ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Subaru Forester
4. června 2020

Subaru dorazilo na český trh s novou, už pátou generací modelu Forester. Středně velké SUV nabízející se výhradně s pohonem všech kol má pod kapotou jedinou volbu: Zbrusu nový motor e-Boxer, tedy kombinaci dvoulitrového benzinového motoru a elektromotoru zabudovaného v automatické převodovce typu CVT označené jako Lineartronic.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Subaru Forester páté generace se na českém trhu prodává výhradně se zbrusu novým motorem e-Boxer. Jde o kombinaci dvoulitrového benzinového agregátu a elektromotoru zabudovaného v automatické převodovce typu CVT označené jako Lineartronic. Vůz je navíc vždy vybaven pohonem všech čtyř kol.

Maximální udávaný výkon 110 kW zůstal proti dřívějšímu čistě benzinovému motoru nezměněný, protože Subaru vůbec nepřičítá výkon elektromotoru (může dosáhnout maximálně 13,5 kW). Zůstalo i zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 s. Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba je dokonce o 0,2 l vyšší (6,7 l/100 km). Sice klesla ta městská, kde může nový Forester jezdit krátké úseky výhradně na elektřinu, ale o to výrazněji vzrostla mimo město. Hmotnost novinky se zvýšila o 110 kg.

reklama

2.0i Lineartronic

Subaru se při elektrifikaci vydalo vlastní originální cestou. Nová pohonná jednotka Subaru e-Boxer spojuje dvoulitrový benzínový agregát a elektromotor integrovaný v upravené automatické převodovce Lineartronic. Vždy spolupracuje s pohonem všech čtyř kol.

V praxi auto funguje jako jakýsi hybrid mezi klasickým hybridem a mild-hybridem. Při rozjezdech se téměř vždy zapojuje benzinový motor, ale elektřina autu pomůže lépe akcelerovat a přitom spotřebovat méně paliva. Při rychlostech mezi 20 - 40 km/h se většinou spustí pouze elektromotor a vůz dokáže při citlivé práci s plynem v tomto režimu ujet výhradně na elektřinu od několika stovek metrů až po necelé dva kilometry. Poté co řidič zrychlí, se do práce zase zapojí zážehový motor. Velmi často se stává, že automobil najednou pohání elektřina i benzín. Nejčastěji se tomu děje při prudké akceleraci.

V okamžiku, kdy je baterie vybitá, začne se sama dobíjet pomocí rekuperace nebo spalovacího motoru. Její celková kapacita činí 0,6 kWh. To není žádné závratné číslo, ale i tak dokáže systém uspořit až 11 % paliva. Na vlastní kůži se nám podařilo jezdit o skoro půl litru méně, než s klasickým dvoulitrovým motorem. Nabízí také mnohem kultivovanější chod.

A nakonec jedna zajímavost. Označení Boxer se používá proto, že se písty motoru uložené vodorovně pohybují protiběžně proti sobě a jejich pohyb tak připomíná boxerské rukavice. Motor je díky tomu plochý. Vozy jím poháněné mohou mít nižší těžiště, lépe rozloženou hmotnost a tím pádem lepší jízdní vlastnosti. Motory typu Boxer jsou většinou čtyřválce na benzin, ale Subaru dokázalo vyvinou i naftový Boxer. Tento typ motoru se používá i u vozů značky Porsche či cestovních motocyklů značky BMW. Mívaly jej i automobily Alfa Romeo nebo legendární Volkswagen Brouk.

Řazení

Řidič si může zvolit pouze to, jestli pojede dopředu, nebo bude couvat. Jinak za všech okolností volí převod bezestupňové převodovky CVT řídící jednotka, ale nestěžoval jsem si.

Prostě to funguje tak, že jak prudce šlápnete na pedál, takové otáčky dostanete. Samozřejmě také záleží na tom, jestli máte zvolený ekologický/komfortní (I) nebo sportovní mód (S) jízdy. 

V tom ekologickém auto volí delší převody a nižší otáčky, díky nimž drží rozumnou spotřebu, ve sportovním naopak kratší převody a vytáčení do nejvyšších otáček pro dravější jízdu.

Nutno však dodat, že převodovka má virtuálně přednastavené stupně. Jenže je respektuje jen někdy, a třeba při prudším šlápnutí na plyn funguje podle svého a převod změní.

Řízení

Jako vynikající bych řízení Forestera hodnotil na rozbitých okreskách, kde pomáhalo s klidem a stabilitou auta. Jeho agilita a živost nás lákala k ostřejší jízdě do zatáček.

Ve městě bychom pak řízení hodnotili jako běžné. Není příliš tuhé, ale ani moc měkké.

Podvozek

Nové Subaru Forester jsme ještě před uvedením na trh byli prověřit v Lotyšsku na mezinárodní prezentaci. Zde jsme mohli jízdní vlastnosti vozu poznat mnohem lépe než během redakčního testu v ČR.

Celá akce probíhala především v uzavřeném areálu, který se skládal ze čtyř částí. Pro začátek jsme si zvolili náročnou offroad etapu, která z 90% vedla po motokrosové trati. Subaru nám zde předvedlo své terénní schopnosti a dovednosti v o těžkých podmínkách. A mohu potvrdit, že se jedná o nejvíce terénní kompaktní SUV. Zvládalo kopce, které by člověk jen ztěžka vyšlapal a ustálo náklony, ve kterých sem přestával dýchat. Jakoby mělo drápy a zachytávalo se země.

Druhá oblast byla vymezena ukázce bezpečnosti a asistenčním systémům. Automobilka si pro nás přichystala několik překážek, které jsme měli s modelem Forester zvládnout. Jednou z nich byl simulátor smyku, který vůz rozhodil na mokrém povrchu a my jsme měli za úkol vyhnout se tryskající vodě před námi. Ovladatelnost auta při těchto manévrech byla neskutečná. Ani jednou jsem nezaváhal a vždy ho ukočíroval správným směrem, což bych rozhodně nepřipisoval jen umu řidiče :).

Z asistenčních systémů jsme se podívali na zoubek nouzovému brzdění. To spočívalo v tom, že jsme se rozjeli proti uměle vytvořené zdi v rychlosti 70 km/h a modlili se, aby vůz před ní zastavil. A ano zastavil. Vždy to fungovalo na 100 procent. Veškeré technologie nového Subaru Forester si podrobně rozebereme v příštím článku.

Třetí a pro mě nejzábavnější disciplína se odehrávala na závodním okruhu. Tady jsme prověřili chování auta při svižné až zběsilé jízdě. Pro srovnání jsme dostali pod ruce novou a předchozí generaci Foresteru. Musím říci, že takový posun jsem u značky Subaru nečekal. Novinka nabídne mnohem zábavnější svezení, je ovladatelnější a nemá problém s nedotáčivostí.

Celý program jsme zakončili na lesních cestách, které se podobaly těm českým. A mohu říct jediné. Subaru to zvládne s prstem v nose. Zde se cítí jako doma a naprosto tu dominuje.  

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus