ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Octavia Combi RS 2017
12. června 2017

Nejlepší Octavia Combi všech dob z hlediska jízdních vlastností - to je "ereso". A s benzinovým turbomotorem 2.0 TSI ve verzi RS 245 také nejvýkonnější, nejdynamičtější a nejrychlejší.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Proti minulé generaci Octavie Combi RS přibylo do šířky ve výšce loktů blahodárných pár centimetrů prostoru, což potvrdila i moje měření.

Tímto parametrem se Octavia Combi RS dostala z podprůměru do nadprůměru a odstranila tak jednu z největších slabin předchozí generace. Na snímku kolega vysoký 190 cm.

Ocenili jsme i dostatečně širokou loketní opěrku (standard), na kterou jsme se oba vešli.

Stísněnost jsem ale stejně jako u předchozí generace cítil v partiích kolen, zvlášť když jsem si chtěl sednout blíž k volantu. Škoda, že v místech, kde se přístrojová deska dotýká kolen už nejsou plasty měkčené, ale naštěstí tam není ani nějaká nepříjemná hrana.

Speciální sportovní sedadla pro verzi RS (jejich snímky najdete na začátku příští kapitoly) se od těch běžných liší hlavně integrovanou opěrkou hlavy a výraznějším tvarováním bočnic. Výborně drží tělo v zatáčkách a sedí se v nich pohodlně, potěší příjemná látka (na rozdíl od verze před modernizací v roce 2017 už není na základních sedadlech kůže). Připomínku mám stejně jako u obyčejné Octavie k mezigeneračnímu zkrácení délky sedáku. Ani po hodinách sezení v autě jsem ale nebyl unavený, k čemuž zřejmě přispělo i rozšíření sedaček proti minulé Octavii Combi RS.

Tady vidíte vyšší verzi sedadel tvořenou kombinací semiše (alcantary) a kůže, která patří ke standardu vyšší výbavy RS 245. Sedí se v nich ještě o kus příjemněji než v těch základních.

Vyhřívání předních sedadel patří ke standardu.

O výhledu do předoboku už jsem psal, směrem vzad je u kombíku lepší než u liftbacku, ale do ideálu má daleko. Za parkovací senzory se od modernizace v roce 2017 nemusí připlácet, ve standardu jsou přední i zadní. Také zadní stěrač je na rozdíl od liftbacku standardem.

Tříramenný sportovní volant potažený kůží, za který se u obyčejné octavie připlácí, tady patří ke standardní výbavě. Navíc jej zdobí prošívání, bohaté perforování a emblém RS. Drží se i díky zploštění ve spodní části parádně a hezky vypadá.

 Kombinací tlačítek a rolerů se dá přímo z volantu pohodlně ovládat audiosoustava a palubní počítač. Nechybí ani obsluha mobilního telefonu spárovaného přes bluetooth handsfree a její hlasové ovládání, které fungovalo i v češtině. Potěší, že vás Octavia RS po vypnutí zapalování a přerušení kontaktu se spárovaným mobilem upozorní, abyste telefon nenechali v autě.

Standardem jsou u verzí s automatickou převodovkou pádla pro manuální řazení jednotlivých rychlostních stupňů.

Od modernizace v roce 2017 na volantu nechybí ani tlačítko na aktivaci či deaktivaci řidičových elektronických asistentů. Za ty se ale připlácí. Nejčastěji jsme zaznamenali funkci takzvaného Front Assistu, který akusticky i vizuálně upozorní, když se příliš rychle blížíte k překážkám. Zvládne i samočinně nouzově brzdit, což jsme naštěstí poznali pouze u verze RS 245 na závodním okruhu, když jsme se snažili dohánět bývalého jezdce formule 1 Hanse Joachima Stucka tím, že jsme oddalovali brzdění před zatáčkou na poslední chvíli.

Docela zklamaný jsme byl ze systému kontroly slepého úhlu, který jinak považuji za užitečného pomocníka.

Oranžová diodka v zrcátkách se rozsvítí, když je vedlejší pruh obsazený a rozbliká, pokud do něj chcete odbočit, ale její světelnost je zvláště za slunečního svitu velmi slabá.

Mnohém lépe fungoval adaptivní tempomat v kombinaci s automatickým udržováním jízdního pruhu. Tyto dva asistenty spolu vytvářejí poloautonomní řízení. Škoda, že se u Octavie RS příliš brzy hlásil o znovuuchopení volantu a udržování jízdního pruhu nefungovalo v nízkých rychlostech. Naopak adaptivní tempomat fungoval i v zácpě až do úplného zastavení.

Octavia Combi RS může mít za příplatek také aktivní parkovací asistent, který pomůže automatickým točením volantu zajet do volného místa – a to nejen podélně, ale i příčně. Zkoušel jsem ho u běžné octavie, kde fungoval bezvadně. Od roku 2017 je součástí tohoto prvku i Trailer Assist - pomocník při parkování s přívěsem.

Součástí standardní výbavy Octavie RS od roku 2017 je systém automatického nouzového volání v případě nehody. Ten jsme naštěstí zatím také netestovali.

Když už jsme u stropu, tak připomenu, že v testovaném autě byla příplatková panoramatická střecha s elektricky posuvným předním dílem, který funguje jako velké střešní okno.

Pokud na volantu postrádáte ovládání tempomatu (standard), tak vězte, že se tak děje samostatnou páčkou za ním.

Přístroje se od běžné Octavie trochu liší cejchováním stupnic. Standard představuje barevný displej mezi nimi.

Velkou změnou při modernizaci v roce 2017 je nové provedení dotekového displeje multimediálního systému na středovém sloupku. Skleněný design vypadá velmi efektně stejně jako do displeje zabudovaná funkční tlačítka.

Testovaná verze byla příplatková (multimediální syystém Columbus) s úhlopříčkou 9,2 palců, vestavěnou SIM kartou umožňující připojení k internetu a nabízející řadu zajímavých aplikací týkajících se zpráv, počasí, parkovacích míst či cen paliv, nebo navigací, která brala v úvahu online dopravní situaci.

Citlivost displeje je v porovnání s konkurenty nadprůměrná, menu přehledné a logické. Asi největší stížnost tak míří k velmi viditelným otiskům prstů na skle displeje.

Ve standardu dostane majitel Octavie RS displej osmipalcový bez navigace a připojení k internetu (systém Bolero).

Standard představuje dvouzónová automatická klimatizace.

Interiér Octavie RS nabízí řadu chytrých řešení. Držáky lahví na středovém sloupku umožňují otevřít uzávěr jednou rukou. Pod sedadlem spolujezdce najdete deštník, ve víčku nádrže škrabku.

Škoda Octavia RS disponuje od modernizace v roce 2017 ve standardní výbavě bezklíčovým přístupem do vozu a startovacím tlačítkem.

Výplně předních dveří pojmou plastové láhve až s objemem 1,5 l.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Na zadních sedadlech a v kufru se Octavia Combi RS od běžného provedení liší jen pramálo.

Aktuální generace svými rozměry nakročila o kategorii výš mezi střední třídu neboli manažerská auta. Proti předchůdci se totiž prodloužil o 9 cm na 4,69 m (po faceliftu v roce 2017 se protáhla o další čtyři milimetry) a je například delší než Volvo V60 nebo BMW řady 3 Touring.

Místem nad hlavou na zadních sedadlech patří Octavia Combi RS mezi premianty i ve střední třídě. Podobné je to i s prostorem pro nohy na straně spolujezdce. Díky tomu si za sebe v nové Octavii Combi sednou i dva basketbalisté s téměř dvoumetrovou výškou. Ale pozor! Pokud chcete vozit vzadu habána, nekupujte verzi s panoramatickým oknem, která střechu značně sníží.

Šířka v loktech narostla podle našeho měření proti druhé generaci o tři až čtyři centimetry. Díky tomu už Octavia Combi RS neplatí za užovku v nižší střední třídě, ale o třídu větší manažerská auta jsou ještě v průměru o dva centimetry širší.

Na zadních sedadlech lepší šířka nepřispěje k pohodlnějšímu převozu tří dospělých vedle sebe. Ti se do auta nevejdou. Stejně jako u předchůdkyně nebo běžné verze kombíku se totiž opěrka na prostředním místě téměř nedá vysunout, takže ani mě se 174 cm nepodpírala hlavu, ale týl. A to není bezpečné. Na prostřední místo patří jedině odrostlejší dítě. Malý pasažér uprostřed ale bude mít o něco lehčí a měkčí život než u předchozí Octavie Combi RS.

Prostřední místo se dá změnit v příjemnou loketní opěrku s držáky nápojů, nebo otvor pro přepravu dlouhých předmětů, třeba lyží.

Na krajích se samozřejmě sedí ještě pohodlněji, ale sedák by mohl být delší a sklon opěradla méně strmý. Na usnutí mi sezení na zadních sedadlech Octavie Combi RS moc pohodlné nepřipadalo.

Ocenil jsem příplatkovou zástrčku na 230 V na zadní straně středového panelu. Od roku 2017 si lze přikoupit i dvě USB dobíječky nebo vyhřívání zadních sedadel.

Mezi tradičně silná místa Octavie Combi patří velikost zavazadlového prostoru. Pohled na zakulacenou záď nové generace napovídá, že co největší objem nebyl tentokrát prioritou. Výrobce udává proti výrazně kratší předchůdkyni nárůst jen o pět litrů na 610 l. I to je ale gigantická hodnota, kterou mezi manažerskými kombíky překonává jen větší brácha Superb.

Odpovídají tomu i dílčí parametry kufru nové Octavie Combi? Ne všechny. Maximální délka prostoru pro zavazadla se podle našeho měření proti druhé generaci zkrátila o 2 cm na 104 cm. To je sice hodnota slušná, ale ne vynikající. Většina manažerských aut má kufr delší.

Změní to příplatková mezipodlaha, která vyrovná kufr s nákladovou hranou i s výztuhou za zadními sedadly a maximální délku pro zavazadla zvětší bez sklopení zadních sedadel na úctyhodných 112 cm. Zároveň se ale kvůli mezipodlaze kufr o 12 cm změlčí. Snímek pochází z běžné Octavie Combi před faceliftem.

Minimální šířka kufru mezi podběhy zůstává u Octavie Combi RS stejná jako v případě předchůdce - 101 cm. Nejde o nic mimořádného ani mezi kompakty. Zato hloubkou kufru škodovka soupeře stejně jako u předchůdce drtí - výška mezi podlahou a roletou je v základním uspořádání bez příplatkové mezipodlahy dokonce lepší než u Superbu.

Na rozdíl od minulé generace Octavie Combi se tady nedají vyklápět ani vyjímat sedáky zadních sedadel. Opěradla se tak sklápějí přímo na ně. Nevzniká tak rovná plocha jako dříve, trochu se snížila výška mezi sklopenými sedadly a stropem.

Schod mezi podlahou kufru a sklopenými sedáky vyrovná již zmíněná mezipodlaha, která umí i spoustu dalších šikovných věcí. Dá se pod ní například uklidit krycí roleta kufru.

Opěradla zadních sedadel se dají standardně sklápět přímo z kufru. Kličky umožňující tuto funkci obklopují na každé straně dva sklopné háčky na tašky. V testovaném autě nechyběla ani vyjímatelná svítilna s magnetem a možností připevnění na karoserii.

Za příplatek lze mít praktický držák na kabát nebo sako. Tady se nepomačká.

Ke standardu patří síťový program, díky němuž to někdy v zavazadlovém prostoru vypadá, jako by se tam uhnízdili nějací hororoví pavouci, ale když chcete, aby v zatáčkách třeba cestovní kufr nelítal ze strany na stranu, tak se „pavučiny“ zvlášť u RS hodí.

Bok kufru za pravým zadním podběhem vyplňuje přihrádka na drobnosti, která od roku 2017 standardně ukrývá takzvané cargo elementy. Ty se dají díky suchým zipům rozmístit dle potřeby po celém kufru a také slouží k upevnění menších předmětů.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
RS je nejrychlejší Octavií Combi všech dob. Výkon dvoulitrového benzinového turbomotoru 2.0 TSI nejprve v roce 2013 vzrostl mezigeneračně proti předchozí sportovní verzi Octavie o 15 kW na 162 kW, z…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus