ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Octavia RS 2017
7. června 2017

Nejlepší Octavia všech dob z hlediska jízdních vlastností - to je nové "ereso". A s benzinovým turbomotorem 2.0 TSI ve verzi RS 245 také nejvýkonnější, nejdynamičtější a nejrychlejší.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Proti minulé generaci Octavie RS přibylo do šířky ve výšce loktů blahodárných pár centimetrů prostoru, což potvrdila i moje měření.

Tímto parametrem se Octavia RS dostala z podprůměru do nadprůměru a odstranila tak jednu z největších slabin předchozí generace. Na snímku kolega vysoký 190 cm.

Ocenili jsme i dostatečně širokou loketní opěrku (standard), na kterou jsme se oba vešli.

Stísněnost jsem ale stejně jako u předchozí generace cítil v partiích kolen, zvlášť když jsem si chtěl sednout blíž k volantu. Škoda, že v místech, kde se přístrojová deska dotýká kolen už nejsou plasty měkčené, ale naštěstí tam není ani nějaká nepříjemná hrana.

Speciální sportovní sedadla pro verzi RS (jejich snímky najdete na začátku příští kapitoly) se od těch běžných liší hlavně integrovanou opěrkou hlavy a výraznějším tvarováním bočnic. Výborně drží tělo v zatáčkách a sedí se v nich pohodlně, potěší příjemná látka (na rozdíl od verze před modernizací v roce 2017 už není na základních sedadlech kůže). Připomínku mám stejně jako u obyčejné Octavie k mezigeneračnímu zkrácení délky sedáku. Ani po hodinách sezení v autě jsem ale nebyl unavený, k čemuž zřejmě přispělo i rozšíření sedaček proti minulé Octavii RS.

Tady vidíte vyšší verzi sedadel tvořenou kombinací semiše (alcantary) a kůže, která patří ke standardu vyšší výbavy RS 245. Sedí se v nich ještě o kus příjemněji než v těch základních.

Vyhřívání předních sedadel patří ke standardu.

O výhledu do předoboku už jsem psal, směrem vzad stejně jako dříve nemám tušení, kde se nachází dlouhá záď.. Za parkovací senzory se od modernizace v roce 2017 nemusí připlácet, ve standardu jsou přední i zadní. Připlácet se musí za stěrač zadního skla.

Tříramenný sportovní volant potažený kůží, za který se u obyčejné octavie připlácí, tady patří ke standardní výbavě. Navíc jej zdobí prošívání, bohaté perforování a emblém RS. Drží se i díky zploštění ve spodní části parádně a hezky vypadá.

 Kombinací tlačítek a rolerů se dá přímo z volantu pohodlně ovládat audiosoustava a palubní počítač. Nechybí ani obsluha mobilního telefonu spárovaného přes bluetooth handsfree a její hlasové ovládání, které fungovalo i v češtině. Potěší, že vás Octavia RS po vypnutí zapalování a přerušení kontaktu se spárovaným mobilem upozorní, abyste telefon nenechali v autě.

Standardem jsou u verzí s automatickou převodovkou pádla pro manuální řazení jednotlivých rychlostních stupňů.

Od modernizace v roce 2017 na volantu nechybí ani tlačítko na aktivaci či deaktivaci řidičových elektronických asistentů. Za ty se ale připlácí. Nejčastěji jsme zaznamenali funkci takzvaného Front Assistu, který akusticky i vizuálně upozorní, když se příliš rychle blížíte k překážkám. Zvládne i samočinně nouzově brzdit, což jsme naštěstí poznali pouze u verze RS 245 na závodním okruhu, když jsme se snažili dohánět bývalého jezdce formule 1 Hanse Joachima Stucka tím, že jsme oddalovali brzdění před zatáčkou na poslední chvíli.

Docela zklamaný jsme byl ze systému kontroly slepého úhlu, který jinak považuji za užitečného pomocníka.

Oranžová diodka v zrcátkách se rozsvítí, když je vedlejší pruh obsazený a rozbliká, pokud do něj chcete odbočit, ale její světelnost je zvláště za slunečního svitu velmi slabá.

Mnohém lépe fungoval adaptivní tempomat v kombinaci s automatickým udržováním jízdního pruhu. Tyto dva asistenty spolu vytvářejí poloautonomní řízení. Škoda, že se u Octavie RS příliš brzy hlásil o znovuuchopení volantu a udržování jízdního pruhu nefungovalo v nízkých rychlostech. Naopak adaptivní tempomat fungoval i v zácpě až do úplného zastavení.

Octavia RS může mít za příplatek také aktivní parkovací asistent, který pomůže automatickým točením volantu zajet do volného místa – a to nejen podélně, ale i příčně. Zkoušel jsem ho u běžné octavie, kde fungoval bezvadně. Od roku 2017 je součástí tohoto prvku i Trailer Assist - pomocník při parkování s přívěsem.

Součástí standardní výbavy Octavie RS od roku 2017 je systém automatického nouzového volání v případě nehody. Ten jsme naštěstí zatím také netestovali.

Když už jsme u stropu, tak připomenu, že v testovaném autě bylo příplatkové střešní okno.

Pokud na volantu postrádáte ovládání tempomatu (standard), tak vězte, že se tak děje samostatnou páčkou za ním.

Přístroje se od běžné Octavie trochu liší cejchováním stupnic. Standard představuje barevný displej mezi nimi.

Velkou změnou při modernizaci v roce 2017 je nové provedení dotekového displeje multimediálního systému na středovém sloupku. Skleněný design vypadá velmi efektně stejně jako do displeje zabudovaná funkční tlačítka.

Testovaná verze byla příplatková (multimediální syystém Columbus) s úhlopříčkou 9,2 palců, vestavěnou SIM kartou umožňující připojení k internetu a nabízející řadu zajímavých aplikací týkajících se zpráv, počasí, parkovacích míst či cen paliv, nebo navigací, která brala v úvahu online dopravní situaci.

Citlivost displeje je v porovnání s konkurenty nadprůměrná, menu přehledné a logické. Asi největší stížnost tak míří k velmi viditelným otiskům prstů na skle displeje.

Ve standardu dostane majitel Octavie RS displej osmipalcový bez navigace a připojení k internetu (systém Bolero).

Standard představuje dvouzónová automatická klimatizace.

Interiér Octavie RS nabízí řadu chytrých řešení. Držáky lahví na středovém sloupku umožňují otevřít uzávěr jednou rukou. Poěší i praktický gumový držák na mobilní telefon. Pod sedadlem spolujezdce najdete deštník, ve víčku nádrže škrabku.

Škoda Octavia RS disponuje od modernizace v roce 2017 ve standardní výbavě bezklíčovým přístupem do vozu a startovacím tlačítkem.

Výplně předních dveří pojmou plastové láhve až s objemem 1,5 l.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Na zadních sedadlech a v kufru se Octavia RS od běžného provedení liší jen pramálo.

Místem na nohy patří auto mezi nejlepší kompakty a mezigeneračně se zvětšila i šířka v loktech na nadprůměr v rámci konkurence.

Na zadních sedadlech ale lepší šířka nepřispěje k pohodlnějšímu převozu tří dospělých vedle sebe. Ti se do auta nevejdou. Stejně jako u předchůdkyně nebo obyčejné octavie se totiž opěrka na prostředním místě téměř nedá vysunout, takže ani mě se 174 cm nepodpírala hlavu, ale týl. A to není bezpečné. Na prostřední místo patří jedině odrostlejší dítě.

Místo nad hlavou na zadních sedadlech se ve vzpřímené poloze a při položení hlavy do opěrky mezigeneračně nezměnilo - naměřili jsme mezi sedákem a střechou 89 cm jako u starší Octavie RS. Osoby s výškou kolem 175 cm už budou v této poloze škrtat hlavou o strop.

V kufru jsme při porovnání novinky se starší Octavií naměřili ve výšce podlahy o 5 cm delší maximum - 111 cm. Tím nová Octavia kromě soupeřů deklasuje i Superb. Objem kufru uváděný výrobcem 590 l je o 5 l lepší než u předchůdce a patří rovněž mezi nejlepší stejně jako jeho hloubka a šířka.

Variabilitou vnitřního prostoru si novinka pohoršila. Na rozdíl od minulé generace už se totiž nedají vyklápět a vyjímat dělené sedáky. Nově je sedák vyroben vcelku a pevně ukotven, dělená opěradla se sklápějí přímo na něj.

Dá se to udělat i páčkami ze zavazadlového prostoru (standard).

Takto sice vzniká relativně rovná plocha, mezi ní a podlahou kufru však na rozdíl od minulé generace najdeme schod, který bude vadit třeba při stěhování skříňky.

Boky kufru se ohrazují přihrádkami na drobnosti, které ukrývají takzvané cargo elementy.

Tyto cargo elementy se dají díky suchým zipům rozmístit dle potřeby po celém kufru a drží zavazadla.

Ke standardu patří a ke stejnému účelu slouží také síťový program, díky němuž to někdy v zavazadlovém prostoru vypadá, jako by se tam uhnízdili nějací hororoví pavouci, ale když chcete, aby v zatáčkách třeba cestovní kufr nelítal ze strany na stranu, tak se „pavučiny“ hodí. U verze RS to platí dvojnásob...

V kufru ale oceníte i další praktické věci, třeba výklopný háček na tašku, který je na obou stranách zavazadelníku.

Na plastovém víku kufru je připravena roletka, kterou můžete zaháknout za hranu pátých dveří. Díky tomu lze převážet i drobnosti na platě, aniž byste museli míst strach, že vám při příštím prudkém zabrzdění skončí na hlavě.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Nové "ereso" je nejrychlejší octavií všech dob. Výkon dvoulitrového benzinového turbomotoru 2.0 TSI nejprve v roce 2013 vzrostl proti předchozí sportovní verzi Octavie o 15 kW na 162 kW, zrychlení z…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus