ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Scala
18. srpna 2019

Jde o nástupce modelu Rapid, nebo je nová Scala úplně nové auto? Na to jsme se snažili hledat odpověď během prvního svezení s horkou novinkou z Mladé Boleslavi. Testovali jsme ji se základním benzinovým tříválcem, který se pro ni ukázal jako přímo ideální motor.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Škoda Scala se v dubnu 2019 prodává se třemi motory, všechny jsou přeplňované. Základem je benzinový tříválec o výkonu 85 kW. Pro fajnšmekry je připraven přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru s vypínáním poloviny válců ACT a automatickou převodovkou. Automat nebo manuál si můžete vybrat u motoru 1.6 TDI 85 kW.

reklama

1.0 TSI/70 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TSI/81 kW

Motor jsme testovali ještě před úpravou, která znamenala snížení výkonu o 4 kW a spotřeby o 0,3 l na 4,7 litru. Základní přeplňovaný tříválec 1.0 TSI disponoval výkonem 85 kW a jevil se jako ideální volba. Potěšil pěkným zvukem. V nízkých otáčkách o něm nebylo slyšet a na volnoběh nevibroval. Ve vyšších vrněl a pak přecházel v jadrný zvuk, který lákal k dynamičtější jízdě. Manuální šestistupňová převodovka byla nastavena tak, že na nejvyšší stupeň motor točil při 90 km/h jen 2000 otáček a při dálničním tempu 130 km/h pak 2800. To už se víc ozýval svist vzduchu kolem vozu. Zvukový komfort byl ale i při této rychlosti u Scaly na dobré úrovni.

Dynamika motoru nebyla úchvatná, ale víc než dostatečná. Předjíždění nedělalo při včasném podřazení potíže, stejně tak sprint od semaforu. Když se řidič uklidnil, mohl se dočkat překvapivě nízké spotřeby. Po městě a dálnici jsme jezdili za rozumných 7 litrů. Cestu v okolí Splitu jsme zakončili klidnými okreskami a výsledná spotřeba padla na 5,8 litru benzinu na 100 km. To byl velmi dobrý výsledek, který znamenal, že z hlediska provozních úspor rozhodně není hned nutné sahat po naftovém motoru.

1.0 TSI/81 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI DSG

Jedná se o nejsilnější sériově dodávanou motorizaci pro vůz Škoda Scala. Nabídne 110 kW a pojí se pouze s automatickou převodovkou DSG a výbavou Style. Agregát při dálničních rychlostech disponuje skvělým odhlučněním a dynamikou. Nemá problém svižně zrychlit i ze 130 Km/h. Turbo začíná pomáhat přibližně v 1500 otáčkách. Ve městě jak pak motor velmi přizpůsobivý a skvěle funguje s automatickou převodovkou. Spolupráci pohonné jednotky s převodovkou vylepšuje nastavení jízdních režimů. V režimu Eco vůz řadí v nižších otáčkách, odpojí dva válce, sníží se citlivost plynového pedálu a řízení se změkčí. Pokud zvolíte agresivnější jízdu, pak sáhněte po nastavení Sport. Tam je účinek úplně opačný. Díky možnosti vypnutí dvou ze čtyř válců je agregát překvapivě úsporný. Spotřeba ve městě činila 6,6 l/100 Km a mimo město fascinujících 4.5 litrů.

Motorizaci 1.5 TSI ACT bychom doporučili aktivním řidičům, kteří dají přednost benzínu před naftou, každý den projíždějí městem do práce a o víkendech mizí pryč na venkov.

1.5 TSI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TSI/66 kW G-TEC

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 TDI DSG

Motorizace 1.6 TDI 85 kW s automatickou převodovkou DSG je opravdovou pochoutkou pro šetřivé řidiče. S kombinovanou spotřebou 4.1 l/100 km patří k těm neúspornějším ve své třídě. Naše naměřená hodnota činila při týdenním testu 4.9 l/100 km. Pokud jsme ale vyjeli mimo město a pohybovali jsme se rychlostí okolo 90 Km/h, palubní počítač nám ukazoval spotřebu lehce pod 4 litry. Překvapivá byla konzumace pohonných hmot na dálnici, kde vůz spotřeboval 4.2 litrů.

Ruku v ruce jde s úsporným motorem nižší dynamika, což u testovaného agregátu bylo hlavní negativum. Jízda po městě nedělala Škodě Scala s dieselem žádné potíže a nedostatek mrštnosti tu nebyl až tak znatelný. Horší to bylo při předjíždění na okreskách, či rychlostních silnicích, zde už bohužel pohonná jednotka postrádala trochu té dynamiky. Mé tvrzení potvrzuje i fakt, že auto z nuly na 100 km/h zrychlí za 10,3 s. Jde tedy o vůbec nejhorší čas mezi vznětovými kompaktními hatchbacky.

Doporučení na závěr. Testovanou verzi bych poradil těm, kteří dojíždějí za prací mnoho kilometrů a o víkendech vyráží za odpočinkem, jsou častými návštěvníky zahraničních destinací a rádi poznávají nová území. Auto jim tak bude skvělým společníkem na dlouhé cesty.

Řazení

Na mezinárodní prezentaci jsme zkoušeli vůz s manuální šestistupňovou převodovkou. Jde o typické řazení s přesným chodem v drahách, ale dlouhou spojkou. Dá se na něj zvyknout. Naštěstí je přesné a je tak radost s ním po zácviku pracovat.

V červenci roku 2019 jsme na českých silnicích otestovali dvouspojkovou sedmistupňovou automatickou převodovku DSG. Ve vyšších rychlostech fungovala perfektně. Byla dobře odhlučněná a nezmatkovala při zrychlování ani prudkém brzdění. V nižších rychlostech však měla i své mouchy. Například při pojíždění nebo rozjíždění velmi cukala, což mělo za následek horší manipulaci na parkovištích, v garážích nebo zácpách. 

Řízení

Řízení je přesně takové, jaké známé z ostatních Škodovek. Účinný posilovač, řádná významnější komunikace mezi koly a dlaněmi šoféra se nevyskytuje. Naladění je na pohodovou notu s minimálním důrazem na sprotovnost. To si ale asi nikdo ve Scale nepřeje.

Podvozek

Zkoušený vůz byl vyšperkovaný tak, že při jeho konfiguraci musel někdo zadat prakticky všechny dostupné prvky a to se týkalo i nastavitelných tlumičů Sport Chassis Control. Ty jsou podle nás u Scaly poněkud zbytečné.

I ve standardním režimu se nám už zdály docela tuhé, sportovní ještě přitvrdil. Scala ale není závodní vůz, který by něco takového nutně potřeboval. Dá se tedy odhadovat, že většina majitelů nastaví standardní režim a pak už se do jízdního menu podívá jen sporadicky. Proto je lepší sáhnout po běžném podvozku. Ten jsme ale zatím neměli možnost vyzkoušet.

Jedno je jisté. I když má Scala jednoduchou zadní nápravu, jezdí jako dospělé auto. Podvozek je dobře odhlučněný. Auto výborně vede stopu v zatáčkách a až při extrémním zacházení se dostaví nedotáčivost.

Sportovní ambice ale od vozu neočekávejte. I tak se ale dá prohlásit, že směle patří mezi ty lépe jezdící modely ve své kategorii.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus