ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Octavia Combi
9. října 2018

Kombík, který je větší, prostornější, lehčí, úspornější, dynamičtější, ale také dražší než většina konkurentů v nižší střední třídě - to je Škoda Octavia Combi třetí novodobé generace.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Neliší se od liftbacku, takže v roce 2013 mezigeneračně do šířky ve výšce loktů přibylo blahodárných pár centimetrů prostoru, což potvrdila i moje měření. Tímto parametrem se Octavia Combi dostala z podprůměru do nadprůměru a odstranila tak jednu z největších slabin předchozí generace.

Ocenil jsme dostatečně širokou loketní opěrku (standard od druhé výbavy Ambition), na kterou se vejde řidič i spolujezdec.

Stísněnost jsem ale stejně jako u předchozí generace cítil v partiích kolen, zvlášť když jsem si chtěl sednout blíž k volantu.

Levé koleno omezovalo madlo ve výplních dveří a to pravé podobně tísnil vysoký mantinel spodní části středového sloupku. Na obou místech už je bohužel tvrdý plast, takže kontakt trochu bolí. Problém se dá sice eliminovat nastavením volantu a sedadla, ale málokdy jsem našel ideální pozici na první pokus.

Po modernizaci jsem nejdříve v roce 2017 testoval pouze nejdražší čalounění - příplatkovou kůži.

V roce 2018 přišel test látkových sedadel ze druhé výbavy Ambition, které objevíte v základní sadě fotek hned na začátku příští kapitoly. Jediný větší rozdíl látky proti kůži nebo alcantaře je, že se o něco víc prosedne. Před modernizací jsem zkoušel i základní sedadla z výbavy Active a velký rozdíl v kvalitě sezení proti výbavě Ambition v roce 2018 jsem nezaznamenal.

Před modernizací prošly zkouškami veškeré varianty sedadel Octavie Combi. 

Preferoval bych kombinaci alcantary a kůže (standard nejvyšší verze Laurin & Klement).

Kvalita těchto dvou materiálů mi připadala prvotřídní, což se ale nedá říct o délce sedáku. Naměřili jsme mu pouze 50 cm, tedy o 2 cm méně než u předchozí generace. Jde o hodnotu, která je typická spíš pro menší auta. Sedák mi kvůli tomu podpíral jen malou část stehen a to nejsem žádný habán, měřím jen 174 cm. U starší Octavie (před rokem 2013) jsem tenhle problém neměl.

Nakonec jsem ho u verze s elektrickým nastavením (standard u Laurin & Klement) vyřešil tak, že jsem sedák namířil víc nahoru a příjemný pocit podepřených stehen se alespoň částečně dostavil.

Naopak na úzká sedadla si už nikdo v Octavii Combi stěžovat nebude. Rozšířila se proti předchůdci až o čtyři centimetry a řidiče nesvírají. Na držení těla v zatáčkách jsem přesto díky ideálně tvarovaným bočnicím nemohl nadávat.

I když možná na první pocit nejsou sedadla úplně ideální, tak jsem jak v těch kožených tak levnějších látkových ujel stovky kilometrů na jeden zátah bez bolestí, bez vrtění a bez hledání optimální polohy. A to se počítá!

Testovaná auta disponovala i vyhříváním (standard od výbavy Style).

Potěší konec seřizování výšky opěrek hlavy pomocí věčně zatuhlých čelistí. Hurá! Octavia přešla na komfortnější tlačítkový systém.

Po faceliftu už se do Octavie dodává pouze tříramenný volant, který byl před rokem 2017 za příplatek. V základním provedení je plastový, který jsem zatím nedržel v ruce, od druhého stupně Ambition potažený kůží.

Díky hebkému potahu se příjemně drží, a zesílení v místech úchopu zajišťují, že parádně padne do ruky.

Kombinací tlačítek a rolerů se dá od výbavy Style přímo z volantu pohodlně ovládat audiosoustava a palubní počítač.

U aut, která jsme testovali, nechyběla ani obsluha mobilního telefonu spárovaného přes bluetooth handsfree a její hlasové ovládání (Style), které fungovalo i v češtině.

Potěší, že vás Octavia po vypnutí zapalování a přerušení kontaktu se spárovaným mobilem upozorní, abyste telefon nenechali v autě.

Novinkou je po faceliftu možnost vyhřívání volantu (standard nejvyšší verze Laurin & Klement).

Od modernizace v roce 2017 na volantu nechybí ani tlačítko na aktivaci či deaktivaci řidičových elektronických asistentů (standard nejvyšší verze Laurin & Klement). Nejčastěji jsme zaznamenali funkci takzvaného Front Assistu, který akusticky i vizuálně upozorní, když se příliš rychle blížíte k překážkám. Zvládne i samočinně nouzově brzdit, což jsme naštěstí zatím nepoznali.

Docela zklamaný jsme byl ze systému kontroly slepého úhlu, který jinak považuji za užitečného pomocníka.

Oranžová diodka v zrcátkách se rozsvítí, když je vedlejší pruh obsazený a rozbliká, pokud do něj chcete odbočit, ale její světelnost je zvláště za slunečního svitu velmi slabá. Jednou jsem ji zcela přehlédl a málem naboural do auta ve vedlejším pruhu.

Mnohém lépe fungoval adaptivní tempomat v kombinaci s automatickým udržováním jízdního pruhu. Tyto dva asistenty spolu fungují jako poloautonomní řízení. Škoda, že se příliš brzy hlásil o znovuuchopení volantu a udržování jízdního pruhu nefungovalo v nízkých rychlostech. Naopak adaptivní tempomat fungoval i v zácpě až do úplného zastavení.

Součástí standardní výbavy Octavie Combi od roku 2017 je systém automatického nouzového volání v případě nehody. Ten jsme naštěstí zatím také netestovali.

Když už jsme u stropu, tak připomenu, že v testovaném autě byla příplatková panoramatická střecha s elektricky posuvným předním dílem, který funguje jako velké střešní okno.

Pokud na volantu postrádáte ovládání tempomatu (standard od Style, od srpna 2018 od Ambition), tak vězte, že se tak děje samostatnou páčkou za ním.

Přístroje dostaly po faceliftu na konci roku 2016 zajímavé šedé obroučky, jen mi připadá, že kvůli tomuto designu už nejsou tak přehledné a dobře čitelné. Barevný displej mezi nimi patří ke standardu až v nejvyšší výbavě Laurin & Klement.

Při dalších testech se však ukázalo, že tyto přístroje patřily pouze k vyšším specifikacím. Zde se můžete podívat na přístroje druhé výbavy Ambiente bez barevného displeje mezi nimi. Každopádně mi cejchování bez obrouček připadá mnohem čitelnější.

Palubní počítač informuje i o takových zajímavostech jako je spotřeba paliva na provoz komfortních funkcí. Díky němu jsem třeba zjistil, že v zimě sežere nejvíc vyhřívání sedadel a volantu.

Velkou změnou při modernizaci v roce 2017 je nové provedení dotekového displeje multimediálního systému na středovém sloupku. Skleněný design vypadá velmi efektně stejně jako do displeje zabudovaná funkční tlačítka.

Testovaná verze byla příplatková s úhlopříčkou 9,2 palců, vestavěnou SIM kartou umožňující připojení k internetu a nabízející řadu zajímavých aplikací týkajících se zpráv, počasí, parkovacích míst či cen paliv, nebo navigací, která brala v úvahu online dopravní situaci.

Citlivost displeje je v porovnání s konkurenty nadprůměrná, menu přehledné a logické. Asi největší stížnost tak míří k velmi viditelným otiskům prstů na skle displeje.

Nejlepší verze multimédií funguje jako tablet nebo chytrý mobil. Dvěma prsty se dají třeba zvětšovat a zmenšovat mapy. Kdo si s moderní výpočetní technikou netyká, tomu stejnou funkci umožní i tlačítko.

Grafika navigace (standard nejvyšší verze Laurin & Klement) se mi hodně líbila, ve všech zemích fungovala bezchybně a hovoří česky. Navíc umožní opravdu velmi rychlé zadání cíle.

Stačí se rukou přiblížit k displeji a automaticky se dole objeví lišta s nástroji k zadávání cílů a úpravám trasy.

Naprosto famózní mi připadal poslech hudby ze špičkového sound systému Canton (standard nejvyšší verze Laurin & Klement). Tak křišťálový a prostorový zvuk jsem slyšel v málokterém autě.

Ve standardu dostane majitel Octavie displej s úhlopříčkou 6,5 palců bez navigace a připojení k internetu, a dokonce i bez bluetooth handsfree. Přesto jde o pokrok, protože před faceliftem měly nejlevnější Octavie jen klasické rádio.

Standard představuje manuální klimatizace, dvouzónová automatická se nabízí od stupně Style.

Interiér Octavie Combi nabízí řadu chytrých řešení. Držáky lahví na středovém sloupku umožňují otevřít uzávěr jednou rukou.

Super je i gumový držák na mobilní telefon.

Tahle šikovná malá skrýš se nachází v levé části přístrojové desky.

Škoda Octavia Combi disponuje od výbavy Style ve standardní výbavě bezklíčovým přístupem do vozu a startovacím tlačítkem.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Škoda Octavia Combi svými rozměry v roce 2013 nakročila o kategorii výš mezi střední třídu neboli manažerská auta. Proti předchůdci se totiž prodloužila o 9 cm na 4,66 m a ještě v roce 2017 byla například delší než Volvo V60 nebo BMW řady 3 Touring.

Místo nad hlavou na zadních sedadlech se zlepšilo o 2 cm a tady patří Octavia Combi mezi premianty i ve střední třídě. Podobné je to i s prostorem pro nohy na straně spolujezdce, který se sice podle naší metodiky mezigeneračně téměř nezměnil, ale přesto se řadí ke špičce. Díky tomu si za sebe v nové Octavii Combi sednou i dva basketbalisté s téměř dvoumetrovou výškou. Ale pozor! Pokud chcete vozit vzadu habána, nekupujte verzi se střešním oknem, která střechu značně sníží.

Šířka v loktech narostla podle našeho měření proti druhé generaci o tři až čtyři centimetry. Díky tomu už Octavia neplatí za užovku v nižší střední třídě, ale o třídu větší manažerská auta jsou ještě v průměru o dva centimetry širší.

Na zadních sedadlech lepší šířka nepřispěje k pohodlnějšímu převozu tří dospělých vedle sebe. Ti se do auta nevejdou. Stejně jako u předchůdkyně se totiž opěrka na prostředním místě téměř nedá vysunout, takže ani mě se 174 cm nepodpírala hlavu, ale týl. A to není bezpečné. Na prostřední místo patří jedině odrostlejší dítě. Malý pasažér uprostřed ale bude mít o něco lehčí a měkčí život než u předchozí Octavie.

Prostřední místo se dá od výbavy Ambition změnit v příjemnou loketní opěrku s držáky nápojů, nebo otvor pro přepravu dlouhých předmětů, třeba lyží.

Na krajích se samozřejmě sedí ještě pohodlněji, ale sedák by mohl být delší a sklon opěradla méně strmý. Na usnutí mi sezení na zadních sedadlech Octavie Combi moc pohodlné nepřipadalo.

Ocenil jsem příplatkovou zástrčku na 230 V na zadní straně středového panelu. Od modelového roku 2017 tady lze mít i dvě USB nabíječky (standard nejvyšší verze Laurin & Klement), což zejména mladší cestující určitě ocení. Nejvyšší výbava disponuje i vyhříváním zadních sedadel.

Mezi tradičně silná místa Octavie Combi patří velikost zavazadlového prostoru. Pohled na zakulacenou záď třetí novodobé generace napovídá, že co největší objem nebyl tentokrát prioritou. Výrobce udává proti výrazně kratší předchůdkyni nárůst jen o pět litrů na 610 l. I to je ale gigantická hodnota, kterou mezi manažerskými kombíky překonává málokterý kombík i z vyšších tříd.

Odpovídají tomu i dílčí parametry kufru nové Octavie Combi? Ne všechny. Maximální délka prostoru pro zavazadla se podle našeho měření proti druhé generaci zkrátila o 2 cm na 104 cm. To je sice hodnota slušná, ale ne vynikající. Většina manažerských aut má kufr delší.

Změní to příplatková mezipodlaha, která vyrovná kufr s nákladovou hranou i s výztuhou za zadními sedadly a maximální délku pro zavazadla zvětší bez sklopení zadních sedadel na úctyhodných 112 cm. Zároveň se ale kvůli mezipodlaze kufr o 12 cm změlčí.

Menší kufr nabízí Octavia Combi G-TEC na zemní plyn CNG. Jeho objem klesá na 460 l. Nádrže pod podlahou snižují zejména hloubku kufru - přibližně o deset centimetrů.

Ty, kteří chtějí převážet v Octavii Combi opravdu dlouhé předměty, potěší možnost za příplatek zcela sklopit sedadlo spolujezdce. V autě se pak dá transportovat i předmět dlouhý 2,92 m. Fotka se váže ještě k verzi před modernizací, ale funkce zůstává i v modelovém roce 2017

Minimální šířka kufru mezi podběhy zůstává u Octavie Combi stejná jako v případě předchůdce - 101 cm. Nejde o nic mimořádného ani mezi kompakty. Zato hloubkou kufru škodovka soupeře stejně jako u předchůdce drtí.

Na rozdíl od minulé generace Octavie Combi se tady nedají vyklápět ani vyjímat sedáky zadních sedadel. Opěradla se tak sklápějí přímo na ně. Nevzniká tak rovná plocha jako dříve, trochu se snížila výška mezi sklopenými sedadly a stropem.

Schod mezi podlahou kufru a sklopenými sedáky vyrovná již zmíněná mezipodlaha, která umí i spoustu dalších šikovných věcí. Dá se pod ní například uklidit krycí roleta kufru. Abych ji ale jen nechválil. Manipulace s ní je příšerná.

Kufr testované Octavie Combi byl plný chytrých řešení.

Opěradla zadních sedadel se dají od druhé výbavy Ambiente sklápět přímo z kufru. Kličky umožňující tuto funkci obklopují na každé straně dva sklopné háčky na tašky. Od výbavy Style jsou součástí kufr i dvě LED svítilny, jedna vyjímatelná.

Ke standardu patří od Ambiente také síťový program, díky němuž to někdy v zavazadlovém prostoru vypadá, jako by se tam uhnízdili nějací hororoví pavouci, ale když chcete, aby v zatáčkách třeba cestovní kufr nelítal ze strany na stranu, tak se „pavučiny“ hodí. Totéž platí i pro příplatkový držák na sako.

Boky kufru se od výbavy Ambiente ohrazují přihrádkami na drobnosti, které ukrývají takzvané cargo elementy. Ty se dají díky suchým zipům rozmístit dle potřeby po celém kufru.

Připlatit si můžete i za oboustranný koberec – z jedné strany tepich, z druhé guma. Podle toho, jestli se jede pro strejdu na letiště nebo do stavebnin. 

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Při modernizaci v roce 2016 Škoda zvýšila laboratorní spotřeby většiny motorů v průměru o 0,2 l. Spíše než o technické změny motorů šlo o snahu přiblížit tato čísla reálným spotřebám a neprovokovat.…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus