ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Enyaq iV
30. března 2021

První elektrické SUV z Mladé Boleslavi patřilo mezi nejočekávanější vozy roku. Není divu, jde o auto, které má naučit českého zákazníka jezdit elektricky. Zda k tomu má ty správné argumenty, jsme zjišťovali během prvních jízd na českých silnicích.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Škoda Enyaq se zatím prodává ve dvou verzích, každá má jiný výkon motoru i kapacitu baterie. Základem je na českém trhu v březnu 2021 Enyaq iV 60 s 132 kW a kapacitou 62 kWh, se kterou slibuje dojezd 400 kilometrů na jedno nabití.
Výkonnější verze Enyaq iV 80 má výkon 150 kW a 82 kWh kapacity. Slibuje dojezd 520 kilometrů. V plánu je ještě verze 4x4.

reklama

60/132 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

80/150 kW

Tato verze se chlubí výkonem 150 kW a baterií o kapacitě 82 kWh s využitelnými 77 kWh. Je ale dobré vědět, že oněch 204 koní výkonu si musí poradit s poměrně těžkým SUV. Vůz váží v základu s 75kg řidičem 2090 kg a když nějakou výbavu navíc přihodíte, můžete mu v závěru navážit lehce přes 2,3 tuny. A tak i když na prvních metrech po sešlápnutí plynového pedálu (nebo tady spíš akcelerátoru) na vás zapůsobí asi jako každý lepší elektromobil okamžitým prudkým zátahem, celkově nevyznívá jako extra rychlé auto. Projevuje se to hlavně na okreskách a na dálnici při předjíždění, kdy je dynamika vozu dobrá, ale nikoliv strhující.

Pro toho, kdo ještě elektromobil neřídil, může být jízda s prvním elektrickým SUV s okřídleným šípem ve znaku zajímavým zážitkem. Auto po sešlápnutí plynu zvedne příď a za výrazného svištění akceleruje klidně i do nelegálních rychlostí. Maximum je 160 km/h a je evidentní, že jde o omezovač. Vozu ani ve vyšších rychlostech síla neopadá.

Za jízdy si lze hrát s jízdními režimy, které mění třeba účinnost posilovače, reakci na pedál plynu nebo chování klimatizace. My jsme většinu času strávili v normální režimu, hráli jsme si ale s třístupňovým nastavením rekuperace, která auto po sundání nohy z plynu přibrzďuje a doplňuje tak energii do baterie. Lze tak dojezd prodloužit o pár kilometrů. Zajímavý je i automatický režim, který bere data z navigace a třeba před příjezdem do obce nasadí větší rekuperaci a na dálnici zase nechává auto víc plachtit. Kdo ale nemá rád zásahy moderní elektroniky do řízení, moc potěšen nebude. Na druhou stranu si po chvíli můžete zvyknout a o management rekuperace se více nestarat.

A jak je na tom se spotřebou? Většina naší cesty vedla po okreskách, zhruba 30 kilometrů jsme strávili také na dálnici. A i když jsme párkrát neodolali a vyzkoušeli akceleraci, snažili jsme se jet s enyaqem tak, jako bychom jeli i s každým jiným vozem. Elektromobily mají jednou spalovací auta nahradit a jako řidiči přece nebudeme měnit své návyky. Výsledkem byla spotřeba 23,3 kWh na 100 km, což je výrazně víc než udávaných 16 kWh. Z toho vychází, že by Enyaq iV měl dojet na jedno nabití maximálně 330 kilometrů.

Řazení

Páčka je opravdu titěrná. Ale stačí, protože je u ní potřeba jen zařadit D a vyrazit. Chybí poloha P. Do ní se převodovka dostane v momentě, když zatáhnete elektrickou parkovací brzdu. Páčky pod volantem + a – neslouží k řazení, ale k dávkování síly rekuperace ve třech stupních nebo v automatickém režimu.

Brzdy

Pokud budete správně pracovat s rekuperací, nemusíte je tolik zapojovat do práce.

Podvozek

Enyaq má velmi pohodlný podvozek, který si dokázal poradit i s masivními 21“ koly. I na rozbitých okreskách jsme o hrbolech příliš nevěděli. Je ale dobré si dát pozor v zatáčkách. Auto se sice naklání jen minimálně, ale pneumatikám brzy dochází dech, jak musí zvládnout tlak té obrovské masy vozu. Naštěstí je auto vybaveno účinnými brzdami. Sportovní svezení ale za volantem tohoto elektromobilu příliš hledat nelze.

Celkově je Škoda Enyaq robustní auto na hranici luxusní třídy pro ty, kteří to myslí s elektromobilitou vážně. Samozřejmě jde stále o cenově nedostupný vůz pro velkou část populace. Rozhodně je ale o model, na který můžeme být patřičně hrdí.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus