ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Peugeotu 108 5dv.
30. června 2014

Jedno z nejmenších aut na trhu sjíždí spolu se svými sourozenci Citroënem C1 a Toyotou Aygo z pásů továrny poblíž středočeského Kolína.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Došlo tu k velkému generačnímu posunu proti Peugeotu 107 a to nejen vizuálnímu.

Podle údajů výrobce sedí řidič o centimetr níž než dosud, subjektivně mi rozdíl připadal ještě větší. Zhoršil se tím výhled z auta zejména pro menší šoféry, kteří by si měli pořídit auto minimálně v druhé výbavě Active s výškově stavitelným sedadlem.

Široké ukotvení čelního sloupku spolu s držákem zrcátka a zrcátkem samotným vytváří velikou neprůhlednou plochu, za kterou se v zatáčce schová i náklaďák. Viditelnost do předoboku není dobrá.

Úzký interiér způsobuje, že dvě průměrně rostlé osoby absolvují v průběhu společné jízdy spoustu nechtěných doteků. Na druhou stranu může Peugeot 108 pomoci s navázáním nových vztahů :-)

Také sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami vyhoví spíše menším postavám.

Kolega s výškou 186 cm si ale nestěžoval a vyhovovala mu i poloha za volantem.

Sedák dobře podepře průměrně vysokým osobám stehna, lepší by mohla být opora těla při jízdě v zatáčkách, což platí hlavně pro příplatkové kožené čalounění.

To sice působí luxusněji, ale potila se mi v něm záda.

Kůže coby potažení volantu mi dávala větší smysl, jde ale o standard až u nejvyšší výbavy Allure. Plastová verze (fotka vpravo) ale také není špatná. Plast mi díky měkčí konzistenci přišel podobný jako kůže, i když samozřejmě trochu víc klouže v ruce, které se na něm potí. Stejně jako u kožené verze nechybí zesílení v místech úchopu. Tlačítka na ovládání audiosoustavy a telefonu přes bluetooth handsfree najdete na kormidlu od druhé výbavy Active.

Škoda, že se na věnec nevešly i ovladače palubního počítače (standard). Mezi jeho hodnotami se přepíná tyčinkami na přístrojovém panelu. Ruka k nim ale nemusí daleko, přístroje se nacházejí hned za volantem. Jsou připevněny ke středovém sloupku a pohybují se, pokud chcete nastavit výšku volantu, což není ideální, ale u Peugeotu 108 mi to moc nevadilo.

Omezovač rychlosti patří ke standardu nejvyšší verze Allure a ovládá se samostatnou páčkou u volantu. Funguje tak, že auto při jízdě nepřekročí nastavenou rychlost. Pokud ho ale chcete rychle deaktivovat, stačí sešlápnout plynový pedál až na podlahu před zarážku. Bohužel nelze mít funkci tempomatu, tedy samočinné udržování rychlosti nastavené řidičem.

Jednoduchým "motocyklovým" přístrojům dominuje rychloměr.

Otáčkoměr patří k výbavě až v nejvyšší výbavě Allure. Majitelé levnějších Peugeotů 108 ale o moc nepřijdou, protože jeho stupnice je tak nepřehledná a špatně čitelná, že poskytuje pouze velmi orientační údaje.

Zato potěší USB přípojka, která patří ke standardu každé 108 s rádiem (od druhé výbavy Active).

Takhle vypadá středový sloupek druhé výbavy Active s rádiem a manuální klimatizací.

U nejvyšší výbavy Allure dominuje středovému sloupku velký dotekový barevný displej multimediálního systému, který byl u tohoto testovaného auta doplněný o příplatkovou lepší klimatizaci udržující teplotu interiéru automaticky. Její ovladače působí mnohem luxusněji než u klimatizace manuální.

Potěšila mne rychlost odezvy displeje, přehlednost, úroveň grafiky i množství informací. Kam se hrabe spousta větších a dražších aut!

Příjemně překvapí také rychlost propojení chytrého telefonu s bluetooth handsfree stejně jako kvalita zvuku audiosoustavy, která se zlepšila proti Peugeotu 107 asi jako když porovnáváte první přenosné kazeťáky se současnými domácími kiny... Na miniauto hraje Peugeot 108 Allure opravdu famózně.

Zkoušel jsem i aplikaci na zrcadlení mobilního telefonu Mirror Link na obrazovce multimediálního systému vozu. Mirror Link je šikovná pomůcka, protože umožní legálně používat chytrý mobil skrz displej auta. Bohužel ale zatím funguje jen s několika málo telefony.

Můžete díky ní používat například navigaci z vašeho smartphonu. Výhodou proti klasické automobilové vestavěné navigaci, kterou 108 nenabízí, je nižší cena. Nevýhodou fakt, že navigace přestává fungovat v místech s horší kvalitou signálu. A to se nám občas při testovacích jízdách ve Francii stávalo.

Multimediální systém by měl umět také přijímat a zasílat SMS zprávy, což jsem ale zatím otestovat nestačil.

Za příplatek lze mít s multimediálním systémem i parkovací kameru, která se ale snadno zašpiní.

Za další příplatek můžete nechat klíček v kapse při odemykání auta a startování. Stačí zmáčknout tlačítko.

Stejně jako u předchůdce maká na předním skle pouze jediný stěrač a svou práci zvládá v prostoru před řidičem na jedničku. U spolujezdce je to trochu horší.

Nedostatkem odkládacích prostor jsem netrpěl.

Elektrické ovládání předních oken patří ke standardu až od druhé výbavy Active a vadilo mi na něm, že jsem musel držet tlačítko celou dobu, abych okno stáhl nebo vytáhl.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Tady mezigeneračně k žádné revoluci nedošlo. K dispozici jsou čtyři místa a miniaturní prostor pro zavazadla.

Potěší nárůst prostoru nad hlavou na zadních sedadlech o 4 cm proti předchůdci. Zatímco původní 108 patřila v tomto ukazateli na "ocas", novinka se řadí k průměru a se 174 cm výšky jsem neměl na rozdíl od minulé generace problém usadit se vzpřímeně.

Na obrázku vidíte kolegu s podobnou výškou.

Pokud máte verzi TOP se stahovací plátěnou střechou, místo na hlavu se scvrkne přibližně na úroveň u Peugeotu 107.

Místo na nohy se podle našich měření mezigeneračně o 3 cm zhoršilo a v rámci miniaut patří ke slabšímu průměru. Osobně jsem neměl problém si za "sebe" sednout, ale dva lidé s výškou 180 cm už by si otlačili kolena i hlavu. U miniauta ale nejde o nic výjimečného...

Vadí mi, že se okna vedle zadních míst stejně jako u Peugeotu 107 nebo třeba u Škody Citigo nedají stahovat, ale pouze nepatrně vyklápět.

Testované verze disponovaly možností sklápění opěradla děleného půl na půl (standard od výbavy Active, v základní verzi Access se sklápí celá nedělená lavice).

Opěradlo se nedá odjistit z kabiny, ale neprakticky pouze z kufru, kde se nachází plastové poutko, za které se musí zatáhnout. Po sklopení opěradel na pevné sedáky vznikne schod mezi nimi a podlahou kufru.

Velikost zavazadlového prostoru je i na poměry minivozů miniaturní. Sice jeho objem vzrostl proti předchůdci o 30 l na 168 l, ale pouze díky tomu, že se kryt zavazadelníku posunul trochu výš

Když u jsme u krytu zavazadlového prostoru, tak ten je opravdu symbolický a neváží o moc víc než dobře vykrmená masařka... Snímek pochází z testů Toyoty Aygo, u peugeotu je kryt podobný.

Líbí se mi, že se dá připevnit k pátým dveřím a nepřekáží při nakládání. Otrávilo mě ale, že jsem nebyl schopný ho u testovaného auta z těch pátých dveří odcvaknout bez rizika poškození.

Psát o pátých dveřích je trochu nepřesné. Vyklápí se totiž pouze jejich skleněná část, takže jde spíše o okno.

Místo jedné vzpěry kufru jsou dvě a překážejí ve vstupu do zavazadelníku o něco méně než ta jedna v předchozí generaci.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Peugeot 108 nabízí na výběr ze dvou benzinových tříválců. Základ tvoří litrový motor od Toyoty. Proti minulé generaci prošel modernizací. Jeho spotřeba klesla v porovnání s předchůdcem o 0,3 l na …
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus