ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Suzuki Splash
10. ledna 2010

Autíčko na pomezí malých aut a minivozů, které však dokáže v některých parametrech sloužit stejně dobře jako mnohem větší vozy – to je Suzuki Splash, v překladu z angličtiny třeba Žbluňk. Líbí se mi nejen vzhledově, ale také tím, že se poctivě snaží naplnit ideu pětimístného auta – i když mu to trochu hatí malá šířka a podélná prostornost. Přesto o něm mohou uvažovat i rodiny, které necestují na dlouhé vzdálenosti a nepřevážejí větší náklady. Hlavními potenciálními zákazníky ale budou ženy. Splash mi připadá jako ideální druhé auto do rodiny pro manželku, která se stará o děti.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Přehledná, prostorná, pohodlná. Až na několik nepříjemných výjimek přátelská.

Přední sedadla jsou na kratičké auto až nečekaně rozměrná. Hlavně šířka sedáku vyhoví i pozadí dobře živené afroameričanky středního věku.

Štvalo mě ale seřizování sklonu opěradla tím, že řidič zatáhne za páčku a tlakem zad posune opěradlo do požadované polohy. Je to nepřesné a nepohodlné, mnohem lepší jsou růžice, které sedadlem hýbají i bez toho, aby na něm někdo seděl.

Výškou nad hlavou Splash marně hledá konkurenci i u mnohem větších aut, šířka ve výši loktů vpředu je lepší než u Škody Fabia.

První, čeho jsem si ve funkci řidiče všiml, byl zvuk signalizující funkci blinkrů. Pípá velmi netypicky a výrazně. Někomu může připadat roztomilý, ale umím si představit, že zvlášť psychicky labilnějším řidičům poleze pěkně na nervy. Až do konce testu se stal hlavním tématem debat mezi mnou a manželkou. Ilona tvrdila, že jí připomíná neustálé opakování slova „BLBČE, BLBČE“, moje varianta překladu byla „PIPKO, PIPKO“, ale asi nejblíže je „TIKŤAK, TIKŤAK“... :-)

Volant shodný s tím v modelu SX4 se sice nastavuje pouze výškově (navíc až od druhé výbavy GL), ale vzhledem k tomu, že kolena nejsou ani v poloze těsně u volantu příliš omezovaná, by byla podélná možnost nastavení téměř zbytečným luxusem. Už od druhé výbavy GL potáhli konstruktéři volant kůží. Líbí se mi a dobře se drží.

Nechybí na něm praktické ovládání rádia (také standard od výbavy GL).

Za volantem řidič nemůže přehlédnout obří rychloměr, v jehož okolí se usadily kontrolky a uvnitř informační displej s údaji palubního počítače.

Vadí mi, že údaje z počítače (patří mezi standard od druhé výbavy GL) se přepínají nepříjemnou pichlavou tyčkou přímo u něj.

Řidič tak musí dávat ruku z volantu. Mnohem lepším řešením by byla tlačítka na volantu nebo na páčkách stěračů a světel.

Středový panel neutlačuje koleno šoféra a obsahuje běžné ovladače vestavěného rádia (od výbavy GL), ventilace a klimatizace (od výbavy GL). Řadicí páku má šofér po ruce, ale vůbec se mi nelíbí její „sukně“ z gumové harmoniky.

Logicky umístili konstruktéři ovladače stahování předních oken, seřizování zrcátek (obojí standard od výbavy GL) a zamykání auta zevnitř. Tlačítka stahování oken už ale působí prehistoricky.

Málokteré auto nabízí tak skvělý výhled všemi směry jako Splash.

Za nejhorší faul malého suzuki na řidiče považuji fakt, že v základní výbavě chybí akustické upozornění na zapomenuté svítící světlomety. To by byl po pár dnech konec životnosti akumulátoru v mém autě!

Naopak potěší výškově stavitelné pásy již od základní výbavy.

Nedostatkem míst na odkládání drobností posádka netrpí. Do výplní předních dveří se vejdou i větší plastové láhve.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Prostor za předními sedadly obsahuje řadu chytrých řešení, ale trpí malou šířkou a tím, jak je Splash krátký.

Zadní sedadla nabízejí stejně jako ta přední vzhledem k velikosti auta překvapivě velkorysou délku sedáků a poskytují slušné pohodlí včetně místa uprostřed. Krajní místa u testované výbavy GL nebyla stejně široká, což jsem ještě u jiného auta neviděl. Samostatné pravé (dělení probíhá od výbavy GL v poměru 1:3 ku 2:3) sedadlo nabídlo pro krajního cestujícího širší místo než to levé za řidičem, které obsahuje i úzký pruh pro prostředního pasažéra.

V základní výbavě GA jsou sedadla nedělená, pokaždé se ale dají sklápět.

Díky zadním opěrkám hlavy mi vyrostl biceps v obvodu alespoň o centimetr. Vysunout je nebyl úkol pro křehkou maminku. Když se to ale zdaří, mohou být všechny tři hodně vysoko. To vzhledem k dostatečné výšce mezi sedákem a stropem vede k naději, že by si dozadu mohli bezpečně sednou tři dospělí cestující. Není to ale bohužel tak jednoduché. Z hlediska výšky na hlavu se vejdou v pohodě i dlouháni. Šířka v loktech je ale ve druhé řadě ještě o pár centimetrů horší než v úzké Škodě Fabia, takže ti tři musejí být jako lunt. A nejen, že se hodí, aby byli vyzáblí. Další požadavek zní "krátké nohy". Podélná délka kabiny Splashe je totiž mezi malými auty ale i miniauty jedna z nejhorších.

V praxi jsem si za sebe se svými 174 cm sedl, ale kolena jsem měl hodně těsně u opěradla předního sedadla. Umím si představit variantu převozu dvou vysokých dospělých vpředu a dvou dětí vzadu na krajích v sedačkách plus jednoho hubenějšího školáka uprostřed bez sedačky. Jsou-li řidič a spolujezdec menších postav, vejdou se za ně i tři podobně rostlí cestující, ale žádného velkého pohodlí si neužijí. Každopádně pět cestujících s výškou 175 cm a váhou kolem 75 kg Splash bezpečně sveze, což mu může závidět i řada aut střední třídy, která nenabízejí dostatečně výsuvnou opěrku na zadním prostředním místě.

Kufr suzuki trpí malou délkou. Výsledný objem 220 l se řadí stejně jako celý Splash mezi miniauta a malá auta velikosti Fabie.

Využitelnost prostoru pro zavazadla a možnosti jeho rozšiřování se liší podle výbav. V základní GA se dá pouze sklopit nedělené zadní opěradlo, nevzniká tím rovná plocha a musíte počítat se schodem mezi podlahou kufru a sklopeným opěradlem.

Od verze GL se podlaha nachází výš, takže mizí hluboký schod mezi ní a nákladovou hranou. Kufr se sympaticky lehce zvětšuje. Spolu se sklápěním opěradel totiž současně zajíždějí do podlahy i sedáky, takže vzniká rovná plocha, která navíc dokonale lícuje s vysokou podlahou kufru.

Kufr ve vyšších výbavách je sice viditelně mělčí, ale jeho udávaná hodnota v litrech se nemění. Výrobce do ní totiž započítává i dost velký prostor pod podlahou, který je od verze GL vybavený praktickou umělohmotnou podlážkou. Úkryt se nám moc hodil, když jsme si hráli na Ježíška...

Díky systému sklápění lze převézt i předměty s délkou přesahující metr a půl. Málokdo ví, že k převozu delších předmětů pomáhá také výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce. Čím víc se nastaví, tím delší předmět se vejde, byť rozdíl proti variantě bez výškového nastavení činí pár centimetrů. Splash disponuje výškovým nastavením sedadla spolujezdce už od výbavy GL.

Bližší zkoumání zavazadelníku odhalilo praktické háčky na tašky. Osvětlení patří do standardu od druhé výbavy GL.

Pokračovat na další kapitolu
Podvozek
Překvapivě sportovní, tvrdší, ale zároveň ne úplně nepohodlný. Vysoká stavba karoserie nijak Splashi nebrání ve svižné jízdě. Díky tvrdému podvozku se tuhá karoserie naklání méně, než bych čekal a…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus