ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Seatu Leon ST Cupra
6. března 2016

Doktor Jekyll i pan Hyde. Prostorné rodinné kombi a sporťák v jednom - to je Seat Leon ST Cupra.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Ondřej BěhalOndřej Běhal

Doktor Jekyll i pan Hyde. Prostorné rodinné kombi a sporťák v jednom - to je Seat Leon ST Cupra.

Díky výkonu až 290 koní (od roku 2016, nejpre se prodávala verze s 280 koňskými silami) a zrychlení z nuly na stovku za 5,8 s (s automatem, manuální řazení je o desetinu pomalejší) jde o jeden z nejdynamičtějších kombíků na trhu. Zároveň ale v porovnání s ostatními vozy nižší střední třídy s karoserií kombi boduje i velikostí a praktičností zavazadlového prostoru. Ten se výrobcem udávaným objemem 587 litrů neliší od běžného Leonu ST.

Největší nevýhodu představuje horší úroveň komfortu, ale pouze tehdy, pokud budeme Leon ST Cupra porovnávat s podobně velikými kombíky. V rámci sportovně laděných aut nejde ani na standardních devatenáctipalcových kolech i díky sériově montovanému adaptivnímu tlumení s módem Comfort o žádný extrém. Při porovnání s podobně výkonnými auty potěší i cena.

Vnější vizáží se Cupra od běžného Seatu Leon ST liší jen decentně. Kromě větších kol patří mezi poznávací znaky třeba červené třmeny brzd, chromové koncovky výfuku nebo sériově montované LED světlomety. Ty ale nesvítily tak excelentně, jak bych čekal, což se projevilo i třeba při porovnání se souběžně testovaným novým Opelem Astra K vybaveným jeho příplatkovými Matrix LED světly.

Lze si připlatit za sady s odlišným zbarvením některých prvků. Na snímku vidíte oranžovou Energy Line. Fotku zvětšíte kliknutím na ni stejně jako všechny ostatní v testu.

Uvnitř se Cupra od běžného kombíku od Leonu odlišuje třeba sportovními sedadly. V testované verzi byla parádní příplatkové anatomy s integrovanými opěrkami hlavy. Mým 175 cm výšky sedla úplně dokonale a skvěle držela tělo v zatáčce, větším šoférům ale asi bude makovice nad opěrky přečuhovat.

Při testech výkonnější verze 290 koní ve Španělsku jsem zkoušel i standardní sportovní sedačky, které vyhoví řidičům všech velikostí.

Zaujaly mne také přístroje s rychloměrem cejchovaným do 300 km/h, což u běžného leonu nenajdete.

Dvoulitrový benzinový čtyřválec s turbem dokáže fungovat jak při splynutí v každodenním provozu tak jako pohon pro zážitkové sportování.

V prvním případě mne zaujala jeho pružnost. Šestku jsem mohl mít zařazenou i ve vesnicích, 1200 otáček při 50 km/h zvládá motor naprosto bez problému a suverénně z nich zrychluje.

Úplně zcestná není díky dlouhé šestce ani výrobcem udávaná spotřeba 5,8 l. Při 90 km/h na šestku motor točí jen 2100 otáček a naměřil jsem konzumaci 5,7 l. Na dálnici při 130 km/h ukazoval otáčkoměr 3000/min. a palubní počítač spotřebu 8,2 l. Nejčastěji jsem v běžném provozu jezdil asi za 7,5 l naturalu na 100 km.

Už z devadesátky motor zrychluje tak, že při předjíždění není nutné podřazovat. Po přepnutí na režim Cupra se tichý zvuk motoru změní ve výhružné brumlání.

Jakmile podřadíte a začnete využívat otáčky nad 4000/min., řídíte auto se závodními ambicemi. Ty podporuje i velmi strmé řízení a krátké, i když ne zcela zřetelné a samozřejmé řazení.

Zatímco v Česku jsem testoval ještě starší verzi s 280 koňmi výkonu, ve Španělsku začátkem roku 2016 došlo na variantu 290. Přiznám se, že s půlročním zpožděním jsem opravdu nedokázal porovnat, jak moc se nárůst výkonu o 10 koní projevil. Charakteristika motoru se nijak zásadně nezměnila.

Naprosto neuvěřitelná je ochota kombíku s pohonem předních kol zatáčet. Nedotáčivost jsem na suchém asfaltu prakticky nezaznamenal, takže se nemusel nijak zvlášť činit ani stabilizační systém, který se dá buď potlačit, nebo zcela vypnout. A to jsem s gustem dělal.

Pokud se vám v prudkých zatáčkách bude zdát, že se volant v ruce stáčí dovnitř do zatáčky, tak vězte, že se tak děje díky sériově montovanému samosvornému diferenciálu. Právě tahle pomůcka pomohla slovo "nedotáčivost" prakticky vyřadit ze slovníku Seatu Leon ST Cupra.

Zkrátka jde o jeden z nejzábavnějších kombíků na trhu. Daní za to je zhoršený komfort, ale vyloženě nepříjemně jsem se cítil jen na některých hluboko propadlých kanálech v Praze, jinak to nebylo tak hrozné.

Ve Španělsku jsme Leon Cupra ST 290 testovali i na uzavřené silnici, nebo klopené dráze dlouho nepoužívaného závodníku okruhu Terramar Sitges. I na limitu mi auto připadalo velmi poslušné a nezáludné.

Seat Leon ST Cupra si budou pořizovat tátové, kteří chtějí skloubit rodinu s vášní pro rychlá auta. Umím si ho také představit jako velmi žádané služební auto a doufám, že si ho nepořídí Policie České republiky. Prodává se od začátku roku 2015. Silnější verze 290, která nahradila provedení s 280 koňmi, přijela na trh v roce 2016.

Podrobný test klasického kombíku Seat Leon ST čtěte zde.

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá
přístrojová deska
sedadla přednísedadla zadníkufr základníkufr maximální
reklama
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus