ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Seatu Leon ST po faceliftu
9. prosince 2016

Leon je pro Seat nejdůležitějším modelem a míří přímo proti lídrovi českého trhu. Ač jde o sourozence Škody Octavia Combi z koncernu Volkswagen, jde zároveň i o jejího velkého konkurenta.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

V nabídce motorů se toho změnilo trochu více.

Novinkou je zážehový tříválec 1.0 TSI/85 kW, který například u Octavie nahradil čtyřválec 1.2 TSI/81 kW. Ten však u Leonu v nabídce po faceliftu zůstal, i když byl k dispozici jen s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Kromě těchto motorů byly po faceliftu v nabídce ještě silnější čtyřválce 1.4 TSI/92 kW, 1.4 TGI/81 kW umožňující provoz na CNG, 1.4 TSI ACT/110 kW s možností vypínání jedné řady válců a také 1.8 TSI/132 kW.

Vznětové agregáty nově zastupoval čtyřválec 1.6 TDI/85 kW a původní dvoulitry 2.0 TDI/110 a 135 kW.

Seat se dušuje, že s faceliftem se zlepšilo odhlučnění všech motorů, a to zejména dieselů. Testoval jsem 2.0 TDI se 135 kW a stále si myslím, že zvuková izolace by mohla být lepší, ale například v porovnání s naftovým Opelem Astra je na tom Seat podstatně lépe.

Další změny se odehrály na podzim roku 2018 a začátkem roku 2019 kvůli novým emisním normám. Základním motorem se stala úsporná (spotřeba 4,8 l), ale poměrně líná verze 1.0 TSI/63 kW, zůstala i stejně úsporná, ale živější varianta s 85 kW. Benzinové čtyřválce nově zastupují motory 1.5 TSI/96 kW se stále nadprůměrnou úsporností a solidní dynamikou a dravý, ale docela žravý 2.0 TSI DSG/140 kW.

Z palety naftových motorů zůstaly pouze 1.6 TDI/85 kW a 2.0 TDI DSG/110 kW s ničím nevyčnívajícími parametry. Šetřílky by mohla oslovit i pohonná jednotka na zemní plyn 1.5 TGI/96 kW.  

reklama

1.0 TSI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/96 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI/110 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TGI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TGI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

V základu všech modelů je šestistupňová ručně řazená převodovka s výjimkou nejslabšího benzinového motoru 1.2 TSI/63 kW později 1.0 TSI/63 kW) i turbodieselu 1.6 TDI/85 kW, které mají k dispozici pouze pětistupňovou převodovku.

Za příplatek 45 tisíc pak šlo mít u všech motorů s výjimkou čtyřválce 1.2 TSI/63 kW samočinnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. Toto se později také změnilo, ale možnost automatu zůstala pro některé motory zachována, a u některých se dokonce DSG stalo jedinou volbou.

Řízení

Řízení Leonu je velmi slušné. Ocenil jsem jeho přesnost i přirozený odpor posilovače. Mělo to však jedno ale. Leon je nově možné vybavit asistentem udržujícím vůz v pruzích. A ten má své mouchy. S ním totiž řízení působí dost nepřesně a v řidiči vyvolává pocit, že nad řízením nemá plnou kontrolu. Asistent má totiž silnou tendenci zasahovat do řízení a vůz tak občas působí, jako když v pruzích lehce plave. Možná to jsou jen dětské nemoci u předprodukčních vozů, které byly na test k dispozici, testování totiž probíhalo na konci listopadu 2016, zatímco první vozy se k zákazníkům dostanou v lednu 2017.

Dojem z řízení se dost měnil podle zvoleného Drive Profilu. Jde o možnost nastavit si řízení, řazení automatické převodovky, odezvu plynového pedálu a výkon klimatizace do normálního, sportovního, ekonomického nebo individuálního módu. Ve sportovním módu byl odpor posilovače o dost větší než v normálním.

Brzdy

Chování brzd nijak nvybočuje z toho, jak brzdí konkurenční vozy. Brzdový pedál má dobře nastavený chod a na silničkách okolo Barcelony jsme nezaznamenali žádné vadnutí či nestandardní chování.

Podvozek

Víceprvkovou nápravu dostanete pouze s verzemi 1.8 TSI (později 2.0 TSI) a 2.0 TDI/135 kW, ostatní mají klasickou nápravu s vlečenými rameny. Krátce jsem otestoval Leon s motorem 1.0 TSI s jednodušší zadní nápravou a vůz se mi zdál velmi snadno ovladatelný a především lehký. Nejsilnější naftový motor s Leonu ST se však choval také báječně. Snadno se žene do zatáček, chová se ochotně, ač je cítit větší tíha na přídi, která se občas projevuje těžkopádností. Leon ST je však rozhodně jedno z nejpříjemnějších rodinných kombíků a je radost ho řídit. 

Zmíněná těžkopádnost se dá zmírnit nastavením komfortního módu tlumičů u příplatkové funkce adaptivní regulace (DCC). Pak je Leon ST trochu poddajnější.

Je však patrné, že se jízdní vlastnosti různých verzí Seatu Leon ST budou dost zásadně lišit s ohledem na zvolený motor, výbavu a rozměr kol, což s sebou také ponese i to, že s různými motory se pojí jiná zadní náprava.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus