ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Renaultu Captur
14. ledna 2021

Renault Captur je nejoblíbenější malé SUV v Evropě. Není proto divu, že se Francouzi rozhodli ve druhé generaci předvést to nejlepší. Nabídli více prostoru, lepší svezení a také výbavu. Pokud patříte mezi fanoušky městských crossoverů, pak jste na správné adrese.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Na českém trhu se Renault Captur prodává s řadou pohonných jednotek. Základem je benzinový tříválcový litr o výkonu 67 kW. Nijak závratnou dynamikou zrovna nedisponuje, ale zato nabídne velmi pěknou spotřebu paliva. Konkrétně 5,8 l/100 km v kombinovaném provozu. Přenos hnací síly na přední nápravu zajišťuje 6stupňová  manuální převodovka.

Dále je k mání motorizace na stlačený zemní plyn (LPG), kterou v ceníku naleznete pod označením TCe 100 LPG. Produkuje výkon 74 kW a maximální točivý moment až 170 N.m. Páruje se výhradně se šestistupňovým manuálem.

Pro sportovce pak Renault dodává model Captur se zážehovou "jednačtyřkou", jenž poskytuje chvályhodný výkon 103 kW a 260 N.m. Zakoupit si jej můžete jak se sedmistupňovým automatem, tak i 6stupňovým manuálem. Ten však není aktuálně k dispozici, ale bude k dostání později.

V polovině roku 2020 přibyl do nabídky také plug-in hybridní systém označený písmeny E-Tech. Jde o kombinaci atmosférické jedna-šestky s elektromotorem. Výkon celé soustavy činí 117 kW.

Zajímavostí je, že začátkem roku 2021 zmizely z nabídky veškeré naftové motory. Že by za to mohly emisní normy?

reklama

1.6 E-TECH Plug-in

Renaultu se s trochou nadsázky povedlo využít staré železo. Základem plug-in hybridního systému je totiž atmosférická jedna-šestka. Benzinový motor dobře známe ze základních modelů a prolínal se také celou paletou automobilky Dacia, než ho v nabídce nahradil přeplňovaný litr. Systém funguje jako každý jiný plug-in hybrid, celkem vydává výkon 117 kW, tedy 160 koní.

K dispozici je baterie o kapacitě 9,8 kWh, podle automobilky stačí na ujetí až 50 kilometrů v kombinovaném režimu. To souhlasí, my jsme během týdenního testu zvládli na jedno nabití ujet až 45 kilometrů, což je na takový model poměrně dobrý výsledek. I díky tomu si pak Captur vyslouží ekologickou registrační značku EL a tím je osvobozen od dálniční známky i parkovného.

Systém funguje relativně hladce, ale má i své mouchy. Přepínání mezi motory a režimy je citelné pod pravou nohou na pedálu i zvukově. Zejména někdy, kdy převodovka, která má čtyři rychlosti pro spalovací motor a dvě pro elektromotor, vytočí benzinový agregát do zbytečně vysokých otáček. Překvapením ale je, že Captur dokáže uhánět po dálnici klidně i nad limitní rychlostí zcela elektricky.

Je ale škoda, že za jízdy nejde baterii pomocí rekuperace a chodu motoru úplně dobít. Vyzkoušeli jsme během testu všechny možné jízdní režimy a také tlačítko E-Save, které by mělo šetřit proud v baterii. Zdá se ale, že chování systému bylo v závěru spíš náhodné. Ve výsledku se nám nepodařilo třeba za jízdu po dálnici z Prahy do Mladé Boleslavi nabít ani kilometry a z Mladé Boleslavi do Jičína to bylo kilometrů 15. Některé plug-in hybridy přitom mají režim, ve kterém lze doplnit baterii v podstatě na maximum. Captur ale víc nutí k dobíjení ze zdi nebo u stojanu. Jde to výkonem až 3,7 kW. I pro tyto trable jsme pak auto vraceli se spotřebou 5,2 litru benzinu na 100 km. Vše závisí na tom, jak s autem budete jezdit.

1.0 TCe

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/96 kW EDC

Benzinový čtyřválec se středně vysokým výkonem 96 kW je zřejmě ideální volbou pod kapotou Capturu. Je totiž velmi tichý a tak se s ním povětšinou budete cítit příjemně. Hlavně díky automatu, který řadí bez škubání a tak ani není potřeba nic korigovat páčkami na volantu. Stovku zvládá lehce pod 10 vteřin, takže úplný sprinter to není, ale nenechá se ani zahanbit.

Na dálnici není problém předjíždět i ve vysokých rychlostech, motor má totiž 240 Nm od nízkých 1600 otáček a pak táhne lineárně. Ozývá se až ve vysokých číslech. Při 130 km/h točí motor okolo 2600 otáček za minutu.

Jak je na tom spotřeba? Tabulkových 5,7 litru v kombinaci není úplně nereálných, je ale potřeba mít lehkou nohu. Na dálnici se budete pohybovat kolem 7,8, na okresce opravdu klesnete k 6,3 litrům benzinu na 100 km. Nakonec jsme týden končili na hodnotě 7,1 litru benzinu na 100 km, což je dnes už takový průměr u těchto oturbených motorů. Možná by tříválec zvládl nižší čísla. Totéž diesel.

1.3 TCe

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe EDC

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TCe LPG - benzín

Litrový tříválec zaujme především nízkými pořizovacími náklady. Dynamika už tolik radosti nepřinese. I když motor disponuje výkonem 74 kW a točivým momentem 160 N.m, ani přes nízkou váhu nedosáhne na lepší hodnotu než 13,0 vteřin při zrychlení z nuly na sto kilometrů za hodinu. A na silnici to bylo znát. Předjíždění ostatních účastníků provozu vyžadovalo delší volnou dráhu a hlavně podřadit aspoň o dva stupně níže.

Přeplňovaný tříválec je i navzdory ne zrovna příkladnému odhlučnění poměrně tichý a ani ve vyšší rychlosti není jeho projev až tak výrazný. Pravdou je, že vlivem tvaru karosérie je přehlušován aerodynamickým hlukem obzvláště při dálniční rychlosti. To nemění nic na tom, že se jedná o kultivovanou pohonnou jednotku. Objem nádrže pro benzín činí 48 litrů paliva. Ve čtení pokračujte na další kapitole, tentokrát se více zaměříme na LPG.

1.0 TCe LPG - plyn

Začněme ale tím, že si detailně rozluštíme ceníkovou zkratku TCe 100 LPG. Ve skutečnosti jde o pohonnou jednotku o objemu jednoho litru, která umí spalovat jak benzín, tak i stlačený zemní plyn. Disponuje výkonem 74 kW a maximálním točivým momentem 160 N.m, který je dostupný ve 2750 ot./min. To jsou však hodnoty na benzin. Jakmile se systém přepne na LPG, díky lepšímu antidetonačních schopnostem tohoto paliva může turbo nafoukat v nízkých otáčkách více vzduchu pod vyšším tlakem, díky čemuž vzroste točivý moment na 170 N.m. Toto maximum má navíc řidič k dispozici už ve 2000 ot./min. V kombinaci s rozumně dlouhými převody šestistupňového manuálu je to záruka pohodové jízdy bez nutnosti častého řazení.

Chválu zaslouží rovněž velmi dobrá reakce na přidání plynu. A to i ve 130 km/h. Při prudkém stoupání do kopce se však projevily dynamické limity litrového motoru. Výhradně při provozu na LPG jsme při jízdě na tempomat zaznamenali také mírné cukání.

Renault Captur na LPG nemá palubní počítač, takže spotřebu lze zjistit pouze z dotankování. Na LPG jsme po dálnici ujeli cca 370 km, což odpovídá spotřebě 9,2 l/100 km. Na okreskách si motor nárokuje mezi 8 až 8,5 litry, takže 40litrová nádrž vystačí asi na 380 až 400 km. Vezmeme-li v úvahu námi dosažený průměr 8,2 l LPG na 100 km a cenu i kolem 11,5 Kč/l, umí Captur jezdit za devadesát haléřů na kilometr. A to už je hodně lákavé.

Musíte však počítat s jedním zásadním omezením, které LPG provází už od počátku – s LPG autem většinou nesmíte do podzemních ani střešních garáží. Ale to je asi tak jediné.

1.5 Blue dCi EDC

Vzhledem k parametrům vozu je patnáctistovka s výkonem 85 kW a točivým momentem 260 Nm dostačující, ale zběsilou jízdu od ní nečekejte. Zrychlení z nuly na sto zvládne za jedenáct vteřin, což v porovnání s konkurencí patří spíše do slabšího průměru. I tak se s motorem 1.5 Blue dCi dá jezdit svižně a předjíždění nezpůsobuje žádné problémy, a to i díky automatické převodovce, která poměrně dobře reaguje na sešlápnutí plynu.

Chod vznětové pohonné jednotky je ze začátku hlučnější. Po zahřátí se vjem zjemňuje a do 3 000 otáček lze mluvit o kultivovaném motoru.

V čem ovšem nejvíce vyniká, je spotřeba. Ta dle výrobce činí ve městě okolo čtyř a půl litru, mimo město je to 3,9 litru a v kombinovaném režimu 4,1 litru paliva na každých sto kilometrů. Řadí se tak k nadprůměrně úsporným agregátům v segmentu malých SUV. 

Při našem testování jsme se od uvedených údajů až tak moc nelišili, a dokonce jsme se dostali i na nižší hodnoty. Nejméně jsme naměřili při 90 km/h, kdy motor točil patnáct set otáček a spotřeba se pohybovala okolo tří litrů na sto. Ani při povolené rychlosti na dálnici nebyla jedna-pětka nijak výrazně žíznivá. V ten moment točila zhruba 2 350 otáček za minutu a spotřeba činila přesně pět litrů. O to zajímavější byla konečná spotřeba při vrácení. Palubní počítač nám ukazoval 5,2 litru. I tak to považujeme za slušný výsledek.

1.6 E-TECH

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Sedmistupňová automatická převodovka reaguje docela chytře a dá se říci, že se učí chování řidiče. Neměli jsme s ní jediný problém. Potíže nastaly s voličem. Ten je pulzní a tudíž bez přímého mechanické kontaktu se skříní. A moc mu práce nejde. Často se stávalo, že jsme nezařadili polohu, jakou jsme chtěli. Přeskočení mezi polohami také trvá delší čas než u řady jiných automatů. Práce s voličem tak není úplně ideální.

Chod páky šestistupňové manuální převodovky sice nepatří k absolutnímu ideálu, ale nestěžovali jsme si. Sportovcům bude kulisa řazení připadat příliš volná a lehká, málo precizní. Trochu ruší drobné zadrhávání při přechodu přes neutrál. Celkově však řazení plní svou primární funkci – a to umožnit rychlou a přesnou, navíc celkem hladkou změnu rychlostních stupňů.

Řízení

Příjemné, lehké a pro ženy řidičky vlastně ideální. Do děje nevtáhne, ale to se od něj nečeká. Přechod na sportovní režim znamená jen tužší posilovač, což je vlastně zbytečné.

Brzdy

Brzdy stojí za zmínku. Ne kvůli jejich účinnosti, jako spíš faktu, že jsou bubnové. Je to divné v roce 2021, zdá se. Ale má to logický smysl. Pro lehké auto nejsou problém a také nepotřebují tolik údržby. Navíc jsou zřejmě ekologičtější než kotoučové, protože při brzdění „nepráší“.

Podvozek

Podvozek je samozřejmě jednoduchý, jak se v této kategorii nosí. Vzadu tedy najdete vlečená ramena a torzní příčku. Technici ale museli počítat s tím, že jde o vůz s vyšší světlou výškou a těžištěm než má Clio a podle toho doladit vůz. A to se jim docela povedlo. Captur je tuhý, tužší než Kamiq i 2008 a z této trojice se chová asi nejsportověji.

Není se ale přitom nutné obávat, že by vás potrestal na rozbité okresce. S ránami od podvozku jsme se za celou dobu testu nesetkali. Navíc je i dobře odhlučněn. Tlumiče drží, auto se nenaklání, ale přejezd větší nerovnosti znamená jen tlumený bouchanec, který nevadí.

Při jízdě si také můžete volit z jízdních režimů pomocí systému My Sense. My jsme ale téměř celou dobu nechali defaultní nastavení, protože měnit reakce plynu nebo řízení vlastně není potřeba. Auto nemá nastavitelné tlumiče a tak je jízda v závěru vlastně stejná.

Pluág-in hybridní model dostal do vínku ještě jízdní režim Pure, který znamená čistě elektrické svezení. Žádný z režimů nezajistí dostatečné dobíjení baterie za jízdy a to ani v případě funkce E-Save.

Captur je výborně odladěný. Povedl se.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus