ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Renaultu Megane GrandCoupé
29. září 2021

Sedan odvozený od Renaultu Megane se v minulé generaci jmenoval Fluence. Díky velmi nízké ceně se v Česku jednu chvíli stal i nejprodávanějším novým dováženým autem. Novinka už se plně hlásí k řadě Megane.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Pracoviště řidiče se neliší od Meganu hatchback nebo kombi (Grandtour).

Na palubě nás přivítal přístrojový štít velmi stylovou uvítací grafikou.

Námi testovaný 10“ virtuální kokpit, již vypadl z nabídky a je dostupná jen jeho menší 7“ varianta (od druhé výbavy Zen). Za zmínku stojí, že byl přehledný, kontrolní přístroje byly dobře čitelné a navíc šlo nastavit jejich barvu i to, jaké informace chcete zobrazovat, což záleželo na zvoleném jízdním profilu funkce Multi-Sense (Comfort, Sport, Eco... - standard až do nejvyššího stupně Intens).

Základní verzi s analogovými přístroji a menším multifunkčním displejem jsme zatím nezkoušeli.

Volant zaslouží pochvalu svým průměrem i tloušťkou věnce, dobře se nám pracovalo i s funkčními tlačítky na něm. Obsluhuje se přes ně třeba palubní počítač, tempomat, omezovač rychlosti nebo telefon. Audiosoustava se i nadále ovládá tradičním uchem za volantem. Dá se na něj rychle zvyknout a pracovat s ním poslepu.

Základní i prostřední verze by měly mít volant plastový, který jsme zatím v rukách nedrželi.

Drobný úbytek komfortu představuje široký středový tunel, na který nebyly použity měkčené plasty, a který u přechodu do palubní desky tlačí do kolene. Řešením je dát si sedadlo výš a dál a volant přitáhnout k sobě, což možnosti seřízení umožňují.

Když už jsme u sedadel, tak jsme testovali zatím kombinaci látkového čalounění s koženkou u nejdražšího provedení. Z hlediska rozměrů jsme neměli připomínek, ani co se týče tvarování. To skvěle drželo tělo v zatáčkách i při ostřejší jízdě a na dlouhých cestách se nám dostávalo mimořádného komfortu. Chválíme.

Výhled z vozu odpovídá zvyklostem mezi sedany, což znamená, že zejména dozadu moc dobrý není.

Posuďte sami.

Testovaná verze naštěstí disponovala nejen zadními parkovacími senzory (standard od výbavy Zen), ale čidly také vpředu. K dispozici jsme ještě měli příplatkovou parkovací kameru a samočinného parkovacího asistenta. Ty už ale od dubna 2021 v ceníku nenajdete.

Podobný osud potkal i head-up displej, který bylo možné mít za příplatek. Promítala se na něj nejen aktuální rychlost, ale i pokyny navigace, nastavení omezovače či tempomatu, maximální povolená rychlost a funkce sledování jízdních pruhů.

Testovaný vůz nasazoval do boje početnou armádu bezpečnostních asistentů.

Slepý úhel hlídají diody v krajích zrcátek, které se rozsvítí, když ve vedlejším pruhu překáží jiné auto a rozblikají, pokud se tam chcete přesto vydat a dáte to najevo blinkrem. Jejich varování by ale mohlo být výraznější.

Asistent pro jízdu v pruhu umí pouze upozorňovat na jeho přejetí bez blinkru, což dělá pomocí hlubokého chrchlavého basování v reproduktorech. Z mikrospánku by nás to asi neprobudilo. Samočinné udržování jízdního pruhu součástí výbavy není.

Zkoušeli jsme i adaptivní tempomat a fungoval bezchybně. Jeho funkce spočívá v tom, že si řidič může nastavit nejen požadovanou rychlost, ale také vzdálenost od nejbližšího auta. U Meganu tento pomocník reaguje plynule, pohotově, a když si nastavíte nejbližší možnou vzdálenost od auta před sebou, nenechává ani příliš velké mezery, které by nutily ostatní řidiče se před nás neustále cpát.

Vertikálně uložený 9,3“ displej na středovém panelu zmizel z ceníku. Běžně má Megane od druhého stupně Zen 7palcovou obrazovku uloženou na šířku stejně jako základní výbava Life displej rádia o velikosti 4,2 palce. Ten jsme zatím viděli jen v prospektu.

Svislé posazení je výhodné z hlediska množství informací, které lze poskytnout. Navigace pak umí zobrazit nadstandardně dlouhý úsek cesty ve srovnání s podobně velkými obrazovkami u konkurence, která v této kategorii zatím ve všech případech umisťuje středový displej na šířku.

Ovládání systému Easy-link je, jak název napovídá, velmi jednoduché. Všechno se vlastně obsluhuje prostřednictvím dotykového displeje, který ale reaguje přesně a rychle na dotyk. Přesto je třeba se vždy podívat, kam přesně se prst musí dotknout, což řidiči pochopitelně rozptyluje pozornost. Nabídkou menu lze „listovat“ jako v mobilním telefonu.

K dispozici je i takzvaný Driving eco asistent, který hodnotí, jak úsporně s automobilem jedete. Pokud nikam nespěcháte, je to celkem zábavné a zároveň to pomáhá jet opravdu úsporně.

Připojení chytrého telefonu pro „handsfree“ telefonování i jako například zdroje hudby je velmi jednoduché, jen nás opět udivilo, že po vypnutí motoru a opětovném nastartování se systém nevrátí do předchozí pozice, ale nastaví se obecně rádio. Pokud jste před tím poslouchali muziku prostřednictvím bluetooth, je třeba to znovu přenastavit, i když telefon samotný se připojuje automaticky. A protože to není o jednom dotyku na obrazovku, ale musíte znovu přes menu, celkem to obtěžuje.

To platí i pro nastavení Multi-Sense, které po každém nastartování musíte přepnout do vámi požadovaného režimu, pokud bylo jiné než My Sense. To je totiž výchozí mód. Jinak nemáme vůči ergonomii ovládání Méganu Grandcoupé výhrady.

U levnějších verzí najdete klasickou ruční brzdu, zatímco ty vyšší mají elektronickou, což platí i v případě verze Intens.

Ta ve standardu nabízí i hands-free kartu, kterou stačí mít někde v kapse a nemusíte se starat o zamykání a ani odemykání vozu, k nastartování motoru slouží tlačitko vedle volantu. Fungování bezklíčového systému je příkladné.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Renault Mégane Grandcoupé přerůstá stejně jako třeba Škoda Octavia svou délkou (4,63 m) rozměry kompaktní třídy. Proti předchozímu modelu Fluence se protáhl o 14 mm, rozšířil a téměř o čtyři centimetry snížil.

Uvnitř se jeho velikost nejpříznivěji projevuje v zavazadlovém prostoru a v šířce kabiny na předních sedadlech.

Naopak svažující se střecha imitující kupé stojí za nedostatkem místa nad hlavou ve druhé řadě sedadel. Vyšší cestující budou muset problém s nízkým strom řešit tím, že se sesunou.

Pak ale začínají chybět i centimetry na nohy. Renault sice tvrdí, že sedan nabízí o čtyři centimetry více místa na nohy než hatchback, ale měření naší metodikou na místě spolujezdce nic takového nepotvrdilo. Naměřili jsme stejně jako u pětidveřové verze, což znamená průměrnou hodnotu mezi konkurenty. Kolega se 185 cm výšky si "za sebe" sedl jen tak tak, když chtěl mít nad hlavou a před koleny aspoň trochu místa.

Jinak se na krajních sedadlech druhé řady sedí komfortně a špatná není ani situace prostředního cestujícího, který sedí sice na vyvýšeném, ale relativně širokém a nepříliš tvrdém místě. Pochopitelně ale musí jít o dítě, nebo třeba hodně malého dospěláka, protože místa nad hlavou je tu ještě méně než na krajích a opěrka hlavy dloubá do lopatek.

Zavazadlový prostor se chlubí parádním objemem 550 litrů, což je v době uvedení na trh nejvíce ze všech sedanů nižší střední třídy. Nadprůměrnou velikost kufru potvrdila i naše měření, ať už jde o jeho délku nebo šířku.

Na rozdíl od některých konkurenčních sedanů má Megane GrandCoupé kufr úhledně tvarovaný a na většině viditelných míst kvalitně čalouněný. Dobře řešené jsou i masivní zakrytované vzpěry víka kufru.

Prostor pro přepravu zavazadel se dá navíc lehce rozšířit sklápěním asymetricky dělených opěradel zadních sedadel, což není u sedanů úplná samozřejmost. Mezi složenými sedadly a podlahou kufru vzniká dost vysoký schod.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Příliš se neliší od Méganu hatchback, některé motory ale chybí. Základní přeplňovaný tříválec se pojí pouze s nejlevnějšími verzemi. Jde o nadprůměrně žravé auto. Výkon až 84 kW napovídá, že by ne…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus