ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nového Renaultu Grand Scénic
22. září 2016

Jak přežít útok poloterénních aut kategorie SUV, která teď chce vyrábět skoro každý? Výrazně zvětšit kola! Takový je recept čtvrté generace Renaultu Scénic, u níž nejdříve přivážíme test prodloužené verze Grand. Kratší variantu vedeme jako samostatný model.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

K dispozici jsou buď dvě verze benzinové dvanáctistovky, nebo naftová patnáctistovka a dvě verze šestnáctistovky. Jde o čtyřválce.

Všechny motory dopuje turbodmychadlo, ten nejsilnější naftový dokonce dvě.

Mezigeneračně se spotřeba i přes použití dvacetipalcových kol u základní verze u většiny motorů mírně snížila. Výjimku představuje motor 1.6 dCi/96 kW. V porovnání s konkurencí potěší úsporností naftové patnáctistovky. Dynamika žádného z motorů příliš nevyčuhuje z průměru.

reklama

1.3 TCe/103 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/103 kW EDC

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/117 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/117 kW EDC

Tento motor nebyl dosud testován.

1.7 Blue dCi/110 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.7 Blue dCi/110 kW EDC

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Manuální převodovku jsem zkoušel u krátkého Scénicu.

Řazení se moc neliší od modelu Mégane, dokonce mi připadalo o něco lepší a na poměry vozů MPV docela krátké a sportovní, i když nechybí ani typické lehké zadrhávání. Neměl jsem ale problém s přesností.

Šestistupňová automatická převodovka funguje ve spojení s nejsilnějším naftovým motorem bezvadně. Řadí rychle, hladce a plynule.

V manuálním režimu lze zafixovat kvalt, který si vyberete, ale připadalo mi to skoro zbytečné, plynovým pedálem se převodovka ovládá snadno a čitelně.

Její reakce se samozřejmě liší podle zvoleného jízdního módu. Vyhovoval mi ten normální, v ekonomickém se snaží držet otáčky co nejníže, ve sportovním naopak motor někdy z mého pohledu zbytečně vytáčí.

Jediné, co mi opravdu vadilo, byla prodleva při změně směru jízdy z couvání na dopředný, ze které rezultovalo nepříjemné nečekané přicouvnutí, které může být nebezpečné.

Základní naftový motor 1.5 dCi se může pojit se sedmistupňovým automatem, který jsem zatím nezkoušel.

Řízení

Největší zklamání z věcí souvisejících z jízdou. V pomalých rychlostech mi řízení připadalo příliš volné, zejména kolem středové polohy, chyběla mu i plynulost. Ve vyšším tempu se díky progresivnímu tuhnutí tenhle hendikep vytrácel. Nastavení posilovače se mírně mění stejně jako třeba odezva plynového pedálu podle zvoleného jízdního módu, mezi Comfortem a Sportem je docela rozdíl. Výše uvedená charakteristika vychází ze zkušeností se základním módem.

Podvozek

Samozřejmě jsem byl ohromně zvědavý, jak si nový Renault Grand Scénic poradí s jízdou na dvacetipalcových kolech o rozměru 195/55 R20, tedy na jediném dostupném rozměru kol. A byl jsem příjemně překvapený.

Auto se rozhodně nedá označit za nepohodlné. Ve Francii je spousta zpomalovacích prahů, přes které se Grand Scénic přehoupával důstojně a komfortně, s o něco větší plavností než krátká varianta. Problémy působily jen průjezdy propadlých kanálů, v Česku očekávám při zdolávání těchto překážek hlasité rány.

Zatím jsem také neměl možnost auto otestovat na vyloženě nekvalitních silnicích typu děravých okresek.

Kvalitní francouzský asfalt jízdním vlastnostem auta svědčil a to i v zatáčkách. Tam se aktuální Grand Scénic naklání méně než jeho předchůdce, který v tomto směru také nebyl úplně marný, působí i méně těžkopádně.

Světlá výška, tedy vzdálenost podvozku od země, se mezigeneračně zvětšila o čtyři centimetry, takže jsme s novým Grand Scénicem neměli problém ani na šotolinových cestách mezi vinicemi. Částečně tak může konkurovat i některým "soft" SUV bez pohonu všech kol.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus