ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test modernizované Škody Rapid
26. července 2017

Velikost kufru a parametry kabiny téměř jako u Octavie, jízdní vlastnosti blíže Fabii - tak se mi jevila po příjezdu na trh v roce 2012 Škoda Rapid, která na trhu zaplnila místo mezi dvěma tradičními modely české automobilky. A nic se na tom nezměnilo ani v roce 2017, kdy jsem testoval modernizovanou verzi.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Jednoduchá a přehledná, v některých ohledech ale trochu stísněná.

Šířka interiéru Rapidu je ze všech kompaktních sedanů a liftbacků nejmenší. Dokonce jsme naměřili o centimetr méně než u minivozu Citigo. Můžou se tu šermovat lokty i dva lidé, kteří nepatří k pravidelným návštěvníkům posilovny.

Pravé koleno řidiče utiskuje masivní středový sloupek. V místě kontaktu sice není hrana, ale plast by mohl být měkčí. Občas si do kolenou rýplo i madlo seřizování volantu. Naštěstí se šofér může díky velkorysým možnostem nastavení sedadla i volantu odsunout dozadu a tím problém minimalizovat.

Z druhé strany pro změnu omezuje levé koleno řidiče část výplní dveří.

Kolega vysoký 185 cm se za volant Rapidu poskládal v pohodě. Snímek je ještě z auta před modernizací v roce 2017, ale prostorové poměry se při faceliftu neměnily.

Sedadla mají k ideálu daleko. Přivítal bych hlavně delší sedák a lepší oporu stehen. Opěradlo by mohlo být širší.

Sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy (standard verze Monte Carlo) sice dobře vypadají a mají výraznější tvarování, ale právě opěrky nemají ideální sklon z hlediska pohodlí.

Kritizuji princip seřizování opěradla. Místo růžice je tady páka, kterou se opěradlo odaretuje a sklon si pak řidič nastaví hmotností vlastního těla. Málokdy se mi to podařilo ideálně na první pokus.

Pod sedadlem řidiče se nachází držák výstražné vesty, která je tak po ruce a nezabírá místo ve výplních dveří. Super!

Pod sedadlem spolujezdce se od druhé výbavy Ambition ukrývá od modernizace v roce 2017 deštník.

Výhled z auta není nic moc. Konec zádi šofér jen tuší, takže bych nelitoval příplatku za parkovací senzory (standard akční verze Fresh a výbavy Style).

Připlatit si lze i za parkovací kameru.

Volant se v Rapidu měnil už v roce 2013. Ten současný tříramenný vypadá pěkně.

V našem případě šlo navíc o sportovní verzi určenou pro Rapid Monte Carlo se sympatickým perforováním kůže a zploštěním ve spodní části. Klasický volant je dole kulatější. Kožený potah bez perforování patří ke standardu od akční verze Fresh, základní stupně mají kormidlo plastové a to jsem zatím v ruce nedržel.

Od výbavy Fresh kormidlo obsahuje příjemné ovládání audiosoustavy, telefonu přes bluetooth handsfree, palubního počítače a asistenčních systémů tlačítky a rolery na obou ramenech volantu.

Tradičně a blbuvzdorně na páčce světel se obsluhuje také příplatkový tempomat. Tedy zvlášť při dlouhých dálničních štrekách užitečná funkce umožňující konstantní jízdu řidičem zvolenou rychlostí.

Přístroje, které vidíte na obrázku, jsem fotil po modernizaci u auta s výbavou Monte Carlo, která má speciální grafiku. Na podobu přístrojů u běžných verzí se můžete podívat v testu Škody Rapid Spaceback. Základní stupně Active a Ambition disponují menším displejem.

Středový sloupek se po modernizaci v roce 2017 změnil hlavně kvůli novým designům displeje multimediálních systémů. Na snímku vidíte ten nejvyšší z nich, příplatkový Amundsen s displejem o úhlopříčce 6,5 palců a navigací.

Chová se podobně jako u Octavie. Stačí se přiblížit prstem k displeji a na jeho spodní části se objeví nabídka nástrojů. Dá se s ním pracovat dotekově jako s tabletem. Funkčnost navigace ale nebyla úplně stoprocentní. Občas reagovala pomalu a radila příliš pozdě. Potěší však možnost měnit měřítko mapy rychle a intuitivně speciálním kolečkem.

Už displej o rozměru 6,5 palců není v dnešních poměrech nijak obří, ke standardní výbavě verzí Fresh, Style a Monte Carlo navíc patří menší pětipalcový a bez navigace. Druhá výbava Ambition má jen obyčejné rádio a základní Active pouhou přípravu na něj.

Loketní opěrka patří ke standardu od druhého stupně výbavy Ambition. Rozhodně ji nemohou citově nesvázaní řidič a spolujezdec sdílet.

Kapsy ve výplních dveří pojmou i velké láhve.

Mobilní telefon jsem rozhodně měl v testovaném autě kam uložit.

Místo na škrabku je už tradičně ve víčku nádrže.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Rapid překonává většinu soupeřů podélnou prostorností. Na straně spolujezdce jsme u něj naměřili téměř stejné místo na nohy jako u Octavie. Klidně by si za sebe mohli sednout dva lidé s výškou 190 cm bez otlačení kolen, kdyby se ten druhý vešel pod strop.

Napřímený cestující s hlavou položenou v opěrce se vejde bez kontaktu se stropem, pokud měří přibližně do 175 cm - tedy stejně jako u Octavie s tím, že většina soupeřů nabízí pár centimetrů k dobru. Relativně pohodlné řešení se však nabízí i vyšším cestujícím. Stačí sedět s hlavou pár centimetrů od opěrky a dost místa nad sebou získají i lidé s výškou přes 185 cm.

Z hlediska šířky je na tom Rapid ve druhé řadě stejně špatně jako vpředu. Tři cestující se budou hodně mačkat, na trojici dětských sedaček vedle sebe rovnou zapomeňte. Prostřední místo není určené dospělému. Opěrka hlavy i mne s výškou postavy 174 cm dloubala do lopatek.

Krajní sedadla nabízejí pohodlí srovnatelné se sezením vpředu. Vždyť délka sedáku je tu jen o centimetr menší než na místě řidiče.

Opěradla se sklápějí přímo na sedák, což rozhodně nevytváří rovnou plochu. Ta navíc nenavazuje na podlahu kufru.

Zavazadlový prostor ale zřejmě majitel nebude mít potřebu příliš často rozšiřovat. Jeho parametry jsou vzhledem k proporcím auta až neuvěřitelné.

Výrobce udává 550 litrů. Nejde přitom o litry nahoněné někde pod podlahou, ale o gigantický prostor mezi podlahou a roletou.

Maximální délku kufru ve výšce podlahy jsme naměřili až 107 cm, což je lepší hodnota než u většiny aut nižší střední třídy. Rovněž hloubkou kufru, tedy vzdáleností mezi podlahou a roletou Rapid exceluje - naměřili jsme jak v roce 2012 tak v roce 2017 nejlepší hodnotu mezi kompaktními sedany a liftbacky. Také minimální šířka kufru je příznivější než u většiny soupeřů.

Kufrový orgasmus pokračuje i při bližším zkoumání. Nechybí háčky na nákupní tašky.

Připlatit si lze za vložku, která z jedné strany vypadá jako koberec a z druhé jako gumová rohož. To se hodí!

Stejně jako u ostatních škodovek se dají pořídit sítě zamezující pohybu věcí po gigantickém kufru. Ten pak vypadá trochu jako po invazi pavouků.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Motorový program Rapidu po faceliftu se odvíjí od vyřazení atmosféricky plněného tříválce 1.0 MPI a starších přeplňovaných čtyřválců 1.2 TSI z nabídky. Nahradily je litrové přeplňované tříválce 1.0 …
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus