ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Renaultu Talisman Grandtour
29. srpna 2016

Velký rodinný a manažerský kombík, který chce na českém trhu konkurovat hlavně Škodě Superb Combi, to je Renault Talisman Grandtour.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

U sedanu jsem psal, že se z hlediska sezení za volantem Talismanu a výhledu z auta nenašlo nic, co by mě u testovaných verzí iritovalo. V kombíku jsem asi jezdil déle, a proto jsem tam některé mouchy našel.

Možná i proto, že jsem Grandtour testoval v létě a jezdil v kraťasech, všiml jsem si nepříjemného kontaktu pravé nohy se středovým sloupkem, který se odehrává přes zvlněný a docela tvrdý plast. Přitom všude kolem je spousta měkké kůže a tady by se hodila mnohem víc než třeba na palubní desce. Chápu ale, že tam je víc na očích. Nastavením sedadla se ale dá najít polohu, v níž se problém eliminuje.

Nadšený jsem nebyl ani z výhledu v zatáčkách. Projel jsem s Talismanem Grandtour dvakrát skrz Alpy a v serpentinách se za neprůhledný masiv vytvořený z předního sloupku, uchycení zrcátka i zrcátka samotného schovalo i menší auto. Ideálně jsem se neorientoval ani třeba na parkovištích. Alespoň zadní senzory jsou přitom ve standardu až od druhé výbavy Zen.

V testovaném autě jsem měl k ruce za příplatek senzory kolem celého auta a parkovací kameru. U Talismana Grandtour jde opravdu o pomocníky k nezaplacení.

Připlatit se dá i za systém systém pro monitorování mrtvého úhlu, který o sobě dával vědět prostřednictvím ne zcela výrazných diod ve zpětných zrcátkách. I ten ale doporučuji.

Třetí stupeň Intens nabízí parádní čalounění sedadel, které má uvnitř speciální látku v tenkých proužcích připomínající spíše semiš a koženkové periferie. Cítil jsem se velmi pohodlně. Sedadla mají dostatečné rozměry i dobré boční vedení.

Sedadla výbavy Initiale Paris testovaná u sedanu jsou pokrytá nadýchanou perforovanou kůží, vyhřívaná, ventilovaná, elektricky seřizovatelná v osmi směrech nebo s manuálně nastavitelnou délkou sedáku. Připadal jsem si jako v luxusním křesle, výrazné bočnice ale zároveň dobře drží tělo v zatáčkách. Dávám podtrženou jedničku.

A to jsem zapomněl na masážní programy, které jsou v nejvyšší specifikaci také bez příplatku.

Nejnižší dvě verze mají sedadla pouze látková bez všech výše uvedených vychytávek. Taková jsem zatím netestoval.

U sedanu jsem zaznamenal i funkci varování před nárazem do auta jedoucího přede mnou, která může eskalovat až do automatického brzdění (standard výbavy Initiale Paris). Její součástí je i zobrazování odstupu v desetinách sekundy od auta, které máte před sebou.

Příliš šťastné mi nepřipadalo znamení o přejetí jízdního pruhu bez blinkru (standard od Intens). Chraplavý zvuk, který se linul z repráků, by mě z mikrospánku určitě nevzbudil. Dokonce jsem si nejdřív myslel, že jde o rádoby sportovní úpravu zvuku motoru. Kolega zase měl pocit, že kolem nás jede motocykl značky Harley-Davidson.

Naopak se mi líbilo zobrazování dopravních značek týkajících se omezení rychlosti na přístrojích spojené s varováním, pokud jedete rychlejším tempem. Jde o standardní výbavu od stupně Intens.

Zato adaptivní tempomat (standard od Initiale Paris - testovaný také u sedanu) není u Talismana úplně dotažený. Zařízení, které udržuje nejen řidičem nastavenou rychlost, ale také vzdálenost od vpředu jedoucího vozu, se totiž vypíná při rychlosti 40 km/h. Naštěstí to signalizuje nepřeslechnutelným zvukem, ale většina konkurentů má lepší adaptivní tempomaty, které udržují vzdálenost od vpředu jedoucího auta až do zastavení.

Standardní tempomat udržující řidičem nastavenou rychlost najdete v každém Renaultu Talisman a funguje úplně v pohodě. Zůstal bych u něj.

Jen se mi nelíbí, že jeho aktivaci a přepínání mezi ním a omezovačem rychlosti máte na středovém panelu, ale nastavování rychlosti na volantu. To je problém všech renaultů.

Když už jsme u volantu, tak ten je vybavený funkčními tlačítky standardně, což platí i o potažení kůží. Příjemně se drží. V našem talismanu byl za příplatek i vyhřívaný, což se v zimě hodí.

Audiosoustava se tradičně ovládá "uchem" pod volantem, což není řešení na pohled elegantní, ale boduje praktičností. Rádio se totiž tímto způsobem snadno obsluhuje i poslepu.

Horší to je s tvarem páček blinkrů a stěračů. Občas mě z nich sklouzávaly prsty a omylem jsem zablikal výstražnými světly.

V testovaném autě byla prostřední úroveň audiosoustavy 3D Sound by Arkamys s osmi reproduktory, která mě nijak nezaujala. Zato sedan v nejvyšší výbavě Initiale Paris obsahoval prémiový Bose audiosystém s 13 reproduktory (standard) s parádně čistým a prostorovým zvukem.

Za volantem najdete u každého Renaultu Talisman takzvaný TFT displej, který sídlí v největším prostředním okně přístrojového štítu. Jeho vzhled a informační hodnotu si můžete měnit podle nálady nebo stylu jízdy. Jinak vypadá v ekonomickém režimu, jinak třeba ve sportovním.

Když už jsme u těch jízdních režimů, tak jejich volbu nabízí Renault Talisman pod názvem Multi-Sense od druhé výbavy Zen.

Ovlivňují třeba odpor posilovače řízení, reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu, v nejvyšší výbavě také nastavení tuhosti tlumičů, ale i věci jako osvětlení interiéru.

Výbava Initiale Paris obsahuje ve standardu i head-up displej, tedy plastovou destičku, na kterou se promítají do zorného pole řidiče nejdůležitější údaje. Informací kolem sebe jsem ale měl v testovaném sedanu tolik, že mě head-up displej spíš rušil, takže jsem ho nechával zasunout do přístrojové desky, což lze.

Právě nastavení head-up displeje, ale i desítky dalších funkcí se u sedanu s výbavou Initiale Paris obsluhovalo na velkém tabletu, který dominuje středovému panelu. Určitě to není nejpraktičtější, zejména pro někoho, kdo na tento vůz není příliš zvyklý a usedne do sedačky řidiče po někom, kdo má naprosto odlišnou tělesnou výšku. Nastavení displeje pro něho určitě nebude jednoduché.

Úhlopříčka centrálního displeje 8,7 palců patří k tomu největšímu, co v současných vozech najdete. Tento tablet patří ke standardu pouze u nejvyšší verze Initiale Paris.

Prostřední výbavy Zen a Intens nabízejí menší horizontálně orientovaný displej se sedmipalcovou úhlopříčkou a základní provedení Life se musí spokojit s obrazovčičkou o rozměru 4,2 palce.

Kdybych měl popisovat a hodnotit vše, co umí nejvyšší verze multimediální soustavy v Renaultu Talisman, tak máte co číst další hodinu. Spokojte se tedy s částečným výčtem. Obsluhujete tu třeba klimatizaci, navigaci, dozvíte se o vše o stylu vaší jízdy nebo čistotě okolního vzduchu, velká část je vyhrazena poslechu hudby, spárování s telefonem, bezpečnostním asistentům... Měl jsem co dělat, abych prošel celé menu. Počet funkcí u nižší verze Intens se o moc nezmenšil.

Hodně podrobně jsem testoval na cestě z Prahy do Terstu a zpět navigaci. Líbila se mi možnost zakázat buď trasy, kde je potřeba dálniční známka, nebo trasy, kde se platí jiný typ mýtného, nebo obojí. Navigace v tomto ohledu fungovala výborně. Z rakouské dálnice A9 mě svedla půl kilometru od mýtné brány před Pyhrnským tunelem, bezchybně si vedla i ve Slovinsku. Navíc účinně varuje před mobilními radary.

Nemile mě překvapilo, že v mapových podkladech nebyla v létě 2016 zanešena nová rychlostní silnice z Freistadtu do Linze. Nepřesné bylo i varování před hustotou provozu. Několikrát jsem měl podle navigace stát v imaginární zácpě, naopak před hodinovým zásekem na dálnici mě nevarovala. Úsměvné je časté nabízení objížděk, které jsou delší jak kilometrově tak časově než původní ucpaná trasa a navigace to ještě drze přiznává.

Můžete si díky nastylizovat vzhled displeje podle vašich preferencí, nechybí ani možnost vytvoření několika profilů pro více řidičů. Po přepnutí do vašeho režimu se nastaví nejen displej, ale třeba také sedadlo nebo zrcátka, cíle v navigaci nebo oblíbenou stanici rádia. Jako doma se tak bude cítit i uživatel sdíleného služebního vozu.

Rychlost a citlivost odezvy displeje je v pořádku. Některé věci ale nejsou doladěné. Třeba když si řidič vybírá jízdní režim, přijde o obraz z navigace, do kterého se pak musí vracet zpět dalšími tlačítky. Stejné nepříjemnosti se odehrávají i při nastavování klimatizace a dalších funkcí auta. U jednoho z testovaných vozů (sedanů) se nám obrazovka dost často bezdůvodně vypínala.

Komu připadá nechutné patlání prsty po displeji, může se v nabídce pohybovat ovladači na středovém panelu.

O USB připojení nebo nabíjení se nemusíte se spolujezdcem prát. Našel jsem i dostatek ploch na odkládání mobilu a dalších drobností z kapes nebo cestovní tašky.

Majitel základní verze Life dostane do ruky klíček, od výbavy Zen ho střídá elegantní hands-free karta, kterou stačí mít při odemykání, zamykání nebo startování v kapse.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Proti Laguně Grandtour se Talisman protáhl o šest centimetrů a s délkou překonávající 4,86 cm patří mezi největší kombíky střední třídy.

Zůstaneme-li u srovnání s Lagunou, pak se centimetry k dobru projevily nejvíce u místa na nohy, které bylo slabinou předchozího velkého kombíku u Renaultu, kdežto novinka v tomto parametru naopak vyniká.

Slabinu nepředstavují ani ostatní parametry, tím pádem se v interiéru Grandtouru na rozdíl od sedanu s nedostatkem místa nad hlavou uvelebí i čtyři basketbalisté. Páté, tedy prostřední místo ve druhé řadě, je spíše nouzovkou a dospělým pasažérům kvůli nízké opěrce hlavy nevyhoví.

Zato na krajích se i vzadu v parádních sedadlech výbavy Intens sedělo skoro stejně pohodlně jako vpředu.

Výborné jsou i hlavové opěrky, které se navíc dají sklápět, když vzadu nikdo nesedí, a tím pádem se o něco zlepší výhled.

Život v druhé řadě zpříjemňuje standardně montovaná multifunkční loketní opěrka, nebo další dvě USB přípojky, či chcete-li nabíječky (od výbavy Intens).

Lyžaři ale nebudou spokojeni s malým otvorem ve středové části zadních sedadel. Sadu lyží pro čtyřčlennou rodinu tudy skutečně neprostrčíte.

Pokud chcete převážet více "prkýnek", musíte sklopit opěradla zadních sedadel. Počet reálných míst v autě tak klesne na tři.

Zavazadlový prostor patří se základním výrobcem udávaným objemem 572 l k nejlepším mezi kombíky střední třídy a naše měření potvrdila, že je špičkový ve všech parametrech. Proti Laguně Grandtour se zlepšila zejména jeho minimální šířka.

Díky tomu jsme po sklopení zadních sedadel do Talismanu Grandtour pohodlně, lehce a rychle naložili například zcela nerozložené horské kolo, což sportovní nadšenci určitě přivítají. Díky za to patří i nízko položené nákladové hraně.

Podlaha kufru je dvoudílná a pod každým dílem se nacházejí další prostory na menší zavazadla, nebo na příplatkové rezervní kolo.

Opěradla zadních sedadel se dají v každém Renaultu Talisman Grandtour sklápět páčkami přímo z kufru.

Potěší i snadnost manipulace s roletou.

Když to shrnu, tak z hlediska velikosti kabiny a kufru i jeho praktičnosti patří Talisman Grandtour i v hodně konkurenčním segmentu velkých kombíků k absolutní špičce.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Renault Talisman Grandtour pohání stejně jako sedan benzinová šestnáctistovka s turbem ve dvou výkonových verzích spojená výhradně se sedmistupňovou automatickou převodovkou, nebo naftové motory 1.5…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus