ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Seatu Leon ST po faceliftu
14. října 2019

Leon je pro Seat nejdůležitějším modelem a míří přímo proti lídrovi českého trhu. Ač jde o sourozence Škody Octavia Combi z koncernu Volkswagen, jde zároveň i o jejího velkého konkurenta.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Na konci roku 2019 se Seat Leon prodává hned s pěti pohonnými jednotkami. Základ tvoří spalovací motor 1.0 TSI, který je dostupný s výkonem 85 kW a manuální převodovkou. Dynamičtější volbou je benzínová motorizace, ale tentokrát s vyšším obsahem 1.5 TSI a atraktivnějším výkonem 96 až 110 kW. Silnější provedení je pak dostupné jak s automatickou převodovkou DSG, tak i s šestistupňovým manuálem.

Pokud vám ale benzín nevoní můžete sáhnout po vznětových variantách. K dostání je buď úsporná, ale líná šestnáctistovka s výkonem 85 kW, nebo svižnější 2.0 TDI/110 kW. Oba tyto agregáty jsou v porovnání s konkurencí opravdový „šetřílci“, jelikož spotřebují pouze 4,2 – 4,4 litrů paliva na sto kilometrů. Motorizace 2.0 TDI spolupracuje s manuálem i automatem.

Jako jedno z mála automobilů na českém trhu disponuje Seat Leon také pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Díky tomuto motoru můžete jezdit téměř zadarmo, jelikož v přepočtu jeden kilometr vyjde zhruba na jednu korunu z hlediska ceny paliva, což je fantastické. V Leonu se jmenuje 1.5 TGI a oplývá výkonem 96 kW. Pojí se jak se 6stupňovou manuální převodovkou, tak i s automatickou DSG.  

reklama

1.0 TSI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/96 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/110 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TGI

Zemní plyn má spoustu výhod, tou hlavní jsou nízké provozní náklady. V přepočtu jeden kilometr vyjde zhruba na jednu korunu z hlediska ceny paliva, což je impozantní cena. Další výhodou je menší ekologické znečištění proti naftovým nebo čistě benzínovým motorům. Elektromobilům se v ekologii sice nevyrovná, ale nemusíte mít starosti se složitým a dlouhým dobíjením.

A jak to vlastně funguje? Úplně jednoduše, místo jedné benzínové nádrže automobil disponuje dvěma, jednou na CNG, která má objem 17,3 kg a druhou devítilitrovou na benzín. Provoz na plyn signalizuje zelená kontrolka. Když plyn dojde a pojedete na benzin, téměř nic nepoznáte. Připadalo mi, že auto bylo na plyn hlučnější, ale jeho zátah plynulejší než na benzin, téměř jsem při provozu na CNG nevnímal zátah turba.

Auto jsme doplňovali na pumpě bez obsluhy poblíž Kolína. Postupovali jsme podle návodu a celý úkon nám zabral přibližně deset minut. Počítejte s tím, že doplnění plynu trvá déle než tankování benzinu. Na dotankování plné nádrže nepotřebujete ani pětistovku. Když pojedete normálně, můžete počítat s tím, že kolik utratíte v korunách, tolik ujedete v kilometrech.

1.5 TGI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Seat Leon se na konci roku 2019 dodává pouze se šestistupňovým manuálem nebo se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG (dvouspojková). My jsme prozatím testovali pouze manuální řazení, které po většinu času fungovalo bezchybně. Bylo přesné a dráhy sportovně krátké. Jedinou vadou na kráse je její hlučnost při přeřazování mezi jednotlivými kvalty.

 

Řízení

Řízení Leonu je velmi slušné. Ocenil jsem jeho přesnost i přirozený odpor posilovače. Mělo to však jedno ale. Leon je možné vybavit asistentem udržujícím vůz v pruzích. A ten má své mouchy. S ním totiž řízení působí dost nepřesně a v řidiči vyvolává pocit, že nad řízením nemá plnou kontrolu. Asistent má totiž silnou tendenci zasahovat do řízení a vůz tak občas působí, jako když v pruzích lehce plave.

Dojem z řízení se dost měnil podle zvoleného Drive Profilu. Jde o možnost nastavit si řízení, řazení automatické převodovky, odezvu plynového pedálu a výkon klimatizace do normálního, sportovního, ekonomického nebo individuálního módu. Ve sportovním módu byl odpor posilovače o dost větší než v normálním.

Brzdy

 

Podvozek

Seat Leon ST se na silnicích všeho druhu choval báječně. Snadno se hnal do zatáček, choval se ochotně, ač jsem cítil větší tíhu na přídi, která se občas projevuje těžkopádností. Leon ST je však rozhodně jedno z nejpříjemnějších rodinných kombíků a je radost ho řídit. Skvěle žehlí menší i větší nerovnosti a snadno si poradí i s rozbitými okreskami.

Zmíněná těžkopádnost se dá zmírnit nastavením komfortního módu tlumičů u příplatkové funkce adaptivní regulace (DCC). Pak je Leon ST trochu poddajnější.

Je však patrné, že se jízdní vlastnosti různých verzí Seatu Leon ST budou dost zásadně lišit s ohledem na zvolený motor, výbavu a rozměr kol, což s sebou také ponese i to, že s různými motory se pojí jiná zadní náprava.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus