ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nového Renaultu Grand Scénic
22. září 2016

Jak přežít útok poloterénních aut kategorie SUV, která teď chce vyrábět skoro každý? Výrazně zvětšit kola! Takový je recept čtvrté generace Renaultu Scénic, u níž nejdříve přivážíme test prodloužené verze Grand. Kratší variantu vedeme jako samostatný model.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Na jednu stranu vzdušná a na druhou trochu stísněná.

Velkorysý rozměr čelního skla a u testovaného kusu i veliká panoramatická střecha vytváří v okolí řidiče vzdušné zámky.

Na druhou stranu masivní přístrojová deska připomínající hradbu vyvolává stísňující pocity. Jde ale spíš o vizuální dojem. V loktech jsme totiž na předních sedadlech naměřili více místa než u předchozí generace a špičkovou hodnotu mezi konkurenty, nohám řidiče nic nepřekáží a sedí se relativně vysoko, takže si řidič připadá trochu jako v terénním autě.

Takhle se za volant srovnal 190 cm vysoký kolega Lukáš.

Díky děleným předním sloupkům jsem si chválil výhled do předoboku, prosklení dveří ale začíná dost vysoko, takže jsem měl problém s orientací zejména v prostorách podzemních garáží a parkovišť. Jen těžko jsem odhadoval, co se děje pode mnou v okolí kol.

K dispozici je ale spousta pomocníků v podobě senzorů (od druhé výbavy Intens) a kamer (za příplatek). 

V běžném provozu přijde vhod i standardně montovaný asistent zabraňující čelnímu střetu s autem i chodcem nebo systém udržování jízdního pruhu (od výbavy Intens), který dokáže docela dlouhou dobu fungovat, i když pustíte volant.

Dioda v zrcátkách signalizuje za příplatek při víceproudém provozu auto v mrtvém úhlu.

Renault se chlubí, že u modelu Scénic rozšířil přední sedadla.

Testovali jsme nejdražší příplatkovou koženou verzi s nabídkou masážních programů, elektrickým seřizováním a manuálním nastavením délky sedáku (tyto funkce jsou standardem nejvyššího stupně Bose) a museli mu dát za pravdu. Jenže to pro řidiče mé subtilnější postavy nepředstavovalo velkou výhodu, protože jsem se v širokém sedadle pohyboval, jelikož jsem prostor mezi bočnicemi zcela nevyplnil. Prostorově rozměrnější šoféři to ale asi ocení.

Málokdo ale bude nadšen z tvrdých opěrek hlavy. Ani kožené čalounění na sedáku a opěradle nebylo úplně nadýchané, ale tvrdost opěrky mi vyloženě vadila. A to mě předchozí generace u příplatkových opěrek doslova hýčkala.

Volant se neliší od modelů Mégane, až na to, že je už v základní verzi potažený kůží. Zaslouží pochvalu svým průměrem, tloušťkou věnce i zploštěním ve spodní části.

Problém jsem neměl ani s ovládáním funkčními tlačítky. S čím problém naopak tradičně u renaultů mám mám je fakt, že se přepínač mezi tempomatem a omezovačem rychlosti nachází na středovém sloupku u řadicí páky, tedy zcela mimo ostatní ovládací tlačítka těchto funkcí na volantu.

Audiosoustava se tradičně ovládá "uchem" pod volantem, což není řešení na pohled elegantní, ale boduje praktičností. Rádio se totiž tímto způsobem snadno obsluhuje i poslepu.

Renault Grand Scénic má standardně přístroje nahrazené LCD panelem. Jsou dobře čitelné, navíc si lze nastavit jejich vizáž podle zvoleného jízdního režimu funkce Multi-Sense (Comfort, Sport, Eco... - dostupná od stupně Intens). Je to v podstatě stejné jako u větších modelů Talisman a Espace. Základní přístroje jsem zatím neviděl.

Za příplatek lze mít head-up displej, tedy destičku, na kterou se promítají do zorného pole řidiče nejdůležitější údaje. Její grafika se mi moc líbila.

V prvním testovaném automobilu byl k dispozici nejvyšší stupeň systému R-link 2 s 8,7palcovou dotekovou obrazovkou uloženou ve středovém panelu vertikálně (standard výbavy Bose). Moc se mi líbí jeho chromované zarámování se zbytkem středového sloupku, což třeba u modelu Mégane nenajdeme.

R-link 2 je multimediální a navigační systém s velkým množstvím funkcí. Důkladně jsme testovali zejména navigační funkce, které fungovaly téměř perfektně, a líbila se mi i grafika mapových podkladů. Škoda, že v Česku nefungují aplikace hlásící radary, policejní hlídky a další nepříjemnosti na silnicích.

Vertikální uložení je výhodné z hlediska množství informací, které lze poskytnout. Navigace pak umí zobrazit nadstandardně dlouhý úsek cesty ve srovnání s podobně velkými obrazovkami u konkurence, která v této kategorii zatím ve všech případech umisťuje středový displej na šířku.

Od druhého stupně Intens disponuje Grand Scénic 7palcovou obrazovku uloženou na šířku. První výbavový stupeň Zen má na středovém sloupku jen displej rádia o velikosti 4,2 palce také uložený na šířku.

Standadem je nového Renaultu Grand Scénic hands-free karta, kterou stačí mít v kapse a odemykat a zamykat můžete pouhými pohyby ruky. Startuje se tlačítkem.

Renault se u nového Grand Scénicu chlubí rekordním počtem a objemem odkládacích prostor v interiéru.

I díky multifunkční snadno posuvné středové konzoli (standard druhé výbavy Intens) jsem opravdu neměl problém s odkládáním drobností z kapes.

Místo klasické schránky před spolujezdcem je tady gigantický šuplík, který se u naší verze vysouval elektricky pouhým dotekem prstu.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální
sedadla třetí řadakufr za třetí řadou sedadel

Design, styl a maximální komfort vítězí u nové generace modelu Renault Grand Scénic nad maximální variabilitou a praktičností předchozích variant.

I když se auto mezigeneračně natáhlo o více než šest centimetrů a s délkou 4,63 m patří mezi kompakty jen s přimhouřenýma očima a kvůli dalším parametrům, uvnitř se až na šířku v loktech všechny důležité rozměry podle našich měření zhoršily.

Místo na nohy se dostalo z velkorysosti do průměru, pořád je na tom ale Grand mnohem lépe (změřili jsme, že o 6 cm) než krátká verze, která v tomto směru připomíná spíše miniauto než rodinné MPV.

Také místo nad hlavou ve druhé řadě sedadel vyhoví u auta vybaveného panoramatickou střechou (ta prostor pro hlavu zmenšuje) jen lidem s výškou do necelých 180 cm. Ti vyšší už se po napřímení a položení hlavy do opěrky budou dotýkat stropu.

Osobně asi nejhůř nesu ztrátu samostatnosti sedadel ve druhé řadě. Grand Scénic stejně jako krátká verze a většina aut spojil prostřední sedadlo s pravým krajním do dvojsedadla a vytvořil tak ve druhé řadě jen dva moduly.

Takový koncept nejvíc naštve v zimě, když chcete převážet v autě lyže. Dříve jste sklopili prostřední sedadlo a zůstala dvě plnohodnotná. Nyní musíte sklopit to krajní a zůstane vám jeden a půl místa.

No dobře, možná jeden a tři čtvrtě, protože se renault snažil prostřední plac k sezení alespoň trochu vytvarovat a udělat pohodlnější než konkurence. Ale říkejte třeba nesnášejícím se sourozencům, že mají sedět namačkaní na sebe, místo aby si každý z nich lebedil na kraji.

Zatímco krajní místa jsem shledal jako pohodlná, uprostřed to bylo o něco horší, ale pořád lepší než u běžných hatchbacků. Místa nad hlavou je tu ještě méně než na krajích. Opěrka mě navíc (měřím 174 cm) už lehce rýpala do zad.

Bez otlačení kolen a hlav si za sebe u testované verze s panoramatickou střechou sednou cestující tak s výškou lehce nad 180 cm.

Krajní cestující před sebou mohou mít stoleček s úchytnými gumičkami, které připomínají prak. Děti jistě potěší.

Sedadla druhé řady zůstala stejně jako u předchůdce posuvná (naměřil jsem rozsah 13 cm), ale jejich opěradla nedisponují nastavitelným sklonem.

Sedačky už se na rozdíl od minulé generace nedají z auta vyjímat. To ale není výhradně důvod ke kritice.

Spoustě uživatelů bude více vyhovovat nový systém zajíždění sedadel do podlahy, který lze navíc ve vyšších verzích aktivovat pouhým stiskem tlačítka v kufru, nebo na tabletu na středovém panelu. Při skládání se automaticky zasunou i opěrky.

Postupné automatické skládání sedadel je fascinující, ale připadalo mi docela prudké. Když přitom zapomenete na sedadle plato vajíček, budete mít omeletu. A nedej bože, když nějaký uštvaný otec přehlédne, že mu tam spí domácí mazlíček, nebo miminko.

Stejně jako u předchůdce si lze zaplatit i za dvojici samostatných sedadel ve třetí řadě. Sedačky jsou v pohotovostní poloze zcela skryté v podlaze, takže jejich vztyčení zezadu ze strany pátých dveří není úplně jednoduché, chybí tam nějaký pomocník typu poutka.

Naopak přístup na tato už vztyčená sedadla z druhé řady komplikovaný není, protože se jak jednosedadlo tak dvousedačka v řadě druhé dají lehce naklopit směrem dopředu a zaaretovat.

Sezení ve třetí řadě je spíš pro děti než pro dospělé. I se svou výškou 174 cm jsem po napřímení a položení hlavy do opěrky drhnul o strop. Stačí ale hlavu posunout trochu dopředu a vejdou se i mnohem vyšší postavy.

Koleny jsem se ani při posunutí sedadel druhé řady zcela vzad o druhou řadu nedotýkal, ale na delší trase bych tady cestovat nechtěl.

Renault Grand Scénic čtvrté generace může převážet sedm dospělých menšího vzrůstu, ale pouze čtyři vzrůstu vyššího. Prostřední plac v řadě druhé a obě sedadla ve třetí řadě jsou spíše dětská.

Objem zavazadlového prostoru se docela výrazně liší mezi pětimístnou (tu jsem zatím netestoval, má v základu 718 l) a sedmimístnou variantou. Ta první logicky nabízí více litrů.

Ani výrobcem udávaných 533 litrů u sedmimístného provedení není úplně málo, ale zvládne to i kdejaký kompaktní kombík. Při porovnání s minulou generací se navíc kufr o pár centimetrů zmenšil na délku i šířku v podbězích.

Za vztyčenou třetí řadou sedadel zbývá ještě téměř dvě stě litrů, vejdou se tam i větší tašky.

Pár litrů se dá schovat i pod podlahu.

To platí i o skrytých schránkách před druhou řadou sedadel.

Dvoumístná dodávka se ze sedmimístného Renaultu Grand Scénic vytvoří stisknutím jediného tlačítka během několika sekund. Je fascinující sledovat, jak sedačky padají jedna po druhé jako domino a vytvářejí zcela rovnou plochu. Kdyby náhodou elektronika přestala fungovat, jsou k dispozici i nouzové pásky. 

Pokračovat na další kapitolu
Motory
K dispozici jsou buď dvě verze benzinové dvanáctistovky, nebo naftová patnáctistovka a dvě verze šestnáctistovky. Jde o čtyřválce. Všechny motory dopuje turbodmychadlo, ten nejsilnější naftový dok…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus