ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Seatu Arona
29. října 2017

Seat představil na jaře novou modelovou řadu Arona, nyní tento kompaktní crossover přichází na český trh. Pětidveřový hatchback vyšší stavby má v portfoliu španělské značky posílit nabídku populárních modelů SUV a zároveň vyplnit mezeru po malém kombíku Ibiza ST, který s novou generací tohoto modelu zmizel z nabídky.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Všechny motory Arony mají přímé vstřikování paliva, turbodmychadlo a systém stop-start. Aktuálně jsou na výběr dva benzinové tříválce 1.0 TSI s výkony 70 a 85 kW. Slabší se kombinuje s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, silnější s šestistupňovým manuálem nebo dvouspojkovým sedmistupňovým automatem.

Až příští rok nabídku rozšíří nový čtyřválec 1.5 TSI EVO o výkonu 110 kW se systémem vypínání poloviny válců a asi v polovině roku 2018 přijde ještě tříválec 1.0 TSI (70 kW) upravený na spalování stlačeného zemního plynu.

Na výběr budou mít také fandové nafty, ale do ceníku se turbodiesely dostanou až v průběhu listopadu. Čtyřválec 1.6 TDI bude k dispozici s výkony 70 kW a 85 kW. Slabší verze má pětistupňový manuál popřípadě sedmistupňový automat DSG, silnější pouze šestistupňový manuál.

 

reklama

1.0 TSI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TSI DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 TSI EVO

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TGI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 TDI/70 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 TDI/70 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Manuální převodovky mají snadné řazení, které klade přiměřený odpor, jednotlivé stupně přesně zapadají do svých pozic a také chod spojkového pedálu byl lineární a lehký. 

Nevím, jak je to u benzinových motorů, ale odstupňování manuálu u turbodieselu se liší u prvních čtyřech a posledních dvou. V prvním případě je odstupňování harmonické ve prospěch dynamické akcelerace, ve druhém se jedná o velmi dlouhé převody, které přispívají k nízkým otáčkám ve vyšších rychlostech a díky tomu lze dosahovat při jízdě po dálnici velmi nízké spotřeby paliva. Na druhou stranu pak v kopci chybí motoru síla.

Řízení

Řízení s elektrickým posilovačem nenabízí zpětnou vazbu od kol, ale to je dnes zcela běžné a nijak to nemá vliv na jeho dokonalou přesnost a také celkem překvapivou přímost. Ve vyšších rychlostech se můžete spolehnout na přiměřený odpor řízení, což umožňuje bez problémů vládnout vozidlu "pevnou rukou", ve městě a zejména při parkování pak zejména dámy ocení lehkost otáčení volantem i na místě. 

Brzdy

Proti brzdovému systému nelze mít námitek. Kotoučové brzdy na všech kolech (vpředu odvětrávané) reagují na sešlápnutí pedálu odpovídajícím způsobem. To znamená, že nejsou nijak jednovaté ani letargické. Prudké brzdění navíc nezpůsobuje zásadní "ponořování" přídě automobilu, ale to je samozřejmě spíše zásluha dobře naladěného podvozku. S ohledem na krásné počasí a suchý asfalt při testování lze těžko hodnotit, jak zasahuje ABS nebo systém jízdní stability.

Stejně jako Ibiza má i Arona mechanickou ruční brzdu na zadní kola, která se ovládá klasickou pákou na středovém panelu.

Podvozek

Na podvozek automobilu lze pět jenom ódy. Automobil je přes vyšší těžiště skvěle ovladatelný a podvozek nadstandardně drží v ostře projížděných zatáčkách bez dramatických náklonů karoserie. Nemám přímé srovnání s nižší a také dobře odladěnou Ibizou, ale troufám si tvrdit, že mezi oběma automobily velký rozdíl nebude. 

Automobil jsme protáhli mnoha silničkami, které se klikatí v horách okolo Barcelony, až se nám z toho občas zatočila hlava, a neustále jsme mohli obdivovat, jak přesně prostřednictvím přesného řízení si to Arona namíří tam, kde ji chcete mít, a jak dobře díky elektronické uzávěrce předního diferenciálu XDS skrývá svou vrozenou nedotáčivost.

Narozdíl od Česka však mají silnice v okolí Barcelony perfektní asfalt, který nemohl prověřit komfort odpružení automobilu. Docela by mě zajímalo, jak by si Arona poradila s českými silnicemi, které na mnoha místech připomínají spíše tankodrom, zvláště s příplatkovými 18palcovými koly obutými do nízkoprofilových pneumatik 215/45 R18. Ve své domovině však byla Arona s tímhle obutím za všech okolností suverénní.

I když jsou 18palcová kola krásná a z hlediska jízdních vlastností maximálně přínosná, asi bychom kvůli jízdnímu komfortu spíše doporučili na běžné používání 16palcový základ, kerý je od výbavy Style z lehkých slitin. Dobrým kompromisem (jízdní vlastnosti a krása vs. komfort) ještě mohou být i 17palcová kola. Za ty si už musíte připlatit, což nebude zřejmě platit pro sportovní provedení FR.

Za příplatek si můžete objednat také tzv. Seat Drive Profil, který umožňuje zvolit jízdní režim podle vašich potře. K dispozici jsou přednastavené režimy Eco, Normal a Sport. Upraví se tím naladění řízení nebo odezvy na plyn či reakce brzdových asistenčních systémů (ABS, ESC). Řidič si pak může "hrát" s nastavením jednotlivých řídících systémů vozidla v režimu Individual.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus