ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nového Renaultu Espace
16. prosince 2017

V roce 1984 zakládala první generace Renaultu Espace kategorii MPV (Multi Purpose Vehicles - víceúčelová vozidla) v Evropě. O více než třicet let později ji pátá generace zkouší zachránit.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama
Ondřej BěhalOndřej Běhal

V roce 1984 zakládala první generace Renaultu Espace kategorii MPV (Multi Purpose Vehicles - víceúčelová vozidla) v Evropě. O více než třicet let později ji pátá generace zkouší zachránit.

Velkým MPV zvoní hrana u zákazníků, kteří dali přednost menším a v některých ohledech i praktičtějším modelům a hlavně se jim začala líbit SUV, tedy vozy designem připomínajícím offroady. Vysoká a tím pádem i žíznivá MPV se nehodí do krámu ani automobilkám, které bojují s limity CO2 a tím pádem i spotřeby paliva.

Renault se rozhodl Espace zachránit tím, že pátou generaci velkého MPV zkřížil s SUV, díky snížení karoserie novinka hodně připomíná i kombík. Zároveň vsadil na luxus, bohatou standardní výbavu a high-tech prvky v kabině auta.

Nový Espace se tak může zařadit k prorokům, kteří z MPV udělají skutečné MPV. To znamená definují víceúčelovost nejen ve smyslu přizpůsobení interiéru auta různým požadavkům (převod většího počtu osob, nebo naopak nákladu), ale také ve smyslu jízdy v různých podmínkách (asfalt, terén). Škoda, že to nedotáhl i prostřednictvím nabídky pohonu všech kol.

Aktuální Espace už není garsonka, do které bych mohl jako do předchůdce složit čtyři horská kola a se čtyřčlennou rodinou a hromadou bagáže odjet na dva týdny na dovolenou. Přesto zůstává prostorným a až sedmimístným rodinným autem. Sedadla už nelze z auta vyjímat (ne, že by mě vzpírání dvacetikilových macků nějak zvlášť chybělo), stisknutím jediného tlačítka se druhá i třetí řada rychle a poslušně zasune do podlahy a vytvoří vzornou rovinu.

Benzinové i naftové motory mají objem pouze 1,6 l, ale po týdnu stráveném s nejslabší verzí to nepovažuji za velkou nevýhodu. Naopak potěší rekordně nízká spotřeba a to nejen na papíru.

Až na řazení mne potěšily jízdní vlastnosti auta, které se mezigeneračně dramaticky zlepšily. Espace nabízí pohodlí i relativně zábavnou jízdu v zatáčkách. Do terénu auto nepatří, na polní cestě ale díky větší vzdálenosti podvozku od země a ochraně před kamínky nebude mít problém. Chybějící možnost pohonu všech kol jen částečně vynahrazuje jiná vychytávka - řiditelná zadní náprava alias systém 4Control.

Cenově se Espace dá srovnat s podobně vybavenými kombíky střední třídy, od nichž se neliší spotřebou a příliš ani jízdními vlastnostmi, ale zůstává pro rodinu praktičtější.

Pořizovat si ho budou zejména aktivní tátové od rodin středního věku s vyššími příjmy, kteří si chtějí dopřát luxus, ale nehodí se jim provokovat značkami jako Audi, BMW, Mercedes nebo Volvo.

reklama

Design

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá

Když se dívám na siluetu nového Espacu, připadá mi, jako by ožilo nesmyslné, ale odvážné kupé Avantime, které se odvozovalo z předchozí generace Espacu a vyrábělo jen mezi lety 2001 až 2003. Nový Espace k ladnosti a zaoblenosti Avantimu přidává i slušnou dávku praktičnosti.

Prvky typické pro terénní auta nepatří mezi nejvýraznější motivy designu Espacu, jen ho lehce okořenily, což je podle mne dobře.

Renault populárně nazývá Espace crossoverem, tedy křížencem několika různých automobilových tříd, mezi nimiž jmenuje MPV, SUV, kombi či sedan. Podle mého názoru je i nový Espace téměř typické MPV, jen se obohatil o ochranu karoserie typickou pro poloterénní SUV a tím, že se snížil a protáhl připomíná částečně i siluetu kombi. Sedan v něm nevidím, to ať se na mne Renault nezlobí.

LED světlomety patří ke standardní výbavě každého Espacu. Fotku zvětšíte kliknutím na ni stejně jako všechny ostatní v testu.

LED ambientní osvětlení v barvě, kterou si nastavíte, naleznete také v interiéru (od druhé výbavy Zen).

Nejvýraznější vlastností interiéru je luxus, který se snoubí se vzdušností a high-tech motivy. Všechny přístroje už jsou digitální.

Nechybí některé originální prvky jako například výsuvná prostorná schránka před spolujezdcem otevíratelná pouhým dotekem prstu.

Kvalita většiny materiálů odpovídá i v testovaném středním výbavovém stupni manažerské automobilové třídě.

Občas jsem měl ale připomínku k horšímu slícování některých plastů nebo zadrnčení, které měla na svědomí manuálně ovládaná roleta střešního okna (standard, elektricky obsluhovaná panoramatická střecha je za příplatek).

Odhlučnění karoserie patří i v rámci střední třídy k nadprůměru, hlasitější obtékání vzduchu jsem zaznamenal až při vyšších rychlostech.

Pokračovat na další kapitolu
Řidičova zóna
Řidič sice nemá vesmír nad hlavou jako v předchozích generacích, ale připadá mi, že konstruktéři ubrali jen centimetry, které už byly opravdu navíc. Vzdušnost rozhodně i nadále zůstává vlastností ty…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus