ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Opelu Grandland X
22. března 2020

Opel Grandland X vychází z technických základů Peugeotu 3008. Patří tedy mezi rodinná SUV, do nižší střední třídy. Využívá jeho šasi, motory i převodovky. Designéři však odvedli svou práci tak, že to na první pohled zvenčí ani v kabině rozhodně nepoznáte.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Nastavil jsem si v Opelu Grandland X nejnižší polohu sedadla, a přesto jsem s výškou 174 cm téměř viděl na kapotu a neměl nutkání dávat si sedadlo výš.

Rozhled z vozu ale není ideální. V předobočním pohledu vadí masiv vytvořený ze sloupku, zrcátka a jeho držadla, směrem dozadu si řidič připadá taky trochu jako v tanku. Proto zarazí, že parkovací senzory patří až ke standardu třetí výbavy Innovation.

Nejvyšší verze Ultimate nabízí i kamery s možností panoramatického pohledu z výšky na auto, což se hodí při parkování ve stísněných prostorech.

V testovaném autě jsme seděli na nejvyšší příplatkové verzi sedadel s koženým čalouněním, ergonomickými tvary, elektrickým seřizováním a možností prodloužení sedáku. Nechybělo třístupňové vyhřívání i chlazení. Sedadla neměla z mého pohledu chybu. Ta základní ale budou vypadat úplně jinak a zatím jsme je neviděli. Ergonomická jsou standardem v nejvyšší výbavě Ultimate, ale v kombinovaném čalounění látkou a kůží.

Také volant základní a testované verze se liší. Čalounění kůží totiž patří ke standardu až od třetí výbavy Innovation, v prvních dvou liniích je plastový.

Přes tlačítka na volantu se dá ovládat řada funkcí, ale nikoli palubní počítač. Ten se obsluhuje stejně jako u ostatních opelů mě nesympatickým způsobem na páčce světel. Při listování v menu se musí pohybovat okružím, což zbytečně moc zaměstnává levou ruku, která by měla být na volantu.

Přístroje jsou na rozdíl od digitálních u Peugeotu klasické a konzervativní, ale přehledné.

Středový panel se dělí do tří sekcí. Ta vrchní, s dotekovým displejem, patří multimédiím. V našem případě šlo o její nejvyšší verzi s navigací a osmipalcovou dotekovou obrazovkou, která patří do standardu vrcholné verze Ultimate.

Výbavy Enjoy a Innovation disponují o palec menší obrazovkou bez navigace, základní provedení Selection má pouze klasické rádio.

Prostřední část středového panelu patří klimatizaci. Také tady jsme měli lepší provedení než základní - s automatickým udržováním teploty ve dvou zónách, které patří ke standardu dvou vyšších verzí Innovation a Ultimate. První dva stupně Selection a Enjoy disponují pouze jednoduchou manuální klimatizací.

Spodní panel tlačítek souvisí se vším, co se váže k jízdě.

Když už jsme u té jízdy, tak jsme zkoušeli i několik systémů, které do ní v zájmu bezpečnosti řidiče zasahují. Auto umí docela schopně udržovat jízdní pruh, i když řidič pustí volant. Samozřejmě na obligátních přibližně deset vteřin. Před jiným vozidlem v mrtvém úhlu varuje docela viditelnou diodou ve zpětném zrcátku. Když chcete přejet do obsazeného pruhu, někdy se ozve i nesmělé akustické varování. Často se na displeji objevovalo i varování před čelní kolizí. Většinou pouze ve formě upozornění, že jsem moc blízko autu před sebou, párkrát se ale objevil i nápis Brake!, tedy "Brzdi", ale nikdy naštěstí nedošlo k samočinnému brzdění vozu, které by mělo zcela zabránit srážce v rychlostech od 5 do 30 km/h a snížit rychlost auta před kolizí při tempu rychlejším.

Tento systém i aktivní udržování pruhu patří ke standardu nejvyšší výbavy Ultimate, hlídání mrtvého úhlu už je o výbavu níž u Innovation. Standardem každého Opelu Grandland X je rozeznávání a promítání dopravních značek týkajících se omezení rychlosti a varování před nechtěným vybočením z jízdního pruhu.

Od druhé výbavy Enjoy patří ke standardu systém OnStar umožňující stiskem tlačítka kontaktovat nepřetržitou pomoc na telefonu. Zároveň lze díky tomuto pomocníkovi získat přenosný internetový hotspot, pokud si po tříměsíční zkušební době zdarma zaplatíte do auta podle běžných tarifů SIMku.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Opel Grandland X měří na délku 4477 mm. Je tedy díky odlišnému designu o tři centimetry delší než Peugeot 3008 a řadí se po bok vozů jako Kia Sportage nebo Hyundai Tucson mezi nejdelší kompaktní SUV. Je o více než šest centimetrů delší než Škoda Karoq.

Vnitřní rozměry se pochopitelně téměř neliší od Peugeotu 3008, což mimo jiné znamená v rámci rodinných SUV podle našich měření nadprůměr místa ve všech směrech - na nohy, na šířku v loktech i nad hlavou. Za sebe si sednou i dva čahouni s výškou kolem 190 cm.

Prostřední místo ve druhé řadě nepotěší ani tvrdostí ani nízko a ztěžka vytahovací hlavovou opěrkou. Jde spíše o nouzovku.

Opel Grandland X nenabízí podélné posouvání zadních sedadel ani nastavitelný sklon jejich opěradel. Přesto existují prvky, které jeho praktičnost rozšiřují proti klasickým hatchbackům.

Jde například o zajíždění zadních sedadel do podlahy při jejich sklápění. Vzniká tak docela objemný prostor i na převážení větších nákladů.

Překvapilo mne, jak vysoké a úzké jsou zadní dveře. Nastupování na zadní sedadla nebude pro korpulentnější postavy úplně jednoduché.

Cestující na krajních zadních sedadlech v nejvyšší výbavě Ultimate mají k dispozici spoustu luxusních prvků. Třeba vyhřívání sedadel.

Nebo zásuvku na 230 voltů.

Výrobcem udávaný základní objem zavazadlového prostoru 514 litrů patří mezi SUV nižší střední třídy k nejlepším hodnotám. Pravdivost těchto čísel ověřila i naše měření, rovněž kufr nabízí stejně jako prostor pro cestující mezi kompaktními SUV vysoce nadprůměrné hodnoty ve všech dílčích parametrech, tedy délce, šířce i hloubce.

Měřili jsme verzi s polohovací podlahou, která patří ke standardu od třetí výbavy Innovation. Největší hloubku jsme naměřili ve spodní poloze, délku a šířku v té vrchní, kdy je kufr o deset centimetrů mělčí.

Ve vrchní poloze mezipodlaha plynule navazuje na sklopená opěradla zadních sedadel. Dá se z auta i vyjmout, pod ní se nachází ještě prohlubeň pro příplatkové dojezdové kolo. Manipulace s ní není úplně snadná stejně jako s krytem zavazadlového prostoru.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Opel Grandland X se na českém trhu nabízí hned s pěti motorizacemi. Dvě jsou zážehové, dvě vznětové a ta pátá je plug-in hybridní verze kombinující spalovací motor s elektrickým. Základní pohonnou…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus