ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Octavia Scout 2017
10. dubna 2017

První generace Octavie Scout, která se začala prodávat začátkem roku 2007 a o dva roky později na jaře prošla modernizací, přiblížila Škodu světu terénních vozů. Ještě před Yetim a Kodiaqem, tak dostala mladoboleslavská značka auto schopné přeprat i horší terén než asfaltky a hladké polní cesty. A takový zůstal Scout i ve své druhé generaci, která dostala facelift v roce 2017.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Od klasické Octavie Combi se pracoviště řidiče kromě designových prvků vyjmenovaných výše liší většinou jen tím, že tu řadu věcí najdeme ve standardu, kdežto u nižších specifikací obyčejného kombíku se za ně musí připlácet.

Působí moderně, a přesto se tu šofér stejně jako u jiných škodovek rychle zorientuje.

Proti Scoutu první generace přibylo do šířky ve výšce loktů blahodárných pár centimetrů prostoru, což potvrdila i naše měření. Tím Octavia Scout odstranila jednu z největších slabin předchozí generace.

Stísněnost jsem ale stejně jako u předchozí generace cítil v partiích kolen, zvlášť když jsem si chtěl sednout blíž k volantu.

Levé koleno omezovalo madlo ve výplních dveří a to pravé podobně tísnil vysoký mantinel spodní části středového sloupku. Na obou místech už je bohužel na rozdíl od partií ležících o něco výš tvrdý plast, takže kontakt trochu bolí. Problém se dá sice eliminovat nastavením volantu a sedadla, ale málokdy jsem našel ideální pozici na první pokus.

 Zajímavý designerský prvek představuje zasahování linie výplní dveří do prosklené části. Působí to moderně a dynamicky, a přitom nemá negativní vliv na výhled z auta. Ten sice omezují i nadále masivní sloupky, ale připadalo mi, že je mezi nimi a zrcátky více místa než v prvním Scoutu.

Když už se bavíme o výhledu z auta, tak směrem vzad je u Scouta lepší než třeba u Octavie liftback, ale do ideálu má daleko. Přední i zadní parkovací senzory patří ke standardu.

Připlatit se dá za kameru, nebo elektronického asistenta, který zaparkuje téměř sám (točí za řidiče volantem) do podélného i příčného stání. Od roku 2017 funguje asistent i při parkování s přívěsem.

Zatím jsem zkoušel pouze příplatková sedadla v kombinaci alcantara (semiš) a kůže. Kvalita materiálů mi připadala prvotřídní, což se ale nedá říct o délce sedáku. Naměřili jsme mu pouze 50 cm, tedy o 2 cm méně než u předchozí generace. Jde o hodnotu, která je typická spíš pro menší auta. Sedák mi kvůli tomu podpíral jen malou část stehen a to nejsem žádný habán, měřím jen 174 cm. U starší Octavie Scout jsem tenhle problém neměl. Nakonec jsem ho u verze s příplatkovým elektrickým nastavením vyřešil tak, že jsem sedák namířil víc nahoru a příjemný pocit podepřených stehen se alespoň částečně dostavil.

Naopak na úzká sedadla si už nikdo u současné Octavie Scout stěžovat nebude. Rozšířily se proti předchůdci až o čtyři centimetry a řidiče nesvírají. Na držení těla v zatáčkách jsem přesto díky ideálně tvarovaným bočnicím nemohl nadávat.

I když možná na první pocit nejsou sedadla současné Octavie Scout kvůli kratšímu sedáku úplně ideální, tak jsem v nich už párkrát ujel tisíc kilometrů na jeden zátah bez bolestí, bez vrtění a bez hledání optimální polohy. A to se počítá!

Testovaná auta disponovala i elektrickým seřizováním předních sedadel s pamětí (za příplatek). Vyhřívání sedadel patří tradičně u Scoutu ke standardu.

Tříramenný sportovní volant s koženým potahem a emblémem verze Scout patří ke standardu, od faceliftu v roce 2017 včetně vyhřívání. Díky hebkému potahu se příjemně drží, a zesílení v místech úchopu zajišťuje, že parádně padne do ruky.

Kombinací tlačítek a rolerů se dá přímo z volantu pohodlně ovládat audiosoustava a palubní počítač. Nechybí ani obsluha mobilního telefonu spárovaného přes bluetooth handsfree a její hlasové ovládání, které fungovalo i v češtině. Potěší, že vás Octavia Scout po vypnutí zapalování a přerušení kontaktu se spárovaným mobilem upozorní, abyste telefon nenechali v autě.

Od modernizace v roce 2017 na volantu nechybí ani tlačítko na aktivaci či deaktivaci řidičových elektronických asistentů (snímek pochází z přístrojů verze RS). Za ty se ale připlácí. Nejčastěji jsme zaznamenali funkci takzvaného Front Assistu, který akusticky i vizuálně upozorní, když se příliš rychle blížíte k překážkám. Zvládne i samočinně nouzově brzdit, což jsme naštěstí zatím nepoznali.

Docela zklamaný jsme byl ze systému kontroly slepého úhlu, který jinak považuji za užitečného pomocníka.

Oranžová diodka v zrcátkách se rozsvítí, když je vedlejší pruh obsazený a rozbliká, pokud do něj chcete odbočit, ale její světelnost je zvláště za slunečního svitu velmi slabá.

Mnohém lépe fungoval adaptivní tempomat v kombinaci s automatickým udržováním jízdního pruhu. Tyto dva asistenty spolu fungují jako poloautonomní řízení. Škoda, že u Scoutu se příliš brzy hlásil o znovuuchopení volantu a udržování jízdního pruhu nefungovalo v nízkých rychlostech. Naopak adaptivní tempomat fungoval i v zácpě až do úplného zastavení.

Součástí standardní výbavy Octavie Scout od roku 2017 je systém automatického nouzového volání v případě nehody. Ten jsme naštěstí zatím také netestovali.

Když už jsme u stropu, tak připomenu, že v testovaném autě byla příplatková panoramatická střecha s elektricky posuvným předním dílem, který funguje jako velké střešní okno.

Pokud na volantu postrádáte ovládání tempomatu (standard), tak vězte, že se tak děje samostatnou páčkou za ním. Docela nemile nás překvapilo, že Octavia Scout stále nedisponuje ani za příplatek pádly pro manuální řazení jednotlivých rychlostních stupňů u automatické převodovky.

Přístroje Scoutu se od běžné Octavie Combi (alespoň tedy od té ve výbavě Style) na rozdíl od verzí před rokem 2017 už neliší. Šedivý podklad stupnic jim sluší, ale nejsou tak čitelné. Standard představuje barevný displej mezi nimi.

Velkou změnou při modernizaci v roce 2017 je nové provedení dotekového displeje multimediálního systému na středovém sloupku. Skleněný design vypadá velmi efektně stejně jako do displeje zabudovaná funkční tlačítka.

Testovaná verze byla příplatková s úhlopříčkou 9,2 palců, vestavěnou SIM kartou umožňující připojení k internetu a nabízející řadu zajímavých aplikací týkajících se zpráv, počasí, parkovacích míst či cen paliv, nebo navigací, která brala v úvahu online dopravní situaci.

Citlivost displeje je v porovnání s konkurenty nadprůměrná, menu přehledné a logické. Asi největší stížnost tak míří k velmi viditelným otiskům prstů na skle displeje.

Ve standardu dostane majitel Octavie Scout displej osmipalcový bez navigace a připojení k internetu.

Standard představuje dvouzónová automatická klimatizace.

Interiér Octavie Scout nabízí řadu chytrých řešení. Držáky lahví na středovém sloupku umožňují otevřít uzávěr jednou rukou.

Tahle šikovná malá skrýš se nachází v levé části přístrojové desky.

Škoda Octavia Scout disponuje od modernizace v roce 2017 ve standardní výbavě bezklíčovým přístupem do vozu a startovacím tlačítkem.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Škoda Octavia Scout patří s délkou 4,69 m mezi nejdelší kompaktní kombíky a některými parametry zasahuje do střední třídy. Kombíky s prvky SUV nejsou příliš častým jevem. Začátkem roku 2017 měla Octavia Scout dva přímé konkurenty z koncernu Volkswagen - Golf Alltrack a Seat Leon X-Perience.

Další obrněné kombíky se vyskytují ve střední třídě, kam Octavia Scout některými parametry zasahuje. Jde například o Audi A4 allroad quattro, Subaru Outback nebo VW Passat Alltrack.

Například místem nad hlavou na zadních sedadlech patří Octavia Scout mezi premianty i ve střední třídě. Podobné je to i s prostorem pro nohy na straně spolujezdce. Díky tomu si za sebe v Octavii Scout sednou i dva basketbalisté s téměř dvoumetrovou výškou. Ale pozor! Pokud chcete vozit vzadu habána, nekupujte verzi se střešním oknem, která střechu značně sníží.

Šířka v loktech narostla podle našeho měření proti druhé generaci o tři až čtyři centimetry. Díky tomu už Scout neplatí za užovku v nižší střední třídě, ale o třídu větší manažerská auta jsou ještě v průměru o dva centimetry širší.

Na zadních sedadlech lepší šířka nepřispěje k pohodlnějšímu převozu tří dospělých vedle sebe. Ti se do auta nevejdou. Stejně jako u předchůdkyně se totiž opěrka na prostředním místě téměř nedá vysunout, takže ani mě se 174 cm nepodpírala hlavu, ale týl. A to není bezpečné. Na prostřední místo patří jedině odrostlejší dítě. Malý pasažér uprostřed ale bude mít o něco lehčí a měkčí život než u předchozího Scoutu, soudě alespoň podle verze s kombinovaným čalouněním kůži a semiší.

Prostřední místo se dá standardně změnit v příjemnou loketní opěrku s držáky nápojů, nebo otvor pro přepravu dlouhých předmětů, třeba lyží.

Na krajích se samozřejmě sedí ještě pohodlněji, ale sedák by mohl být delší a sklon opěradla méně strmý. Na usnutí mi sezení na zadních sedadlech Octavie Scout moc pohodlné nepřipadalo.

Zejména děti ocení vlastní USB dobíječky na mobilní telefony, které jsou za příplatek stejně jako vyhřívání zadních sedadel.

Mezi tradičně silná místa Octavie Scout patří velikost zavazadlového prostoru. Pohled na zakulacenou záď napovídá, že co největší objem nebyl tentokrát prioritou. Výrobce udává proti Octavii liftback nárůst jen o pět litrů na 610 l. I to je ale gigantická hodnota, na kterou většinou nestačí ani konkurenti o třídu větší.

Odpovídají objemu i dílčí parametry kufru Octavie Scout? Ne všechny. Maximální délka prostoru pro zavazadla se podle našeho měření proti druhé generaci zkrátila o 2 cm na 104 cm. To je sice hodnota slušná, ale ne vynikající. Většina manažerských aut má kufr delší.

Změní to příplatková mezipodlaha, která vyrovná kufr s nákladovou hranou i s výztuhou za zadními sedadly a maximální délku pro zavazadla zvětší bez sklopení zadních sedadel na úctyhodných 112 cm. Zároveň se ale kvůli mezipodlaze kufr o 12 cm změlčí.

Ty, kteří chtějí převážet v Octavii Combi opravdu dlouhé předměty, potěší možnost za příplatek zcela sklopit sedadlo spolujezdce. V autě se pak dá transportovat i předmět dlouhý 2,92 m, takže třeba surfové prkno.

Minimální šířka kufru mezi podběhy zůstává u Octavie Scout stejná jako v případě předchůdce - 101 cm. Nejde o nic mimořádného ani mezi kompakty. Zato hloubkou kufru škodovka soupeře stejně jako u předchůdce drtí - výška mezi podlahou a roletou je v základním uspořádání bez příplatkové mezipodlahy dokonce lepší než u Superbu.

Na rozdíl od minulé generace Octavie Scout se tady nedají vyklápět ani vyjímat sedáky zadních sedadel. Opěradla se tak sklápějí přímo na ně.

Nevzniká tak rovná plocha jako u první generace Scoutu, trochu se snížila výška mezi sklopenými sedadly a stropem.

Schod mezi podlahou kufru a sklopenými sedáky vyrovná již zmíněná mezipodlaha, která umí i spoustu dalších šikovných věcí. Dá se pod ní například uklidit krycí roleta kufru.

Kufr Octavie Scout je plný chytrých řešení.

Opěradla zadních sedadel se dají sklápět přímo z kufru. Kličky umožňující tuto funkci obklopují na každé straně dva sklopné háčky na tašky.

Za příplatek lze mít praktický držák na kabát nebo sako pod roletou kufru, nebo síťový program na uchycení zavazadel, aby po velkém kufru v zatáčkách necestovala.

Boky kufru se ohrazují přihrádkami na drobnosti, které ukrývají takzvané cargo elementy. Ty se dají díky suchým zipům rozmístit dle potřeby po celém kufru a využít je třeba místo sítí k udržení kufrů.

Připlatit si můžete i za oboustranný koberec – z jedné strany tepich, z druhé guma. Podle toho, jestli se jede pro strejdu na letiště nebo do stavebnin. 

V kufru jsem objevil také vyjímatelnou svítilnu s magnetem, ale v ceníku nenašel, zda jde o standardní, nebo příplatkovou výbavu.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Pod kapotu Škody Octavia Scout lze vybírat ze dvou naftových motorů a jednoho benzinového. Pohánějí všechna čtyři kola. Základ tvoří turbodiesel 2.0 TDI s maximálním výkonem 110 kW a manuální šest…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus