ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Octavia Combi
28. března 2020

Čtvrtá generace nejprodávanějšího auta v Česku přichází s ještě prostornějším interiérem, velmi bohatou výbavou ale i lepšími jízdními vlastnostmi. Proti minulému modelu ale narostla i cena. Stane se Škoda Octavia opět miláčkem českého národa?
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

V interiéru je všechno nové. Výhled ven je vynikající, Octavia Combi ani ve čtvrté generaci nepřišla o své relativně úzké A sloupky. S výhledem šikmo vzad počítejte u verze Combi s trochu horšími podmínkami než u lifbtacku, ale nejde o nic hrozného.
Absolutní novinkou je samozřejmě volant, který je prvním dvouramenným od dob stařičké Škody Felicia. Velikostně je stejný jak o ten předchozí, ale má futurističtější design. Je multifunkční a kožený, dostanete ho už k výbavě Ambition.
Na levém rameni jsou tlačítka pro multimédia, ovládání hlasem a vyhřívání volantu, pokud si za něj připlatíte relativně nízkou sumu.
Nově se ovládá kovovým rollerem. Pohyb nahoru a dolů zesiluje a zeslabuje, stisknutí pak zvuk kompletně vypne.
Pravá strana je důležitější. Tady je nastavení asistenčních systémů a roller tu slouží k pohybu v menu palubního počítače, který vidíte v displeji v přístrojovém štítu. Na ovládání si je ale potřeba trochu zvyknout. Pokud totiž s rollerem jen pohybujete, nic se neděje. Je potřeba ho stisknout, to pak ovládáte zobrazení informací v pravém budíku, po dalším stisku v levém. Paradoxně si tak můžete nastavit dva totožné údaje naráz. Tlačítky dole se pak jde hlouběji do menu (pokud to zelená šipak umožní) a nebo se mění téma zobrazení na displeji.
Tempomat je standardní, za adaptivní se pak připlácí. Buď v paketu nebo samostatně. Funguje do 210 km/h.
Páčky pod volantem mají celkem klasický vzhled a standardní ovládání.Tady se nic nemění.
Virtuální kokpit 10“ dostanete už od výbavy Ambition, v budoucí plánované nižší verzi ale nebude ve standardu. Má jemnou grafiku, hýbe se rychle a nabízí několik režimů zobrazení. Odpovídá tak dnešním trendům.
Ještě se zastavme u ovládání světlometů. Už se jednoduše počítá s tím, že si ho všímat nebudete, proto se redukovalo z otočného voliče na pár tlačítek. Automatická světla prostě běží.
Velmi se změnilo i ovládání zbylých systémů vozu. Uprostřed zůstala jen jedna řada tlačítek, kterou se povětšinou vybírají funkce zobrazené na hlavním středovém displeji. To je další moderní trend, který Škoda sleduje, naštěstí funguje lépe než u některých konkurentů, i když i k tomuto zařízení by se našlo několik výhrad. Systém neovládají jen dvě prostřední tlačítka pro varovné blinkry a centrální zamykání.

Systém Columbus s 10“ displejem je standardem pro verzi Style, levnější Ambition dostane Swign s 8,25“ obrazovkou. Ten jsme ale ještě nezkoušeli. Základní obrazovka připomíná menu tabletu s jeho aplikacemi. Má dvě plochy, mezi kterými se budete intuitivně přesouvat pohybem prstu.
Tady je domovská plocha, která vám umožní navolit si šest nejoblíbenějších funkcí na jedno místo, plus větší místo patří médiím. Mezi rádiovými stanicemi se přesouvá opět swipováním, nebo stačí ťuknout a vyjede vám menu se seznamem stanic. Totéž se děje u uložené hudby.
Líbí se nám navigace, která nejprve ukáže jen schématickou vzdálenost k vašim oblíbeným bodům.
Mapa je samozřejmě také hned k dispozici. U ní se musíte spokojit rovněž s dotykovým ovládáním, které třeba při zoomování není tak příjemné jako kdybyste měli reálné otočné kolečko. Ale to už je problém dnešní doby.
Další pěkné menu, které ještě stojí za pozornost, je nastavené všech bezpečnostních systémů vozu. I to se vyvolává pomocí jednoho z tlačítek uprostřed.
A teď klimatizace – buď se k ní dostanete rovnou přes displej (její ovládání je viditelné vždy, přesněji dole na obrazovce), nebo stisknete toto tlačítko.
Tohle je základní okno pro ovládání všech běžných funkcí, dvouzónovou klimatizaci máte ve výbavě Ambition, za tři zóny se připlácí poměrně dost.
Obrovská pochvala musí směřovat ještě k chytrému ovládání klimatizace. Už se nemusíte otravovat s nastavováním jednotlivých funkcí, místo toho jsou tu režimy, které se opravdu hodí. Co třeba v zimě rychle zahřát ruce? My jsme jezdili s režimem Čerstvý vzduch což bylo během slunečného počasí velmi příjemné.
Octavia je první Škoda v historii, která má head-up displej. Čekalo se na něj dlouho, ale vyplatilo se. Z fotky to není příliš patrné, ale displej je barevný, má jemný vzorek a umí zobrazit opravdu velké množství užitečných informací. Samozřejmě se za něj připlácí. Není jasné, jestli to je kvůli jinému sklu, ale během slunečného dne se nám palubní deska docela odrážela.
Škoda nám dala velmi vybavené auto s top sedadly. Za zmínku stojí fakt, že za elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí se připlácí ve vyšší verzi Style. Ambition jej nenabízí, pokud by měl mít i spolujezdec elektrické nastavení, je to další příplatek. Za tato ergonomická sedadla se ale připlácí hodně, mají kompletní elektriku, masáž, kůži a jsou ergonomická, dostala certifikát, že vás z nich nebudou bolet záda.

Auto má také nový klíček v lesklém provedení s dotykovými plochami. To je opravdový luxus. Bezklíčové odemykání Kessy je součástí verze Style.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Novou Octavii Combi jsme samozřejmě podrobili měření. Ačkoliv rozvor zůstal stejný a auto narostlo do délky, naměřili jsme méně podélného místa v interiéru. Zatímco třetí Octavia má 153 cm na délku, nová jen 151 cm. Novinka je vpředu širší o dva centimetry (150 cm), ve druhé řadě to je 147 cm. Výrazně menší je pak výška ve druhé řadě sedadel. Naměřili jsme 93 cm místo rovného metru u trojkové generace. Výsledek? Zdá se nám, že se Octavia Combi uvnitř scvrkla. Ale jen trochu. Kompletní měření najdete zde.
Z hlediska kufru si ale polepšila. Podle oficiálních údajů automobilky jeho objem narostl o 30 na 640 litrů. Průchodnost na šířku je ale menší (103 oproti 106 cm dříve). Hrana je umístěna 62 cm nad vozovkou, to je o jeden centimetr níž než dřív. Opět vás odkážeme na námi naměřené hodnoty.
Nebyla by to Škoda, kdyby nemyslela na praktičnost. Příplatková mezipodlaha skrývá opravdu velkou část kufru a tak můžete nákup nebo svoje věci pohodlně rozdělit.
Pod další podlahou už je prostor na rezervu a sadu na výměnu kola a další povinnou výbavu. I za rezervu se ale připlácí, byť jen minimum.
Na stěnách kufru nechybí obligátní háčky na nákupní tašky.
Pomocí páčky vedle sklopíte zadní sedadla.
Poté by měl vzniknout prostor s hodnotu 1700 litrů. Sedadla se sklápí asymetricky a nevytvoří zcela rovnou ložnou plochu.
Dalším zajímavým příplatkem je tažné zařízení. To je elektricky odjistitelné, ale nikoliv kompletně výklopné.
Vyskočí tedy ven, ale do polohy ho už musíte zaaretovat sami. Buď rukou, nebo stačí kopnout.
A samozřejmě nebyla by to Škoda, kdyby nenabídla sadu Simply Clever prvků. Některé už známe, třeba víčko pro nádrž kapaliny do ostřikovačů, které se po svém otevření promění v trychtýř.
Samozřejmě nemůže chybět ani obligátní škrabka na led.
Nebo odpadkový koš.
Chytré je i umístění smetáčku do prostoru u předních dveří, což se bude hodit na ometání sněhu.
I u Simply Clever počítejte s příplatky. Jde třeba o spací sadu, která je z nějakého důvodu dostupná jen pro verzi Combi. Znamená to, že dostanete hlavové opěrky vzadu s vyklopitelnými polštářky. Jsou ale hodně tvrdé. Příplatek nedoporučujeme.
A to ani přesto, že k němu dostanete i příjemnou deku zabalenou v moderním plstěném obalu.

Součástí tohoto paketu jsou dokonce i roletky na zadních oknech. Na spaní se tedy myslí v každém směru.
Povedenou vychytávkou je kapsa na chytré telefony pro zadní cestující.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Škoda Octavia Combi na jaře 2020 teprve vchází do prodeje a proto má ještě omezenou nabídku motorizací. Jsou jen tři. Základem je benzinový čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 110 kW, který je vždy kombinova…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus