ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Kodiaq včetně verze RS a Scout
17. března 2019

Škoda v tiskových zprávách označuje Kodiaq jako svoje první velké SUV, ale na druhou stranu její představitelé zdůrazňují, že se ještě jedná o kompaktní model. Každopádně jde o první škodovku, která nabízí až sedm míst k sezení.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Hned při nástupu do auta jsem si všiml prvního nového "simply clever prvku" u Škody Kodiaq.

Hrany otevřených dveří chrání plastové listy (standard od druhé výbavy Ambition), takže se na parkovišti neobouchají třeba o sousední auto nebo o sloup veřejného osvětlení. Škoda sice není první, kdo s touhle vychytávkou přišel, předběhl ji Ford, ale opisování chytrých řešení se v automobilové branži dávno nebere jako trapas.

Stejně jako v Superbu najdete v předních dveřích Škody Kodiaq deštníky (také od Ambition).

Přístrojová deska Škody Kodiaq je velmi subtilní, z místa řidiče dosáhnete na spodní hranu čelního skla. Díky tomu nabízí medvěd spoustu místa v interiéru.

Šířka v loktech je na předních místech velkorysá, překážet si nebudou ani dva hráči amerického fotbalu. Pocit vzdušnosti jsem měl i nad hlavou.

Plastové lemy středového sloupku sice mohou přijít do kontaktu s řidičovým pravým kolenem, pokud sedí blízko uvolantu, jde ale o kontakt příjemně měkký. Nejen vrchní, ale i spodní část přístrojové desky u zkoušených kodiaqů byla totiž vyrobena z měkčeného plastu. A to je stále i mezi auty této cenové kategorie výjimka.

Sedí se sice vysoko, výše než v kterékoli jiné škodovce, ale na kapotu jsem se svou výškou 174 cm ze spodní polohy sedadla řidiče neviděl.

Vyšší posez znamená i lepší přehled o dění na silnici, ale výhled do předoboku hodně omezuje tlustý čelní sloupek s držákem zrcátka a zrcátkem samotným. V zatáčce se za tenhle masiv skryl nejen cyklista, ale třeba i auto.

Kodiaq nemá ve standardní výbavě parkovací senzory, dostanete je až s druhým stupněm Ambition.

Od provedení Style disponuje Kodiaq parkovací kamerou, za příplatek lze pořídit i funkci pohledu na vůz z ptačí perspektivy nebo automatického parkovacího asistenta. Toho jsme ale zatím nezkoušeli. Zato kamera má alespoň v kombinaci s nejvyšší řadou multimédií Columbus úžasné rozlišení.

Základní látková sedadla jsem zatím nezkoušel. Testoval jsem na začátku výroby příplatkovou variantu se semišovým vnitřkem a koženými bočnicemi (fotky najdete v základní sadě na začátku příští kapitoly). Sedadla mi připadala dostatečně rozměrná i pohodlná.

To však ale nebylo nic proti nejdražší variantě s měkkou perforovanou kůží (standard pro Laurin&Klement). Tady šlo o pohodlí ještě úplně jiného řádu. Dobrou vychytávkou je i možnost současného vyhřívání a ventilování sedadel. Ideální třeba v zimě po sportu, když máte zpocená záda. Elektrické nastavení sedadla řidiče patří ke standardu od výbavy Style stejně jako vyhřívání, které se týká i zadních bočních sedaček.

Sportovní sedadla Škody Kodiaq RS jsou čalouněná efektní kombinací semiše a kůže s červeným prošitím. Sedadla mají integrované opěrky hlavy a mnohem výraznější tvarování než u jiných specifikací. Tělo drží v zatáčce perfektně. Celkově jsou trochu tvrdší, zejména v oblasti hlavových opěrek, ale ani na dlouhých cestách mne v nich nebolela záda. Umím si ale představit, že nebudou pohodlná úplně pro každého - zvláště při nastupování do nich.

Sedadla verze Scout jsou kombinována semišem a kůži, což se mi velmi líbí. Disponují skvělým komfortem při jízdě a i nečekanou funkčností v zatáčkách, kdy skvěle drží celé tělo. Automatické nastavování sedadel pomocí tlačítek pracovalo rychle a bezproblémově.

Volant je ve Škodě Kodiaq podobný jako u ostatních vozů Škoda. I díky standardnímu potažení kůží se příjemně drží a tlačítky na jeho ramenech se pohodlně obsluhuje množství funkcí. Tempomat (automatické udržování řidičem zvolené rychlosti) se ovládá stejně jako omezovač rychlosti samostatnou páčkou a jde o standard od druhé výbavy Ambition. Za příplatek může být volant vyhřívaný (u verze Scout jde o standard).

A takto vypadá volant pro Škodu Kodiaq RS. Líbí se mi jeho zploštění ve spodní části i perforování, díky nemuž se skvěle drží.

Za ním vidíme stále klasické ciferníky, takzvaný virtuální kokpit neboli digitální přístrojový štít nejdříve nebyl k dostání ani za příplatek, v roce 2019 jej lze pořídit u většiny výbav.

Standardem je u Škody Kodiaq RS

Osmipalcový displej multimediálního systému Columbus, to byla na začátku prodeje vozu velká moderna. Nejdříve šlo o nejvyšší možnou velikost dostupnou pouze za příplatek. Ovládací tlačítka na krajích byla jeho součástí, vypadal lépe než u jiných škodovek, měl bleskurychlou odezvu a fungoval i na lehký dotek.

Navigace fungovala výborně, protože nás i díky parádní grafice dovedla, kam jsme potřebovali, ale také pobavila. Silnice na Mallorce označené MA totiž hlasově popisovala jako "miliampér".

K dispozici byla i spousta konektivních funkcí. Neměli jsme moc času je na Mallorce důkladně zkoušet, ale umožňovaly třeba vzdálený přístup do vozu, jeho rozblikání nebo zahoukání na dálku, abyste jej našli, z domácího počítače jste si mohli do auta poslat třeba trasu do navigace.

Standardem každé Škody Kodiaq je tlačítko tísňového chování, které se aktivuje samočinně v případě havárie.

V roce 2019 už má Columbus 9,2 palců a vypadá ještě moderněji, jeho grafika čistěji a svítivěji. Jde o standard pro výbavu Laurin&Klement.

Základní multimediální systém pro Škodu Kodiaq se označuje Swing a má displej s úhlopříčkou 6,5 palců. Už od druhé výbavy Ambition je k dispozici osmipalcový displej, hlasové ovládání nebo bluetooth handsfree pro legální telefonování za jízdy. Navigace patří ke standardu od výbavy Style stejně ajko online připojení (na rok zdarma).

Z asistenčních systémů jsme nestihli mnoho vyzkoušet. Až příliš a nepříjemně často o sobě dával vědět při prvních testech na Mallorce v serpentinách a úzkých silničkách Front Assist, který varuje před nárazem do pevné překážky i do chodce, a v nouzi nejvyšší i samočinně brzdí, k čemuž naštěstí nikdy nedošlo. Červeným blikáním a zvukovým alarmem ale plašil z devadesáti procent zbytečně. Tím však nechci říct, že je to zbytečná věc, zvlášť pokud se věnujete víc mobilu než řízení. Jde o součást standardní výbavy.

Při posledních testech Škody Kodiaq - v provedení RS a Scout- už jsem s kolegou Bartem proti fungování tohoto systému nic nenamítali.

Měli jsme možnost vyzkoušet i hlídání mrtvého úhlu (standard u Laurin&Klement). Nepříliš výrazná diodka v zrcátku bez zvukového doprovodu  příliš nenadchla.

Otestovali jsem rovněž příplatkový adaptivní tempomat, který ve spojení s udržováním jízdního pruhu funguje částečně jako autopilot. Funkce těchto asistentů je u Škody Kodiaq taková průměrná. Už jsem zažil i u levnějších aut sebevědomější držení pruhu stejně jako plynulejší fungování adaptivního tempomatu, který v případě potřeby automaticky udržuje řidičem nastavenou vzdálenost od nejbližšího vozidla.

Středový tunel mezi řidičem a spolujezdcem skrývá řadu šikovných úložných prostor. Místo na láhev ji díky čudlíkům na dně dokáže podržet i při otáčivém pohybu a tím usnadnit její otevření jednou rukou.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální
sedadla třetí řadakufr za třetí řadou sedadel

Škoda v tiskových zprávách označuje Kodiaq jako svoje první velké SUV, ale na druhou stranu od dvou vysokých šéfů automobilky už při prvním odhalení auta v Berlíně zaznělo, že se ještě jedná o kompaktní model. U nás na Vybermiauto většinou auta šuplíkujeme podle jejich délky. Škoda Kodiaq měří na délku 4,7 m, takže jasně patří mezi SUV střední třídy, kam řadíme poloterénní auta s délkou 4,5 až 4,8 m.

Ani ostatními rozměry karoserie Škoda Kodiaq mezi středně velkými SUV nevybočuje. Patří spíše k větším autům kategorie.

A teď už k tomu, co jsme naměřili v útrobách škodováckého medvěda. Na prvních dvou řadách sedadel se rozhodně nemusejí bát ani basketbalisté. Podélná prostornost vypovídající o místě na nohy i místo nad hlavou ve druhé řadě patří u Kodiaqa k nejlepším i u tak prostorných aut, jakými SUV střední třídy jsou.

Horší to bude v řadě třetí. Ani tam se Kodiaq nijak zvlášť neliší od jiných sedmimístných SUV podobné velikosti, což ale znamená, že tam dospělý člověk při napřímení bude dřít hlavou o strop (už od výšky cca 170 cm) a zároveň si bude mačkat kolena o místo před sebe.

Druhou řadu sedadel lze podélně posouvat o 18 cm (její dvě části nezávisle na sobě), takže si lze místo na nohy zvětšit. Těch 18 cm je ale méně než u soupeřů.

Já jsem si sezení ve třetí řadě vyzkoušel i při jízdě a překvapivě jsem zjistil, že bych tam vydržel i delší cestu. Musel jsem si ale sedadla druhé řady posunout asi o sedm centimetrů dopředu, abych si nedřel kolena. Pak už se jízda vzadu s mými 174 cm výšky dala snést, tedy do té doby, než kolega u auta s nastavitelnou tuhost tlumičů zvolil sportovní režim. S ním jsem si omlátil hlavu o strop i na relativně kvalitní silnici.

Zklamáním zejména pro rodiny s dětmi bude praktické využití sedadel třetí řady pro malé pasažéry. Testy Euro NCAP ukázaly, že všechny dětské sedačky, které organizace testuje, se na sedadla třetí řady buď nedaly připevnit, nebo byly po nárazu nebezpečné. Podobné zkušenosti jsme měli i my a naši spolupracovníci. Šesté a sedmé místo k sezení tak mohou obsadit až větší děti na podsedáku, nebo bez něj. Stejná situace panuje i na prostředním místě řady druhé. To ale zalouží pochvalu za to, že se na něj ,ůže posadit i dospělý člověk a opěrka mu podepře hlavu. Opěradlo i sedák jsou však zvlášť v koženém provedení hodně tvrdé.

Z hlediska šířky interiéru škodovka mezi podobně velkými vozy nevyčnívá. Vpředu si nebudou překážet dva ramenatí členové ochranky, do druhé řady se vejdou i tři stíhlejší dospěláci.

Za příplatek mohou mít cestující druhé řady vlastní klimatizační zónu s jinou teplotou než řidič nebo spolujezdec.

Sedadla druhé řady mají také polohovatelná opěradla, rozdíl mezi nejvíce vzpřímenou a nejvíce ležatou polohou však není velký.

Zajímavý je příplatkový paket na spaní, který mimo jiné zahrnuje i tyto speciální "rohy", které mají držet hlavu. Nejsou ale moc pohodlné - tedy alespoň u verze RS, kde jsem je testoval.

Potěší možnost rozdělit opěradlo v poměru 40:20:40 a prostřední část sklopit. To ocení zejména lyžaři.

Opěradla sedadel druhé řady se jednoduše sklápějí na sedáky. Bohužel ale při tom nezajíždějí do podlahy, takže vytvářejí docela vysoko položenou podlahu.

Mezi ní a podlahou kufru pětimístné verze vzniká dost vysoký schod.

U sedmimístného provedení dostanete plochu zarovnanou do roviny. Také sedadla třetí řady se erektují a skládají hodně jednoduše.

Relativně snadný přístup k nim zajišťuje možnost jedním tahem odsunout a sklopit sedadla řady druhé.

Takhle vypadala pětimístná verze Škody Kodiaq RS.

Pod falešnou dvoudílnou podlahou se nacházela spousta odkládacích prostor.

Podle prezentovaného objemu zavazadlového prostoru by měl mít Kodiaq suverénně největší kufr ze všech středně velkých SUV. Škoda v tiskových zprávách pracovala s objemem 720 l u pětimístné verze, ale v oficiálních technických datech je o něco skromnější a reálnější číslo 650 l, které stále znamená absolutní špičku. Dozvěděli jsme se, že 650 litrů platí v situaci, kdy jsou sedadla druhé řady posunutá zcela vzad, 720 litrů pro případ jejich posunutí do "optimální polohy".

Těch 650 litrů by mělo platit mezi podlahou a roletou plus se do tohoto čísla počítá i objem pro rezervní kolo pod podlahou.

Naše nezávislé měření ukázalo, že délka kufru ve výšce podlahy v pětimístné verzi nepřevyšuje průměr. Je to tím, že místo sedadel třetí řady je k dispozici jakási "vana", která je níž než nákladová hrana i sklopená sedadla řady druhé. U sedmimístné verze se sklopenými sedadly je podlaha výš a tím pádem je kufr až o 12 cm delší a jeho délka se řadí na špičku. Zároveň je ale také výrazně mělčí, kdežto kufr pětimístné verze aktuálně nemá z hlediska hloubky mezi srovnatelnými SUV konkurenci. Podprůměrná je minimální šířka v podbězích (rovný metr), maximální je až o 38 cm lepší, takže v kufru vznikají docela velká zákoutí.

Ta se dají využít pro uskladnění menších předmětů. Zajímavé jsou i háky na nákupní tašky. Většina z doplňků kufru na obrázku včetně vyjímatelné LED svítilny patří ke standardu Škody Kodiaq od druhé vábavy Ambition.

Krycí roleta se dá prakticky schovat pod podlahu kufru.

Zajímavé je, že největším objemem zavazadlového prostoru se chlubí ve svých prospektech Škoda Kodiaq RS. Ta uvádí 725 litrů.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Škoda Kodiaq se začala původně nabízet se dvěma různými benzinovými motory a jedním naftovým s dvěma výkonovými variantami. Základním benzinovým motorem byl čtyřválec 1.4 TSI s maximálním výkonem …
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus