ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škoda Octavia Combi LPG
9. března 2010

Aut na LPG neboli propan-butan sice jezdí v Česku poměrně dost, ale v drtivé většině si je majitelé pořídili s běžným pohonem na benzin a teprve následně přestavěli. Výjimky, které prodávají nová auta na LPG s továrními zárukami, se jmenují Kia, Subaru a Škoda.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Ondřej BěhalOndřej Běhal

Aut na LPG neboli propan-butan sice jezdí v Česku poměrně dost, ale v drtivé většině si je majitelé pořídili s běžným pohonem na benzin a teprve následně přestavěli. Výjimky, které prodávají nová auta na LPG s továrními zárukami, se jmenují Kia, Subaru a Škoda.

Z mladoboleslavských aut nosí žluté nálepky na zádi základní Octavia liftback a zde testovaná verze Combi. Obě výhradně s motorizací 1.6, ale ve čtyřech výbavách od nejnižší Prima po druhou nejlepší Elegance. Přímí konkurenti pro ně na trhu neexistují.

Octavia Combi LPG se však od klasické Octavie liší jen v detailech.

Tím zásadním je, že díru po rezervě, která se už ve standardu nedodává, zabrala nádrž na plyn. Klasická na benzin zůstává, takže se vozu podstatně zvýšil akční rádius bez nutnosti dotankování.

Provoz na plyn charakterizuje ve srovnání s benzinem horší dynamika, menší síla a tak o 15 procent vyšší spotřeba, což pozná i průměrně vnímavý řidič.

Kompenzací jsou o více než polovinu nižší náklady na cenu paliva. Řidič, který ročně ujede 15 000 km provozem na plyn ušetří při cenách 30 Kč za litr naturalu a 14,50 Kč za litr LPG přibližně 15 tisíc korun. Octavie Combi LPG stojí o 36 tisíc víc než výbavově srovnatelná klasická šestnáctistovka. Jestli a za jak dlouho by se vám LPG vyplatilo, to si musíte spočítat sami. Připočíst v neprospěch LPG musíte ještě vyšší ceny za servisní prohlídky a fakt, že byste teoreticky neměli parkovat v podzemních garážích.

Na základě vlastních zkušeností bych plynovou Octavii Combi doporučil rodinám, párům a firmám s proběhem alespoň 15 tisíc kilometrů ročně zejména mimo velká města a dálnice. Tam se totiž vzhledem k vysoké spotřebě benzinovo-plynové šestnáctistovky víc vyplatí turbodiesel.

Mezi výhody všech Octavií Combi se řadí slušivý a nestárnoucí design, kvalitní a útulný interiér, velký kufr a optimálně naladěný podvozek jak na komfort tak jisté jízdní vlastnosti.

Zásadní nevýhodou jsou parametry benzinové šestnáctistovky. Vadí mně také nemožnost bezpečně převézt dospělého člověka na zadním prostředním místě.

Octavia LPG se na českém trhu prodává od podzimu 2009.

Design

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá

Snad ještě nesmrtelnější než u liftbacku! A alespoň mě osobně připadá i přitažlivější.

Verze LPG se navenek liší pouze žlutou nálepkou.

Ačkoli se robustní vzhled karoserie příliš neliší od první Octavie Combi vyráběné už od roku 1998, působí stále moderním a zajímavým dojmem.

Podle mého názoru Octavii Combi stejně jako liftbacku pomohla modernizace v roce 2008, která protáhnutím světlometů zvýraznila přední část auta a přiblížila ji soudobým trendům.

Vnější zrcátka a kliky se chlubí lakem v barvě vozu až od výbavy Ambition, v základních stupních jsou černé.

Interiér vyvolává dojem kvality a přátelskosti. Jeho design sice není nijak výrazný, ale ani neurazí. Ideálně souzní s charakterem vozu.

Stejně jako u liftbacku jsem zatím netestoval vyloženě levné provedení. Dojmy z něj můžete načerpat z testu Octavie Tour Combi zde.

O pocitech z kvality už byla řeč. Málokteré auto kompaktní třídy na mě působí tak solidním a prémiovým dojmem. Materiály jsou příjemné na pohled i dotek. Chod tlačítek a dalších ovladačů tlumený, což platí také o zavírání dveří nebo odkládacích schránek. Když mám zmínit nějaké mouchy, vzpomenu si jen na občasné povrzávání z útrob přístrojové desky.

Pokračovat na další kapitolu
Řidičova zóna
Totožná s tou u liftbacku. Útulná, přehledná a přívětivá. Fakt, že vůz pohání LPG se pozná pouze z několika drobností. Nejdřív jsem si všiml ukazatele, který informuje o tom, zda řidič jede na pl…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus