ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Range Roveru Velar
5. listopadu 2017

Nový model britského výrobce luxusních SUV přináší perfektní zpracování, prostorný interiér a nezanedbatelné schopnosti v terénu. I když je potřeba si na něj vyhradit víc peněz než na většinu konkurentů, dává sovu hodnotu na odiv v každém detailu. A předvedl se v dobrém světle i při jízdách na silnici.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Díky tomu, že Velar stojí mezi Evoquem a Sportem, bere si motory z obou velikostí SUV. Pod jeho kapotou najdeme tedy čtyř i šestiválcové motory. Ty jsou vždy spojené s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Motory D180 a D240 jsou vznětové čtyřválce, označení znamená jejich výkon. Třílitrový šestiválec se jmenuje D300. Z benzinových voleb jsou k dispozici čtyřválce P250 a P300, nejsilnější volbou je pak kompresorem plněný třílitrový šestiválec P380.

Hybridní ani elektrický model v nabídce není.

reklama

P250

Tento motor nebyl dosud testován.

P300

Tento motor nebyl dosud testován.

P380

Pocit luxusu na palubě pramení i z precizního utlumení pohonné jednotky, která je v běžných provozních otáčkách nepostřehnutelná. Zvuk zvyšuje až při větší akceleraci, kdy se z výfuků začne ozývat hluboké dunění. Zrychlení z nuly na 100 kilometrů v hodině za 5,7 sekundy je u tak velkého vozu překvapivé, nicméně Velar dostal hliníkovou konstrukci ze sesterského SUV Jaguar F-Pace, takže se podařilo ušetřit na hmotnosti. Auto i tak váží 1884 kilogramů. Akceleraci jsme ale nemohli legálně vyzkoušet, v Norsku, kde probíhaly první jízdy, platí na okresních silnicích maximální povolená rychlost 80 kilometrů v hodině a v oblasti dálnice chybí. I proto nevíme, kolik motor točí při 90 a 130 km/h.

Šestiválec s kompresorem byl ale i tak na palivo poměrně náročný. I když šlo o první jízdy, ujeli jsme s vozem přes 400 kilometrů, což už přineslo vypovídající výsledek. Konzumace 11,2 litru na 100 kilometrů nemusí vyhovovat každému. V takovém případě jsou ale připraveny úspornější naftové motory.

D180

Tento motor nebyl dosud testován.

D240

Čtyřválec má neoddiskutovatelnou výhodu - velmi rozumnou spotřebu. Za celý týden jsme s ním sice jezdili za výsledný průměr 8,1 litru nafty na 100 km (to je méně než v případě Land Roveru Discovery se stejným motorem), ale na některých cestách si řekl i o půl litru méně. Byli jsem velmi mile překvapeni, snad pomáhají i aerodynamičtější tvary auta nebo jeho na poměry velkých SUV nízká hmotnost. Řeč je o 1765 kilogramech.

Navíc výkon 240 koní stačí víc než dost. Vždyť s autem dokážete zrychlit z nuly na 100 km/h za 7,3 sekundy! Není to super rychlé, ale dynamicky stačí na pohodlné předjíždění. Je to dáno i velmi slušným točivým momentem, který má hodnotu rovných 500 Nm. Tolik síly bychom čekali spíš u šestiválce.

Vtip je ale v tom, že spolu s nákupem čtyřválce se musíte smířit i s tím, že zatímco vaše auto je na první pohled luxusní, o zvuku, který vyluzuje, se to rozhodně říci nedá. Šestiválce, které jsme mohli vyzkoušet v Norsku znamenaly, že na palubě panovala naprostá akustická pohoda. A to k luxusu také patří. Menší diesel je však mnohem více slyšet, nejen zvenčí, ale i zevnitř. A také při každé akceleraci. Naštěstí ho osmistupňový automat drží v rozumných otáčkách a tak tolik neruší třeba na dálnici. Zvukový zážitek k luxusnímu autu patří také a tady se čtyřválcový Velar rozhodně na jedničku nepředvedl.

D300

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Řadí se osmistupňovou automatickou převodovkou. Jde o systém od německého výrobce ZF, konkrétně o skříň 8HP45, pro šestiválce je připravena 8HP70, která si poradí s vyšším točivým momentem. Ovladačem je klasický otočný volič, který se po nastartování vysouvá ze středového tunelu. Umožňuje volbu sportovního režimu, k dispozici jsou i páčky pod volantem. K chování převodovky jsem za celou dobu neměl větších výhrad. Řadí hladce, bez škubání a v podstatě o ní nevíte.

Řízení

Řízení je, jak bývá u velkých SUV, poměrně lehké. Účinnost posilovače je ale proměnlivá podle toho, jaký zvolíte jízdní režim. Na SUV je ovšem reakce vozu velmi ostrá, řízení spíš připomíná ostrý hatchback. Oproti velkému Range Roveru, kde se volantem kroutí jak na zaoceánském parníku, je to velký posun. Tady má Velar tedy blíže k Evoqu.

Brzdy

Na to, kolik vůz váží, a jak rychle je schponý jet, jsou brzdy víc než jen dostačující. V líném norském provozu se nám je samozřejmě ani nemohlo podařit nějak utahat.

Podvozek

Pocit luxusního svezení umocňuje vzduchový podvozek, který umožňuje měnit tuhost i výšku tlumičů. Auto po silnici pocitově víc letí, než jede. Řadu nerovností je schopné pohodlně zamaskovat.

Největším překvapením je ovšem chování Velaru v zatáčkách. Velké SUV by se mělo logicky silně naklánět a v ostřejší zákrutě kleknout na přední kolo a neochotně se stočit. Nic takového se u nového Range Roveru neděje. Vůz je stabilní, jako by šlo spíš o větší sedan. Jeho náklony jsou minimální, a při průjezdu zatáčkou je díky tomu velmi dobře čitelný. Vše dovršuje řízení s ostrými reakcemi, o kterém píšeme výš.

Land Rover se u svých aut drží tradiční schopnosti zvládnout terén. I zde je Velar někde na půli cesty, protože je mimo asfalt schopnější než Evoque, ale hodnot velkého Range Roveru nedosahuje.

Díky podvozku, který se umí zvednout až do výšky 251 milimetrů, a systému Terrain Response, jenž mění chování vozu podle toho, na jakém povrchu se právě pohybuje, se ani toto auto nemusí bát výletu do těžkého terénu. Zvládne se převalovat přes kamení, vyjet po sjezdovce nebo překonat až 650 milimetrů hluboký brod. Jakkoliv se dá předpokládat, že jeho majitelé těchto schopností využijí jen výjimečně.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus