ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Seatu Ibiza
28. května 2017

Pátá generace malého hatchbacku Seat Ibiza se v Česku začala prodávat na jaře 2017. Předchozí model vydržel v prodeji devět let a prodělal během nich dvě modernizace, jednu v roce 2012 a druhou v roce 2015 v souvislosti se začátkem platnosti emisní normy Euro 6.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

S příchodem na trh Ibiza dostala zatím jen pár motorů, výhradně benzinových. Základem je 1.0 MPI bez turba, avšak nad ním jsou litrové tříválcové motory 1.0 TSI s turbodmychadlem ve dvou výkonových variantách - 70 a 85 kW. Poději má dorazit také motor 1.5 TSI, který dostal zatím jen Volkswagen Golf

Na mezinárodní prezentaci v Barceloně v květnu 2017 jsme ho s předstihem otestovali. Dostane jej pouze sportovně laděná výbava FR, což je logické, protože výkon 150 koní už je na malé auto opravdu velmi slušný. Nepoznáte ho ale hned. Z nižších otáček jsem dokonce čekal o něco svižnější rozjezd, kolem 1200/min. s ním není moc řeč. Sbírá plynule a velmi kultivovaně, což obrušuje jeho ostrost. Už nad dvěma tisíci otáčkami bych o něm rozhodně nenapsal, že působí vlažně, a v těch nejvyšších dělá z ibizky slušnou střelu. Znovu ale zdůrazňuji, že akcelerace probíhá nesmírně plynule. 

když už jsme u těch otáček, tak šestka je hodně dlouhá, motor při jejím zařazení točí při dálničních 130 km/h jen 2800 otáček za minutu. To se příznivě podepisuje na spotřebě.

Další věc, která snižuje konzumaci paliva, je vypínání dvou ze čtyř válců při jízdě ustálenou rychlostí. Řidič se musí trochu soustředit, aby tento systém využil. Kromě jízdy stálým tempem je nutné vědomě mírně ubrat plyn, pak se na palubním počítači objeví, že motor vypnul dva válce. Dokázal jsem v tomto režimu jet i třeba dva kilometry rychlostí 90 km/h, ale nesmí přijít ani mírnější stoupání. Vypnutí válců nedoprovází žádné škubnutí ani zvukový projev. Nebýt toho nápisu, nevěděl bych o něm.

Dlouhodobá spotřeba motoru 1.5 TSI byla při novinářských testech 7,6 l, od letiště po dálnici dole při pobřeží jsme jeli za 6,4 l.

reklama

1.0 MPI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TSI/70 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TSI/85 kW DSG

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TSI/85 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TGI

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 TDI

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

V případě Ibizy platí, že všechny motory s výkonem 70 kW či méně mají pětistupňové manuální převodovky, výkonnější verze litrového přeplňovaného motoru a 1.5 TSI se páruje s šestistupňovou manuální převodovkou.

Řazení je na první pocit trochu zatuhlé, ale jinak sportovně krátké se zřetelně vymezenými drahami. Páka přesně a znatelně zapadá k jednotlivým rychlostním stupňům.

U verze 1.5 TSI není ale úplně plynulý chod spojkového pedálu, takže jezdit bez cukání vyžadovalo značné soustředění.

Řízení

Ibiza vždy měla ostřeji naladěné řízení než Fabia. A to platí i v případě páté generace. Verze FR s motorem 1.5 TSI měla sportovněji naladěné řízení než provedení 1.0 TSI Xcellence, i to ale patřilo v porovnání s ostatními malými hatchbacky k agilnějším.

Brzdy

Brzdy mají naprosto standardní účinek i sílu, jen jsme si všimli, že pokud se aktivuje nouzové brzdění ve městě před překážkou, kterou senzory detekují, umí být skutečně velmi efektivní.

Podvozek

Ibiza páté generace dostala v koncernu novou platformu s oznčením MQB A0. Ta bude časem využívána ve všech malých vozech v rámci koncernu Volkswagen, Ibiza je první vlaštovkou.

O ní můžeme zatím říci jen dobré zprávy. Zvyšuje vozu torzní tuhost, podle výrobce dokonce o 30 procent, což opravdu není málo. Podepisuje se pod parádní jízdní vlastnosti.

Tak stabilní a přitom skvěle ovladatelné malé auto, aby člověk pohledal. Ibiza se díky nové platformě posunula na špičku své kategorie. Potěší komfortem jak na dálnici, tak i ve městě a především lehkostí, hravostí a jistotou v zatáčkách.

Po všech stránkách vrchol jízdních vlastností představuje sportovně laděná verze FR s motorem 1.5 TSI. Kolega Ondřej ji testoval v okolí Barcelony na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 215/40 R18. Její podvozek označil jako "golfovitý", připadal si za volantem jako v o třídu větším Volkswagenu Golf. Nadchla ho elastičnost a přilnavost, s jakou si Ibiza FR poradila s terénními zlomy v zatáčkách. V podstatě jakýkoli oblouk mohl projet na suchém asfaltu pod plynem bez toho, aby elektronika musela nějak výrazně bojovat s nedotáčivostí.

Doslova v šoku byl ale z jízdního komfortu této sportovní verze. Malá auta na širších a nižších pneumatikách většinou bývají tvrdá, ale testovaná Ibiza FR nabízela kromě parádní zábavy v zatáčkách i dokonalé pohodlí. Zejímavé je, že v přímém srovnání byla výrazně komfortnější a dospělejší než provedení 1.0 TSI Xcellence na pneumatikách 195/55 R16.

Standardem verze FR je možnost zvolit jízdní profil, tedy naladění řázení, převodovky nebo odezvy na plyn do různých režimů. Testované provedení dokonce disponovalo příplatkovou možností zvolit tuhost tlumičů mezi normálním a sportovním režimem, což nám ale připadalo vzhledem ke skvělým jízdním vlastnostem i v běžném módu skoro zbytečné.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus