ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Seatu Leon X-PERIENCE
15. prosince 2014

Tak to v životě chodí, že se občas ze sourozenců stanou největší konkurenti. V případě Seatu Leon X-PERIENCE a Škody Octavia Scout je k tomu naprogramovali přímo jejich rodiče ve Volkswagen Group. Situace je o to pikantnější, že při uvedení na trh v roce 2014 šlo o jediné dva soupeře mezi kříženci kombíků a SUV nižší střední třídy. I když za bukem už čekal třetí brácha - VW Golf Alltrack představený na autosalonu v Paříží 2014.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Nejlevnější Seat Leon X-PERIENCE se nabízí s naftovým motorem 1.6 TDI/81 kW, který Octavia Scout v paletě nemá. Ostatní motory se s ní shodují.

Pod kapotou tedy může vrčet i dvoulitr 2.0 TDI s maximálním výkonem 110 kW a manuální převodovkou nebo silnější verze 135 kW v kombinaci s automatickou převodovkou DSG. Benzinové motory zastupuje osmnáctistovka s turbem spojená také výhradně s automatem.

Srovnatelné verze běžného Leonu ST mají o něco nižší spotřebu a lepší dynamiku, ale rozdíl je pouze v desetinkách. Navíc to neplatí o základní naftové šestnáctistovce, která má u Leonu X-PERIENCE vyšší výkon a tudíž o něco svižnější sprint z místa na stovku.

V rámci kombíků nižší střední třídy patří všechny motory Leonu X-PERIENCE kromě naftové šestnáctistovky k dynamičtějším a zároveň žravějším. Základní motor najdeme v obou ukazatelích v průměru.

reklama

1.4 TSI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.8 TSI DSG 4WD

I když mám tenhle benzinový turbomotor rád, tak ve spojení se šestistupňovým automatem pro něj nenacházím téměř žádnou zákaznickou obec. Sportovněji založení šoféři by raději řadili sami a na polykání velkých porcí kilometrů se vzhledem ke spotřebě také příliš nehodí. Navíc jsem nebyl příliš nadšený ani spoluprací motoru a převodovky.

Dynamika a pružnost osmnáctistovce dopované turbem nechybí, ale automat mu trochu bere plynulost a kultivovanost.

Výrobcem udávaná spotřeba 6,8 l nepatří mezi žádný zázrak a navíc není snadné ji vůbec dosáhnout. Dlouhodobý průměr v testu přesahoval devět litrů. Z Prahy do Alp jsme jeli za 9,4 l, zpátky po větru za osm litrů. Nesnažili jsme se o žádnou eco-rally a občas auto pořádně provětrali, ale většinou jsme jeli ve dvou relativně klidně.

Konzumaci seatu jsem zkoušel také při ustálených rychlostech. Při devadesátce jsem naměřil 6,4 l a při 130 km/h nepříjemně vysokých 9,2 l. Už z toho je vidět, že výrobcem udávaných 6,8 l je těžko splnitelnou metou, zvlášť když převodovka i při menším tlaku na pedál podřazovala jak šílená, takže při méně plynulé jízdě rostla žízeň auta dost dramaticky. Je fakt, že jsme měli širší než standardní kola, a navíc zimní obutí, což může klidně dělat až půl litru na sto kilometrů.

Šestý rychlostní stupeň je poměrně dlouhý. Při devadesátce motor točí necelé dva tisíce a rychlost 130 km/h posune ručičku ke stále rozumným 2800/min.

1.6 TDI 4WD

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI/110 kW 4WD

Slabší výkonová verze naftového dvoulitru kombinovaná s manuálním řazením mi sedla nepoměrně víc než benziňák s automatem. Jsem si téměř jistý, že půjde o nejoblíbenější provedení Leonu X-PERIENCE, protože umožňuje univerzální využití. Nabízí dostatek dynamiky i síly stejně jako kultivovanosti. Spotřeba se pohybuje v rozumných mezích.

Autem jsem jezdil pouze v Rakousku po alpských silnicích, kde se spotřeba pohybovala na 6,7 l. Podle výrobce by to mohlo jít při jízdě s lehkou nohou téměř o dva litry úsporněji.

Už od 1500 otáček jsem zaznamenal citelný zátah, takže při rychlosti 90 km/h není třeba při předjíždění často podřazovat, protože to už motor točí asi 1700 otáček. Na dálnici se při 130 km/h posunula ručička otáčkoměru k 2400/min.

2.0 TDI/135 kW DSG 4WD

Tento motor byl testován v jiném autě. Naleznete jej v článku První test nové Škody Octavia Scout.

Řazení

Zatímco u běžného Leona ST jsem si na manuální řazení u benzinových turbomotorů 1.4 TSI a 1.8 TSI trochu stěžoval ve smyslu nezřetelných drah a dopadům k jednotlivým rychlostním stupňům, u X-PERIENCE s motorem 2.0 TDI fungovalo naprosto bezchybně.

Připadalo mi precizní, přesné, hladké a rychlé, chyběla i zatuhlost dříve typická pro manuální řazení u naftových motorů koncernu Volkswagen.

Jako zajímavý nápad mi připadá malba kulisy řazení na bok páky nikoli na její hlavici.

Testoval jsem i šestistupňovou automatickou převodovku DSG v kombinaci s benzinovým motorem 1.8 TSI. Naprosto dokonale fungovala pod plynem, kdy sázela hladce a nezřetelně vyšší kvalty.

Našlo se však i dost situací, kdy jsem s ní spokojený nebyl. Asi nejhůř se chovala při změně směru jízdy z couvání na dopředný pohyb. Trvalo dobu, než na takový pokyn zareagovala a ještě při tom dost cukla. Také rozjíždění z místa fungovalo s dost velkou prodlevou.

Zpočátku jsem měl také pocit, že převodovka drží otáčky zbytečně vysoko a zbytečně podřazuje při každém lehčím sešlápnutí plynu a to i v ekonomickém jízdním profilu, což výrazně zvyšuje spotřebu. Často jsem manuálně pomocí pádel za volantem řadil výš a nechával motor pracovat v nižších otáčkách, které v pohodě zvládá. Postupem času jako by se to převodovka také naučila. Šlo o úplně nové auto, a tak se zřejmě její program přizpůsobil požadavkům řidiče.

Řízení

Ocenil jsem jeho přesnost i přirozený odpor posilovače.

Dojem z něj se dost měnil podle zvoleného Drive Profilu (standard pro verze s automatickou převodovkou). Jde o možnost nastavit si řízení a řazení automatické převodovky do normálního, sportovního, ekonomického nebo individuálního módu. Ve sportovním módu byl odpor posilovače o dost větší než v normálním.

U Leonu X-PERIENCE se standardně nabízí progresivní řízení, které posouvá radost z ovládání auta ještě výš než u normálního kombíku.

Za prvé má ještě strmější převod, což znamená, že od kraje do kraje potřebujete méně otáček volantu a auto reaguje zatočením i na menší pohyb volantem.

Za druhé funguje velmi progresivně, což znamená, že se dá volantem točit lehce při nižších rychlostech a tuhne při vyšších rychlostech.

Za třetí se výrazně přizpůsobuje módům Drive Profilu - a je třeba s tím počítat. Pro sportovní jízdu se opravdu hodí sportovní mód s tužším odporem posilovače kolem středové polohy a naopak s jemným pomáháním v prudkých zatáčkách. Při normální jízdě mi odpor volantu ve sportovním módu připadal trochu nepřirozený, ale když jsem za to vzal, tak jsem si ho nemohl vynachválit.

Zkrátka naladění progresivního řízení je věda a řidič musí trochu spolupracovat, ale když na to přistoupí, tak ho čeká skvělé ježdění.

Velký rozdíl také je, jestli jedete s aktivovaným Lane Assistem, nebo bez něj. S ním má totiž řízení tendenci šoférovu ruku vést, což každému nemusí vyhovovat. Někdy pak máte pocit, že se s autem perete. Řízení navíc pořád trochu "pracuje", když zjišťuje, jestli držíte volant.

Podvozek

Podvozek Leonu X-PERIENCE se nachází o 27 mm výš než u běžného Leonu ST a standardně je osazen víceprvkovou zadní nápravou a elektronickou uzávěrkou diferenciálu, která pomáhá autu zatáčet tím, že pracuje proti nedotáčivému smyku. Každý Leon X-PERIENCE disponuje pohonem všech kol prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex páté generace.

Rozšířené podběhy vyplňují standardně sedmnáctipalcová litá kola s rozměrem pneumatik 205/55 R17. Testovaná auta disponovala příplatkovými osmnáctkami 225/45 R18.

Taková výbava je předpokladem vynikajících jízdních vlastností, což se v testu projevilo na několika různých typech povrchu.

Na suchu se stabilizační systém téměř "nezapotí". Auto projíždí zatáčky místy až neuvěřitelnou rychlostí s lehkostí hatchbacku. Ani mokrý povrch na věci moc nemění.

Pokud si chcete užít jízdu na klouzavějších površích typu šotoliny nebo sněhu, je dobré si částečně deaktivovat stabilizaci. Kvůli tomu musíte hluboko do menu palubního počítače, což mi u sportovně laděné značky připadá jako zločin.

Když to neuděláte, sice vás elektronika nechá mírně sklouznout, ale také se s ní budete dost prát. Ve sportovnějším módu ESC si užijete. V porovnání s ostatními kombíky včetně Octavie Scout působí Leon X-PERIENCE velmi řiditelným a zábavným dojmem. Vyzkoušel jsem v Alpách na sněhu a šotolince i řiditelné smyky všech kol a na rozdíl od ostatních kombíků nebo SUV jsem měl nad autem pocit téměř naprosté kontroly.

Na druhou stranu není Leon X-PERIENCE kombíkem, který by měli vyhledávat zájemci o co nejpohodlnější svezení. A to zvlášť s příplatkovým sportovnějším obutím. Na dlouhých cestách po kvalitních silnicích mezi Prahou a Alpami jsem sice žádné příznaky horšího komfortu nezaznamenal, ale stačilo projet v české metropoli pár propadlých kanálů, hlubších spár nebo naopak vystouplých zpomalovacích prahů a od podvozku se ozývaly nepěkné rány, které občas pocítila i moje sedací soustava. Auto ale mírně poskakovalo i na vlnkách a hrbolech. Situaci by měly vylepšit příplatkové nastavitelné tlumiče, které jsem ale zatím netestoval.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus