ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Karoq
5. října 2018

Pohodlné rodinné SUV, které může mít za příplatek unikátní prvek v podobě vyjímatelných sedadel druhé řady - to je Škoda Karoq.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Z toho auta je parádně vidět - to byl můj první dojem po usednutí za volant. A to jsem měl sedadlo řidiče nastavené v nejnižší poloze. I ta potěší příznivce SUV, protože šofér shlíží na provoz z výšky.

Přitom zrcátko není umístěné úplně ideálně a zdá se, že vytváří spolu se sloupkem velkou neprůhlednou plochu. Jenže mezi ním a sloupkem přece jen trocha prostoru zůstává, a navíc mi přišlo celkové prosklení Karoqu v porovnání s konkurenty nadprůměrné.

Zatímco většina ostatních SUV směrem vzad připomíná tanky, Karoq nabízí překvapivě dobrý přehled o poloze zádi při parkování. Zevnitř působí velmi kompaktně. Standardem od výbavy Ambition, která byla při uvedení na trh stupněm základním (od roku 2018 je v nabídce i nižší stupeň Active), jsou navíc parkovací senzory. Výbava Style má senzory i vpředu.

Za příplatek lze Škodu Karoq vybavit i parkovací kamerou, nebo asistentem, který místo vyhledá a částečně do něj sám zajede, nebo z něj vyjede.

Vyzkoušeli jsme i některé bezpečnostní asistenty.

Front assist (standard), který sleduje prostor před vozem a v případě potřeby umí samočinně brzdit, mě už při prvních mezinárodních testech výrazným grafickým i akustickým znamením varoval i v situaci, která to nevyžadovala.

To se potvrdilo i při podrobnějším testování na českých silnicích, kdy několikrát dokonce zbytečně panicky brzdil. A to jsem ho měl nastavený na prostřední citlivost, nikoli tu nejvyšší. Podobně jsem se jednou lekl i při couvání, kdy mi asistent zničeho nic sám aktivoval brzdy kvůli vysoké trávě.

Adaptivní tempomat (standard výbavy Style), který udržuje nejen řidičem nastavenou rychlost, ale také vzdálenost od nejbližšího vozidla, často reagoval i na auto jedoucí v sousedním pruhu. Zejména v zatáčkách, a to i mírných. Což je samozřejmě špatně, protože brzdil ve chvílích, kdy to vůbec nebylo potřeba.

Líbilo se mi ale, jak funguje v kombinaci s adaptivním tempomat asistent pro udržování jízdního pruhu (je také za příplatek). Šofér může asi na patnáct vteřin pustit volant a nechat auto řídit autonomně, než ho asistent upozorní, aby se kormidla znovu ujal. Pokud tak neučiní, fukce se vypne.

Znamení o obsazeném jízdním pruhu v mrtvém úhlu v podobě svítící žluté diodky v zrcátku, která se rozbliká, když do něj chce řidič odbočit, mě připadalo nedostatečné. Při dodatečných testech na českých silnicích jsem si potvrdil, že zvlášť v jasném letním dni lze snadno přehlédnout. Takzvaný Blind Spot Detect lze mít za příplatek.

Kolega Vláďa měří na výšku 178 cm a nad hlavou měl spoustu místa. Karoq mohou řídit i basketbalisté. Polohu za volantem jsem našel na první dobrou, nic mi nepřekáželo.

Nejprve jsem zkoušel základní látková sedadla pro výbavu Style s příplatkovým elektrickým seřizováním, která si můžete prohlédnout v základní sadě fotek na začátku příští kapitoly. Těžko na nich hledat chyby. Vyhovovaly mi jejich rozměry včetně kompletního podepření stehen, sedla mi i jejich tuhost a tvarování. Už od výbavy Ambition patří ke standardu vyhřívání předních sedadel.

Zkoušel jsem i příplatková kožená sedadla, která potěší vyznavače maximálního komfortu, protože jsou o něco měkčí než látková a sedí se v nich jako v luxusním křesle.

Volant se neliší od toho, co najdeme v ostatních nových škodovkách. Už od základní výbavy Active je potažený kůží a od druhé Ambition obsahuje velmi povedená tlačítka, kterými se intuitivně ovládá palubní počítač a další funkce. Nepatří mezi ně tempomat (také standard od Ambition) a omezovač rychlosti (v každém Karoqu), na jejichž ovládání má řidič páčku po levé ruce pod volantem.

Všechna testovaná auta měla klasické přístroje s ciferníky a barevným displejem mezi nimi (standard výbavy Style, od Ambition níže je displej černobílý). Za příplatek si lze do Škody Karoq objednat i přístroje digitální, ty jsme ale zatím nezkoušeli.

Středovému panelu dominoval u testovaných aut veliký dotekový displej příplatkového multimediálního systému Columbus s úhlopříčkou 9,2 palců a parádním rozlišením. V pořádku byla i rychlost jeho odezvy. Standard od výbavy Ambition představuje displej osmipalcový, základní stupeň Active má úhlopříčku 6,5 palců. Od výbavy Style má řidič k dispozici navigaci a roční připojení k internetu zdarma.

Velmi spokojen jsem byl s množstvím, provedením, velikostí a praktičností odkládacích prostor. Málokteré SUV nabízí tolik chytrých maličkostí jako testovaná provedení Škody Karoq. Za všechna jsem vyfotil alespoň držák na plastové láhve mezi řidičem a spolujezdcem, které se v něm dají otevřít jednou rukou. Samozřejmě nechybí obligátní deštník pod sedadlem spolujezdce (od Ambition), škrabka ve víčku nádrže (standard) a spousta dalších vychytávek.

Příjemné je i příplatkové bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, až na to, že se alespoň můj telefon (Samsung Galaxy S7 Edge) dobíjel pomalu a brzy se přehříval. Pak otravoval tím, že každou chvíli s hlasitým pípnutím dobíjení rušil a znovu obnovoval. Potěší propojení telefonu s vnější anténou a tím pádem dobrý příjem signálu.

Po dvou týdnech strávených za volantem Škody Karoq na českých silnicích jsem konstatoval, že jde o auto pro řidiče pohodové, komfortní a antistresové. Snad až na někdy opravdu nesmyslně reagující bezpečnostní asistenty.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Škoda Karoq není na rozdíl od svého předchůdce Yetiho třídním mrňousem, ale řadí se mezi typická SUV nižší střední třídy. Na délku měří 4,38 m, takže je o 16 cm delší než Yeti a zařadil se tímto parametrem po bok nejprodávanějšího evropského SUV Nissanu Qashqai. Zároveň měří o 2 cm více než jeho sourozenec Seat Ateca, se kterým se vyrábí v továrně v Kvasinách. Proti většímu bratrovi Kodiaqovi je Karoq o 32 cm kratší a na rozdíl od něj nemůže pojmout sedm cestujících.

Výrazně se změnily i další vnější rozměry kompaktního SUV od Škody. Šířka Karoqu narostla proti Yetimu o 35 mm na 1841 mm a vůz tak patří společně se Seatem Ateca mezi nejširší auta kategorie.

Naopak výška se o 4 cm snížila na 1605 mm, takže Karoq už na rozdíl od Yetiho nenáleží mezi nejvyšší SUV nižší střední třídy.

Rozvor, tedy vzdálenost mezi nápravami, je u nového SUV o 6 cm větší (2638 mm, resp. 2630 mm pro verzi s pohonem všech kol).

Prozkoumali jsme interiér Škody Karoq s laserovým měřidlem a konstatovali o tři až šest centimetrů lepší šířku v loktech než u Yetiho. Nad hlavou a na kolena jsme naší metodikou naměřili totožné hodnoty jako u Yetiho, tam ale patřil zejména v prvním případě mezi špičku. Celkově nemá Karoq slabinu v žádném směru a pohodlně se za sebe usadí i lidé s výškou nad 185 cm.

Škoda nabízí pro Karoq dva typy zadních sedadel. V základním provedení jsou klasická, tedy pevně ukotvená se sklopným opěradlem asymetricky děleným na dvě části. U těch se dá poměrně dobře využít i prostřední místo ve druhé řadě, kam si může sednout i dospělý. Například mě se 174 cm výšky vyhověla i hlavová opěrka.

Za příplatek lze mít takzvaný systém VarioFlex spočívající ve třech samostatných sedadlech. Sezení na nich není tak pohodlné jako na klasické lavici. Největší rozdíl jsem poznal u prostředního místa vzadu, kde mě hlavová opěrka dloubala do trapézových svalů. Sezení na krajích bude kvůli výraznějšímu tvarování samostatných sedadel nepříjemné hlavně pro rozložitější postavy.

Příplatková sedadla ale samozřejmě mají i spoustu výhod. Za prvé se dají posouvat, čímž se zvětšuje kapacita zavazadlového prostoru.

Jejich opěradla jsou polohovatelná. I vzpřímená poloha se dá využít, ta nejležatější je vyloženě spací a určitě za ni bude vděčná spousta rodičů.

Každé se sedadel lze z auta zcela vyjmout. Na rozdíl od Yetiho zvládne tuto proceduru i méně fyzicky zdatný jedinec. Sedadla jsou totiž podstatně lehčí než u předchůdce.

Po vyjmutí všech zadních sedadel se ze Škody Karoq stane malá dodávka. Takovou funkci nenabízí žádný z konkurentů mezi kompaktními SUV.

Po vyjmutí prostředního sedadla se ta krajní dají posunout od krajů blíže k sobě a vzniká čtyřmístné auto pro čtyři čahouny. Díky zvětšení šířky v loktech při porovnání s Yetim se tady porovnají lépe i ramenáči.

Proti Yetimu se teoreticky výrazně zvětšil objem zavazadlového prostoru. Škoda udává u modelu Karoq základní hodnotu 521 l, tedy o 116 l více než u modelu Yeti a o 11 l více než u sesterského Seatu Ateca. Karoq patří mezi kompaktní SUV s nejobjemnějším kufrem.

Zklamáním ale skončilo naše měření délky kufru. V základním provedení je zavazadlový prostor od zbytku kabiny oddělen schůdkem, takže jsme naměřili ve výšce podlahy v nejdelším místě o pět centimetrů kratší kufr než u Yetiho a jeden z nejkratších mezi SUV nižší střední třídy. Tato situace se změní při pořízení příplatkové variabilní podlahy, která zmíněný schůdek vyrovnává. Pak je kufr o pět centimetrů delší, než byl u Yetiho, a logicky stejný jako u Seatu Ateca. Jenže mezipodlaha samozřejmě výrazně snižuje hloubku kufru. Délku kufru jsme změřili i se sedadly VarioFlex - pak je o pět centimetrů lepší než v základním provedení, což ale pořád znamená úplně stejnou hodnotu jako u Yetiho. V této hodnotě se Karoq a Yeti porovnávají nejobjektivněji, neboť Yeti měl tři samostatná sedadla sériově. 

Docela by měl zajímalo, kde konstruktéři prošustrovali 16 cm, o kterých je karoserie Karoqu delší než u Yetiho, protože jak místo na nohy tak délku kufru jsme naměřili u obou aut zcela shodnou.

Karoq má kufr objemnější než Yeti zejména díky nárůstu šířky v nejužším místě o šest centimetrů a díky o pár centimetrů větší hloubce pod roletou. To ale neplatí u sedadel VarioFlex - tam je hloubka totožná jako u Yetiho.

Při posunutí sedadel u systému VarioFlex zcela vzad se objem kufru Škody Karoq zmenší na 479 l, naopak posunem vpřed jej lze nabobtnat až na 588 litrů. Ve skutečnosti tedy platí, že při porovnání shodných verzí (Yeti vs. Karoq VarioFlex) narostl objem kufru o 74 litrů.

Tady můžete vidět využití kufru za základními sedadly v praxi. Na prodloužený víkend pro dva to bylo v pohodě, čtyřčlenná rodina už by musela být s požadavky na zavazadla skromná. Dostal jsem do Škody Karoq se sklopenými opěradly klasických zadních sedadel po vyjmutí předního kola i závodní bicykl na silnici, ale vešel se tam jen tak tak.

Líbilo se mi velké množství vychytávek v kufru Škody Karoq, které se většinou týkají umístění menších předmětů, které by jinak poletovaly v zatáčkách po kufru.

Standardem výbavy Style je vyjímatelná LED svítilna v zavazadlovém prostoru.

Karoq VarioFlex disponoval speciální roletou, která se dala připnout na páté dveře.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Základní motor Škody Karoq tvoří stejně jako u Atecy nebo u Škody Octavia benzinový tříválec s turbem 1.0 TSI/85 kW určený výhradně pro varianty s pohonem předních kol. Karoq 1.0 TSI patří mezi nejú…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus