ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test čtvrté generace Suzuki Swift
23. března 2017

Čtvrtá generace Suzuki Swift se opět o kousek posunula od laciného auta ke stylovce.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Novinka už na rozdíl od předchůdce nenabízí v souladu s posledními trendy mezi malými auty naftový motor. Zato mezi benzinovými je na výběr ze dvou, a každý ještě může být spojen s malým hybridním systémem, který mírně snižuje spotřebu.

I bez něj je ale čtvrtá generace Suzuki Swift výrazně úspornější než ta třetí. Mimo jiné proto, že zhubla až o 120 kg a je tak v době uvedení na trh s hmotností začínající na 840 kilogramech vůbec nejlehčím malým hatchbackem.

Základním motorem zůstává čtyřválcová dvanáctistovka bez turba, jejíž výkon sice v porovnání s předchůdcem mírně klesl (o 3 kW na nejvyšších 66 kW), ale díky úbytku váhy se i tak chlubí lepší dynamikou (z 0 na 100 km/h zrychluje za 11,9 s, s automatem dokonce jen za 11 s) a zejména nižší spotřebou (4,3 l bez hybridu, pouhé čtyři litry s ním). Už základní jednotka se tedy chlubí solidní dynamikou a vynikající spotřebou.

Z hlediska dynamiky ještě o něco lépe a z hlediska spotřeby trochu překvapivě o něco hůře je na tom litrový tříválec s turbem a výkonem až 82 kW. 

reklama

1.0 BoosterJet + SHVS

Tříválcový benzinový turbomotor se mi líbil od druhého okamžiku. V tom prvním jsem byl totiž rozpačitý z jeho vlažnosti v nízkých otáčkách. Ale jen se ručička otáčkoměru vyhoupla ze dna a zabralo turbo, začaly se dít na tak malý motůrek zajímavé věci. Velmi slušný zátah v běžném pásmu otáček vrcholí hezkou výkonovou špičkou v těch nejvyšších. Suzuki se povedlo dobře utlumit vibrace i hrubé vrčení typické pro tyto pohonné jednotky a s živým motorem se mi jezdilo velmi příjemně. Jeho zvuk není vůbec špatný, ve vyšších otáčkách vydává téměř sportovní tóny.

Integrovaný kompaktní hybridní systém SHVS (Smart Hybrid Vehicle System) váží všeho všudy přibližně šest kilo a sestává z baterie, do níž se ukládá elektřina vznikající při brzdění, a integrovaného startovacího generátoru, který funguje i jako malý elektromotor a pomáhá benzinovému motoru především mírně snižovat palivo (podle výrobce o tři deci na 100 km). Trochu by měla být znát i pomoc točivého momentu, která se ale neprojevuje lepším výsledkem při zrychlení z 0 na 100 km/h (hybrid i "nehybrid" mají stejnou hodnotu 10,6 s). Auto se nemůže pohybovat jen na elektřinu bez zapojení benzinového motoru, jde tedy o takzvaný "mild hybrid", česky nejlépe přeloženo asi jako částečný hybrid.

Výrobcem udávané spotřebě 4,3 l jsme se při testech ve Francii rozhodně neblížili. Na hornatém okruhu s poměrně vysokým převýšením a několika zkouškami akcelerace jsme se dostali při polovičním zatížení auta na 5,8 l. 

Pouhých pět převodových stupňů neznamená, že by ten nejdelší byl extrémně krátký. Při jízdě ustálenou rychlostí 130 km/h jsme zaznamenali asi 3150 otáček, což je relativně málo. Při rychlosti 90 km/h to bylo asi 2300 otáček.

1.2 DualJet + SHVS

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 DualJet + SHVS 4x4

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 DualJet

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 DualJet CVT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.2 DualJet 4x4

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 BoosterJet

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 BoosterJet AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Samozřejmé, krátké, sportovní a přitom kultivované a na rozdíl od předchůdce poměrně tiché.

Drobné boční vůle v chodu páky přispívaly k pocitu dobré vymezenosti jednotlivých drah pětistupňové manuální převodovky.

V nabídce jsou i dvě automatické - bezestupňová CVT pro dvanáctistovku a klasická šestistupňová pro litrový tříválec. Ty jsem ale zatím nezkoušel.

Řízení

Agilní, sportovně laděné. Sice není úplně stoprocentně plynulé, při výraznějším otočení volantu mi připadal trochu jako na gumě, ale při jízdě v zatáčkách to přispívalo k zábavnosti.

Podvozek

Jezdili jsme s verzí na šestnáctipalcových kolech obutých do pneumatik 185/55 R16 (základ tvoří patnáctky). I na kvalitních francouzských silnicích nám připadal podvozek docela tvrdý. Jako by se trochu vrátil k odkazům starších swiftů. Hlavně vysoké zpomalovací prahy jsme vnímali opravdu intenzivně, ale cítil a slyšel jsem i průjezd přes kanály, které byly mnohem méně propadlé než u nás. Mám trochu obavy, že na podstatně rozbitějších českých vozovkách to občas se Swiftem pro posádku nebude příliš komfortní svezení.

Na druhou stranu podvozek, jak bývá u Suzuki Swift tradicí, umožňuje i příjemně sportovní a mrštné svezení v zatáčkách. Díky nízké hmotnosti působí swiftík v zatáčce velmi "lehkonohým" dojmem.

Když ale byly uprostřed zatáčky nerovnosti, měl podvozek tendenci k uskočení.

Zato na dálnici mi připadal příjemně dospělý.

Suzuki Swift se kromě testované verze s pohonem přední nápravy nabízí i v provedení 4x4. To jsem ale zatím nezkoušel.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus