ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Seatu Ateca
11. října 2016

Seat Ateca je historicky prvním vozem kategorie SUV této španělské automobilky, která náleží do koncernu Volkswagen.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Ateca kombinuje benzinové a naftové pohonné jednotky dopované turbodmychadly a uložené napříč pod přední kapotou s dvěma převodovkami - šestistupňovou manuální a sedmistupňovou automatickou.

Základní pohonnou jednotku tvoří zážehový přeplňovaný tříválec 1.0 TSI/85 kW, který je k dispozici pouze s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Nejslabší Ateca dokáže akcelerovat z klidu na 100 km/h za 11,0 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 183 km/h. To je mezi benzinovými SUV nižší střední třídy podprůměr, ale podle výrobcem udávané spotřeby jen 5,2 l naturalu na 100 km patří mezi nejúspornější.

Nad základním motorem se nachází čtyřválec 1,4 TSI/110 kW vybavený technologií vypínání dvou válců, který je již možné kombinovat s pohonem všech kol a samočinnou sedmistupňovou převodovkou DSG dodávanou standardně s pádly řazení pod volantem.

S tímhle motorem již Ateca nabídne nadprůměrnou dynamiku a u verzí s pohonem předních kol stále vynikající spotřebu.

Tím nabídka zážehových motorů končí.

O něco širší je paleta turbodieselů.

Základní motor 1.6 TDI/85 kW je k dispozici opět pouze s pohonem předních kol a ručně řazenou převodovkou. Ani v tomto případě nelze očekávat nějakou úchvatnou dynamiku. Akcelerace z klidu na rychlost 100 km/h totiž nejslabší dieselové Atece trvá 11,5 s, maximální rychlost je 183 km/h. Přednost opět tvoří kombinovaná spotřeba 4,2 l/100 km.

Dvoulitrové TDI se nabízí s výkony 110 a 140 kW, přičemž slabší variantu lze kombinovat jak se samočinnou sedmistupňovou převodovkou DSG, tak s pohonem všech kol. tady se snoubí solidní dynamika se stále vynikající spotřebou.

Nejsilnější motorizace se nabízí výhradně s pohonem všech kol a automatem. Zrychlení 0-100 km/h za 7,5 s a nejvyšší rychlost 212 km/h hovoří za vše, jde o naprostou špičku. Přitom si nejsilnější Ateca v nabídce vystačí se stále velmi rozumnými pěti litry nafty na 100 km, což nijak nevyčnívá ze všech naftových SUV nižší střední třídy. 

reklama

1.6 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 TDI DSG 4WD

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Nejprve jsme testovali sedmistupňovou automatickou převodovku DSG, která byla s nejsilnějším turbodieselem velmi dobře sladěna. Ani v členitém kopcovitém terénu jsme necítili potřebu sahat na páčky manuálního režimu řazení u volantu.
Na českých silnicích jsme pak v rámci spojení s benzinovým čtyřválcem 1.4 TSI vyzkoušeli ještě šestistupňový manuál. Ani proti němu nejlze najít větší kritiku. Řadí přesně a přijatelně hladce.

Řízení

Řízení se povedlo. Je přesné. Jen v režimech Eco a Normal se mi zdál nastavený účinek posilovače příliš velký. V režimu Sport samozřejmě řízení ztuhne.

Podvozek

Jezdil jsem automobilem, který byl postavený na těch největších kolech, jaká Ateca v současnosti může mít. Pneumatiky byly nízkoprofilové a jejich rozměr činil 245/40 R19. Na těchto devatenáctipalcových kolech mně nastavení podvozku připadalo příliš tvrdé, zejména při přejezdech příčných nerovností.

Pokud jsem jel s adaptivními tlumiči nastavenými režido mu Sport, bylo to cítit nejvíce. Na druhou stranu, na kvalitním povrchu si při tomto nastavení počínalo v ostrých zatáčkách velmi agilně, podvozek umožňoval i rychlé razantní změny směru bez nepříjemných náklonů.

Ty se zvětšily při změně režimu do "normalu" nebo "eca". S tím se pak o něco zlepšila plavnost jízdy na horším povrchu.

Schopnosti vozu s pohonem všech kol (předokolku jsem zatím nezkoušel) mimo silnici jsem zatím neměl možnost zkoušet v klasickém terénu, ale na ocelových překážkách takzvaného městského parkuru. Pohon všech kol označovaný 4Drive využívá pro připojení pohonu zadních kol elektronicky řízenou spojku Haldex, jejíž reakce jsou natolik rychlé, že je řidič nemá šanci postřehnout.

S pečlivě připravenou tratí a pod dohledem instruktora na vedlejším sedadle si auto poradilo bez ztráty kytičky a některé manévry vypadaly velmi efektně. 

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus