ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Kamiq
8. září 2019

Mladoboleslavská automobilka má v nabídce už své třetí SUV, tentokrát z kategorie nejmenších. Škoda Kamiq má společný základ se Seatem Arona nebo Volkswagenem T-Cross. Je ale svébytným modelem se zajímavými jízdními vlastnostmi i výbavou.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

V srpnu 2019 se Škoda Karoq nabízí jen se dvěma motory. Benzinový tříválec 1.0 TSI je k dispozici ve dvou výkonnostních provedeních, tedy základním 70 kW a silnější 85 kW. Ten je dostupný také s automatickou převodovkou DSG. S DSG lze spojit ještě vznětovou 1.6 TDI o výkonu 85 kW. Na verzi s výkonným motorem 1.5 TSI se čeká do konce roku 2019.

reklama

1.0 TSI/70 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TSI/85 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TSI/85 kW

Na prvním představení jsme jezdili s motorem 1.0 TSI 85 kW spojeným se šestikvaltem. Je to známá jednotka a tak nepřekvapí, když má totožné projevy jako ve Scale. V nízkých otáčkách je vlažná až líná, ve středních naopak horlivá, aby ve vysokých opět uvadla. Jenže tříválec vozu sluší, už jen díky jeho pěknému vrnivému zvuku. V 85 kW provedení navíc poskytuje solidní dynamiku a tak se dá jet svižně. Na dálnici točí v šestém rychlostním stupni okolo 2800 za minutu.

Tichý motor si ale v zatáčkách řekne o něco víc než slibují tabulky. Spotřeba 5,1 litru benzinu na 100 km? Ale kdepak, tady je to minimálně za 7,3 litru. Ale pokud se uklidníme a držíme se přísného francouzského dálničního limitu, pak lze jezdit i za něco málo přes 6 litrů a to je už příjemný výsledek. Inženýrům z Mladé Boleslavi se navíc podařilo to, že Kamiq má 50litrovou nádrž, na rozdíl od Arony nebo T-Crossu, kteří mají o 10 litrů méně. Může proto slíbit dojezd i okolo 700 km na jedno natankování.

1.6 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 TDI DSG

Motor 1.6 TDI 85 kW s automatickou převodovkou DSG nabídne nadprůměrnou úspornost, ale horší dynamiku. Pro tento agregát jsme si připravili podrobný test spotřeby mezi Basilejí a Štrasburkem. Na začátek jsme zvolili trasu při rychlosti 90 km/h. Vůz v této rychlosti točí okolo 1800 otáček na sedmí rychlostní stupeň a zkonzumuje 3,5 l/100 km. Druhá etapa vedla po francouzských dálnicích, kde jsme se pohybovali 130 km/h. Otáčkoměr ukazoval 2500 otáček a palubní počítač spotřebu 5,4 l/100 km. Nejzábavnější úsek vedl přes vrcholky hor, skrze které vedly klikáte a dechberoucí silnice. Motorizace 1.6 TDI na tomto úseku při střídavém tempu zhltala 7,9 l/100 km. Výsledná kombinovaná spotřeba na 93 km činila 5,2 litrů. Výrobce udává o něco nižší číslo 4,3 l/100 km.

S úsporným motorem jde nižší dynamika, což u testovaného agregátu bylo hlavní negativum. Jízda po Štrasburku nedělala Škodě Kamiq s dieselem žádné potíže a nedostatek mrštnosti tu nebyl až tak znatelný. Horší to bylo při předjíždění na klikatých úsecích, či rychlostních silnicích, zde už bohužel pohonná jednotka postrádala trochu té svižnosti.

Testovanou verzi bych doporučil těm, kteří dojíždějí za prací mnoho kilometrů a o víkendech vyráží za odpočinkem, jsou častými návštěvníky zahraničních destinací a rádi poznávají nová území. Auto jim tak bude skvělým společníkem na dlouhé cesty.  

Řazení

Kamiq jsme nejprve řídili s manuální šestistupňovou převodovkou. Nebylo to úplně souznění. Občas jsme se potýkali s nepřesnostmi, zejména při řazení z trojky na dvojku. Problém ale mohl být i v tom, že jsme měli k ruce předprodukční kousek.

Druhá testovaná verze disponovala automatickou dvouspojokovu převodovkou DSG. K dispozici má sedm rychlostních stupňů, přičemž přeřazování mezi nimi není takřka znát. Dominuje také pružností a perfektně funguje v kombinaci se vznětovou pohonnou jednotkou 1.6 TDI. Dohromady dělají ze Škody Kamiq nadprůměrně úsporné auto. Jedinou výtku mám k mírnému cukání převodovky při rozjezdu nebo při manévrování v pomalé rychlosti. Podle nastavení jízdních režimů dovede automat řadit buď v nižších (ECO), nebo ve vyšších otáčkách (SPORT). 

 

Řízení

Řízení je překvapivě zábavné, dobře vyvážené a docela nás bavilo. Určitě si ho oblíbí každý, kdo neočekává extrémní závodní výkony, ale zároveň nechce úplně odlehčené zacházení s příliš aktivním posilovačem. Kamiq působí v ruce hbitě, zejména s benzinovými motory.

Podvozek

Projíždíme okresku a jsme překvapení. Auto je na vyšším podvozku než Škoda Scala, ale jede bezvadně. Náklony? To nezná, stejně tak ho není vůbec snadné dostat na limit. Inženýři pracovali na podvozku tak, že jej zvýšili zvětšením těhlic, většími pneumatikami a zbytek obstaraly pružiny a tlumiče. Právě tlumiče jsou od Scaly odlišné – mají jinak řešené tlumení maximálního dorazu a tak auto na nerovnostech méně „bouchá“. Pocitově tak Kamiq jezdí lépe než Scala.

A to máme na palubě nastavitelné tlumiče. Nejde o systém DCC, který používá Octavia, Kodiaq nebo Superb, ale o jiné řešení, jenž je levnější, ale má jen dvě polohy – normální a sportovní. To proto, že se elektricky dá aktivovat jeden ze dvou kroužků, který v pístu tlumiče pak tvoří tužší nebo měkčí odpor. Naopak DCC mají pozvolné nastavení a jak nám zástupci značky naznačili, v blízké budoucnosti půjde nastavovat jejich chování plynule. To ale normální uživatel příliš nevyužije a dle našich dojmů jsou dvě volby podobně jako u Scaly dostatečné. Za příplatek 12 tisíc korun stojí.

Celkově lze jízdní vlastnosti vozu označit za vyvážené a velmi dobré. Určitě patří k lépe jezdícím autům v kategorii malých SUV a byl by jednou z našich prvních voleb.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus