ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Seatu Leon po faceliftu
23. února 2017

Seat Leon může být zajímavou alternativou vůči oblíbenému Volkswagenu Golf. Rovnice vyjadřující rozložení sil mezi nimi zní z pohledu seatu docela jednoduše - emotivnější design a nižší cena za horší komfort a v některých srovnatelných verzích i jízdní vlastnosti.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

S příchodem faceliftu se lehce proměnila motorová nabídka Seatu Leon. Pro nezájem odešlo několik kombinací, jako například 2.0 TDI o výkonu 110 kW spojených s automatickou převodovkou DSG, stejně tak i 1.2 TSI 81 kW DSG.

Leon se ale na oplátku dočkal nového přeplňovaného tříválce 1.0 TSI (85 kW), jenž je dostupný jak s manuální šestistupňovou převodovkou, tak i s dvouspojkovým automatem DSG.

V nabídce zůstala i povedená jedna-čtyřka s výkonem 110 kW a systémem ACT pro vypínání válců.

Další změny se odehrály na podzim roku 2018 a začátkem roku 2019 kvůli novým emisním normám. Základním motorem se stala úsporná (spotřeba 4,8 l), ale poměrně líná verze 1.0 TSI/63 kW, zůstala i stejně úsporná, ale živější varianta s 85 kW. Benzinové čtyřválce nově zastupují motory 1.5 TSI/96 kW se stále nadprůměrnou úsporností a solidní dynamikou a dravý, ale docela žravý 2.0 TSI DSG/140 kW.

Z palety naftových motorů zůstaly pouze 1.6 TDI/85 kW a 2.0 TDI DSG/110 kW s ničím nevyčnívajícími parametry. Šetřílky by mohla oslovit i pohonná jednotka na zemní plyn 1.5 TGI/96 kW. 

reklama

1.0 TSI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/96 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/110 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TGI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TGI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Šestistupňová převodovka u motoru 1.4 TSI/90 kW fungovala velmi dobře, ale ne výborně.

Řazení chyběla k dokonalosti lepší vymezenost drah a zřetelnější dopady k jednotlivým rychlostním stupňům, tedy vlastnosti, které jsem obdivoval třeba u Audi A3 Sportback. Přesto jde díky přesnosti a hladkosti kroku páky v rámci hatchbacků nižší střední třídy o nadprůměr a za celý týden se mi nestalo, že bych zařadil špatně. A to jsem to občas zkoušel hodně rychle.

Řízení

Ještě o chloupek lepší než řazení. Ocenil jsem jeho přesnost i přirozený odpor posilovače, u auta vizáže Leonu bych ale očekával ještě trochu strmější a sportovněji tužší chod. Připadalo mi trochu holčičí.

Podvozek

Zatímco ve většině hodnocených kritérií nastal u Leonu mezigenerační pokrok, u podvozku a jízdních vlastností si to alespoň u testované verze nemyslím. Náhrada vyspělé víceprvkové zadní nápravy za jednoduchou torzní příčku bolí u sportovně vyhlížejícího vozu víc než kdekoli jinde.

Přestože Leon působí pocitově lehce a díky systému XDS (elektronicky simuluje uzávěrku diferenciálu na přední nápravě - standard od výbavy Style) překypuje v první části oblouku ochotou zatočit, nastává při průjezdu zatáčky pod plynem i na suchu velmi rychle situace, kdy auto ztrácí asfalt pod koly a zasahuje stabilizační systém.

Například při nájezdu na dálnici, kdy jsem se snažil pod plynem projet pěkně utaženou smyčku čítající přibližně 270 stupňů, "vyřešila" elektronika hrozbu nedotáčivého smyku tím, že hodila záď do smyku přetáčivého, takže nakonec musela během jedné zatáčky zasáhnout třikrát a pokaždé jinak...
Deaktivace systému ASR (musí se provádět složitě v palubním menu) sice zásahy stabilizace oddálí, ale problém nevyřeší. Zvlášť na nerovném povrchu auto prostě v zatáčce natvrdo odskočí, zatímco minulá generace se jen pružně zhoupla "v kolenou".

Multilink neboli víceprvková zadní náprava je stejně jako u nové Škody Octavia k dispozici až pro nejsilnější verze od 118 kW, které jsem zatím nezkoušel. Přibližně od poloviny roku 2014 bude možné multilink objednat za příplatek spolu s funkcí DCC umožňující nastavení tuhosti tlumičů v rámci nejvyšší výbavy FR - tedy i pro motory 1.4 TSI a 2.0 TDI s výkony 110 kW.

Při běžné svižné jízdě v méně prudkých zatáčkách většina řidičů nic nepozná a díky příjemně naladěnému řízení je bude jízda i s Leonem vybaveným jednoduchou nápravou bavit. Těžko ale odhadovat, jak moc jízdní vlastnosti základních verzí zhorší menší kola (jezdil jsem s šestnáctkami a pneu 205/55 R16, základ tvoří 195/65 R15) a absence XDS.

Na rozdíl od Golfu tady nevynahradí absenci víceprvku ani extra komfortní odpružení. Nový Leon se z hlediska pohodlí podobá nové Octavii - tedy průměrně z pohledu celkové konkurence, ale výrazně hůř při srovnání s Golfem nebo Audi A3. Jenže Octavii jsem testoval s většími sedmnáctipalcovými koly a širšími pneumatikami, které komfort zhoršují.

Menší nerovnosti typu dlažby, spár na dálnici nebo záplat na okreskách tlumiče Leona zvládají v pohodě, přejezd přes větší díry a příčné nerovnosti ale docela hlasitě drncá. A to jsem jezdil s rozumnými šestnáctipalcovými koly, ani si nechci představovat, co by způsobily maximální osmnáctky.

S dálnicí si testovaný Leon tykal. Zkoušel jsem i rychlosti kolem 200 km/h a neměl žádné velké nutkání zpomalovat.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus