ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Seatu Leon X-PERIENCE
15. prosince 2014

Tak to v životě chodí, že se občas ze sourozenců stanou největší konkurenti. V případě Seatu Leon X-PERIENCE a Škody Octavia Scout je k tomu naprogramovali přímo jejich rodiče ve Volkswagen Group. Situace je o to pikantnější, že při uvedení na trh v roce 2014 šlo o jediné dva soupeře mezi kříženci kombíků a SUV nižší střední třídy. I když za bukem už čekal třetí brácha - VW Golf Alltrack představený na autosalonu v Paříží 2014.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Od ostatních verzí modelu Leon se liší jen drobnostmi.

Jde například o emblém na volantu nebo specifické čalounění. Celkově je ale standardní výbava Leonu X-PERIENCE výrazně bohatší než u základního kombíku, což se samozřejmě odráží i v ceně.

Moc se mi líbí, jak se přístroje na středovém sloupku natáčejí směrem k řidiči, takže ho příjemně obklopují.

Šofér sedí v nejnižší poloze sedadla sportovně "u silnice".

Výhled z auta přesto patří mezi kombíky k nejlepším. Přední sloupky jsou relativně úzké a zrcátka se od nich nacházejí dost daleko, takže nevzniká jednolitá neprůhledná hradba jako u některých konkurentů.

Vzadu je Leon ST docela prosklený, takže se mi docela dobře parkovalo. Za senzory se připlácí.

Prostor pro řidičova kolena sice z levé strany zužuje panel ve dveřích a z pravé lem středového sloupku, ale jde o utiskování ohleduplné a bezbolestné, jemuž se dá navíc předejít posunutím sedadla i volantu.

Standardně sportovní přední sedadla se mi líbila více než ta v Octavii Scout, protože jsme jim naměřili delší sedák. Slušně podpírají stehna, snoubí se tu pohodlí s výborným držením těla v zatáčkách.

Testoval jsem i příplatkovou variantu s vnitřkem ze semiše (alcantary) a koženými bočnicemi a hlavovými opěrkami. Ty podpírají hlavu měkounce jak dlaně milující ženy. Za další příplatek dostanete elektrické nastavení a vyhřívání předních sedadel.

Na rozdíl od klasického kombíku ST si nelze pořídit sklopné sedadlo spolujezdce a díky tomu v autě převážet i hodně dlouhé předměty.

Za volant Leonu X-PERIENCE se naprosto v pohodě uvelebil i kolega měřící 185 cm.

Kožený volant patří ke standardu i s multifunkčními tlačítka a pádly řazení v případě, že Leon X-PERIENCE obsahuje automatickou převodovku. Díky zesílení v místech úchopu se parádně drží, a navíc podle mě skvěle vypadá.

Praktičnost s vytříbeným stylem se snoubí i u ovládacích tlačítek a rolerů. Obsluhují palubní počítač, audiosoustavu a bluetooth handsfree umožňující legální telefonování za jízdy. Za příplatek si můžete pořídit i hlasové ovládání systému.

Mimo ramena volantu se ovládá pouze tempomat, tedy přístroj udržující rychlost nastavenou řidičem. Děje se tak ale rovněž velmi prakticky a intuitivně na páčce blinkrů bez nutnosti dávat ruku z volantu. Běžný tempomat najdeme ve standardu, za příplatek si lze pořídit adaptivní verzi s udržováním odstupu od nejbližšího auta, který si lze nastavit (na snímku).

Další pochvalu si zaslouží přístrojový štít s velkým displejem, který nezapře inspiraci u Audi, ale podle mě vypadá ještě lépe než u A3 Sportback. Na snímku vidíte jeho barevnou příplatkovou verzi, kterou dostanete v paketu s navigací.

Tady je obyčejnější standardní černobílá varianta, kterou jsem zkoušel u Leonu hatchback.

Ke standardu Leona X-PERIENCE patří pětipalcový barevný dotekový displej na středovém panelu umožňující nejen ovládání audiosoustavy. Verzi na obrázku jsem zkoušel u hatchbacku.

V testovaných vozech byla jeho příplatková verze pro navigaci s úhlopříčkou 5,8 palce. Líbila se mi grafika, logika obsluhy i rychlost odezvy. Některé funkce se aktivují po přiblížení ruky k displeji.

Na displeji si můžete zobrazit třeba všechny funkce palubního počítače, aniž byste mezi nimi museli přepínat.

Skryla se sem také možnost deaktivovat protiprokluz a trochu oddálit zásahy stabilizačního systému. To ale chválit nebudu, protože dřív stačilo před zatáčkou zmáčknout tlačítko, a teď jsem nucen si zapamatovat několik kroků do hloubi menu multimediálního systému. A to mi zvlášť u sportovně laděného kombíku nepřijde moc chytré.

Vztekal jsem se také z umístění USB přípojky uvnitř kaslíku spolujezdce. Pokud jsem chtěl mobil dobíjet, tak musel zůstat zavřený uvnitř.

Nejvyšší provedení displeje s navigací má úhlopříčku 6,5 palců a umí některé další multimediální funkce jako třeba zrcadlit některé mobilní telefony nebo číst SMS, zatím jsem ho ale netestoval.

O úhlednost středového sloupku se stará standardně montovaná klimatizace s automatickým udržováním teploty v interiéru a možností nastavit si rozdílné "podnebí" v zóně řidiče a spolujezdce.

Zkoušel jsem několik zajímavých příplatkových asistentů známých i z jiných aut koncernu Volkswagen. Systém Lane Assist se stará o aktivní udržování jízdního pruhu, pokud ho vidí. Ve spojení s adaptivním tempomatem funguje deset vteřin jako autopilot, pak řidiče důrazně upozorní, aby se ujal řízení.

Front Assist monitoruje situaci před vozidlem a podle situace buď graficky upozorňuje na nebezpečnou vzdálenost, nebo, pokud jde do tuhého, přidá i akustické varování, případně začne sám brzdit. Funguje to dobře a v době psaní SMS za volantem se podobný pomocník opravdu hodí...

Také automatická dálková světla u příplatkových LED svítilen fungovala nad očekávání - méně rozčilovala ostatní než například u nového Passatu. Řidiči stačí mít neustále puštěné "dálkáče" a auto je samo vypíná a zase zapíná tak, aby neoslňovalo jiné šoféry.

Nadšeni budou přihrádkomilové a odkladači množství krámů, které běžně nosí po kapsách, mezi něž se počítám. Moc šikovná třeba na mobil nebo peněženku je pogumovaná schránka ve spodní části středového panelu.

Prostor na velké PET láhve jsem objevil ve výplních dveří.

Mobily, klíče a kelímky s pitím pojme prostor mezi řidičem a spolujezdcem. Další věci se dají odložit do schránky v podélně nastavitelné a pohodlné středové opěrce, nebo před ní.

Schránku jsem objevil i v přístrojové desce.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadníkufr základníkufr maximální

Seat Leon X-PERIENCE jen o 3,5 cm překonává hranici 4,5 m a patří tak z hlediska délky karoserie k menším kombíkům nižší střední třídy. Například Octavia Scout je o 15 cm delší. Na podélné prostornosti se to však neprojevuje negativně, seat patří k nadprůměru.

Ani za panoramatickým střešním oknem jsem si na zadních místech nestěžoval na místo nad hlavou. Díky tomu si za sebe pohodlně sednou i dva urostlí chlapi.

Uprostřed se sice nesedí o tolik hůř než na krajích, ale kvůli parodii na hlavovou opěrku se tady bezpečně usadí jen děti, nebo hodně malý dospělý.

Lepší bude auto používat ve čtyřech a užít si komfortu, nebo prostrčit prostředkem třeba lyžařský vak.

Zavazadlový prostor patří z hlediska výrobcem udávaného objemu mezi soupeři k nejlepším - Seat uvádí 587 l.

Dílčí měření jednotlivých parametrů není u kufru Leonu X-PERIENCE vůbec jednoduché. Situaci totiž trochu komplikuje jinak velmi praktická a lehce manipulovatelná variabilní podlaha.

Ta v horní poloze vyrovnává přechod mezi sklopenými sedadly a kufrem do vzorně navazující roviny a snižuje schod za nákladovou hranou. Zároveň ale snižuje hloubku kufru. V této poloze je kufr Leonu X-PERIENCE ve výši podlahy asi o 6 cm kratší než u Octavie Scout a z tohoto hlediska podprůměrný mezi konkurenty.

Při nižší poloze podlahy pro změnu zužují šířku kufru segmenty sloužící k uchycení podlahy ve vyšší poloze. Bez nich jsme ve vyšší poloze podlahy naměřili minimální šířku přibližně stejnou jako u Octavie Scout a tedy průměrnou. Podívejte, jak šikovně vyhlazuje podlaha docela vysoký schod mezi ní a sklopenými zadními sedadly. Zároveň ale kufr zkracuje.

Variabilní podlaha se dá v případě potřeby z auta lehce vyjmout. Její úchyty nikoli.

Za chytré řešení považuji možnost standardně sklápět opěradla zadních sedadel páčkami z kufru.

Další dobrou vychytávkou je zacvaknutí rolety do úchytů pod podlahou - snímek pochází z klasického kombíku ST. Stačí vyjmout boční segmenty sloužící pro zadržování menších předmětů. Když už jsme ale u toho, tak mi u jinak chytře řešeného kufru Leonu X-PERIENCE chybělo něco jako sítě u Octavie Scout, které "umrtví" třeba jeden kufr a znemožní mu mlátit se v zavazadelníku při rychlé jízdě v zatáčkách.

Zato gumová poutka nebo háčky na nákupní tašky v zavazadlovém prostoru najdete a nechybějí ani na pátých dveřích, které se otvírají vyklopením loga Seat.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Nejlevnější Seat Leon X-PERIENCE se nabízí s naftovým motorem 1.6 TDI/81 kW, který Octavia Scout v paletě nemá. Ostatní motory se s ní shodují. Pod kapotou tedy může vrčet i dvoulitr 2.0 TDI s max…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus