ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škoda Superb
10. února 2020

Dvě předchozí novodobé generace Superbu staví ta třetí do role mírně úsměvných pokusů o špičkové manažerské auto. Jen těžko se na ní totiž hledají zásadní chyby.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Konečně si dva ramenatí chlapi v Superbu tolik nepřekážejí! Mnou naměřené dva centimetry mezigeneračního rozdílu v šířce na předních sedadlech sice nevypadají jako úplně světoborné číslo, ale znamenají mezi konkurenty posun ze suterénu a subjektivně jsou docela znát.

Škoda ještě trochu zkomplikovala situaci těm řidičům Superbu, kteří rádi sedí nalepení na volant, který mají hned u přístrojové desky. Středový sloupek se opět o něco rozšířil stejně jako madlo ve výplních dveří, takže je tu ještě méně místa na kolena. Dotekové plochy jsou ale naštěstí hladké a relativně měkké. Navíc samozřejmě lze volant i sedadlo odsunout dozadu.

Nejvyšší verze Laurin&Klement disponuje parkovací kamerou a asistentem, který umí vyhledat parkovací místo a zajet do něj tak, že auto samo točí volantem. Řidič pouze ovládá podle pokynů Superbu směr jízdy.

Za příplatek lze auto vybavit také systémem Rear Trafic Alert, který při vycouvávání z příčného stání akusticky varuje před vozidly projíždějícími okolo.

S tímto systémem souvisí i asistent, který upozorňuje pomocí diody v zrcátku na auta v mrtvém úhlu.

Zkoušel jsem i některé další asistenty. Standardně montovaný systém Front Assist mě nenápadnou ikonkou na přístrojích varoval, když jsem se příliš lepil na zadek autu před sebou. Když jsem nezpomalil v okamžiku, kdy auto přede mnou odbočovalo a já věřil, že to opravdu stihnu, zaplnil se displej velkým červeným varováním a interiérem zazněla zvuková výstraha. Ke třetí fázi, automatickému brzdění, naštěstí nedošlo...

V nejluxusnější variantě L&K je k dispozici Lane Assist, jenž automaticky udržuje auto v jízdním pruhu. Ve spojení s adaptivním tempomatem pak funguje asi deset vteřin jako autopilot, v tu chvíli jsem mohl dát ruce z volantu a nohy z pedálů. Pak ale auto vyzve řidiče, aby řízení převzal. Nejprve nápisem, po dalších asi dvou vteřinách pípnutím, a pokud se nechytíte volantu, funkce se vypne. V nejvyšší výbavě je auto vybaveno i systémem Emergency Assist, který v případě náhlé indispozice šoféra, kterou pozná podle toho, že nereaguje na výzvu k chycení volantu, dokáže auto sám zastavit.

Modernizace Superb doplnila o rozpoznávání dopravních značek (Travel Assist) a v kombinaci s převodovkou DSG také o asistent při jízdě v koloně s nouzovým zastavením.

Sedadla jsou v nejvyšším výbavovém stupni L&K zcela kožená. Sezení v nich bylo komfortní jak na dlouhých cestách, tak i ve městě. Velice se mi líbil jejich design, který se snoubí z celkovým luxusem na palubě vlajkové lodi. Za příplatek mohou mít dokonce i masážní funkci. 

Naopak volant se až příliš podobá tomu z menších aut včetně Fabie a k Superbu se mi vzhledově úplně nehodí, i když z hlediska funkčnosti nemám námitek. Už ve standardu je pokrytý kůží a disponuje příjemnými tlačítky na ovládání palubního počítače nebo multimediální soustavy.

Superb jde konečně s dobou. Novinkou je totiž digitální palubní displej, který před oči řidiče servíruje veškeré důležité informace o jízdě. Dříve byly budíky analogové.

Středovému sloupku dominovala příplatková mamutí doteková obrazovka systému Columbus. Nyní měří 9,2palců. Multimediální systém poskytuje posádce mnoho informací a zábavy. Fungoval precizně a skvěle se s ním pracuje. Škoda jen, že se snadno znečistil. 

Standardně je do Superbu montován 8palcový dotekový displej, jenž pokrývá všechny úrovně výbav.

Na palubě verze L&K můžete rozjet pořádnou kalbu, jelikož skrze audiosystém Canton s deseti reproduktory vychází perfektní čistý zvuk.

V omlazeném Superbu jsem našel pár vychytávek, které jsem doposud ještě neznal. Jedná se například o tento držák na tablet, který je za příplatek.

Nebo třeba o tyto zadní opěrky hlavy, jejichž dvě části se dají rozložit a drží tak hlavu i ze stran. Jsou součástí základního provedení.

Ani uvnitř Superbu iV nejsou odlišnosti oproti konvenční verzi skoro rozpoznatelné. Ovšem je jich tu více než venku.

Řidič si po usednutí za volant zajisté všimne jiných palubních budíků. Ty jsou přizpůsobeny elektrické verzi přesně na tělo. Ukazují například kapacitu baterií, využití výkonu elektromotoru, dvě spotřeby (elektřiny a benzinu) a úroveň dobíjení pomocí rekuperace (proces přeměny kinetické energie zpět na využitelnou elektrickou energii při brzdění).

U elektrifikovaného Superbu přibyly také tyto tlačítka. To první přepne řízení, řazení a podvozek na sportovnější charakter. Auto by tak mělo působit dynamičtěji a zábavněji. Nečekejte však žádného trhače asfaltu. Pomocí druhého knoflíku shora lze přepínat mezi hybridním a čistě elektrickým pohonem. Pokud je kapacita baterií zcela vybitá, automobil sám zapne hybridní pohon a jízdu pouze na elektřinu vám již nedovolí. Třetí tlačítko je už klasický volič jízdních režimů známí z ostatních provedení Superbu. Poslední slouží k otevírání víka nádrže (benzinové).

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Superb se mezigeneračně protáhl téměř o tři centimetry, takže má na délku 4,86 m. Mezi sedany a liftbacky střední třídy patří k obrům. O celých pět centimetrů se Superb proti předchůdci rozšířil, nepatrně narostla i jeho výška.

Uvnitř se blahodárně projevuje hlavně rozšíření. Novinka není na rozdíl od druhé generace největší užovkou střední třídy. Škoda tvrdí, že vpředu prostor v loktech narostl o čtyři centimetry, naše měření prokázalo hodnotu o centimetr horší, ale i to znamená posun do solidního průměru. Také na zadních místech jsme zjistili o něco menší zlepšení než 7 cm, které deklaruje výrobce. Maximální šířka se podle nás zvětšila o čtyři centimetry, minimální důležitá pro umístění dětských sedaček o tři centimetry. Také v tomto ohledu se nyní nemá Superb za co stydět.

Škoda tvrdí, že u Superbu mezigeneračně zvětšila i místo nad hlavou pro zadní cestující. Naše měření ale zjistila opak. Podle metodiky, kdy měříme situaci, při níž cestující sedí na krajním sedadle vzpřímený a hlavu má v opěrce, došlo ke zhoršení o tři centimetry a posun ze špičky do průměru, což je dáno sklonem karoserie ve stylu kupé. Bez otlačení hlavy o strop se tak mohou vzpřímeně posadit lidé s výškou přibližně do 180 cm, vyšší už se musí trochu předklonit (pak je místa opravdu víc než u předchůdce), nebo sesunout. Ani to není problém, protože místo na nohy zůstává královské. I tady ale došlo podle našeho měření na pravé straně interiéru k úbytku šesti centimetrů.

Mně se s výškou 174 cm sedělo na krajních sedadlech druhé řady opravdu ředitelsky. 

O pět centimetrů se mezigeneračně zlepšila maximální délka zavazadlového prostoru ve výšce podlahy a nový Superb se v tomto parametru blíží nejlepším sedanům a liftbackům střední třídy. Ještě lépe je na tom Superb v porovnání se soupeři z hlediska hloubky kufru, která se také mírně zvětšila, minimální šířka zůstala stejná, tedy nadprůměrná. Celkově podle Škody objem kufru narostl o třicet litrů na rekordních 625 l. Je to opravdu impozantní díra.

V zavazadelníku nechybí praktické háčky na tašky, standardem je i vyjímatelná LED svítilna. Opěradla druhé řady se dají sklápět i z kufru pomocí páček.

Překlopením na sedáky ale nevzniká rovná plocha. Mezi docela prudkou sjezdovkou a podlahou kufru se navíc vytvoří veliký schod.

Dobrou vychytákou je takzvaný "virtuální pedál" v kombinaci s chytrým klíčem, který musíte mít u sebe. Když máte plné ruce a potřebujete otevřít kufr, stačí kopnout pod auto a dveře se samy otevřou. Jde o standard výbavy Laurin&Klement. Někteří konkurenti to ale vymysleli jednodušeji. Stačí postát u kufru s klíček v kapse tři vteřiny a on se otevře i bez šlapání na virtuální pedál.

Baterie u Superbu iV s kapacitou 13 kWh je uložena pod zadními sedadly a vnitřní prostor pro cestující nijak nezmenšuje. Kvůli ní se ale musela mírně přestěhovat a zmenšit nádrž, která nyní pojme 50 litrů paliva. Kufr je také o něco menší a sedan nabídne 485 litrů úložného prostoru.

 

Pokračovat na další kapitolu
Motory
V roce 2020 se Škoda Superb prodává hned s pěti motorizacemi. Z toho dvě jsou zážehové, dvě vznětové a ta poslední kombinuje elektřinu s benzínem. Jde tedy o plug-in hybrid. Základní provedení vla…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus