádně i z nejnižší polohy sedadla řidiče na kapotu. To bude imponovat zejména ženám.

Nebo menšímu kolegovi Leošovi. Snímek pochází z roku 2015, tedy z verze před modernizací.

Výhled do předoboku ale bohužel kazí příliš silné přední sloupky spolu s rozměrným předním zrcátkem a jeho uchycením. V zatáčkách musíte být hodně pozorní, aby se vám za neprůhledné plochy neschoval cyklista nebo motorkář.

Výhled směrem vzad není vůbec špatný, navíc už od druhé výbavy Premium nabízí Vitara ve standardu parkovací kameru a od třetí výbavy Elegance také přední a zadní senzory.

Facelift přinesl výrazné posílení výbavy v oblasti bezpečnostních asistentů. Ty patří u verze s pohonem všech kol ke standardu už od druhé výbavy Premium a jejich množství bylo koncem 2018 mezi malými SUV unikátní.

Spoustu z nich jsem také otestoval. 

Zkoušel jsem například Dual Senzor Break Support (DSBS), který v roce 2018 nahradil dřívější Radar Break Support. Jde o systém, který hlídá vzdálenost od auta před vámi a v případě nebezpečí srážky varuje akustickým signálem i výrazným blikáním na přístrojích. Pokud začnete brzdit, pomáhá ve zpomalování co největší silou. Jakmile systém vyhodnotí situaci jako neodvratnou hrozbu srážky, začne brzdit sám a snaží se snížit následky kolize. Jeho modernizace v roce 2018 spočívá zejména v tom, že nově už nespoléhá pouze na radarový senzor, ale využívá kombinaci kamery a radarového laseru. Díky tomu funguje mnohem lépe, což se pozná zejména ve ztížených povětrnostních podmínkách.

Tlačítkem vlevo od volantu se dá deaktivovat stejně jako varování před něchtěným opuštěním pruhu. To funguje z mého pohledu u Vitary kontroverzně. Upozornění pomocí zabrnění do volantu je tak slabé, že by mne neprobudilo z mikrospánku. Na druhou stranu to není tak otravné jako pípání, když třeba jedete po okresce a občas si zkrátíte zatáčku.

Vitara také dokáže udržovat pruh aktivně. Ve spojení s adaptivním tempomatem automaticky udržujícím nejen řidičem nastavenou rychlost, ale také odstup od nejbližšího vozidla, tak můžete mít asi deset vteřin autopilota. Pak vás systém vyzve, abyste uchopili volant a když tak neučiníte, deaktivuje se. Systém funguje podobně jako u ostatních aut. Ne všechny pruhy viděl a ne všechny poloměry zatáček dokázal ve vyšších rychlostech vybrat.

Naopak o něco lépe než u většiny konkurentů funguje hlídání mrtvého úhlu, u Vitary novinka od roku 2018. Kromě nepříliš viditelné oranžově svítící diodky zabudované v zrcátku totiž začne také pípat, pokud chcete do obsazeného pruhu s blinkrem odbočit. A to nebývá u malých SUV časté.

Akustickým upozoněním disponuje také systém hlídající prostor za autem při vycouvávání na ulici či silnici z řady stojících aut. Zejména pro lidi z měst jde o velmi užitečného pomocníka.

Relativně dobře fungoval i systém rozpoznávající dopravní značky omezující rychlost, i když je nutné ho brát s rezervou, protože například nechápe, že se omezení ruší křižovatkou.

Každopádně znovu Vitaru chválím za množství elektronických pomocníků u varianty za relativně dostupnou cenu.

Zatím jsem po modernizaci v roce 2018 testoval jediný typ sedadel, luxusní verzi se semišovými výplněmi a koženými bočnicemi (standard stupně Elegance). Chválím vizuálně i dotekově atraktivní povrch těchto sedaček i velmi dobré držení těla v zatáčkách. Uměl bych si ale představit příjemnější sklon hlavových opěrek.

První dva stupně výbavy mají látková sedadla, která jsem dosud nezkoušel.

Volant dostala Vitara od většího Suzuki S-Cross. Testoval jsem zatím pouze jeho koženou verzi (standard od Premium), která se příjemně drží díky měkkosti potahu. Postrádal jsem ale tvarování věnce.

Tlačítky se dá z kormidla ovládat spousta funkcí počínaje audiosoustavou přes telefon (standard) přes po tempomat a omezovač rychlosti (od Premium) až po mód asistenta pro jízdu v pruzích (od Premium 4x4). Vyhovovaly mi rozměry i rozložení čudlíků.

Stejně jako u S-Crosse nechápu, proč se na volant nemohlo vejít další tlačítko na obsluhu palubního počítače. Ten se přepíná i resetuje dvěma velkými kolíčky vystupujícími z přístrojů, což je předpotopní řešení. Navíc musí ruka při jízdě opustit volant a to není bezpečné.

Těmito ovladači, které lze mačkat i otáčet, se na můj vkus velmi složitě pohybuje i v menu palubního počítače, které nelze na rozdíl od menu multimediálního systému na středovém panelu nastavit v češtině.

Samotné přístroje změnily v roce 2018 svou podobu. Od druhé výbavy Premium dlí mezi klasickými analogovými ciferníky nový barevný displej o velikosti 4,2 palců s pěknou grafikou. Díky němu vypadají přístroje Suzuki Vitara i v době čím dál více se prosazujících celodigitálních řešení docela moderně. Základní výbava Comfort se musí smířit s menším displejem černobílým.

Také barevný dotykový displej na středovém panelu patří ke standardu od druhé výbavy Premium. I po třech letech od uvedení druhé generace Vitary na trh hezky vypadá. Líbilo se mi i přehledné a úhledné dělení do čtyř různých sekcí odlišených podle barvy a činností. Jedna se týká rádia, druhá telefonu, třetí navigace (standard od výbavy Elegance) a čtvrtá propojení se smartphony. Citlivost a rychlost odezvy zůstává slušná, ale v roce 2018 už ji nechválím tolik jako v roce 2015.

Základní provedení Comfort má ve výbavě místo dotekového displeje klasické rádio, které jsem zatím nezkoušel.

Suzuki podporuje technologii Mirror Link, která zrcadlí rozhraní některých telefonů tak, že se na displeji orientujete stejně jako na jejich klávesnici. Snímek pochází z roku 2015, tedy z období před faceliftem.

Na rozdíl od některých jiných aut Suzuki Vitara nespoléhá pouze na navigace z mobilů, ale nabízí i vlastní vestavěnou. Takže se neztratíte, ani když vyjedete z kvalitního signálu.

Líbí se mi, že na rozdíl od jiných aut s velkým dotekovým displejem nenutí Suzuki Vitara šoféry většinu funkcí obsluhovat z tohoto rozhraní, které je zvlášť pro starší řidiče nepřirozené. Umožňuje většinu procesů ovládat i klasickými tlačítky. Těch se sice v nejlépe vybavených verzí kolem pána vozu nachází dost, ale dá se v nich rychle zorientovat a většinou jsou po ruce.

Po ruce jsem měl také dostatek prostor na odkládání drobností.

Škoda ale, že dna schránek nejsou gumová nebo polstrovaná, na tvrdém plastu třeba klíče hlasitě rachotí.

Po faceliftu v roce 2018 patří loketní opěrka s velkým úložným prostorem pod ní ke standardu už od druhé výbavy Premium.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Suzuki Vitara měří na délku 4,18 m, tedy o šest centimetrů více než předchozí zástupce značky mezi malými SUV, model SX4. Proti němu vyrostl i do šířky (o 4,5 cm), o značných 105 l na základních 375 l nabobtnal podle výrobce objem zavazadlového prostoru.

Výrazný nárůst prostornosti nové Vitary proti Suzuki SX4 jsme zjistili i naším měřením. Nejvíce si pomohla nad hlavou ve druhé řadě a na nohy na straně spolujezdce (o 5 cm), v loktech na předních místech přibyly značné čtyři centimetry. V porovnání s ostatními malými SUV nabízí Vitara jeden z nejprostornějších interiérů bez výrazné slabiny. Absolutní špičku představuje šířka v loktech vpředu.

Také kufr se zvětšil podle našeho laserového měřidla proti SX4 opravdu výrazně. Jeho délka narostla o 11 cm (!), minimální hloubka o 6 cm. Ve své kategorii patří ze všech úhlů pohledu k nejlepším.

Testovaná verze měla ve výbavě mezipodlahu (standard od Premium), která ve vrchní poloze vyrovnává schod vzniklý po sklopení opěradel zadních sedadel. Snižuje tak hloubku kufru o značných 16 centimetrů. Opěradla se pokládají přímo na pevná sedadla, takže nevzniká úplně rovná plocha. Potěšující na mezipodlaze je, že po jejím zvednutí má polohu, ve které ji lze zaaretovat, nepotřebujete tedy neustále jednu ruku na to, abyste měli podlahu zvednutou. Snadno se tedy nakládají věci pod ní.

Z hlediska variability vnitřního prostoru nabízí Vitara právě pouze sklápění opěradel zadních sedadel stejně jako běžné hatchbacky.

Kufr potěší nejen rozměrností, ale i některými praktickými prvky. Kromě zmíněné mezipodlahy jsem objevil třeba háčky na tašky nebo schránky v bocích na zadržování menších předmětů.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Nejzásadnější změny proběhly při modernizaci v roce 2018 ve skladbě motorů. Nově totiž Suzuki Vitara nabízí pouze benzinové pohonné jednotky s turbem - tříválec 1.0 BoosterJet a čtyřválec 1.4 Boos…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus