ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Peugeotu 108 5dv.
30. června 2014

Jedno z nejmenších aut na trhu sjíždí spolu se svými sourozenci Citroënem C1 a Toyotou Aygo z pásů továrny poblíž středočeského Kolína.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Peugeot 108 nabízí na výběr ze dvou benzinových tříválců.

Základ tvoří litrový motor od Toyoty. Proti minulé generaci prošel modernizací. Jeho spotřeba klesla v porovnání s předchůdcem o 0,3 l na každých 100 km a hodnoty 4,1 l u verze s manuálním řazením i 4,2 l u automatu představují nejen mezi miniauty špičkovou hodnotu. Horší je to s dynamikou. Verze s manuálním řazením patří mezi nejmenšími novými vozy k průměru, automat dělá z Peugeotu 108 1.0 VTi  lenocha.

S benzinovou dvanáctistovkou koncernu PSA (Citroën-Peugeot) se 108 řadí mezi nejživější miniauta, úsporností patří lehce nad průměr.

reklama

1.0 VTi S&S

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Díky tomu, že se sedí níž než u Peugeotu 107, mohl výrobce zkrátit dříve směšně dlouhou řadicí páku.

Její vzhled se liší podle úrovně výbavy. Vlevo vidíte základní podobu.

Rozdílná je i kvalita řazení u motorů 1.0 a 1.2.

U litrového motoru mi přišlo tlumenější a tišší než u Peugeotu 107. Možná trochu ubyl pocit sportovnosti a dráhy budou asi o něco delší, ale vše probíhá příjemně, samozřejmě a nekomplikovaně, takže chválím.

U dvanáctistovky mi řazení připadalo výrazně horší. Dráhy se ještě prodloužily, přibyly vůle, ubyla samozřejmost. V porovnání s konkurenty ale stále nejde o žádnou tragédii.

Automatizovanou převodovku jsem u Peugeotu 108 nezkoušel, ale prošla mýma rukama u Toyoty Aygo. Její tradiční slabina spočívá v dlouhých prodlevách při řazení pod plynem.

V manuálním režimu lze rychlostní stupně měnit nejen pákou, ale také pádly pod volantem.

Řízení

Také řízení se liší u jednotlivých motorizací, ale ne tak citelně jako řazení. U silnější dvanáctistovky mi připadalo trochu sportovnější a odpor posilovače větší.

U litrového motoru je řízení podle výrobce strmější než u předchůdce, což znamená, že při pohybu volantem kola více zatočí. Z mého subjektivního pohledu se z něj ale trochu vytratila sympatická přímočarost a motokárovost. Stejně jako celé auto na mě působilo komfortněji, ale méně sportovně. Větší hbitosti by asi pomohl menší volant. Na druhou stranu klidnější řidiče asi změny potěší.

Podvozek

Nezaznamenali jsme rozdílné jízdní vlastnosti mezi verzí s pevnou a plátěnou střechou, takže se milovníci nebe nad hlavou nemusejí bát menší tuhosti karoserie spojené s nepříjemnými otřesy.

Mezigenerační změny pokračovaly v trendu, který nastolila už poslední modernizace Peugeotu 107. Podvozek auta opět trochu "vyměkl", takže poskytuje na poměry minivozů velmi slušné pohodlí na úkor menší sportovnosti a horší hbitosti. I milovníci svižné jízdy si ale stále s mrňousem užijí dost zábavy.

Zkoušeli jsme auto na patnáctipalcových kolech (standard nejvyšší výbavy Allure). Působí dospělejším dojmem než předchůdce, asi nejvíc se to pozná při vyšších rychlostech na dálnici.

Zpomalovací prahy i dlažební kostky tlumí Peugeot 108 ukázkově, na větších terénních vlnách nebo hrbech se maličké auto chová přece jen trochu jankovitěji.

Standardně montovaný stabilizační systém se nedá vypnout, do rychlosti 50 km/h můžete omezit alespoň protiprokluz.

V zatáčkách sice Peugeot 108 nepůsobí tak sportovně jako sto sedmička, ale potěšila mne jeho ochota zatáčet a to i na deštěm skrápěné kluzčí vozovce.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus