ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Octavia Combi Tour
22. ledna 2010

Kombi varianta jednoho z nejstarších aut na českém trhu spatřila světlo světa na jaře roku 1998. Od té doby absolvovala několik menších modernizací, naposledy v roce 2008.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Díky aktuálnímu akčnímu ceníku se v současné době Octavie Tour prakticky prodávají pouze se zážehovou šestnáctistovkou a turbodieselem 1.9 TDI. Na zbývající motorizace se nevztahují více než stotisícová zvýhodnění, takže se nevyplatí.  

reklama

1.6 MPI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.9 TDI PD

Asi nejtraktorovitější motor na trhu nových aut v Česku.

Zvuk, který se ozve po nastartování studeného motoru téměř neztlumí ani kryt na motoru ani filc na spodní straně haubny. Po zahřátí se trochu zklidní, ale ve vyšších otáčkách se vrátí v podobě nepříjemného hučení.

Nebýt opravdu silného klepání, s klidem bych chování motoru označil za kultivované. Chybí mu neurvalý nástup vlny točivého momentu jako u aktuálního motoru 2.0 TDI PD. Rozbíhá se pozvolna a celkem plynule, slušně táhne odspodu.

Poměr objemu a výkonu patří k úplně nejslabším. Vždyť stádečko sta koní už dnes posbírají i dieselové třináctistovky. Vyšší objem ale zaručuje, že test pružnosti motor zvládá jakž takž se ctí.

Pomáhá mu k tomu i krátké zpřevodování. Už při devadesátce točí na pětku 2000 otáček, při 130 km/h dokonce 3000 otáček. To jsou hodnoty obvyklé spíš u benzinových než dieselových motorů.

Bohužel tomu odpovídala i naměřená spotřeba. Slyšel jsem některé majitele tohoto motoru vyprávět zkazky o neuvěřitelně nízké konzumaci. Moje zkušenost byla opačná. Při konstantní devadesátce si bral motor pět litrů, při 130 km/h 7,3 l.

Testovaná Octavia Combi Tour měla sice najeto pouze něco přes tři tisíce kilometrů a teploty pod bodem mrazu společně se zimními pneumatikami také ekonomický provoz nepodpořily, ale i tak auto žralo hodně.

Vzhledem ke zpřevodování bych z hlediska dosažení co nejnižší spotřeby jako ideální režim viděl plynulou jízdu tak sedmdesátikilometrovou rychlostí. Pětka se dá řadit už lehce nad padesátkou.

Řazení

Stejně jako u většiny škodovek se i tady páka pohybuje u dieselových motorizací o něco zatuhleji než u těch benzinových. Celkově patří kvalita řazení Octavie Tour mezi současnými novými auty k nadprůměru.

Řízení

Naprosto bez připomínek. Poslední test Octavie Combi Tour jsem absolvoval ve sněhové kalamitě, kde byla potřeba informativního řízení důležitější než jindy. Obstálo na jedničku. Přesně jsem cítil, kde se na sněhu ve vyjetých kolejích nacházím, kam auto odklouzává, jak kola zabírají či nezabírají. Píšu velkou jedničku!  

Brzdy

Tady už to na rozdíl od řízení jednička není. Hlavně chování protiblokovacího systému ABS na klouzavých površích mi nepřipadalo úplně ideální. Už jsem odvykl prudkému kopání do pravé nohy doprovázenému nepřeslechnutelnými zvuky. Lepší by mohl být i účinek brzd a jejich dávkování.

Podvozek

Jízdně jsem si týden s Octavií Combi Tour užil, z hlediska komfortu je ve srovnání s novou generací hodně znát mezigenerační rozdíl.

Děkoval jsem osudu, že mi poslední test "starouška" naplánoval na období sněhové kalamity. Jak rád jsem si připomněl doby, kde neexistovaly žádné stabilizační systémy ani elektronické parkovací brzdy a pravoúhlé zatáčky se na sněhu projížděly zatažením za ručku, cuknutím volantu a šlápnutím na plyn. Zvlášť na chemicky neupravených, pouze uježděných silničkách mi bylo naprosto blaze a kilometry jsem hltal jak vegetarián z donucení krvavé bifteky.

Podvozek třetí generace Golfu ve spojení s karoserií Octavie Combi Tour vytváří pro řidiče kouzelně čitelný a ovladatelný celek. Málokterý z konkurentů dokáže nabídnout takovou radost z jízdy. Letitá škodovka se chová jako lehký tank. Kam ho namíříte, tam projede. Závěj nezávěj, zmrazky nezmrazky.

Stabilizační systém se za příplatek dá koupit, ale rozumní správci testovacího vozového parku v Mladé Boleslavi ho do Octavie Combi Tour zamontovat nenechali. Dost na tom, že jsem musel po každém nastartování deaktivovat protiprokluz (ASR - Anti Slip Regulation).

Na suchém asfaltu bych samozřejmě při prudkých změnách směru cítil přesahy karoserie na krátkém rozvoru jako přítěž. Stejné pocity přináší i těžší záď. Ale kluzký a mazlavý povrch Octavii Combi Tour vyloženě seděl.

Tvrdší naladění podvozku přináší ve srovnání s moderními konkurenty přece jen o něco horší komfort jízdy. Problémem ani tak nejsou rázy jako špatné odhlučnění ve všech směrech. Na mé testovací dálnici D11 mě obtěžoval hluk od pneumatik, proudu vzduchu i motoru. Už při 130 km/h dosahoval dost nesnesitelné intenzity.  

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus