ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Renaultu Mégane Grandtour
15. března 2017

Rodinný a zaměstnanecký kombík, který napravil většinu chyb svého předchůdce - to je Renault Mégane Grandtour, kombi odvozené od čtvrté generace modelu Mégane.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Motorový program kopíruje nabídku pětidveřového hatchbacku. Znamená to, že na rozdíl od minulé generace už v nabídce nenajdete motor s větším objemem než 1,6 litru.

Základem je atmosféricky plněný čtyřválec (bez turba) 1.6 SCe/84 kW, další motory jsou přeplňované. Šestnáctistovka bez turba dělá z Méganu Grandtour podprůměrný kombík jak z hlediska živosti tak dynamiky.

Benzinový turbomotor 1.2 TCe se nabízí ve dvou výkonových verzích se 74 a 97 kW, to znamená, že slabší verze dostala proti minulé generaci o plných 11 kW méně. Oně tyto jednotky také patří dynamikou k podprůměru, ale zároveň patří při porovnání laboratorních dat k úspornějším.

Kdo chce opravdu výkonnou variantu, musí si pořídit šestnáctistovku určenou výhradně pro sportovně laděnou verzi GT, která dělá z Méganu Grandtour jeden z nejdynamičtějších kombíků nižší střední třídy, a na rozdíl od dvoulitru z minulé generace nepatří k vyloženým žroutům. Když už jsme ale u porovnání spotřeby, srovnatelné motory žerou přibližně stejně jako u minulé generace Renaultu Mégane.

Turbodiesely pohání Mégane Grandtour celkem čtyři, z toho jsou dva dvouventilové 1.5 dCi/66 a 81 kW a dva čtyřventilové 1.6 dCi/96 a 120 kW. Ten nejsilnější navíc „dopují“ dvě turbodmychadla.

Patnáctistovky jsou v porovnání s konkurenty líné, ale nadprůměrně úsporné. Slabší verze šestnáctistovky patří v obou ukazetelích k průměru. Nejsilnější provedení opět určené pouze pro výbavu GT patří k nadprůměru jak z hlediska dynamiky tak apetitu.

reklama

1.3 TCe/75 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/85 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/103 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/103 kW EDC

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/117 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/117 kW EDC

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 Blue dCi

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 Blue dCi EDC

Tento motor nebyl dosud testován.

1.7 Blue dCi EDC

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Nejlevnější motor 1.6 SCe se pojí s pětistupňovým manuálním řazením, u většiny ostatních pohonných jednotek je standardem šestistupňová ručně řazená převodovka.

U motorů 1.2 TCe/97 kW a 1.6 dCi/96 kW si lze navíc připlatit za dvouspojkovou samočinnou převodovku EDC. U dvou nejsilnějších motorizací se automat EDC dodává standardně.

Zkoušel jsem zatím pouze šestistupňovou manuální převodovku.

Pokud jedete pohodově, kdy máte na všechno dost času, zdá se být manuální řazení v pořádku a někteří kolegové si ho vyloženě chválili. Působí přesně a pohyb páky je jasně vyznačený, i když v kulise trochu lupe. Jakmile chcete řadit rychleji, přesnost se trochu vytrácí a dráhy mi připadaly delší.

Kolegyně Eva testovala vrcholný model GT s převodovkou EDC a příliš z ní nadšená nebyla. Rozjezdy s ní nejsou úplně nejplynulejší a nejvíce cuká při pomalém popojíždění při parkování, zejména při couvání. Zkrátka chcete kousek couvnout, abyste se srovnali do řady, vůz zprvu nereaguje, a pak náhle poskočí. Podobně neplynule se chová i při jízdě, pokud řidič náhle akceleruje nebo naopak přibrzdí. Daleko lepší je zvolit sportovní režim, pak je ale potřeba se připravit na to, že převodovka dlouho drží nižší stupeň a motor ječí. A to není příjemné, protože motor nemá příliš hezký zvuk. 

Řízení

Elektricky posílené řízení je pro normální každodenní jízdu příjemné, i když existují i plynulejší. V nastavení Multi-Sense lze v mezích možností měnit jeho tuhost, odpor a odezvu. Rozdíly mezi jednotlivými režimy ale nejsou nijak zásadní, a tak zřejmě stejně jako já časem zjistíte, že optimum je v režimu Neutral. Zejména v tom sportovním se totiž zesiluje rozdíl mezi drobnou vůlí kolem středové polohy a prudkým ztuhnutím řízení kousek od ní.

Podvozek

Připadalo mi, že je kombík v porovnání s hatchbackem výrazně komfortnější, ale také mnohem méně mrštný v zatáčkách.

Potěšila mne nádherná plavnost, se kterou podvozek, jehož kontakt se zemí zprostředkovávaly pneumatiky o rozměru 205/50 R17 (základ tvoří 195/65 R15, maximum 225/40 R18), zdolával většinu typů nerovností.

Zároveň jsem ale vnímal zejména na mokru docela silnou nedotáčivost a mnohem menší hbitost než u kratšího pětidveřového hatchbacku. Batoh v podobě prodloužené zádě je u Méganu Grandtour znát subjektivně více než u většiny konkurentů. Zároveň jsem ale jízdní vlastnosti v extrémních situacích shledal jako čitelné a nezáludné, jde zkrátka každým coulem o rodinné auto.

V nabídce je i sportovně laděná verze GT s přitvrzeným podvozkem a schopností natáčení zadních kol. Tu jsem ale zatím netestoval.

Všechny Mégany Grandtour mají poháněnou přední nápravu, verze GT dostala pohon 4Control. Jde o aktivní systém řízení kol. Je potřeba si na způsob jízdy GT zvyknout, protože rozdíl je skutečně znát. Když řidič náhle vybočí z pruhu, protože chce rychle předjet, překvapí ho, jak málo je potřeba volantem pohybovat, kola mu v oblouku citelně pomohou.Control rychle reaguje, v zatáčkách je cítit velká jistota a stabilita. Ale chce to skutečně zvyk, protože projevy působí skoro až uměle, počítačově. Mám na mysli to, když se s tak velkým kombíkem vrhnete do zatáčky a není cítit odstředivá síla a s volantem je potřeba citlivě pracovat. Mohl by mít tužší posilovač, protože auto reaguje i na malé korekce a pak působí trochu neklidně.  

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus