ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test třetí generace Škody Fabia
20. ledna 2015

Třetí generace Škody Fabia bude stejně jako její dvě předchozí provedení hrát především roli dostupného auta pro jednotlivce, páry a zaměstnance.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Přehledná a u testovaných aut i útulná.

Šířka v loktech se podle našich měření mezigeneračně zlepšila o čtyři centimetry, takže už si řidič se spolujezdcem tolik nepřekážejí.

Mám pocit, že se v nové Fabii sedí v nejnižší poloze sedadla řidiče blíže k zemi než u „dvojky“. Díky tomu ani vyšší postavy netrpí klaustrofobií, menší jezdci ale budou šroubovat sedadlo nahoru.

Ze spodní pozice sedadla se podle mne mezigeneračně trochu zhoršil výhled z auta. Uchycení předního sloupku spolu s držákem zpětného zrcátka a zrcátkem samotným vytvářejí stejně jako u předchozí Fabie docela velkou neprůhlednou plochu, za kterou se mi při odbočování na křižovatce v Lisabonu schovala třeba chodkyně.

Směrem vzad je to s výhledem podobné jako u předchůdkyně - tedy nevybočující z průměru u malých hatchbacků. Zadní parkovací senzory patří ke standardu nejvyšší výbavy Style.

Proti minulé generaci má nová Fabia výrazně praktičtější tvar středového sloupku, který nepřekáží na kolena, takže se může k volantu bezbolestně přiblížit i ten, kdo rád řídí nalepený na něj.

Kolegyně Sabina měřící na výšku 177 cm byla v sedadle řidiče nové Škody Fabia doslova vysmátá. Opravdu nic jí nepřekáželo.

Tříramenný volant se podobá tomu v Rapidu a Octavii. Aby vypadal jako ten na snímku, musíte sáhnout po výbavě Style (v ní je standardně obalený kůží, jinak plastový) a ještě si připlatit za příjemná funkční tlačítka obsluhující palubní počítač, rádio a případně i telefon. Takové kormidlo se i parádně drží.

Příjemné jsou i páčky za volantem podobné těm v Octavii. Na té levé se obsluhuje příplatkový tempomat udržující řidičem nastavenou rychlost.

Velký displej uprostřed tradičně přehledných ciferníků označovaný jako Maxi DOT patří až k nejvyšší výbavě Style.

Moc se mi líbilo provedení středového sloupku u testovaných aut. Nejlepší řada rádií Bolero s 6,5palcovým dotekovým displejem se však dá do auta pořídit pouze za příplatek. Střední typ rádia Swing s pětipalcovým displejem patří ke standardu nejvyšší výbavy Style a základní Blues s klasickým dvouřádkovým displejem najdeme u Fabie Ambition.

USB port objevíme už u nejlevnějších rádií Blues, bluetooth handsfree umožňující legální ovládání mobilu lze mít od Swingu.

Elegantní automatickou klimatizaci dostanete pouze s nejvyšší výbavou Style.

Základní Active a střední Ambition dokonce nemají ve standardu žádnou klimatizaci, ale v rámci akčních paketů se dá pořídit za rozumné peníze manuální s klasickými kruhovými ovladači.

Připlácí se i za další funkce multimediálního systému - například aplikaci Mirror Link. Ta umí zrcadlit displej mobilního telefonu, takže se uživatel pohybuje na displeji ve známém rozhraní a nehrozí mu pokuta za nedovolené užívání telefonu. Zatím ale bohužel komunikuje s velmi málo telefony - například značky HTC.

Právě telefon této značky nás při testech kombíku navigoval v okolí Nice nebo Monaka a ne vždy se mu to dařilo. Snad žádná posádka se nevyhnula bloudění. Vadilo nám také, že na rozdíl od klasické vestavěné navigace nemůže mít řidič základní navigační pokyny před sebou na displeji mezi přístroji, takže každou chvíli musí koukat doleva na středový sloupek. Od 22. týdne roku 2015 se v nabídce kombíku i hatchbacku objeví za příplatek vestavěná navigace Amundsen, která tyto problémy řeší, ale na druhou stranu nenabízí tak přesná data o hustotě provozu jako navigace ze smartphonů.

Funkce Smartgate umožní stahovat pro změnu z elektroniky auta na smartphone až čtyřicet parametrů zahrnující například i podélné a příčné přetížení.

Základní výbava zahrnuje od stupně Ambition takzvaný Front Assistant, který varuje před přílišným přiblížením se k autu před sebou. Nejprve se objeví na displeji jen malá ikonka dvou aut za sebou a mezi nimi vykřičník.

Pokud se ale zadnímu nárazníku před sebou řítíte příliš rychle, začne auto pípat a na displeji bliká ikona, která má řidiče nabudit k okamžitému zabrzdění. Většinou systém fungoval bez chyby, Jen jednou se mi v prudké zatáčce na dvouproudém sjezdu z dálnice stalo, že zareagoval chybně na auto ve vedlejším pruhu.

Kdybych nezačal brzdit, systém to těsně před nárazem automaticky udělá za mě a pokusí se kolizi zabránit.

Loketní opěrku mezi obě sedadla dostanou bez příplatku pouze majitelé nejvyšší výbavy Style. Je docela úzká a dá se seřizovat pouze výškově, nikoli podélně. Obsahuje malou schránku na drobnosti.

Výplně dveří stejně jako středový panel tradičně poberou spoustu dalších věcí.

Na zpětném zrcátku se šetřilo. Malé sice vypadá trendy, ale podle mne toho v něm řidič vidí méně.

Se škrabkou umístěnou ve vnitřní straně víčka nádrže se Fabia řadí po bok Rapidu nebo Octavie.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Nová fabia se proti starší o 8 mm zkrátila. Její délka klesla pod čtyři metry a při porovnání s ostatními malými hatchbacky se dostala do průměru. Škoda Fabia druhé generace přitom v době uvedení na trh patřila mezi největší auta kategorie.

To se projevuje na podélné prostornosti v interiéru. Ta se podle našich měření na místě spolujezdce proti předchůdci zhoršila o šest centimetrů a mezi konkurenty patří na rozdíl od špičkové předchůdkyně ke slabšímu průměru.

Zato se Fabia mezigeneračně o značných devět centimetrů rozšířila. V interiéru není nárůst podle našich měření tak znatelný, ale čtyři centimetry navíc v loktech na předních místech a dva centimetry při měření minimálního místa na dětské sedačky vzadu znamenají posun z chvostu žebříčku doprostřed.

Škoda Fabia třetí generace zvládne na rozdíl od předchůdkyně převoz pěti dospělých osob. Výška hlavové opěrky na zadním prostředním místě ideálně podepře hlavu osobám s výškou přibližně do 170 cm. 

Místo nad hlavou se mezigeneračně o dva centimetry zvětšilo a patří ke špičce, takže limitem pro dva cestující sedící za sebou bude místo v oblasti kolen nikoli mezi hlavou a stropem. Dospělí s výškou 180 cm mohou cestovat na straně spolujezdce za sebou bez modřin. Za řidičem to bude trochu horší.

Fabii najdeme mezi kufrovými šampióny a to nejen díky základnímu objemu 330 litrů, ale i špičkové délce a hloubce.

Její zavazadlový prostor nabízí také spoustu praktických řešení, jako jsou třeba háčky na tašky, místa na odkládání menších předmětů nebo možnost zasunutí krytu za zadní sedadla. Za příplatek lze mít i ohrádky na menší předměty nebo sítě.

Na rozdíl od předchůdkyně už nelze vyklápět sedáky zadních sedadel, takže se opěradla standardně dělená v poměru 60:40 sklápějí přímo na ně.

Mezi nimi a podlahou kufru vzniká docela vysoký schod a rozhodně nevytvářejí rovnou plochu.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Motory nové Fabie se dají rozdělit do tří skupin. Za prvé to jsou základní benzinové litrové tříválce MPI bez turba s výkony 44 a 55 kW, které nahradily motory HTP u starší generace. Zájemci o svižn…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus