ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Smartu fortwo
28. listopadu 2015

Suverénně nejkratší nové auto na českém trhu - to je dvoumístný Smart fortwo, který měří na délku jen 2,7 m, tedy ani ne polovinu Mercedesu S Maybach.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Ondřej BěhalOndřej Běhal

Suverénně nejkratší nové auto na českém trhu - to je dvoumístný Smart fortwo, který měří na délku jen 2,7 m, tedy ani ne polovinu Mercedesu S Maybach.

Z toho vyplývají i jeho výhody v porovnání s ostatními auty - skvělý rejd a možnost zaparkovat i do míst, kam se ostatní nevejdou. Zajímavý je i design autíčka.

Mezi nevýhody patří na miniauto dost vysoké ceny, velmi hlučný tříválcový motor a na pražských kanálech nekomfortně tvrdý podvozek (zkoušel jsem přitvrzenou sportovní variantu se šestnáctipalcovými koly).

Smart fortwo, který nemá na českém trhu konkurenty, osloví zejména "single" muže a ženy, obyvatele velkých měst, kteří se moc často nevydávají na dlouhé cesty.

Vyrábí se spolu se čtyřdveřovým Smaneterm forfour a jeho dvojčetem, Renaultem Twingo, na lince ve slovinském závodu Novo Mesto. Na českém trhu se prodává od podzimu 2014.

Řidičova zóna se prakticky neliší od čtyřdveřového smarta (test zde).

U krátké varianty je však mnohem horší výhled. Tam, kde mají běžná auta prosklení, je tady hned za B sloupkem široký C sloupek, takže výhled šikmo dozadu třeba při přejíždění z pruhu do pruhu je opravdu špatný a povinně bych do auta zavedl sledování mrtvého úhlu. To se přitom nenabízí ani za příplatek. Fotku zvětšíte kliknutím na ni stejně jako všechny ostatní v testu.

Zajímavé je, že podle výrobce má dvoumístný smart větší kufr než čtyřmísný a největší mezi miniauty (260 l). To by ale sedadla musela být posunuta směrem vpřed. Pokud je přirazíte do nejzazší polohy, naměřili jsme kufr proti čtyřmístnému smartu o devět centimetrů kratší. Zároveň je mezi roletou a podlahou o pět cenťáků mělčí, takže v této konfiguraci rozhodně nemůže být větší než kufr Smartu forfour (185 l).

Zajímavostí jsou dvoudílné zadní dveře. Jejich spodní část se dá použít i k sezení třeba při obouvání bruslí. Unese až sto kilo, takže jde o praktickou pomůcku.

Testované auto poháněl litrový tříválec bez turba s maximálním výkonem 52 kW. Existuje i slabší varianta se 45 kW a devítistovka s turbem se 66 kW. Zkoušený agregát působil stejně jako u čtyřdveřové varianty forfour hodně líným dojmem. Nevytáhl se ani při měření spotřeby. Výrobcem udávaná hodnota 4,1 l zůstala jen snem i při ustálené rychlosti 90 km/h, kdy si poloauto řeklo o 4,6 l. Na dálnici při 130 km/h, kdy smart s testovaným motorem točí na nejvyšší pátý stupeň více než čtyři tisíce otáček, se konzumace vyšplhala na 7,7 l. Po Praze jsem jezdil za necelých sedm litrů.

U dvoumístného smartu slyší řidič motor za zády ještě více než u čtyřmístného, protože je mu mnohem blíž. Hluk tříválce proniká do kabiny dost nepříjemně stejně jako jeho vibrace.

Projíždění zatáček je úplně jiné než ve všech ostatních autech. Smart díky své trpasličí délce zatáčí velmi rychle a mrštně, na čemž má podíl i pohon zadních kol. Smyků se ale s testovaným motorem rozhodně bát nemusíte, už proto, že stabilizační systém zasahuje velmi často a řekl bych, že i předčasně.

Škoda opravdu velmi tvrdě naladěného podvozku u testované verze se šestnáctipalcovými koly. Už dlouho jsem neseděl v autě, které by ze mě na pražských kanálech chtělo takhle vytlouct duši. Komfort opravdu nepatří k jeho silným stránkám.

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá
přístrojová deska
sedadla přednísedadla zadníkufr základníkufr maximální
reklama
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus