ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Opelu Insignia Grand Sport
23. července 2019

Druhá generace Opelu Insignia se chlubí výrazně lepšími jízdními vlastnostmi, zajímavým designem i novými motory. Pořádně také narostla. Německá automobilka se díky ní znovu zapojila do lítého boje o místo zejména ve firemních flotilách.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Jak je v této kategorii dobrým zvykem, tedy alespoň u vozů německé provenience, nabízí Opel bohatou paletu pohonných jednotek. Zastaralé benzinové motory 1.4 Turbo a 1.6 SIDI Turbo nahradila zbrusu nová jednotka 1.5 Turbo s výkony 103 a 121 kW, kterou lze spojit buď s manuálem nebo automatem. Vrcholem v nabídce benzinových agregátů je pak 2.0 Turbo o výkonu 191 kW. Ten se ale v roce 2018 přestal nabízet a jeho roli převzala mnohem méně výkonnější šestnáctistovka, a také naftové biturrbo, které se také v ceníku neobjevilo hned ze začátku.

Diesel v nabídce zastupovaly naftové jedna-šestky a dvoulitr CDTI v rozpětí výkonů od 81 do 125 kW.

K řazení slouží podle jednotky buď manuální šestikvalty, nebo automaty se stejným počtem stupňů. Některé motory ale dostaly k dispozici osmistupňový automat, například zmíněný vrcholný 2.0 Turbo.

K dostání je kromě pohonu předních kol také nový systém pohonu všech kol.

reklama

1.5 Turbo/103 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 Turbo/121 kW

Zbrusu novou patnáctistovku jsem vyzkoušel v jejím silnějším provedení v kombinaci s manuální převodovkou vůbec poprvé. Nadchla mě dokonale tichým chodem. Zvuk motoru v nízkých otáčkách vůbec do kabiny neproniká, stejně tak můžete zapomenout i na jakékoliv vibrace. Z tohoto hlediska jde o velmi milé překvapení.

Pokud ovšem hledáte výraznou dynamiku, musíte zamířit k dvoulitru. Jedna-pětka se mi nakonec nezdála o tolik lepší než staré motory. Zátah nebyl nikterak výrazný. Navíc motor pořádně zabral až okolo 2500 otáček za minutu. Ve vyšších otáčkách se mu ale také líbilo. Na předjíždění nebo opanování levého pruhu dálnice stačí, nicméně rychlostní orgie nečekejte.

Ještě jednoho jsem si během prvního svezení s kolegou všiml. Stejně jako staré motory 1.4 Trubo i nová jedna-pětka při plném sešlápnutí plynu nenabídla plynulou akceleraci. Místo toho občas lehce škubla, jako by jí na milisekundu došla síla. Jde o drobnost, kterou poznáte jen pokud se na ni budete soustředit, ale je tam. Stejně jako dřív.

Trochu podivně na mě působilo i spárování s manuální převodovkou. Prvních pět rychlostí je nastaveno totiž na hodně dlouhý převod, naopak šestka by zase mohla být delší. V 90 km/h motor točil 2000 otáček za minutu, ve 130 km/h ale už 3000.
Spotřeba byla nicméně dobrá. Sice jsem s autem neujel tolik kilometrů, abych mohl dělat nějaké závěry, navíc šlo i o vozy, které sjely z výrobní linky ještě před zahájením produkce. Ale výsledek 7,8 litru benzinu na 100 km mi v kombinaci a daných podmínkách dělal radost.

1.5 Turbo/121 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 Turbo AT

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 Turbo

Výkonný přeplňovaný čtyřválec 1.6 Turbo jsme si užili na českých silnicích a to v kombinaci s manuální převodovkou. Oproti automatu jde o ideální volbu, kterou doporučujeme všem, jež nemají moc rádi pach nafty a klapot dieselových motorů. Jednotka je totiž poměrně pružná a dá se s ní jezdit za rozumnou spotřebu, jak ukázal test.

I když má motor výkon rovných 200 koní a my jsme jeho pružnosti využívali k ostrému předjíždění nebo k občasnému sportovnějšímu svezení na okresce, rozloučil se s námi slušnou hodnotou konzumace paliva. Celkem jsme jezdili za 7,6 litru benzinu na 100 km, což považujeme za dobrý výsledek. Kdybychom auto provozovali déle a jezdili méně dynamicky, podařilo by se spotřebu zřejmě stlačit ještě o půl litru až litr.

Zásluhu na tom nese i nastavení manuální převodovky. Na šestku točí při dálničních 130 km/h rovné 3000 otáček za minutu a tak má motor s širokým spektrem maxima točivého momentu ještě dost prostoru nejen pro další akceleraci, ale i chod ve výhodných podmínkách. Správné otáčky ještě zvyšují akustickou pohodu na palubě. V Insignii díky této jednotce panuje příjemný klid. Pod tlakem má motor příjemný zvuk.

1.6 CDTI/81 kW ecoTEC

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CDTI/100 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6 CDTI/100 kW AT

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 CDTI

Naftový dvoulitr není žádnou novinkou. V minulé generaci se mi ale příliš nelíbil svým chodem, který rozhodně nebylo možné označit za kultivovaný. Jakoby byl ale pod kapotou nový motor. Jednotka s tahem 400 Nm je totiž příkladně odhlučněná. Je sice pravda, že o ní celou dobu jasně víte, ale nechrčí a nevibruje nikterak významně do řadící páky.

Dynamika je poměrně slušná, za to ostatně může i výrazné snížení hmotnosti vozu oproti dřívějšku. Motor točí ve 130 km/h na šestý stupeň něco málo pod 2000 otáček za minutu, má tedy ještě dostatečné rozpětí pro zrychlování. Tohle je váš ideální pohon na delší služební cesty po dálnici. S pohonnou jednotkou jsem ujel tak málo kilometrů, že data z palubního počítače vůbec nebyla relevantní. Po českém testování informace rozšíříme.

2.0 CDTI AT

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 CDTI 4x4

Tento motor nebyl dosud testován.

2.0 BiTurbo CDTI 4x4 AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zatím jsem testoval jen modely s manuální převodovkou se šesti stupni. Ta má poměrně dlouhý chod v drahách a také mi přišlo, že musím použít trochu více síly než třeba u Volkswagenů. Rychlosti ale díky tomu padají jasně s jasným klapnutím, takže se nespletete.

Kolegyně Eva testovala model 2.0 Turbo s osmistupňovým automatem Aisin, který je pro tento agregát jedinou volbou. Podle jejích zkušeností funguje hladce, má ale možná dost dlouhé zpřevodování, situaci však zlepší zvolení sportovního režimu. Celkově jde o vyladěnou kombinaci, vhodnou pro někoho, kdo má rád výkonný, zároveň ale kultivovaný vůz s hladkým benzinovým motorem. Jde však samozřejmě o verzi, která se prodejním trhákem nestane, a to vzhledem ke spotřebě (drží se okolo 11 litrů). Automobilky si takovou variantu obvykle drží už jen ze setrvačnosti a poctitu prestiže, jelikož jde o manažerské vozy, do kterých se objednávají především diesely.

Řízení

Řízení pro mě bylo velmi milým překvapením. Je totiž velmi přesné a hlavně strmé. Auto lze díky tomu skvěle vodit v zatáčkách, reaguje hbitě. Takové nastavení opravdu svádí ke sportovnějšímu svezení a je vidět, že si Insignia své nové označení Grand Sport bez debaty zaslouží. Posilovač je nastaven tak akorát, jak se na danou třídu sluší a patří.

Podvozek

Během mezinárodní prezentace jsem vyzkoušel verze se standardním podvozkem i příplatkovým nastavitelným podvozkem Flex Ride, který umožňuje nastavení tuhosti tlumičů pomocí tlačítka v kabině.

Pružiny bez nastavení jsou měkčího charakteru, takže i na horších cestách dobře tlumí. Auto má nicméně velmi dobré jízdní vlastnosti, na kterých se podepsal i fakt, že v závislosti na verzi auto shodilo až 175 kg váhy. Je proto pocitově výrazně lehčí, zejména v kombinaci s naftovým motorem, kdy dříve Insignia působila vyloženě těžkopádně.

Velkou chválu zaslouží také odhlučnění podvozku jako takového. Od podběhů se neozývají žádné pazvuky, přejezdy přes nerovnosti jsou tlumené. Insignia je tak komfortním autem na dlouhé cestování a to už ve verzi bez nastavitelných tlumičů.

Pokud si vyberete variantu s Flex Ride, pak oceníte fakt, že rozdíl mezi sportovním a komfrotním režimem je citelný. Ve sportu se autu líbilo hlavně na hladkých německých okreskách s táhlými zatáčkami, které mu skvěle sedly. Spolu s již zmiňovaným řízením se z Insignie stalo velmi zábavné auto.

Evu potěšilo, že ani příplatková 20" kola se neprojevila na schopnostech podvozku negativně, vůz skvěle drží stopu v zatáčkách, přitom i na rozbitých cestách říliš neskáče a není hlučný. Nový systém pohonu všech kol se ukázal v tom nejlepším světle, sice jsme neměli možnost vůz testovat v nějakýh extrémních podmínkách nebo na okruhu, ale i ostřeji projetou zatáčku hravě zvládá a projevuje se neutrálně. Je skutečně znát hlavně to, že Insignia výrazně zhubla, to jí na agilitě hodně pomohlo.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus