ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Seatu Leon
24. srpna 2020

Seat Leon je dalším koncernovým modelem využívajícím moderní platformu MQB Evo. Techniku sdílí s VW Golf i Škodou Octavia. Může být velmi zajímavou alternativou pro ty, kteří hledají zajímavý design a skvělé jízdní vlastnosti.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Nabídka motorů je prakticky shodná s tou u Golfu i Octavie. Základem je benzinový tříválec 1.0 TSI s výkonem 81 kW.

Pak je v nabídce čtyřválec 1.5 TSI se schopností vypínat polovinu válců, který je dostupný ve dvou výkonech 96 a 110 kW. Jeho silnější verzi můžete mít ještě v mild-hybridním provedení 1.5 eTSI, které se zatím (červen 2020) jako jediný zážehový motor pojí s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Tu dostanete i k motoru 2.0 TDI (110 kW), s manuálem v nabídce není. Pohon všech kol chybí také.

reklama

1.0 eTSI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 eTSI/110 kW DSG

Je zajímavé, že Seat nabízí benzinový čtyřválec 1.5 TSI ve dvou provedeních, tedy bez a s mild-hybridním systémem. Ten druhý jmenovaný jsme v srpnu 2020 zkoušeli na českých silnicích ve standardním testu. S autem jsme ujeli přes 650 kilometrů. Zajímalo nás totiž, jestli se proti verzi bez hybridu vyplatí.

Motor je vždy spojen s automatickou převodovkou DSG se sedmi stupni. Proto při rychlosti 90 km/h točí zhruba 1800 otáček za minutu, při dálničních 130 km/h to je pak 2500 otáček. Vždy jde o sedmou rychlost, je tedy patrné, že vůz má vždy ještě dost elánu a energie k další akceleraci, což se i během testu potvrdilo. Není problém udržovat na německé dálnici tempo 160 km/h, né-li výš.

Pak ale počítejte s vyšším odběrem paliva. Při dálničním sprintu si motor řekl o 7,6 litru benzinu na 100 km, na okreskách ale naopak klesla spotřeba pod 6 litrů paliva. Výsledkem byl průměr 6,7 litru za týden, přitom počítač dlouhodobé spotřeby ukazoval 6,3 litru jako průměr od ostatních kolegů. Asi jme byli náročnější. Každopádně to není špatná hodnota a jde o výsledek, který je lepší než u motoru 1.5 TSI bez mild-hybridního systému.

Sluší se ještě upozornit na fakt, že při zapnutém start-stop systému motor zhasíná o poznání dřív. Stávalo se nám ale i to, že se při stání znovu zapínal. To ale bylo zřejmě dáno tropickými teplotami, auto potřebovalo sílu pro klimatizaci. Z jízdního hlediska i spotřeby lze tuto pohonnou jednotku doporučit jako velmi dobrou volbu pro nový Leon.

1.0 TSI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/96 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/110 kW

Silnější ze čtyřválců jsme testovali v rámci první české prezentace v červnu 2020. Sice jsme s motorem ujeli jen asi 200 kilometrů, i to ale stačilo udělat si finální závěr. Tohle je ideální pohonná jednotka pro tento model. Je totiž velmi tichá v nízkých otáčkách a ve vysokých také neruší.

Motor pořádně zatahuje už od 1500 otáček, kdy se dostává na maximální točivý moment 250 Nm. Nečekejte ale výbušnou sílu, spíš svěžest a chuť do rychlosti. Při 130 km/h ukazuje ručička otáčkoměru 2600 otáček, při 90 km/h je to 1800. Tudíž je ještě prostor zrychlovat. Akcelerace z nuly na 100 km/h zabere 8,4 sekundy, jde tedy o nejrychlejší verzi Leonu (zatím). Maximum: 216 km/h.

Krátká trasa, při které jsme zkoušeli i dynamiku vozu, není dostatečná ani na měření spotřeby. Auto jsme vraceli se 6,8 litry benzinu na 100 km, což není špatné. Motor zvládá vypínat polovinu válců, pokud není pod zátěží, o čemž informuje na displeji. Při klidné jízdě by se tak dalo bezesporu dosáhnout zajímavějšího výsledku.

Upřímně řečeno, nevidíme nyní důvod k tomu, abyste si kupovali mild-hybridní variantu se stejnými parametry, která je dražší. Uvidíme, jak se bude prodávat, zatím je zřejmé, že je do nabídky zasazena spíš kvůli evropským nařízením, než kvůli nějakému specifickému užitku, který by měl čekat na řidiče.

2.0 TDI/85 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Řazení je excelentní. Tady mají stále koncernové značky navrch. Přesné, rychlé, lehké, nikdy nezadrhává a vy víte, co jakou rychlost jste zvolili. To je velmi intuitivní.

Ve druhém voze jsme zkoušeli sedmistupňovou automatickou převodovku DSG spárovanou s mild-hybridním motorem. Řadí pěkně, vyhýbá se cukání i v nízkých rychlostech. Nechybí sportovní jízdní režim. Jen nám přišlo divné, že někdy při sundání nohy z plynu zbytečně podřazuje, což se projevuje typickým hlasitějším zvukem motoru. Jinak si ale není na co stěžovat. Řazení probíhá pulsním voličem, jde tedy o poměrně malý joystick.

Manuální řazení umožňují i páčky pod volantem, vpravo plus, vlevo minus.

Řízení

Nemá smysl domnívat se, že vás řízení vtáhne do hry. Není tomu tak. Jde o standardně nastavený posilovač a stejný systém jako má Golf. Tedy, z hlediska odezvy od volantu jsou obě auta stejná. Což ale nevadí.

Podvozek

Seat má obdobnou strategii jako Volksagen, nabízí se tedy se dvěma provedeními zadní nápravy. Pokud si koupíte auto s výkonem 110 kW, dostanete nezávislé zavěšení zadních kol. Naopak v méně výkonných provedeních je jednoduchá torzní příčka. My jsme zatím testovali auto s lepší nápravou. Je možné jednoduše říci, že Leon jezdí jako Golf. A to je jedině dobře.

Auto díky kvalitnímu podvozku totiž dobře filtruje i větší nerovnosti, kterých rozhodně na českých silnicích není poskrovnu a zadní kola si nedovolí odskakovat jen tak. Jízda je navíc stabilní i ve vysokých rychlostech a vůz se v zatáčkách jen minimálně naklání. Za volantem Leonu jsme měli větší pocit sportovního svezení než v Golfu, ale jde zřejmě jen o sugesci.

Leon, se kterým jsme jezdili v červnu 2020, bylo vybaveno příplatkovými tlumiči DCC, které mají nastavitelnou tuhost. Ta se mění nejen volbou jízdních režimů, tedy komfortního, normálního nebo sportovního, ale lze ji řešit i samostatně posuvníkem – poloh je mnoho. Rozdíl mezi nejkomfortnějším a nejsportovnějším módem je pořádně cítit. V tom prvním se auto mile pohupuje, v tom druhém přituhne až řidič dostane chuť „za to vzít“ a zkrotit svou oblíbenou okresku.

Za zmínku stojí i naše zkuešnosti s Leonem ve sportovní verzi FR. V ní dostanete o 15 mm snížený tužší podvozek. Ten je prima na hladkých cestách, ale na české okresky se záplatami ho moc nedoporučujeme. Je fajn jezdit drsně a sportovně, ale pro každodenní ježdění bychom určitě doporučovali standardní nastavení.

Leon má stejně jako Golf vpředu elektronický systém XDS, který se snaží simulovat diferenciál alespoň tím, že přibrzďuje v zatáčce vnitřní kolo. Hatchback tak nakonec v kombinaci sportovního režimu, manuálního řazení a nějaké té zatočené silnice vykouzlí radost z jízdy. Nesmíte ale předtím zapomenout vypnout některého ze sady elektronických asistentů, jinak se s vámi bude prát o volant.

Proč si tedy vybrat Seat Leon místo Golfu? Odpověď je jednoduchá. Dostanete stejně a tedy výborně jezdící auto, ale navíc vás může těšit nápaditější design a stále přetrvávající duch toho známého auto emoción.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus